Een ruim voorbeen ontstaat ook uit een goed werkende achterhand daarbij moet het paard ook aan de voorkant wel de 'ruimte' krijgen om naar voren te kunnen gaan, maar wat wil je verbeterd hebben? wat doet hij nu wat je anders zou willen?
Jellie, nee ben niet van plan hoor, wedstrijden op korte termijn.. Maar ooit wil ik het toch zéker gaan doen, lijkt me echt heel gaaf . Ik lees dat Pablo helemaal op zn plek is bij jullie! Wel heeeeeeel anders dan een tinker kan ik me voorstellen !
Mies, heb geen tips sjorrie. !
Kelly (van taco en Adorno) is bij me langs geweest gisteren. Heb van haar een super gaaf hoofdstel overgekocht, portugees met zilver beslag ! Ook heeft ze nog een testritje gemaakt, hij gedroeg zich keurig, me topper ! Was echt leuk elkaar eens IRL te ontmoeten, leek wel of we elkaar jaren kenden hihi
Ragdollcat
Geplaatst: 15-10-09 20:56
Vinkenburg?? en andalusiers voor de koets en andalusiers te koop: erg bekend, ik had per mail contact en fotos van een ruin gekregen, daar had ik interesse in, maar toch afgehaakt omdat ik het niet aandurfde na 1 x zien gelijk te kopen, het is voor mij erg ver om een paar keer op en neer te gaan, hij is mager en vieze staart enzovoort, dus heb ik maar gezegd dat het niet is wat ik zoek, en dan zo goedkoop met goede papieren, dus ik vertrouwde het niet zo erg, maar de persoon was wel erg aardig hoor per mail.
heeft er iemand hier de paarden daarvandaan gekocht? en hoe gaat het ermee nu?
Die veulen, wat er nu ook te koop staat, echt waar die is erg klein voor de leeftijd en erg schriel.
En wij laten onze kater jaarlijks inenten en afgelopen januari schrokken we ons rot zeg, die had last van allergie van de inenting, nou dat doen we niet meer hoor, we laten hem niet meer inenten, want na die laatste inenting moest ik 3 x terugkomen omdat het erg slecht ging, ik stond erop dat we geholpen werd en niet wachten tot de volgende dag, het ging erg slecht, grrrrrrrrr, dat beest stikte zowat en met erg rode huid ineens en erg rode traanogen, pffff en de volgende dag werd ie ineens helemaal gek, en haar uitval en de volgende dag weer ineens erge jeuk, helemaal dol werd ie ervan, dus gauw erheen en na een injectie was het gelijk over en verholpen, pfffff. Arme kat, maar door onze snel ingrijpen en snelle handeling is erger voorkomen dat zei de dierenarts ook, maar die stomme assistentes, die zeiden, kom morgen maar ff langs, nou we dachten het niet, we willen meteen komen, en daar betalen we ook voor.
We laten hem nu niet meer inenten.
Maar paarden, ja dan laat ik het wel jaarlijks/half jaarlijks inenten tegen tetanus en infuenza.
Ragdollcat, ga je ooit een paard vinden wat bij je past ?! Hoeveel heb je er wel niet bekeken nu ? En een vieze staart? Shampoo erin, en hij is schoon. Goed voeren, en hij is niet meer mager !
Ragdollcat
Geplaatst: 15-10-09 22:02
Hahaha daar heb je wel gelijk in Prinslover, zelf dacht ik ook aan "hee dat wordt lekker wassen en poetsen en tutten" daar hou ik erg van, maar het is meer dat ik er eentje zoek waar ik iets heb van "dit is m".
Jammer genoeg is het met die draver niet doorgegaan omdat een mede-eigenaar (ouwe mannetje) erom ging huilen en mijn vrienden dus besloten er mee door te gaan, al wordt het niks met het koersen, ze blijven het gewoon proberen, en ik heb nog geen band met deze draver, ik ken hem wel, en het is echt een leukerd hoor, dus zo erg vind ik het niet, ik vind het zelf ook zielig voor de oude man.
