[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:27

Maar een goedgekeurde dekhengst is het beste wat je kunt hebben en heeft toch altijd een ster gekregen via de eerste bezichtiging?

Wellicht ga je ervan uit dat hij geen ster heeft omdat er bij hem 'stamboek' vermeld staat? Enkel goedgekeurde hengsten krijgen dit achter hun naam. Ster wordt bij goedgekeurde hengsten nooit vermeld. Andersom kan een hengst een ster krijgen maar niet worden goedgekeurd als hengst. In dat geval blijft het een veulenboekhengst maar wordt de ster wel op het papier vermeld.

ynekes

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:44

Jinthe1 dat klopt hoor. Niks mis met Bartele. Is ook gewoon ster, sport AAA.

Apaloosa9.. Wanneer je Jasper vrij wil fokken moet je niet met Arent 515 fokken. Zowel in de vader als moederlijn zit Jasper.

Je kunt de keuringsrapporten van de hengsten opzoeken op de kfps site als je lid bent. Zo ook de fokwaarden van de hengsten. Echt heel leuk om dan wat gerichter te zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:45

Jinthe1 schreef:
Maar een goedgekeurde dekhengst is het beste wat je kunt hebben en heeft toch altijd een ster gekregen via de eerste bezichtiging?

Wellicht ga je ervan uit dat hij geen ster heeft omdat er bij hem 'stamboek' vermeld staat? Enkel goedgekeurde hengsten krijgen dit achter hun naam. Ster wordt bij goedgekeurde hengsten nooit vermeld. Andersom kan een hengst een ster krijgen maar niet worden goedgekeurd als hengst. In dat geval blijft het een veulenboekhengst maar wordt de ster wel op het papier vermeld.

Ah dan zal dat het zijn, bij de Norbert merrie die ik had staat inderdaad ook maar stamboek sport bij haar vader.
Weer wat geleerd.
Hoe wordt een hengst eigenlijk goedgekeurd als dekhengst, aan welke eisen moet hij voldoen/welke testen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:59

Ja zonnebloem, stamboek sport wil zeggen dat hij het sportpredicaat voor de sport heeft. Norbert is ook een goedgekeurde hengst.

Om dat te worden moet een traject afgelegd worden. Dat begint bij de eerste bezichtiging. Dan volgen er nog en volgen ook röntgenfotos en sperma onderzoek. Dan daarna de testen aangespannen en onder zadel. Dit jaar overigens voor het eerst iets anders dan eerdere jaren. Het hele verloop kun je terugvinden op de site van kfps.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:20

Een heel zwaar selectieprogramma.
Eerst via de eerste, tweede en derde bezichtiging kunnen ze toegelaten worden tot de voorrijdagen. Dan kunnen de hengstenhouders hun hengsten laten voorrijden en worden ze door de keuringscommissie gevolgd in hun ontwikkeling. Er zullen steeds hengsten gaan afvallen gaandeweg dit traject. Uiteindelijk blijven er dan in het najaar een groep hengsten over die het verrichtingsonderzoek ingaan. Dan worden ze uitgebreid getest in alle opzichten en in drie disciplines; onder het zadel, mennen en tuigen. Uiteindelijk blijven er dan een klein aantal over die de dekdienst in gaan.. de halfbroer van onze merrie is in dit traject een heel eind gekomen maar is uiteindelijk afgevallen omdat hij een iets "vallende" manenkam had. Het is een zeer streng traject waarbij ook gekeken wordt naar de nodige bloedspreiding. En ze worden ook fysiek helemaal onderzocht en op foto's gekeurd..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:29

Dat is jammer dat hij daardoor het traject heeft moeten verlaten Ynekes. Maar normaal zou dat al vroeg in het traject een punt van aanmerking zijn toch? Wellicht toch ook iets anders gespeeld?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:51

Jinthe1 schreef:
Dat is jammer dat hij daardoor het traject heeft moeten verlaten Ynekes. Maar normaal zou dat al vroeg in het traject een punt van aanmerking zijn toch? Wellicht toch ook iets anders gespeeld?

Hengstenkeuring is het bekend van dat dat niet altijd helemaal eerlijk gaat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:54

Je doelt op het traject? Maar een vallende manenkam kan geen parten meer spelen als ze al met de testen mee zijn. Dan zou het op de eerste of tweede bezichtigingen duidelijk worden. De informatie waarom een hengst er dan uitgaat wordt eigenlijk alleen met de eigenaar gedeeld. In de wandelgangen kan het dan ook wel een eigen leven gaan leiden. Maar er zullen overal foutjes voorvallen die niet meer terug te draaien zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:30

Bedankt voor de toelichting dames maar jeetje dat is inderdaad een zwaar en streng traject. Ik word al zenuwachtig bij het lezen haha, laat staan dat ik een kanshebber als hengst zou hebben haha.

