Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:59

Soms vraag ik me echt af of ik geen clown heb gekocht ipv een paard :)) geen idee hoe hij dit voor elkaar kreeg maar hij was erg trots op zichzelf _O-
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:01

Hahaha _O-

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:36

Haha prachtig :D

Hier een Bucas die van -10 tot 12 graden kan. Met hals nu het zo vriest, anders de Bucas Smartex zonder hals. Heb niet het idee dat ze het koud heeft, wel dat ze de kou stom vindt, net zoals ik :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:16

Ik denk dat de paarden over het algemeen beter tegen de kou kunnen dan wij, zeker als het droge kou is.

Ik heb ook een goede Bucas deken.

Haha Autumn, iedere dag wat te lachen. :D

Voor jou ook nog de beste wensen Dorien. Fijn dat Taruga er dit jaar wat makkelijker doorheen is gekomen. De stressless en feromonengel werkten goed dus?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:51

Flubberboot, oh jeetje wat wild is die van mij, Fuego is ook echt de wilde hengst ja :')
Autumnn Lieve Nero dat hij gewoon zo braaf staat te wachten! En echt ik moet altijd zo enorm lachen om Nero! _O-
Twirrewyn, heerlijk genieten, leuke foto <3
Dorien66, fijn te horen dat julie rustig nieuwjaar zijn doorgekomen!

Nou Fuego staat nu onder 300 grams, vorige week stond hij nog zonder, met die vorst op komst 150 opgelegd maar hij had heel lichte ondertemperatuur dus toch maar een dikkere deken opgelegd! Hij heeft ook opeens schimmel en een ontstoken oog, echt ;( Als je denkt dat het weer enigszins stabiel is krijgt hij weer vanalles ;(

En die kou, ik ben er nu al helemaal klaar mee, ik ben alleen maar met jerrycans water 'nt slepen en moet elke keer denken aan een thermoskan met heet water om het slot open te krijgen, wat een ellende, laat dat voorjaar maar snel komen :o

Ze hadden de wilgen geknot naast de wei dus heb wat takken bij de paarden gelegd :D
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:27

Ik ook hoor :D , het is ook echt zo’n clown. Er is elke dag wel iets waardoor hij me weer aan het lachen maakt. Maar toch ook wel elke dag zo’n knuffelmomentje. Gisteren na het rijden bijvoorbeeld weer, ik stapte af en aaide hem over zijn hoofd om hem even te bedanken (ja verklaar me maar voor gek :') ) en toen legde hij echt zijn hoofd tegen me aan/op mijn schouder en had echt even aandacht en knuffels nodig. Zo bleven we even een paar minuten staan. Af en toe is het echt nog een lief klein kleutertje dat hij dan even bevestiging wilt hebben of zo? dat hij het goed gedaan heeft. Zo lief <3

Wat vervelend van Fuego weer zeg… misschien ook dat zijn weerstand minder was omdat hij het wat kouder had? Nero staat nu ook lekker onder een 300 gram met 250 gram hals. Heerlijk vind hij het.

Oh enne het wordt al eerder lichter dus ik vind dat het voorjaar er al bijna aankomt :))

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:33

Dat geloof ik meteen, hij ziet er ook echt uit als zo'n blij ei!

Zijn temperatuur was 37.2 dus niet extreem laag ofzo maargoed bij alle kleine verschillen ga ik in actie bij hem :=
Hij heeft natuurlijk een flinke klap gehad door alle antibiotica dus die weestand is niet geweldig meer helaas .. Ga zo nog even terug water brengen en weer temperaturen en dan even m'n DA appen of hij iets heeft voor de schimmel waarbij ik niet hoef te gaan wassen ..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:24

Nou temperatuur is weer normaal gelukkig, is ook geen weer voor een Spanjaard hè!

En kan gaan smeren met zalf, DA denkt dat het een bacterie is en geen schimmel, dus duimen dat de kale plekken snel weg zijn!

