Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:34

Met de juiste begeleiding wel :j , maar alsnog moet het per paard / combinatie bekeken worden. Want nogmaals als de hengst last van zijn hengst zijn heeft of de ruiter hier last van heeft, dan kan castratie zeker een optie zijn. Maar bij genoeg paarden vind ik de medische ingreep niet noodzakelijk.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 09:11

Nessie schreef:
Met de juiste begeleiding wel :j , maar alsnog moet het per paard / combinatie bekeken worden. Want nogmaals als de hengst last van zijn hengst zijn heeft of de ruiter hier last van heeft, dan kan castratie zeker een optie zijn. Maar bij genoeg paarden vind ik de medische ingreep niet noodzakelijk.

Hij heeft nog geen last van het hengst zijn. Mijn moeder heeft al twee keer in een les gereden waar hij de enigste hengst was. De rest waren allemaal merries. Het enigste wat hij doet is af en toe eens hinniken en wat op zijn plaats trippelen

sevke

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:27

Hinniken en op de plaats trippelen mag mijn hengst al absoluut niet doen als er mensen omheen zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:29

Oei, dat zijn geen goede voortekenen, echt niet.
Dat is niet om rot te doen, maar echt dat is al te veel aan gedrag.
Als er een keer een echt lekker ruikende merrie voorbij komt springt hij, 100%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:33

Chanelle007 schreef:
Nessie schreef:

Hij heeft nog geen last van het hengst zijn. Mijn moeder heeft al twee keer in een les gereden waar hij de enigste hengst was. De rest waren allemaal merries. Het enigste wat hij doet is af en toe eens hinniken en wat op zijn plaats trippelen

let op dat het wel heftiger kan worden als er een hengstige merrie in de les mee loopt, misschien heeft hij daar (nu nog) geen "neus" voor en kun je fijn blijven rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-20 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 09:34

_Penotti schreef:

Ik bedoel dat als een merrie te dicht komt. Dus geen idee wat het probleem is maar het is een schat van een hengst

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:36

Ja maar een merrie is wat anders dan een hengstige merrie.

Hinniken of murmelen, zeker met dribbelen is al laten merken naar de merrie; ik heb jou gezien, zie je mij ook?
Als dan een merrie een keer goed hengstig is, ga jij dat niet houden.
Ik wil niet de ruiter op de merrie zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:37

Chanelle007 schreef:
_Penotti schreef:

Ik bedoel dat als een merrie te dicht komt. Dus geen idee wat het probleem is maar het is een schat van een hengst

dat "schatje" kan ineens omhoog gaan als de hormonen "wakker" zijn en wat er dan gebeurd!!! hoop niet dat je dat meemaakt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:40

Dat hij er gegarandeerd op wipt als er een hengstige merrie dichtbij komt. Je mag zulk gedrag absoluut niet toelaten. Een hengst hoort niet te hinniken en op de plaats dansen als er mensen omheen zijn. Ook niet als er een merrie te dicht komt. Tenzij het is om te dekken natuurlijk, maar ik vind het altijd veilig om een soort van "code" af te spreken met een hengst. Bij de ene is het een hengstenbit, bij de onze bv is het een cap. Als hij mag dekken zetten we een cap op om hem naar het fantoom te begeleiden. Hij weet al: cap=dekken. Dan mag hij een beetje bravoure verkopen. Tenzij je met cap rijdt natuurlijk, dan is dit absoluut geen goed idee :D
Sorry dat ik het zeg, maar ik ben ervan overtuigd dat jullie helemaal nog niet ervaren genoeg zijn om een intacte hengst te houden. Komen gegarandeerd ongelukken van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:42

Chanelle007 schreef:
_Penotti schreef:

De hengstenhouder waar onze Hercule stond heeft ons toen geleerd, dat als we in de les reden, om even door te geven aan de anderen dat wij een hengst hadden en dat de mensen niet te dicht bij mochten komen. Afstand houden was heel belangrijk.
Tevens mochten we niet met hem richting de spiegel rijden zodat hij zichzelf niet kon zien. Want hij weet niet dat hij dat is, dus kan hij gaan vechten→ dat kunnen hengsten gaan doen.

