Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:11

Jenny_S schreef:
Thnx meiden.
Vond erg laag haha
Maar ja ik ben in maart gestart in de B met 159 dus het kan nog ergen hihi

Weetje wat het "Mooie" is aan die lage punten?
Je kan altijd omhoog rijden.
Had je nu meteen 220 gehad ofzo, was het de volgende x vast minder geweest.
Hiermee kun je natuurlijk groeien.

Ik vind het knap van je.
Ik durf me nog lang niet in wedstrijd kleren te vertonen.
Niet om uiterlijk, maar rijtechnisch.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:14

maralyn schreef:
Jenny_S schreef:
Thnx meiden.
Vond erg laag haha
Maar ja ik ben in maart gestart in de B met 159 dus het kan nog ergen hihi

Weetje wat het "Mooie" is aan die lage punten?
Je kan altijd omhoog rijden.
Had je nu meteen 220 gehad ofzo, was het de volgende x vast minder geweest.
Hiermee kun je natuurlijk groeien.

Ik vind het knap van je.
Ik durf me nog lang niet in wedstrijd kleren te vertonen.
Niet om uiterlijk, maar rijtechnisch.

Wat een ongelooflijk lief bericht van je. Dank je wel

FriesWytske

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:18

Iedereen heeft wel eens lage punten gereden. Ik heb wel eens verliespunten gereden in de B :o . Paard vloog een paar keer de baan uit. En heb zelfs een keer afgegroet in de B. Omdat ze het toen helemaal bont maakte.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:22

Haha ik heb ook weleens afgegroet maar ik dacht vandaag gewoon doorgaan
En als ik filmpje bekijk zie je eigenlijk niks schokkende. Ja onrustige handen bij doorzitten die gaan dan eigen leven leiden, voltes te klein of te groot en constant moet drijven anders ging de rem erop haha

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:56

Ik heb nog nooit lager gereden dan 170, met alle 3 de paarden die ik heb uitgebracht niet. Met de Friese merrie die ik nu start heb ik zelfs alleen maar winst gereden bij al mijn proeven.

Maar dat maakt niet dat het erg is om wel een keer 'lagere' punten te rijden. Soms zijn daar de omstandigheden naar en kan je er ook niet zo veel aan doen. Ik zou er niet te veel overig zitten, volgende keer wil het vast wel lukken!

Ik las hier van de week trouwens wel iemand die zei dat de eerste jaar starten vooral voor de ervaring is en dat je het niet doet om de punten. Hier ben ik het dan niet mee eens. Ik vind wedstrijden rijden toch best wel duur en daarnaast kost het ook veel tijd. Ik ga op wedstrijd om te kijken of ik het niveau wat ik thuis train ook het daadwerkelijke niveau is dat ze willen zien en ook om te kijken of ik nog dingen kan verbeteren/perfectioneren voor hogere en of stabielere punten. Tuurlijk zijn de eerste paar wedstrijden wat spannend en even wennen, maar na een paar keer vind ik toch wel dat er gewoon winstpunten gereden moeten worden (ik spreek vanuit mijzelf hea), zo niet dan moet je thuis harder/anders gaan trainen.

Mijn doel is dan ook om als ik een klasse hoger ga, ik het liefst ook gelijk bij mijn debuut winst rij of in ieder geval erg dicht in de buurt zit. Ik ben tenslotte over gegaan omdat ik denk dat we dat aan kunnen, niet om 'het te proberen'. Uiteraard blijven zij dieren en wij mensen en is de situatie op wedstrijd anders. Maar dit is toch wel mijn uitgangspunt.

Zo was ik vandaag mee schrijven en toen reden er 3 combinatie's in de B, heel prima hoor, maar meer ook niet. Uiteraard heeft niet iedereen de middelen en motivatie, maar als je die combinatie's ziet dan zullen zij op die manier niet echt verder komen dan het L. Niks mis mee, want iedereen mag starten, maar dat is wel eens moeilijk. Voor het B is het goed, maar in het L halen ze door te smokkelen hun puntjes misschien wel voor het M, maar daar houdt het helemaal op.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:56

Zo, een best verhaal haha

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:39

Ieder zijn eigen toch DewiRox?

Je laatste allinea vind ik helemaal top.

