mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:38

Daar zit ook weer een 'maar' aan: de merries worden niet beoordeeld op de galop! Ze hebben dus nog maar de helft te pakken...

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:45

Toch wel voor de abop proef ofzo? Ik weet het niet precies. Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat wanneer je een fries koopt met een vol papier, en het ziet er goed gebouwd uit. je een hele grote kans hebt dat het een paard is dat goed kan galoperen. Ik heb er zelf 2 en bij beiden is de galop goed en niet uit elkaar gevallen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:48

Ik bedoelde op de stamboekkeuringen.

Ik reed een hengst met een vol papier die niet kan galopperen... hoeft dus weinig te zeggen

Wat ik ook zoveel zie, zijn Friezen die het spronggewricht nauwelijks buigen...

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:53

Pletje123 schreef:

Ik reed een hengst met een vol papier die niet kan galopperen... hoeft dus weinig te zeggen

Wat ik ook zoveel zie, zijn Friezen die het spronggewricht nauwelijks buigen...

Ik veralgemeniseer toch ook niet ? Het zal best kunnen dat je een hengst had die niet ( goed!) kan galoperen. ( Ieder paard kan natuurlijk galoperen ) En over de paarden met vol papier kun je zeggen dat het meestal betere paarden zijn. En je hebt daarbij dus een grotere kans op een paard met een goede galop.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:56

De buiging van de sprong gewrichten zijn in draf bij de friezen juist vrij extreem? Ik ken er inderdaad ook genoeg die alleen knieactie hebben in de voorbenen en hun achterbenen niet meenemen. Ik vind dat nou juist geen gezicht. Mooie knieactie met mooie stuwing vanuit de achterhand: *zucht* echt prachtig gewoon!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:59

Toch zijn er meer paarden die de sprong niet goed buigen dan je denkt hoor

Voorbeenzwaaiers hebben we inderdaad niks aan, achterbenen zijn misschien nog wel belangrijker

Zag laatst nog een paard met een enorm voorbeen en een enorm traag achterbeen. Dat was inderdaad geen gezicht En dan roept men: oeeeehhh zie die gaan!!!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:03

Maar dat zijn vaak paarden ouder dan 7, dus nog van het oude beleid ( als ik het goed heb). De kampioen van dit jaar: Beart, echt schitterende stuwing en actie!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:04

Ja die vind ik ook heel gaaf! Hebben hier twee veulens van em Allebei mooi hoofdje en goede bewegingen

Die met dat trage achterbeen is overigens een Jasper.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:12

Ik vind dat een fries die goede bewegingen heeft voor de dressuur, maar wel knie actie heeft, VEEL mooier dan een tuiger-type. Alleen vind ik wel dat de rustige aard van de fries behouden moet blijven. Dat is juist zo fijn aan ze.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:28

Pletje123 schreef:
Ja! Dat klopt!

Daardoor is de grote doelgroep voor de Friezen nog steeds recreatieruiter Die worden verliefd op de manen en de kleur, maar kijken verder niet naar de vaardigheden van het dier. Als ie maar door het bos kan. En dan is het misschien helaas voor de Fries dat ie juist zo'n goed karakter heeft

Dit vind ik nog al een vooroordeel! Tuurlijk zijn er recreatie ruiters die bewust voor een fries kiezen maar er zijn voorlopig meer recreatie ruiters die 'gewoon' op KWPN'ers rondrijden.

En de fries heeft echt wel meer in huis dan 'alleen' een goed karakter. Maar zoals ik al vaker aangegeven heb zitten er ook friezen tussen met mindere kwaliteiten. Maar goed, die heb je in ieder ras!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:31

Ow ja dat is ook zo Maar maak het geregeld mee

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:33

christel1857 schreef:
@ karl: Ja daar zit een waarheid in. Nu komt de maar:
Ik krijg maandelijks de phryso, en daar staan uiteraard de keuringsresultaten in, van zowel merries als dekhengsten. En al zeker 5 jaar worden er hengsten afgekeurd op galop . Ze krijgen ook een punt voor de galop die net zo zwaar meetelt als de draf en tevens krijgen ze een punt voor de galop in het kader van geschiktheid voor rijpaard ( als ik het zo goed zeg, er staat rijproef bij ) Bij de hengsten met een zeer mooie galop staat er altijd bij vermeld dat ze verbeterend zijn .
Wat ik er mee wil zeggen is dat de galop voor de fokkerij van de friezen dus even zwaar meetelt als de draf .

Huppa: weer een vooroordeel uit de weg geruimd ! haha

Alleen worden de merries niet getest op de galop en wil je weten of een hengst een bepaald punt verbetert, dan zal je naar nakomelingenrapporten moeten gaan kijken, dan zou vooral daar naar de galop gekeken moeten worden.

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:22

Marliesvr schreef:
Pletje123 schreef:
Ja! Dat klopt!

Daardoor is de grote doelgroep voor de Friezen nog steeds recreatieruiter Die worden verliefd op de manen en de kleur, maar kijken verder niet naar de vaardigheden van het dier. Als ie maar door het bos kan. En dan is het misschien helaas voor de Fries dat ie juist zo'n goed karakter heeft

Dit vind ik nog al een vooroordeel! Tuurlijk zijn er recreatie ruiters die bewust voor een fries kiezen maar er zijn voorlopig meer recreatie ruiters die 'gewoon' op KWPN'ers rondrijden.