Er zijn genoeg paarden die bij mij passen, veel paarden vinden mij erg leuk, het ligt gewoon aan mij, want ik koop er maar 1 he en dan voor het hele leven, want het mag oud worden bij mij.
Misschien moet ik gewoon er eentje nemen die gezond zijn en dan alles voor lief nemen en er proberen wat van te maken, en niet te veel kijken naar het gevoel van het moet zijn, dit is m.
Er zijn erg veel leuke paarden, ook die minder mooi is en of erg jong.
Ragdollcat; volgens mij heb jij het nu over die mensen waar ik het een paar pagina's terug ook over heb. Klaassen of niet??
Die merrie die ik voor kenissen te koop aanbied komt daar vandaan. De papieren van de paarden kloppen keurig en het zijn nog goede afstammingen ook! Maar de paarden krijgen er te weinig te eten en zijn allemaal kopschuw. Ik weet 3 paarden die er vandaan komen en ze waren allemaal mager en kopschuw en niet zo erg toegankelijk, maar ze knappen alle 3 met een sneltreinvaart op. Het veulen wat ze nu te koop aanbieden is de zoon van de merrie die ik hier op heb gezet. De vader van dat veulen is Pies de Plata, dezelfde vader als van mijn Engreida.
Omdat die kenissen van mij de moeder van dat veulen hebben weet ik dat het veulen met 3 maanden is afgespeend...paard moest wegewezen, daar krijgen ze echt een tik van. ook betwijfel ik of het veulen zwart is, ik weet eigenlijk bijna zeker van niet, moeder heeft totaal geen kleur in de bloedlijn.
Maar toch als je het veulen goed verzorgd kun je er een heel leuk paard aan hebben!! Kijk maar eens of je mijn Engreida leuk vind, ze hebben de zelfde vader en de moeders waren ook nog halfzussen, bijde dochters van Imado.
Bully t zijn echt 2 tegenpolen maar ze doen idd niet voor elkaar onder. T zijn beide mijn droomrassen zeg maar Ben dus een dikke bofkont! Lekker dat je zo fijn gereden hebt. Hoop dat je studeren een beetje ging.. Ik heb Pablo in Hoenderloo gekocht, zie dat je daar in de buurt komt.
Hosante, ondeugend is idd leuk maar t moet idd niet gevaarlijk worden.
Zilfstar, fijn dat einde fysio in zicht is
Ilona, zou wel gaaf zijn als je dat in de toekomst kunt doen. Jaa we zijn echt dolblij met Pablo. We hebben t beste uit 2 werelden Leuk dat Kelly langs is geweest. Ohh foto's van t hoofdstel!!!
Rogdoll, wij zijn een x bij een paardje wezen kijken bij de Vinkenburg. Vond t erg leuke mensen. We mochten vaker voor hem komen als we wilden.
Ik ben uit t werk boodschappen gaan halen. Jan heeft Pablo op de wei gezet en Flan erbij. Thuis eerst gegeten en daarna t ongedierte gevangen.. Naja.. ze kwamen zelf netjes naar de draad. Ik heb Flan eerst ff los in de longeerbak gelongeerd. Die deed t braaf. Ze zakte wel 1x rottig door haar pootje Na het longeren heb ik haar op stal gezet voor haar prutje en zijn we Pablo longeer-klaar gaan maken. Op een paar schrikmomenten na ging t wel erg netjes, we zijn vooruit gegaan Heb hem op t pad uitgestapt. Dat vind ie wel spannend in t 'donker'.. Flan staat weer lekker op de wei.
Ik ga pitten, trusten!
Ragdollcat
Geplaatst: 15-10-09 22:45
Ja het kwam erg leuk over per mail en erg aardig, die vinkenburg.
Maar ik vond het erg ver om een paar keer te kijken, ik vond het maar te gewoontjes die ruin wat ik wilde, voor een andalusier, dus haakte ik af, want als ik een andalusier heb dan wil ik er ook eentje die er ook zo uitziet, erg he van mij.