Iedereen heeft zijn eigen motivatie... Eigen instelling en eigen doelstellingen.
En dat vind ik zo mooi aan "Sport"

Je hebt mensen die hoog in de wedstrijden willen rijden.
En mensen die het fijn vinden om gewoon lekker te starten en te zien "Waar we uitkomen"

Mocht ik later wel het rijden hebben bereikt wat mij tussen de oren zit.
En de financiele middelen, wil ik ook kijken waar we uit kunnen komen.
Voor mij is het ook "Hobby" om te starten. Gewoon paardrijden is al een hobby op zich.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:50

Goed hoor Jenny voor je debuut, en punten worden alleen maar meer.
Ik rij zelf wedstrijden omdat ik leuk vind vooral met een fries is toch net specialer vind ik zelf, ik zie wel waar we eindigen ik stel elke keer maar lage doelen zodat ze ook haalbaar zijn voor de rest lekker genieten van het feit dat ik een eigen paard heb

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:57

Het is niet dat ik wedstrijden rijden niet leuk vind hoor, integendeel. Net als het rijden zelf. En ondanks dat ik er zo over denk, staat er totaal geen druk achter. Maar ik ga niet op wedstrijd of een klasse hoger als het ook niet goed voelt of als uit mijn punten blijkt dat we er niet klaar voor zijn, dan train ik liever thuis om het, wanneer mijn gevoel beter is, het nog een keer te proberen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:57

Dewirox, mag ik vragen bij hoeveel punten jij het gevoel hebt dat je klaar bent voor de volgende klasse? Tuurlijk speelt daar ook training en gevoel bij mee, maar even alleen naar t aantal punten gekeken ongeveer.

ben wel benieuwd :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:59

Jamiejoyce schreef:
Goed hoor Jenny voor je debuut, en punten worden alleen maar meer.
Ik rij zelf wedstrijden omdat ik leuk vind vooral met een fries is toch net specialer vind ik zelf, ik zie wel waar we eindigen ik stel elke keer maar lage doelen zodat ze ook haalbaar zijn voor de rest lekker genieten van het feit dat ik een eigen paard heb

Hier eigenlijk hetzelfde, alleen het stukje eigen paard mist haha. Maar vind het ook leuk om zo doelen te kunnen stellen en we zien wel hoe ver we komen :) ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van, maar we zien het wel, had al nooit durven dromen dat we uberhaubt zouden gaan starten :))

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:10

Lauke schreef:
Dewirox, mag ik vragen bij hoeveel punten jij het gevoel hebt dat je klaar bent voor de volgende klasse? Tuurlijk speelt daar ook training en gevoel bij mee, maar even alleen naar t aantal punten gekeken ongeveer.

ben wel benieuwd :D

Mijn gevoel hangt niet zo zeer af van het aantal punten, maar meer hoe hoog en stabiel ze waren. En dan dat ik combinatie met of tijdens de training de oefeningen voor de volgende klasse bevestigd zijn en of mijn gevoel en dat van de eigenaresse ook vertrouwd is met de volgende klasse.

Nu ben ik met deze merrie in het L2 begonnen (moest), ik heb 7x gestart en had 18 winstpunten in het L2 toen ik de overstap naar het M1 maakte. Vooral mijn laatste 3 wedstrijden hebben bevestigd dat ik klaar was voor de volgende klasse. Ik had namelijk op de Friese selectie in Lunteren 3x winst gereden en op de selectie's voor kring Utrecht 3x winst. Daarnaast gingen ook alle oefeningen voor het M1 fijn en bij mijn debuut had ik dan ook 2x winst.

Ik denk dat als je de overstap wilt laten afhangen van je punten, dat je dan zeker wel stabiel rond de 190 moet kunnen scoren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:20

Het klinkt zo trouwens een beetje alsof ik precies weet hoe ik het wil, maar dat valt wel mee hoor. Maar dit is wel mijn uitgangspunt zeg maar.

Verder ben ik totaal niet gespannen voor wedstrijden en mag het ook best eens minder gaan hoor. Ook als het in de training niet helemaal mee zit dan geef ik ons ook de tijd. Net als dat ik nu al voel dat ze door haar dracht niet meer het niveau aan kan waarop ik haar graag zou hebben als ik weer zou willen starten. Dat vind ik dan ook niet erg, want ik kan ook prima lekker onbezonnen rijden.