Ontzettend jammer Ynekes!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:35

Een goedgekeurde hengst is maar voor enkelen weggelegd. En het kost een heeeeeele hoop geld ;-)
Ik zou al heel blij zijn met een mooie sporthengst

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:40

Het kost een hoop geld idd maar als het lukt is het wel gaaf natuurlijk. Wij hebben onze hengst laten ruinen toen hij er in de tweede bezichtiging terecht uit ging. Nu gaan we er thuis van genieten en hopen we er een fijn genruikerspaard aan te hebben.

Jammer dat dit jaar de fokdagen in het water vallen. We bekijken nog even of we dit jaar met de driejarige merrie naar de keuring gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:47

ynekes schreef:
Een goedgekeurde hengst is maar voor enkelen weggelegd. En het kost een heeeeeele hoop geld ;-)

Is het überhaupt te doen als een particuliere kleinschalige hobbyfokker? Of komen deze hengsten altijd van een grote stal

Ik ben nu al blij als alles straks goed gaat en ik met hem kan starten :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:52

Zonnebloem92 schreef:
ynekes schreef:

Is het überhaupt te doen als een particuliere kleinschalige hobbyfokker? Of komen deze hengsten altijd van een grote stal

Ik ben nu al blij als alles straks goed gaat en ik met hem kan starten :')

This best te doen Als je hem zelf klaarmaakt. En de juiste voorbrenger doet ook een hoop. This best een kunst hoor.

Als jelske goed genoeg wordt ga ik hem ook aanbieden.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:56

Waarom zou je hem zelf klaar moeten maken absolem? Denk dat vele juist daar de kennis niet voor in huis hebben. Daarbij komt er bij de selectie voor een goedgekeurde hengst veel meer kijken dan alleen het op de juiste manier voorbrengen toch?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:07

Jinthe1 schreef:
Waarom zou je hem zelf klaar moeten maken absolem? Denk dat vele juist daar de kennis niet voor in huis hebben. Daarbij komt er bij de selectie voor een goedgekeurde hengst veel meer kijken dan alleen het op de juiste manier voorbrengen toch?

Omdat ik het veel te leuk vind om het uit handen te geven.
En het is altijd maar de vraag hoe de stal in kwestie is met je paard. Je hebt er weinig tot geen zicht op.
Die stallen hebben heel vaak prima een idee welke serieus goed zijn. En welke gewoon makkelijk geld binnen harken zijn onder het mom van keuringsklaar maken.
Uiteraard als een hengst onder de 1,63 is en geen goed model heeft is het kansloos om 'm aan te bieden.

Bij jelske mik ik ook op ster. Niet op goedkeuring. Gebeurd goedkeuring wel.. Dan is het Fantastisch maar de kans is echt 1%.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:19

Ik denk zeker niet dat het kansloos is om niet aan te bieden als je een erg goed paard hebt maar de stokmaat is maar 1.62. Je weet zelf ook wel welke stallen vaak met paarden in de picture lopen. Die doen dan toch iets goed. Maar het is inderdaad leuk om zelf te doen. Wij hebben de hengst zelf een maand thuis voorbereid en toen nog een paar weken weggebracht zodat diegene die hem ging voorbrengen hem ook zou kennen en zou weten hoe het beste voor te brengen. Met de merrie zijn we thuis wat bezig en wellicht doen we dat helemaal zelf maar ook dat bekijken we even. Het gaat ons alleen om de ster. Zowel bij hengsten als merries.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:39

Onze merrie was vorig jaar al in super goede conditie door de training ohz en is daarna voor de fokdag en voor de centrale keuring nog twee keer twee weken bij de trainingsstal geweest. Toch nog even keuringsgericht trainen. Goed voortbrengen is wel een kunst. En dat gaf ook mooi resultaat. Jammer dat dit jaar de keuringen niet doorgaan zoals anders. We kunnen ze nu volgen via internet maar da's toch heel anders..

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:40

Hoi

Ik meld me ook weer!
Vorige week is mn thorben merrie in 1z drachtig gescand van jehannes . Dit zou dan haar eerste veulen worden. nu maar hopen dat ze het behoud zeeeer spannend. Veulentje wil ik eigenlijk zelf behouden! Ook wil ik met haar dit jaar nog naar de keuring, je weet maar nooit. Wil haar dan keurinsaar laten maken bij stal de mersken iemand daar ervaring mee? :o

*jinthe jeetjee wat een leuke paardenboel zeg.
En wat wen fijne hengsten heb je gekozen , matthys heb ik ook nog heel erg aan zitten denken maar toch jehannes gekozen!

