Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miirthe schreef:Najaa, in de allereerste post van Lusitana, die je op z'n minst had kunnen lezen, werd al gezegd dat het specifiek op de Iberische hengsten ging. Omdat er dus idd indivuduelen in de andere rassen te vinden zijn, maar daarover geen discussie oid.
Lusitana schreef:Joyja schreef:Zoals ik al schreef moet je ook vooruit denken dus daarom worden ook hengsten die ouder zijn zoals ik het van jou begrijp gecastreerd op oudere leeftijd bij importeren dus en dan moet je dr ook aandenken dat hetzelfde probleem geld voor een oudere hengst als voor een jonge hengst in NL de plekjes waar je met je hengst terecht kan zijn schaars en dan is het voor een ruin handiger een stal en weidegang te vinden.
Daarom zouden mensen die importeren vooruit kunnen denken en een jonger dier kopen om te laten castreren. ALS je dan valt voor een volwassen hengst, zorg dan dat je hem in Nederland kwijt kunt. Lukt dat bij voorbaat niet, ga dan niet voor een hengst, maar een merrie, of koop een hengst van "castreerbare leeftijd". Lijkt mij het slimst. Want anders kon je nog wel eens je kostbare paard verliezen aan de complicaties van een (medisch onnodige) operatie.
Citaat:mijn hengst is vier jaar oud en ik zit er dus over te denken om hem te laten castreren.
argumenten voor mij zijn:
altijd alert blijven
weinig sociale contacten voor je paard
altijd rekening houden met anderen, want jij hebt de hengst
frustratie voor het paard, wel ruiken maar niet aanraken/voelen
Lusitana schreef:Het is in een discussie beter om verschillende aspecten te belichten. Dingen van verschillende kanten te bekijken. Door argumenten en tegenargumenten kun je kijken hoe steekhoudend argumenten zijn.
Lusitano schreef:De manier waarop wij hier in NL de paarden houden is gewoon verre van ideaal voor hengsten. In spanje staan de merries over het algemeen weg van de hengsten. De hengsten staan op stal en worden gereden, merries over het algemeen niet. (is natuurlijk al aan het veranderen) Hier is de hengst de paria. De uitzondering.
Jij moet er met je hengst rekening mee houden wanneer een merrie hengstig is. Er is gewoon een hele andere instelling als het op paarden houden aankomt.
Cassidy schreef:Lusitana schreef:Het is in een discussie beter om verschillende aspecten te belichten. Dingen van verschillende kanten te bekijken. Door argumenten en tegenargumenten kun je kijken hoe steekhoudend argumenten zijn.
Barcelano schreef:Maar hoe vaak zie je geen ruinen die nog erger zijn dan een hengst.
Wat ik ook vaak zie dat een hensgt harder wordt aangepakt dan een merrie en een ruin.....Of dat men bang is als je het woord hengst laat vallen.......
Is een ander geslacht minder gevraalijk of risico vol..............???
Lusitana schreef:Barcelano schreef:Maar hoe vaak zie je geen ruinen die nog erger zijn dan een hengst.
Wat ik ook vaak zie dat een hensgt harder wordt aangepakt dan een merrie en een ruin.....Of dat men bang is als je het woord hengst laat vallen.......
Is een ander geslacht minder gevraalijk of risico vol..............???
Precies. Maar bij gevaarlijke merries en ruinen kunnen er geen ballen meer af. Dus zoekt men andere oplossongen. Dan vraag ik me af waarom diezelfde oplossingen ineens niet meer toe te passen zijn voor hengsten?
utjelover schreef:Hij hoort gewoon lekker in de wei. Lekker kunnen ontspannen. Dat is toch waar wij paarden voor hebben?