Ik was bezig, kijk wie mij staat de begluren <3
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:38

<3 <3 <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:47

Wat een leuke foto <3

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:12

De temperatuur is weer normaal? Nou hier niet hoor :brr:

Wat een lieve foto <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:41

Hier is het boven 0 en begint het te dooien. Hoop dat de bodem snel zacht is want ik heb er hier een die stront vervelend is door energie niet kwijt kunnen. -O-

Schattige foto Tarzan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:25

Ik bedoelde de temperatuur van Fuego _O-
Die is weer 37.6 .. hij had 37.2 is niet extreem laag maar wilde onderkoeling toch graag voor zijn natuurlijk.

Hier was het vanmiddag nog -4 en ben 3x per dag ‘nt slepen met water, echt top ….

Ik heb ze even de stal open gezet en in de andere paddock gezet, hebben ze op dit moment wat meer ruimte om te lopen aangezien ze niet door het maanlandschap kunnen lopen nu en ze dus alleen op het kleine gedeelte bestrating stonden.

Straks na m’n werk nog maar even een kan water brengen, je moet iets overhebben voor je beestjes hè! :Y)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:04

Hey allemaal!

Ik kan weer boven water komen eindelijk :D Was sinds 2 januari geveld door een flinke bacteriële keel- en oorontsteking, echt dik een week ziek van geweest. Ik heb hier en daar nog wel wat bijgelezen :)

@Autumn, haha wat een leuke foto :') Hij ziet er ook gewoon trots uit op zichzelf.

@Tarzan, gelukkig is Fuego zijn temperatuur weer normaal! Wat houdt hij zich goed met dit koude weer.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie aan je paarden merken dat ze koud hebben?
Nu merk ik aan Jenara niets, maar zo als het regenweer rond oktober begint, dan zie ik haar echt staan bibberen en met staart ingetrokken staan. Dan krijgt ze van mij ook altijd meteen een regendeken op, zit 50 of 100gr in denk ik en die houdt ze eigenlijk de hele winter op, ik merk niet meteen dat ze nu met dit weer kouder heeft.

Door mijn ziek zijn was ik dus sinds 31 december niet meer bij Jenara geraakt, echt vreselijk!
Vandaag eindelijk een bezoekje kunnen brengen. Gewoon een beetje samen gechilled in het zonnetje en een klein wandelingetje aan de hand gemaakt. Ik heb het idee dat ze "boos" is op mij als ik zo lang niet kom, want toen ik haar wou gaan halen, zei ze eerst hallo, gaf me een duw en liep dan weg ... terwijl ze voordien helemaal niet wegliep ...

Afbeelding

Wat betreft het staldilemma, ik moet eerlijk zijn dat jullie reacties mij wel wat gerust gesteld hebben, dus voorlopig staan we op de wachtlijst van de stal waar ik 31/12 nog ging kijken. Hopelijk komt er tegen deze zomer een plekje vrij!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:32

Het is een merrie, ze zal wel wat beledigd zijn dat je zo lang niet geweest bent ;). Leuke foto :j

Tarzan, wat een lieve foto. Hij houdt je goed in de gaten :D

Autumn, enige foto met het touwtje tussen zijn oren :') :')

Dorien, wat fijn dat oud&nieuw zoveel rustiger verliep. Zo akelig als ze zo bang zijn, dan zie je er zelf ook zo enorm tegenop! Fijn dat het deze keer zoveel beter ging :)

Hier zijn we helaas het jaar niet goed begonnen. Mijn merrie is vorige week ineens haar veulentje verloren ten gevolge van een gedraaide navelstreng. Godzijdank hebben we camera's in de stallen en zag ik nog net 's avonds voor het slapen gaan dat ze ongemakkelijk was (ze lag niet zoals gebruikelijk en kort erna stond ze te flemen!). Daardoor waren we er dus bij toen de bevalling ineens begon. De dierenarts hadden wel al gebeld (dachten eerst aan koliek!) dus die was er kort erna en heeft haar verder geholpen met de bevalling.