Op wedstrijd gaan gaat gewoon heel fijn, net als het rijden thuis over het algemeen. Dus dan kan je dat soort 'doelen' ook wel stellen zeg maar. Er is gewoon niks waar wij echt tegenaan lopen, ze is altijd braaf, de oefeningen gaan goed en het plaatje is ook oké denk ik.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:36

Leuk om te horen :j
was vooral benieuwd aangezien ik zelf nog geen flauw benul heb hoe de jurering een klasse hoger zal zijn. Ondanks dat ik thuis nu wel meer naar t L aan het toewerken ben, twijfel ik dan of ik niet te snel wil. Maarja t kan ook niet echt kwaad natuurlijk. Vorige wedstrijd heeft me wat moed gegeven haha. Hopelijk gaat het volgende keer weer zo fijn :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:02

Als je paard al wedstrijd ervaring heeft, kun je inderdaad ook sneller.

Ik begin meestal met jonge paarden die nog weinig hebben gezien. Dus dan vind ik het meer als logisch om het eerste jaar als leerjaar te zien.

Ik ga over als ik en mijn instructeurs denken dat we klaar zijn voor de volgende klasse. En dan kijk ik niet naar hoe hoog ik score per proef.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:08

Naja opzich heeft verna wel wedstrijdervaring, maar betwijfel hoe en dat is ook alweer ruim 2,5 jaar geleden.
ze zou L1 gelopen hebben met winst, maar toen ze bij ons twee jaar geleden kwam zat dat er echt niet in. Een b proef was ook niet mogelijk. Ze kon nauwelijks galloperen en liep alleen maar in een opgekrulde houding. Hals wat laten zakken was er niet bij of ze liep als een giraf. Maar ze heeft wel al dingen gezien rn is dan ook niet snel bang voor dingen op wedstrijd ofzo. Maqr kan niet zeggen dat ik er ook maar iets van merk dat ze L heeft gelopen. Dus we doen maar gewoon of alles nieuw is :') voor mij iig wel.

was meer een beetje om te kijken wat ongeveer de grens ligt. Red je t met ongeveer 190 punten ook in een L proef of eerst maar eens boven die 200 scoren. Sommige doen dat ook namelijk. En natuurlijk hoef dat niet constant, maar was wel benieuwd of t een beetje vergelijkbaar is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:12

Ik heb in de B maar heel weinig boven die 190 grens gereden. En had gewoon de eerste proeven in de L1 al een winstpunt. Als jij de basis voor elkaar hebt, komt dat helemaal goed.

Klinkt meer alsof de basis er niet goed is ingereden. Gewoon je eigen gevoel volgen, Lauke. En overleggen met je instructie.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:22

Ja op t moment gaat ze heel goed :) en toen ze dat vorige wedstrijd ineens ook daar liet zien kreegik er wel vertrouwen in haha. Wil alleen voordat we L starten de galop veel meer onder controle hebben. Verder heb ik wel het idee dat t kan. Maar goed eerst die B nog maar door haha. :))

verna is ook wel heel eenkennig, dus t kan best zijn dat ze prima kon lopen, maar dat bij mij gewoon niet liet zien. Ben er iig twee jaar mee bezig geweest om t op B niveau te krijgen bij mij :') moet zeggen dat dat ook wel kwam doordat ik eigenlijk nooit echt een echte klik met verna heb gehad, waardoor ik haar ook minder reed :o het laatste jaar ben ik haar pas leuker gaan vinden :o

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:36

FriesWytske schreef:
Ik heb in de B maar heel weinig boven die 190 grens gereden. En had gewoon de eerste proeven in de L1 al een winstpunt. Als jij de basis voor elkaar hebt, komt dat helemaal goed.

Klinkt meer alsof de basis er niet goed is ingereden. Gewoon je eigen gevoel volgen, Lauke. En overleggen met je instructie.

Voor de overstap van de B naar het L ligt het ook wel iets anders inderdaad. Als de basis in de B goed is, zal je inderdaad in het L ook wel je puntjes rijden. Maar vooral van het L2 naar het M1 en vervolgens naar het M2, is het wel belangrijk dat je de klasse kan afsluiten met een dikke winstpunt per proef. Anders ga je jezelf echt tegenkomen denk ik.

Ik heb toch wel gemerkt dat ze in het M1 toch wel strenger kijken naar dingen die in het L2 alleen werden opgemerkt. Zoals de lengtebuiging bijvoorbeeld, deze is natuurlijk ook erg belangrijk voor de Schouderbinnenwaarts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:39

Sommige paarden worden juist alleen maar beter als ze in de hogere klassen lopen.
Hier kijken ze in de L ook al naar de lengtebuiging. En mijn instructeurs zijn daar bijzonder streng op.

