Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:
Ik reed een hengst met een vol papier die niet kan galopperen... hoeft dus weinig te zeggen![]()
Wat ik ook zoveel zie, zijn Friezen die het spronggewricht nauwelijks buigen...
Pletje123 schreef:Ja! Dat klopt!
Daardoor is de grote doelgroep voor de Friezen nog steeds recreatieruiterDie worden verliefd op de manen en de kleur, maar kijken verder niet naar de vaardigheden van het dier. Als ie maar door het bos kan. En dan is het misschien helaas voor de Fries dat ie juist zo'n goed karakter heeft
christel1857 schreef:@ karl: Ja daar zit een waarheid in. Nu komt de maar:
Ik krijg maandelijks de phryso, en daar staan uiteraard de keuringsresultaten in, van zowel merries als dekhengsten. En al zeker 5 jaar worden er hengsten afgekeurd op galop. Ze krijgen ook een punt voor de galop die net zo zwaar meetelt als de draf en tevens krijgen ze een punt voor de galop in het kader van geschiktheid voor rijpaard ( als ik het zo goed zeg, er staat rijproef bij ) Bij de hengsten met een zeer mooie galop staat er altijd bij vermeld dat ze verbeterend zijn
.
Wat ik er mee wil zeggen is dat de galop voor de fokkerij van de friezen dus even zwaar meetelt als de draf.
Huppa: weer een vooroordeel uit de weg geruimd! haha
Marliesvr schreef:Pletje123 schreef:Ja! Dat klopt!
Daardoor is de grote doelgroep voor de Friezen nog steeds recreatieruiterDie worden verliefd op de manen en de kleur, maar kijken verder niet naar de vaardigheden van het dier. Als ie maar door het bos kan. En dan is het misschien helaas voor de Fries dat ie juist zo'n goed karakter heeft
Dit vind ik nog al een vooroordeel! Tuurlijk zijn er recreatie ruiters die bewust voor een fries kiezen maar er zijn voorlopig meer recreatie ruiters die 'gewoon' op KWPN'ers rondrijden.
En de fries heeft echt wel meer in huis dan 'alleen' een goed karakter. Maar zoals ik al vaker aangegeven heb zitten er ook friezen tussen met mindere kwaliteiten. Maar goed, die heb je in ieder ras!
Karl66 schreef:christel1857 schreef:@ karl: Ja daar zit een waarheid in. Nu komt de maar:
Ik krijg maandelijks de phryso, en daar staan uiteraard de keuringsresultaten in, van zowel merries als dekhengsten. En al zeker 5 jaar worden er hengsten afgekeurd op galop. Ze krijgen ook een punt voor de galop die net zo zwaar meetelt als de draf en tevens krijgen ze een punt voor de galop in het kader van geschiktheid voor rijpaard ( als ik het zo goed zeg, er staat rijproef bij ) Bij de hengsten met een zeer mooie galop staat er altijd bij vermeld dat ze verbeterend zijn
.
Wat ik er mee wil zeggen is dat de galop voor de fokkerij van de friezen dus even zwaar meetelt als de draf.
Huppa: weer een vooroordeel uit de weg geruimd! haha
Alleen worden de merries niet getest op de galop en wil je weten of een hengst een bepaald punt verbetert, dan zal je naar nakomelingenrapporten moeten gaan kijken, dan zou vooral daar naar de galop gekeken moeten worden.