Die veulen, ik denk dat het een witte wordt, of een schimmel, sneu zeg dat ie al met 3 maanden gespeend is, en dat terwijl het zo'n mager ding is en heel schriel.
Sorry ik hoef geen veulen, want die horen nog bij mammie te staan en later in de opfok, ik wil er eente waar ik al mee aan de slag kan, zoals poetsen, wandelen aan de hand en langzaamaan als we elkaar kennen en vertrouwen rijden enzovoort, alles rustig aan maar geen veulens hoor, veel te jong nog.
Ja er zijn meer dan genoeg leuke, maar ik kom blijkbaar vaker op de verkeerde plekken dan de goede, dan is ie te groot en of te oud, en of niet te vertrouwen, sommigen weten ervan, zoals die rare handelsstal en of gedrogeerde andalusierruintje.
En daar komt ook bij, ik ga er niet mee fokken en of serieus sport mee in te gaan dan is een prijs van zeg maar 5000 of hoger mij te gek. en het hoeft voor mij ook geen papieren te hebben, want daar rijdt je niet op.
Dat is den Vinkenburg zelf niet. Klaassen waar ik het over heeft heeft toen der tijd zijn paarden bij den Vinkenburg gekocht. Den Vinkenburg zelf is een ander.
Ik weet niet van wie jij de advertentie had gezien, maar die Klaassen adverteerd momenteel met een schraal veullie.
idefix4
Geplaatst: 15-10-09 23:01
Ik heb zeker gelezen! Griep en veel werk noodzaakt me even om niet te antwoorden maar pagina 117 ga ik herlezen.. Ik kan hier zeker iets mee en Barrye, veel plezier in Friesland en ik ga de pelham zeker nog een keer gebruiken. Ik moet even mijn oude hoofdstel weer vinden. Dan hoef ik niet steeds de bitten om te hangen...
Ze zit in Nordhorn (duitsland). Stuk of 30 pre's (ruinen en hengsten).
_Saida_
Geplaatst: 16-10-09 09:58
Marielle -> Pablo is een leuke kruising geworden, en heeft dus het beste van de PRE en de Lusitano mee gekregen.
Ragdollcat -> Als ik het goed begrijp wil jij dus graag een PRE met een uitstraling waar je U tegen zegt, klinisch helemaal in orde, ingereden en verkeersmak, het liefst helemaal schoon , en dan voor € 5.000,=? Hmm, ik vrees dat jij of je wenslijstje moet gaan aanpassen, of je prijs.....
Anouk -> Hihi! Dat ken ik, ik heb er ook een schurft aan om steeds bitten te moeten verwisselen, of teugels eraf en eraan te moeten zetten. Ik heb dan ook ondertussen diverse hoofdstellen in m'n kast hangen.....
Romantico -> Wauw, jouw Pino is er ook weer één met een hoog kwijlgehalte!
barrye
Geplaatst: 16-10-09 10:28
Raggdolcat: Een PRE met alle looks, super karakter en gezond voor euro 5.000,-- dat kan meestal niet. Over het algemeen is er dan wat mee!!Hoogst zelden heb jij geluk bij het ongeluk van de verkoper ( echtscheiding, faillisement enz.) PRE zonder papieren of crusado's veel geluk hebben en zoeken naar de speld in de hooi berg. Een jonger dier kopen en zelf verder grootbrengen is ook een oplossing voor een wat bescheidener portemonnee. Wij hebben ook nog 2 zuivere PRE jaarlingen staan, mak. Maar weggeven doen we ze ok nog niet. Ik ga liever snel rijden met mijn jaarling hengst, maar zal ook nog wel een paar jaartjes er naar moeten kijken en over een jaar of zo wat wandelen. Geduld, maar later krijg je het dubbel terug.