Echt zó jammer, ik keek er zo naar uit -O-.
Met Quinta gaat het gelukkig goed :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:05

Och wat jammer nou Dais_ Geen leuk begin van het nieuwe jaar. Gelukkig dat het met Quinta goed gaat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:06

_Tarzan schreef:
Ik bedoelde de temperatuur van Fuego _O-
Die is weer 37.6 .. hij had 37.2 is niet extreem laag maar wilde onderkoeling toch graag voor zijn natuurlijk.

Ooooooh, gelukkig! Haha ik dacht al het is hartstikke koud man :D

Het dooit idd wel nu, hoop morgen ook weer even iets te kunnen doen.

Fijn dat je weer wat opgeknapt bent Jenara!

Wat vreselijk Dais! Goed dat jullie er zelf bij konden zijn, maar wat een nare ervaring voor jullie allemaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 01:19

Vreselijk zeg Dais, sterkte dat is niet niks!
Wel een opluchting dat met Quinta alles goed is / gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:12

Wat sneu Dais!

Jenara, als ze het koud hebben zetten ze de haren uit maar paarden kunnen vaak prima tegen deze droge vorst. -15 tot +30 kunnen ze prima hebben qua temperatuur.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:50

Ik kom nog eens even invallen om ook op jou te reageren Dais, wat heftig en wat jammer! Heel verdrietig nieuws dit... Sterkte!

Ik lees regelmatig nog stukken mee, maar hier thuis gebeurd er te weinig spannends met de paarden om actief mee te praten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:06

Oh sterkte Dais, wat jammer om zo het jaar te moeten beginnen :/

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:15

Wat rot om zo het nieuwe jaar te beginnen Dais. Heel veel sterkte gewenst.

Jenara, wat fijn dat je weer opgeknapt bent. Nooit leuk ziek zijn!
Ik merk aan Dawn als hij het koud heeft dat haren overeind staan en hij rilt ook echt heel erg dan van de kou. Gelukkig nu lekker warm dekentje op. Hij is geschoren voor de zomer dus had zelf geen wintervacht dus dan heeft hij het ook sneller koud.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:56

Ik heb echt een hele fijne les gereden vandaag, zo mag het altijd gaan :D Natuurlijk ging het niet perfect maar daar hebben we les voor. Wat dan niet helemaal goed ging, kon ik wel oplossen en daar doen we het voor!
Ook had ik een nieuwe rijlegging met fleece voering en daaronder nog een bijpassende thermolegging aan. Nou in deze combinatie ga ik wonen de rest van de winter <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:11

Jenara schreef:
@Tarzan, gelukkig is Fuego zijn temperatuur weer normaal! Wat houdt hij zich goed met dit koude weer.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie aan je paarden merken dat ze koud hebben?
Nu merk ik aan Jenara niets, maar zo als het regenweer rond oktober begint, dan zie ik haar echt staan bibberen en met staart ingetrokken staan. Dan krijgt ze van mij ook altijd meteen een regendeken op, zit 50 of 100gr in denk ik en die houdt ze eigenlijk de hele winter op, ik merk niet meteen dat ze nu met dit weer kouder heeft.

Geen idee hoe ik het merk eigenlijk. Het lijkt wel alsof ik het voel als Fuego iets heeft. Ik kijk naar hem en weet er is iets mis maar eigenlijk is er niks te zien dus begin ik te observeren en toen heb ik de temperatuur maar even gemeten want ik kon niks ontdekken, die temperatuur was 37.2 dus eigenlijk net iets te laag, denk niet schokkend voor een gezond paard maar bij Fuego gaan dan m'n alarmbellen meteen rinkelen :=

Ik duim voor een plekje voor jullie Jenara! Ik denk dat het echt alles gaat meevallen daar.

Wat vreselijk Dais :(:) Gelukkig is alles goed met de merrie, maar ik snap dat je verdrietig bent om het veulen!

Wat heerlijk om te lezen Ineke dat je les zo fijn ging, echt genieten is dat he!
En klinkt als een fijne broek! :D

Fuego ben ik nu in 'nt smeren met de zalf wat de DA mij geadviseerd heeft, benieuwd of het werkt :=
Iemand nog tips voor een boost van het immuunsysteem?