Weet wel (en dat zeggen mijn instructeurs ook) dat mijn huidige wedstrijdpaard het alleen maar ten goede komt. Als die hoger start.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:40

Lauke schreef:
Ja op t moment gaat ze heel goed :) en toen ze dat vorige wedstrijd ineens ook daar liet zien kreegik er wel vertrouwen in haha. Wil alleen voordat we L starten de galop veel meer onder controle hebben. Verder heb ik wel het idee dat t kan. Maar goed eerst die B nog maar door haha. :))

verna is ook wel heel eenkennig, dus t kan best zijn dat ze prima kon lopen, maar dat bij mij gewoon niet liet zien. Ben er iig twee jaar mee bezig geweest om t op B niveau te krijgen bij mij :') moet zeggen dat dat ook wel kwam doordat ik eigenlijk nooit echt een echte klik met verna heb gehad, waardoor ik haar ook minder reed :o het laatste jaar ben ik haar pas leuker gaan vinden :o

Tijd heelt alle wonden.

En als je vermoedens wel kloppen, aangezien je vertelde, dat ze met een opgekropte kop liep (Sorry mensen.. klinkt bot i know), dan had ze het krulletje wel. En als ze door een drillruiter is gereden, en de punten knepen er om? Ja, dan kan iedereen naar de L1 rijden hoor.

Ik vind het niet eens zo gek klinken.

Je koopt een paard, met bepaalde verwachtingen, jij rijd vriendelijker en prettiger, dan zal het paard meer moeite hebben om dat van vroeger los te kunnen laten.
Ik observeer nu veel friezen onder de 15 jaar oud. En ik vind toch, mijn mening hoor, mogen andere best niet mee eens zijn, dat friezen toch wel hittepettitiger zijn geworden, sneller onder de indruk, en echt niet meer alles pikken. Wordt het er door gedramd, waardoor de lichtpuntjes in de ogen verdwijnen, en er komt ineens een vriendelijkere ruiter op pad. Moet een paard toch eigenlijk weer alles opnieuw leren.

Soort van trauma, zoals ik dat zie.

En als je een paard hebt, dat snel beledigd is, wanneer hij of zij het niet snapt de kop er op gooit, harder gaat of juist dicht klapt, ben je wel even bezig.

Klinkt mij echt heel logisch, en waarom? Omdat we nu zelfs zo'n muts hebben.

Dier zou een B proefje kunnen lopen, enkel galop was nog niet bevestigd.

Ja, in de kleine bak, de helft van een normale, wilde ze wel remmen en sturen, want veel keus had je niet.
Eenmaal thuis had ze een zee van ruimte. Geen rem meer, geen stuur meer, en een hard gaspedaal.
Het klikte ook nog erg in de groep, wat ze "thuis" niet had, waardoor mevrouw de baas begon te spelen. Niet alleen tegen over de paarden, maar ook tegen mij.

Ook zijn er voor de wagen dingen gebeurd, wat ons niet verteld was. Nu is mijn man een ervaren menner. Maar het had ook zeker anders kunnen zijn.

Ze was onbegrepen, onbevestigd en nogal snel op dr tenen getrapt, waardoor ze graag op ddr gaspedaal mocht drukken of een bokfestijn liet zien.

Dankzij jullie kreeg ik haar door, en met de hulp van mijn instructeur kon ik goed door de bak draven.
(Tot ze hengstig werd, dierenarts er bij gehaald, blijkt pissmerrie te zijn, heb nu monnikspeper en daar gaan we nu mee beginnen. Nu dit plekje op der schoft, nek, waardoor ze zo raar deed, en we gaan, zodra ze weer goed is, gewoon weer opnieuw beginnen.)

This erg lastig pakket Lauke, er zijn meer dingen die mee kunnen spelen natuurlijk.

En 2 jaar... is wel 2 jaar waarin jullie beiden erg gegroeid zijn! :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:48

@ maralyn. Denk dat je deels gelijk hebt. De Friezen worden weer steeds heter. Ligt vaak ook aan de afstamming. Doordat het sportpredikaat nu ook gebruikt kan worden voor het voorlopige in de graadverhoging te veranderen in de graadverhoging. Moet de meeste Friezen nu ook al op 6-jarige leeftijd in de Z1 lopen. Daardoor wordt er door de meeste mensen niet naar het paard zelf gezien. Of dat paard het wel aan kan.
Heb afgelopen weekend nog een filmpje van het CO gezien. Van een hengst met topcijfers. Zal ik wel verkeerd zien, maar ik zie die punten er niet aan af. Paard loopt bijna constant in de krul. Ik zie tenminste geen ontspanning. En zie ook geen denderende gangen. Dat ik zeg van WOW.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:03