De Vinkenburg heeft vaak wel hele nette PRE,s, adres is betrouwbaar, weinig rariteiten. Ook mijn Abanto is in eerste instantie door hen geimporteerd. Door omstandigheden ben ik zijn 3e eigenaar, maar meer dan super tevreden.
Gavucho die we een poosje geleden kochten bij zgn. Klaassen komt in eerste instantie ook bij de Vinkenburg vandaan. Geen koopje als jong paard. Was mager, slecht gereden net als de andere paarden daar. Je kent hem nu niet meer terug na 8 weken. Knapt hard op, leert snel en is inmiddels gebombaredeerd tot reserve paard voor de grote show met Friezen en andalusiers op de Jubileumshow in Leeuwarden. Loopt inmiddels al super braaf een aantal trtainingen mee na een stoom cursus onder zadel.
Kijk deze 4 paarden hadden wel in je budget gepast, ruim zelfs, je moet er door heen kijken en ze kunnen "herscholen". Inmiddels zijn ze alle 4 verkocht. Ik weet wel dat de eigenaar het veulen kwijt wil en ook voor een laag bod weg zal doen. Ik heb paarden genoeg, maar moet me ook inhouden om er niet voor te bieden. Een kant en klaar sprookjes paard kopen met veel lange manen en super uitstraling voor euro 5.00o,-- dat kan in je dromen, maar in werkelijkheid meestal niet.
succes met je zoektocht.
Ragdollcat
Geplaatst: 16-10-09 10:37
Ik zoek geen perse een PRE, begrijp me niet verkeerd en goed lezen graag, want die zijn te goed voor mij, papieren enzo, want ik fok er niet eens mee, maar ik koop geen andalusier dat spotgoedkoop is en met papieren, dan ruik ik onraad en of waarvan het erg ver is waardoor lastig is om een paar keer te komen kijken of het klikt, want in 1 x paard kopen doe ik niet, zeker niet na 1 x zien en dan gelijk moeten beslissen, dat werd me sterk afgeraden.
Het mag gerust een fjord zijn, een arabiertje, of een jonge fries, echt het maakt niet uit, of een cruzado, ik hou van paarden in het algemeen, dus niet speciaal eentje of 1 ras, maar het moet wel zijn van "dit is m" dat had ik ook bij mijn arabier gehad en dat zat meteen in alles goed, dat wil ik weer, dat zoek ik, het moet mij wat doen, dat kan in de ogen van een paard zijn maar ook het klikken zijn.
Het is wel zo dat andalusiers met looks erg mooi zijn en om naar te kijken, en ik weet heus ook wel dat als ik ze wil dat ik meer moet neertellen, dat is gewoon zo, dat zijn ze gewoon waard, maar om nou erg veel neer te tellen als het recreatief gebruikt te worden en wat dressuuren in de bak en niet mee te gaan fokken, vind ik ook weer onzinnig en zonde van een goed paard, dat niet volledig wordt benut.
Het klopt helemaal, andalusiers die voor lage prijzen weggaan, daar moet je voor uitkijken, hier kan ik helaas niets over zeggen, maar het was een vreemde handelsstal, was er uit nieuwsgierigheid naar toe gegaan en met interesse over hoe dat kon, lage prijs zulke paarden, juist omdat er wat mee is, hier ga ik niet verder op in, want ik weet zeker dat het gaat komen in de toekomst en dan lezen jullie het zelf ook.
Daarbij ben ik ook van alle kanten gewaarschuwd dat het mogelijk ziek zijn als het niet goed uitziet, en of getraumatiseerd blablabla, dus ben ik ook voorzichtig, misschien te voorzichtig???
Duitsland, daar wil ik niet naartoe gaan, in nederland zijn er genoeg paarden te vinden, en zat lieve paarden. en nee ik hoef geen veulens, die heb ik zelf gehad en 8 jaren plezier van gehad.
Nou geniet lekker van jullie prachtige paarden, en bedankt voor jullie uitleg enzo, dan weet ik weer meer, en dat helpt mij erg en ik hou jullie op de hoogte.