Het probleem is er nu nog niet. Maar de hengst moet leren van begin af aan, dat als hij in de les met jullie rijdt dat de aandacht bij de ruiter/ amazone ligt en niet bij zijn omgeving. Het probleem is, dat als het bv lente is, er een hengstige merrie te dichtbij komt, hij opeens snel erop kan gaan springen. Het feit dat hij trippelt en geluidje daarbij maakt geeft aan dat hij zich bewust in van het vrouwelijke schoon en dat hij dus weet dat hij een hengst is. Dat is dus een signaal dat hoe braaf hij ook is, dat het oppassen is en dat je hem moet leren dat dit ongewenst gedrag is. Dit kan het begin zijn van grenzen optrekken.

Wij waren super streng voor onze hengst, maar helaas na half jaar toch besloten om hem te laten ruinen. Hij was te heftig op de merries en had te veel testosteron vanaf zijn 4de jaar. Vanaf het ruinen was na paar maanden het gedrag over. Meestal gaat dat sneller. Maar op onze hengst reden ook mijn kinderen en we hadden hem echt voor het plezier, voor het gezin. Vandaar de keuzen. Voor ons was dat de goede keuze want we hebben er een heel tof paard aan over gehouden. Maar Hercule was erg heftig hoor ondanks de goede opvoeding. De hengstenhouder noemde hem een vader hengst, en dat is ongeschikt voor een gezin die gewoon een leuk paardje wilde.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 10:14

Voor de duidelijkheid ik antwoordde hierop ;)
[/quote]
De hengstenhouder waar onze Hercule stond heeft ons toen geleerd, dat als we in de les reden, om even door te geven aan de anderen dat wij een hengst hadden en dat de mensen niet te dicht bij mochten komen. Afstand houden was heel belangrijk.

Dat doen we ook. Wij nemen de verantwoordelijkheid maar de anderen doen soms niet wat ze moeten doen

Tevens mochten we niet met hem richting de spiegel rijden zodat hij zichzelf niet kon zien. Want hij weet niet dat hij dat is, dus kan hij gaan vechten→ dat kunnen hengsten gaan doen.

Het probleem is er nu nog niet. Maar de hengst moet leren van begin af aan, dat als hij in de les met jullie rijdt dat de aandacht bij de ruiter/ amazone ligt en niet bij zijn omgeving. Het probleem is, dat als het bv lente is, er een hengstige merrie te dichtbij komt, hij opeens snel erop kan gaan springen. Het feit dat hij trippelt en geluidje daarbij maakt geeft aan dat hij zich bewust in van het vrouwelijke schoon en dat hij dus weet dat hij een hengst is. Dat is dus een signaal dat hoe braaf hij ook is, dat het oppassen is en dat je hem moet leren dat dit ongewenst gedrag is. Dit kan het begin zijn van grenzen optrekken.

Wij waren super streng voor onze hengst, maar helaas na half jaar toch besloten om hem te laten ruinen. Hij was te heftig op de merries en had te veel testosteron vanaf zijn 4de jaar. Vanaf het ruinen was na paar maanden het gedrag over. Meestal gaat dat sneller. Maar op onze hengst reden ook mijn kinderen en we hadden hem echt voor het plezier, voor het gezin. Vandaar de keuzen. Voor ons was dat de goede keuze want we hebben er een heel tof paard aan over gehouden. Maar Hercule was erg heftig hoor ondanks de goede opvoeding. De hengstenhouder noemde hem een vader hengst, en dat is ongeschikt voor een gezin die gewoon een leuk paardje wilde.[/quote]
Laatst bijgewerkt door Chanelle007 op 28-08-20 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:14

Is het eigelijk gebruikelijk dat een manege toestaat om met hengsten en merries samen in de piste te rijden?
Lijkt me dat de ruiter van de merrie ernstig verwond kan worden als die hengst opeens springt, los van alle andere gevolgen. Ik begrijp niet dat een manege dat zomaar toelaat noch dat die mensen met die merries dat risico uberhaupt willen nemen. Zeker met een hengst die daar al staat te brommen en te trippelen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:16