Wat een kennis voor de rest kan ik heel wet van leren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:51

sannahtris schreef:
Hoi

Ik meld me ook weer!
Vorige week is mn thorben merrie in 1z drachtig gescand van jehannes . Dit zou dan haar eerste veulen worden. nu maar hopen dat ze het behoud zeeeer spannend. Veulentje wil ik eigenlijk zelf behouden! Ook wil ik met haar dit jaar nog naar de keuring, je weet maar nooit. Wil haar dan keurinsaar laten maken bij stal de mersken iemand daar ervaring mee? :o

En wat wen fijne hengsten heb je gekozen , matthys heb ik ook nog heel erg aan zitten denken maar toch jehannes gekozen!

Ik hoor hele positieve verhalen over de merksen betreft het klaarmaken voor de keuring.
Zelf geen ervaring daar (alleen met aankoop).

Spannend hoor, zo'n veulen op komst!

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:55

Zonnebloem92 schreef:
sannahtris schreef:
Hoi

Ik meld me ook weer!

Ik hoor hele positieve verhalen over de merksen betreft het klaarmaken voor de keuring.
Zelf geen ervaring daar (alleen met aankoop).

Spannend hoor, zo'n veulen op komst!

Jaa vind fijne mensen, mn paard is daar ook voor de wagen beleerd en dan nu gedekt door zijn hengst, hij zei dat het het proberen waard was en de fokker ook dusja wie niet waagt wie niet wint toch..

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:39

Onze merrie is vorig jaar ook bij hen in training geweest. Met goed resultaat en werd goed op gepast. Afwisselend getraind, zijn zeer kundig..
Leuk.. ook een Jehannes, wij volgend jaar ook

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:15

Sannahtris, je kunt je paard daar met een gerust hart achterlaten om kleuringsklaar te laten maken. Age is een echte paardenman.

Wat leuk dat je merrie dragend is. Ben benieuwd wat eruit gaat komen! Ik heb zelf ook een thorben merrie maar is nog veulenboeker. Denk ook niet naar de keuring omdat ze wat beperkt is in haar stap. Bij spanning wordt ze wat korter en zet haar lichaam wat vast.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:41

Ik ben niet bekend met het keurinsklaar maken bij Stal de Mersen maar ik heb Ali wel daar gekocht. Ook is Ali door hun keuringsklaar gemaakt in 2019 door de oude eigenaren. Ze heeft toen een 3de premie ontvangen op een paar punten na, Age zei dat ze toen iets te weinig bespiering had. Volgens hem was het wel waard om Ali nog een keer naar de keuring te brengen. Wil Ali hier eigenlijk in 2021 in de Middenbeemster keuren maar weet nog niet of dat ik haar zelf keuringsklaar wil maken of dat ik het laat doen.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:44

ynekes schreef:
Apaloosa9.. Wanneer je Jasper vrij wil fokken moet je niet met Arent 515 fokken. Zowel in de vader als moederlijn zit Jasper.

Je kunt de keuringsrapporten van de hengsten opzoeken op de kfps site als je lid bent. Zo ook de fokwaarden van de hengsten. Echt heel leuk om dan wat gerichter te zoeken

Dit heb ik dan over het hoofd gezien, zat nu toevallig ook rond te neuzen en kwam ook Wyste 462 (Arjen 417xOege 267), Haike 482 (Arjen417xLute304) en Ulbe 506 (Anders451xAdel357) tegen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:11

Jinthe1 schreef:
Sannahtris, je kunt je paard daar met een gerust hart achterlaten om kleuringsklaar te laten maken. Age is een echte paardenman.

Wat leuk dat je merrie dragend is. Ben benieuwd wat eruit gaat komen! Ik heb zelf ook een thorben merrie maar is nog veulenboeker. Denk ook niet naar de keuring omdat ze wat beperkt is in haar stap. Bij spanning wordt ze wat korter en zet haar lichaam wat vast.

Oh wat leuk zeg heeft die van jouw ook zn fijn karakter ? Ben echt super blij met haar..
dat heeft mijn inderdaad ook met wat te veel spanning houd ze zich juist in ipv dat ze zich dan toont, heeft twee jaar geleden 2 premie gehad maar was nog wat te jeugdig en stap was niet voldoende.
Dan breng ik haar gewoon daar heen naar de mersken!
Denk dat ik dat rond september doe en laat ik haar daar 3/4 weken staan en dan keuren wel jammer dat het alleen live is maarja is niet anders..