En de fries heeft echt wel meer in huis dan 'alleen' een goed karakter. Maar zoals ik al vaker aangegeven heb zitten er ook friezen tussen met mindere kwaliteiten. Maar goed, die heb je in ieder ras!

Helemaal mee eens.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:53

Je hebt inderdaad bij ieder ras minder goede en hele goede paarden

Wat ik bedoelde: de doelgroep van de Fries is wellicht nog meer recreatie dan echt sport En daarbij heeft de Fries zijn goede karakter misschien wat 'tegen' zitten. Ik beweer niet dat de Friezen niks meer dan een goed karakter in zich hebben. Ik had het hier over de doelgroep. En de doelgroep bepaalt toch wel grotendeels wat er met een bepaald paardenras gebeurt.

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:06

Pletje123 ik ben het met je eens

Maar ik denk wel dat de doelgroep nu van recreant naar sportieveling gaat Het verschuift en daardoor veranderen de Friezen (helaas misschien) ook zo tegenwoordig...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:37

Karl66 schreef:
christel1857 schreef:
@ karl: Ja daar zit een waarheid in. Nu komt de maar:
Ik krijg maandelijks de phryso, en daar staan uiteraard de keuringsresultaten in, van zowel merries als dekhengsten. En al zeker 5 jaar worden er hengsten afgekeurd op galop . Ze krijgen ook een punt voor de galop die net zo zwaar meetelt als de draf en tevens krijgen ze een punt voor de galop in het kader van geschiktheid voor rijpaard ( als ik het zo goed zeg, er staat rijproef bij ) Bij de hengsten met een zeer mooie galop staat er altijd bij vermeld dat ze verbeterend zijn .
Wat ik er mee wil zeggen is dat de galop voor de fokkerij van de friezen dus even zwaar meetelt als de draf .

Huppa: weer een vooroordeel uit de weg geruimd ! haha

Alleen worden de merries niet getest op de galop en wil je weten of een hengst een bepaald punt verbetert, dan zal je naar nakomelingenrapporten moeten gaan kijken, dan zou vooral daar naar de galop gekeken moeten worden.

Wij kennen bij de Friezen zowel de Ibop proeven als de ABFP testen waarbij ook de galop beoordeeld wordt, blijkbaar ben je hier niet van op de hoogte?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:19

Maar niet iedere merrie die naar de keuring gaat, wordt ook Ibop en ABFP getest

Ze zouden zoveel meer merries te pakken hebben als ze het beoordelen van de galop ook invoeren op de 'gewone' stamboekkeuringen!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:21

Doen ze dat bij het kwpn wel dan?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:22

Ja Daar hebben ze het vrijbewegen ook op de merriekeuringen ingevoerd!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:31

Sinds wanneer?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:34

Sinds wanneer? Goeie vraag... Nog niet zo lang, paar jaar? Weet dat ik vorig jaar heb meegeholpen bij de merriekeuring in Drachten, en dat was een en al vrijbewegen en vrijspringen. De paarden werden niet meer aan een touwtje rongeleidt.

Mijn merrie gaat volgend jaar naar de keuring, vandaar dat ik daar ook naar geinformeerd heb

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:45

Bij de KWPN tuigpaarden doen ze dat toch ook niet? Voor een springpaard lijkt het me logisch dat je ze ook op springen en galop beoordeelt, bij de Friezen is het nog altijd zo dat er ook een heel gedeelte tuigtypisch is die dus ook niet persé moeten kunnen galopperen. Er wordt genoeg vooruitgang geboekt door er bij de hengsten wel op te selecteren en bij de hengstenmoeders ook te kijken naar evt. sportprestaties, vrij bewegen bij de merries hoeven ze wat mij betreft bij de Friezen niet in te voeren. Dat vind ik nou weer net een brug te ver.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:48

Sportpaarden of tuigpaarden? Als je er tussen in gaat zitten dan krijg je het vaak net niet... Als je iets doet moet je het goed doen en niet voor de helft

Horseyfries: waarom vind je dat een brug te ver? Jij wilt toch ook graag een Fries die goed kan galoperen?

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:52

Dus als ik het goed begrijp zijn de merries van het kwpn stamboek pas sinds een paar jaar goed aan het galoperen, dus er zal ook bij dat stamboek een hoop slecht galop materiaal tussen zitten in de leeftijds categorie van boven de laten we zeggen 14 jaar?
Dit is dan toch eigenlijk hetzelfde probleem dat de warmbloeden vroeger hadden.
Ik vind dat het met de friese paarden de goede kant op gaat, ze zijn rastypisch en hebben veel ruimte in de gangen welliswaar met knieactie. Mooi toch?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:58

De hengsten bij het KWPN worden er al veel langer op het onderdeel galop gekeurd dan bij het KFPS. Daarbij komt, dat die paarden rijpaardgefokt zijn en niet tuigpaard gefokt. Daar hebben ze immers een heel andere fokrichting voor ontworpen