FriesWytske schreef:
@ maralyn. Denk dat je deels gelijk hebt. De Friezen worden weer steeds heter. Ligt vaak ook aan de afstamming. Doordat het sportpredikaat nu ook gebruikt kan worden voor het voorlopige in de graadverhoging te veranderen in de graadverhoging. Moet de meeste Friezen nu ook al op 6-jarige leeftijd in de Z1 lopen. Daardoor wordt er door de meeste mensen niet naar het paard zelf gezien. Of dat paard het wel aan kan.
Heb afgelopen weekend nog een filmpje van het CO gezien. Van een hengst met topcijfers. Zal ik wel verkeerd zien, maar ik zie die punten er niet aan af. Paard loopt bijna constant in de krul. Ik zie tenminste geen ontspanning. En zie ook geen denderende gangen. Dat ik zeg van WOW.

Mee eens!
Die schitterende hals die ze hebben, wordt in een krulletje geplaatst, wat dat lijkt "mooi".
Ik zie te veel paarden in de wedstrijdsport, die hun hals te hoog hebben, ten opzichte van hun ruggebruik. Mijn maag draait er van om.

Ja, friezen hebben veel bloed gekregen door de jaren heen, zijn sensibeler, heter, en sneller op hun tenen getrapt.
Mensen zijn allemaal wedstrijd gericht bezig, willen allemaal een anky of een edward worden, en met die vraag wordt er gefokt.
Friezen moeten voorwaartser, hoger op de benen, frisser, atenter. En dat brengt ook nadelen met zich mee.

Ik weet dat er mensen vast fan van hem zijn, maar bij mij komt hij men keel uit zetten.
Hergen van Hall, Sorry mensen. Maar.... brrrr.
"Trek aan, en gas er op."
Paarden worden gereden in een hoge middendraf, en in de krul getrokken.

En waar is mijn merrie bij ingereden voor ze in bezit kwam van ons?
Door hem.

Heb de vorige eigenaresse verteld hoe ik over Hergen denk. En later is ze naar een clinic geweest, waarbij hij, jawel, een fries onder het zadel bracht. Een jong, parmantig ding, werd volgens haar aangetrokken, onderhals kwam er op, en stoof door de bak heen, alsof het werd aangejaagd door een panter.
Haar, nu jonge paard, heeft ze ergens anders in laten rijden, en ze merkt 100 x verschil qua inrijd methode.

En dat mag dan ook nog GP starten? Hoe hij in de GP is gekomen is mij een vraag.

Sorry, voor de mensen die fan van hem zijn... Maar dit is hoe ik over hem denk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:06

Er zijn er wel meer, waarvan ik geen fan van ben. Die rijden met behoorlijk strakke hand.

Onze eigen gefokte Friezen zijn bijna allemaal eerlijk en lief. Hebben nu ook weer een 4-jarige die is gewoon zadelmak geboren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:10

FriesWytske schreef:
Er zijn er wel meer, waarvan ik geen fan van ben. Die rijden met behoorlijk strakke hand.

Onze eigen gefokte Friezen zijn bijna allemaal eerlijk en lief. Hebben nu ook weer een 4-jarige die is gewoon zadelmak geboren.

Het is natuurlijk ook, hoe ga je als eigenaar mee om, wanneer hij of zij nog jong is.
Opvoeding zegt natuurlijk al heel veel.

Als ze vanaf het begin af aan al lekker in de hand komen, nee = nee, en jaa = jaa, dan is die duidelijkheid er al.

Ik ben het met je eens hoor... Mensen pakken te veel vast, en geven niet genoeg mee. Daar krijg je die strakke bekken en harde monden van.

Ik weet wel, dat als wij voor een ander paard gaan(Later, als deze oud en versleten is en met pensioen mag) , wij een jong dier willen, om zelf mee in de hand te houden. Met goede begeleiding.

Want niet voor elk paard is het geschikt, om maar vanaf 6 maanden tot 3 a 4 jaar op het land te pleuren, enkel eruit worden gehaald voor een wormenkuur en een hoefsmid (Wat ook vaak niet goed gaat wegens onkundigheid van een smid).

Ik vind het persoonlijk, beter, om een clubje te hebben, die lekker met elkaar staat, veel in handen komt, waardoor ze ook meteen op gaan trekken met de mens. Goede opvoeding erbij. Vooral duidelijkheid en consequentie. i.p.v 30 veulens op het land... waar niets mee gedaan wordt.