Moritz stond naast hem, zodra iemand in z'n buurt komt gaat hij altijd vies kijken _O-
Afbeelding

Om dan weer lief naar mij te kijken haha de lieverd <3
Afbeelding

Hij ziet er wat zielig uit zo met z'n zalf :o

En Rambo ook weer wat opgepakt, heb vanwege de feestdagen en dat we even weg waren niet veel met hem gedaan, heb ik hem vorige week weer opgepakt, wilde ik er weer op zag ik dat hij licht onregelmatig was -O- komt vanuit z'n spier, hij heeft natuurlijk achter ontlast en heeft nu last van z'n spier in z'n voorbeen -O-
Even wat rustig aan met hem gedaan. Kreupelheid is nu zo minimaal dat je het eigenlijk niet meer ziet dus nu langzaamaan weer wat met hem werken zodat z'n spieren weer sterker worden. Even wat stapjes terug maar gisteren na 4 weken weer erop (eerst gelongeerd) maar hij was braaf <3

Poepje <3
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort komt de DA even de spieren scannen om even extra te checken.

EDIT: vroeg mij trouwens af, kun je dmv bloed afnemen zien waardoor Fuego die plekken heeft?
Iemand die dat toevallig weet? :=

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:29

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Wij waren zelf in Ijsland maar moeders was zo lief om op de beestenbende te passen.
Om oud & nieuw maak ik me nooit zo druk, ze hebben flink de ruimte en liggen een eindje van de straat af.

Jenara: Ik ga voor je duimen! Het is altijd lastig als je de dingen anders aanpakt dan 90% van de stalgenoten. Ik ben zelf ook wat "alternatief" maar heb daarin wel mijn eigen weg gevonden en blijf deze ook bewandelen. Ben wel altijd nieuwgierig naar nieuwe dingen en bekijk alles met een open blik. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel normaal om mijn proef ook op bareback te kunnen rijden. Je voelt dan net wat meer ook in scheefheid e.d. Tijdens het uitstappen wandelt Hugo los achter me aan terwijl ik de mest opruim. Hij stopt ook netjes naast me en loop weer mee als het zover is. Voor mij heel normaal, maar krijg er vaak reacties over.

Hopelijk geeft de nieuwe stal je straks ook wat meer rust zodat je beter kunt voelen wat je wil.

Twirrewyn: Oh wat gaaf! Moet een machtig gevoel zijn. Dat vertrouwen moet heel langzaam weer terug komen lijkt me. Heb even gemist wat er gebeurd is denk ik :-( is het ongeluk ook met Dawn gebeurd? Heel veel sterkte gewenst met je herstel.

Ineke2: Wat een heerlijk plaatje zo in de stal! Dat harder lopen om vooral niet van achteruit te werken is herkenbaar hoor. Standje turbo ;-)

_Tarzan: Fijn om Fuego nog steeds te zien genieten! En fijn dat zijn tempratuur weer goed is.
Fijn te lezen dat Rambo behalve nu de onregelmatigheid wel braaf is. Afwijkingen kunnen ze vaak wel aan het bloed zien. Wat voor plekken heeft Fuego?

Flubberboot: Heerlijke foto! Waar voel jij om te kijken of ze het te koud hebben?
Hugo staat nu onder 200 en voelt gewoon prima aan, geschoren. Met de vorst heb ik hem onder 400 gezet. Maar dat voelde voor nu echt veel te warm. Ik voel bij de schouder en boven op zijn kont.

Mora heeft met de vele regen een 100 grams deken op gehad. Nu weer lekker zonder. De kou lijken ze veel beter te kunnen hebben dan alle nattigheid,

Autumnn: Ik zie dit dus helemaal voor me hoe hij netjes staat te wachten. Die foto met dat touw :+

Dais_: Wat rot :-( Snap dat je je erop verheugd had. Fijn dat het met Quinta goed gaat. Spannende tijden. Sterkte!

Hier alles rustig. De 20e hebben we weer wedstrijd. Hoop vanmiddag nog even te kunnen gaan wandelen met Mora, die komt duidelijk wat aandacht te kort. De paarden zijn wel weer blij dat de bodem zacht is. Dat harde vinden ze niets.