Jellie
Geplaatst: 16-10-09 11:06
Goedemorgen,
Anouk de zadelmaker komt vandaag bij Pablo! heb je griep?
Romantico leuke foto's. Pino spreekt wel wat makkelijker uit
thanx Saida!
Jan heeft vandaag zijn 1e les met Pablo, leuk, leuk, leuk Hoop dat t wel droog wordt, kan hij nog ff met de fant op t land.
cloris
Geplaatst: 16-10-09 11:15
Tja over de prijzen van Iberische paarden kan je veel zeggen, maar ik heb er toch een heel aantal leuke gezien die zeker niet de hoofdprijs hebben gekost, vaak zijn het ook de fokkers die de waarschuwingen eruit gooien dat je moet uitkijken en dat snap ik natuurlijk ook wel Ik kijk door viezigheid en schraalheid heen en dan kan je best hele leuke cruzado's vinden voor een hele betaalbare prijs, ze worden niet met die looks geboren. Ik kijk trouwens wel altijd in het buitenland, maar goed Piropo komt uit Madrid, Alegra van de Costa Brava, Elvis komt uit Friesland (nou das toch ook buitenland?) en Napoleon komt uit Portugal
Jellie laat je die regen daar? hier schijnt de zon en dat wil ik graag zo houden
Goya liep beter alleen nu weer minder goed.. Gister even gereden maar hij liep vrij stram. De kleintjes waren van de week ontsnapt, moesten we bij de buren weg halen..
Dat is er wel, de goedkopere leuke cruzados en of andalusiers, ik heb er zelf een paar gezien, maar helaas wel mee geknoeid, waardoor je met heel veel ellende kan komen te zitten als je het eenmaal hebt gekocht, gelukkig heb wel voldoende kennis om het door te hebben, en ik nam gelukkig ook iemand mee, die het nuchter bekijkt, en achteraf bleek het afgekeurde paarden te zijn uit spanje, triest maar het gebeurd jammer genoeg wel.
Maar goed, het gebeurd, zelfs een paard dat te koop staat voor 9000 euro bleek afgekeurd te zijn, maar dat werd verzwegen.
En natuurlijk wat je zegt de mensen die wel goede paarden hebben, die willen ook kunnen verkopen en dus je waarschuwen voor goedkopere paarden, dat weet ik ook wel, maar ik vind het ook om eerlijk te zijn leuk om overal te kijken en wie weet er een tegen te komen.
Er is wel een leuke fjord op het moment te koop dat ik echt wel wil kopen, maar de afspraak maken gaat stroef en moeilijk, door tijdgebrek van de verkoperkant, dat ik heb van laat maar zitten en dat ook gewoon eerlijk heb gezegd.
Maar soms moet je ook gewoon wat meer doorzettingsvermogen tonen dan. Als dat nou het paardje is wat jij leuk vind dan is een beetje moeite niet teveel gevraagd toch?
En je moet ook niet overal wat achter zoeken hoor. Heel veel is op te lossen
Je mag ook wel wat zon hoor als je de regen maar niet hier heen stuurt
Nee ik heb de regen naar t buitenland gestuurd Zonnetje kwam net al ff koekeloeren..
Goya, wat balen dat hij nu weer minder goed loopt
Anouk, hij is net al geweest. Tzt (als pablo is uitgezwaard) zal hij nog een x terugkomen om te kijken of boom verbreed moet worden dus mss kan je dan erbij zijn?
Zadelmaker is geweest en t ligt prima. Jammergenoeg kon alleen Jan erbij zijn. Het is vanachteren opgevuld. Hij verwacht dat Pablootje nog flink zal uitzwaren. En we hebben mazzel met dit zadel want dit kan tzt verbouwd worden en kan er een bredere boom in worden gezet. Wist niet dat t met een Kieffer ook kon. Zo zijn er nog een paar merken. Hij vond t verder een erg leuk paard haha.. Jan heeft Pablo op de wei gezet en Flan er ook bij, heerlijk!!