Goh, op de stallingen waar ik gestaan heb reden de eigenaars van de hengsten bij in de piste. Maar ik moet wel zeggen dat zij er vaak op letten dat ze nooit reden wanneer het erg druk was, en altijd rond keken naar wie/wat er nog ging rijden. Maar die dame waar ik nu over spreek was ook wel erg kundig met haar hengsten en nooit eigenlijk problemen met gehad.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:27

Ik rijd dagelijks bij andere paarden in de bak. Soms heb je wel eens hengstige merries die vervelend zijn naar mijn hengst (of een x een dominante ruin welke de ruiter niet onder controle had en mijn hengst aanviel), maar hij reageert er niet op. Ook niet als mensen hun merrie niet bij ons wegkrijgen, blijft hij rustig op mij letten. Het ligt echt aan het karakter en daarbij de kunde / handigheid van de ruiter(s). Er zijn ruiters welke hun merries dusdanig niet onder controle hebben tijdens de hengstigheid, dat zij voor hunzelf liever niet hebben dat ik erbij in de bak rijd.

Spiegels zijn hier ook echt geen issue.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:34

Spiegels moeten ook geen probleem zijn. Jij zit erop dus moet hij niet ineens dingen gaan aanvallen natuurlijk. Spiegels moeten alleen afgeschermd zijn als ze los lopen.
Hinniken en dribbelen is inderdaad al niet de bedoeling. Dat is het begin van ongewenst gedrag en gaat snel van kwaad tot erger.
Ik heb jarenlang hengsten gereden, ook brave maar ik kan wel zeker zeggen dat je behoorlijk stevig in je schoenen moet staan en vooral heel consequent moet zijn. En dat betekent niet geen wortels als hij een keer stout is geweest. Hengsten zijn niet geschikt voor beginnende paardenmensen en zeker niet op standaard maneges en pensionstallen. Ook omdat de andere mensen vaak geen rekening houden met het feit dat jij een hengst hebt. Die parkeren hun paard zo voor jouw hengst of zetten hem stil vlak voor de stal. Geeft gegarandeerd ongelukken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:37

Dat trippelen en hinniken zo onder zadel is echt not done inderdaad, ook niet als er een paard te dichtbij komt. Beetje bij beetje neemt zo’n dier dan de overhand over.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:37

Citaat:
Dat doen we ook. Wij nemen de verantwoordelijkheid maar de anderen doen soms niet wat ze moeten doen

Dat is de wereld op de kop.

Uiteraard mag je een beetje van een ander verwachten dat ze rekening houden.
Maar uiteindelijk ben jij met de hengst toch de verantwoordelijk voor zijn gedrag, ook als die ander dan eens eens een stomme actie uithaalt door er geen rekening mee te houden.
Je kunt niet zeggen ze doen niet wat ze moeten doen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 10:44

_Penotti schreef:
Citaat:

Dat is de wereld op de kop.

Uiteraard mag je een beetje van een ander verwachten dat ze rekening houden.
Maar uiteindelijk ben jij met de hengst toch de verantwoordelijk voor zijn gedrag, ook als die ander dan eens eens een stomme actie uithaalt door er geen rekening mee te houden.
Je kunt niet zeggen ze doen niet wat ze moeten doen.

Voor de tweede keer wij nemen ook de verantwoordelijkheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:47

Poekkie schreef:
Is het eigelijk gebruikelijk dat een manege toestaat om met hengsten en merries samen in de piste te rijden?
Lijkt me dat de ruiter van de merrie ernstig verwond kan worden als die hengst opeens springt, los van alle andere gevolgen. Ik begrijp niet dat een manege dat zomaar toelaat noch dat die mensen met die merries dat risico uberhaupt willen nemen. Zeker met een hengst die daar al staat te brommen en te trippelen.

Op veel maneges mag het niet, zij nemen ook geen hengsten aan. Wij hadden heel bewust een manege gezocht die heel veel hengsten had, want wij vroegen ook een stuk begeleiding en les in het omgaan met een hengst.

Paard in de rijbak heeft nog nooit gehinnikt, gebromd of getrippeld, zowel niet bij mij als bij mijn dochter. Wel was hij aan de hand erg fel en hebben we hem met hulp van de hengstenhouder moeten opvoeden totdat hij zicht rustig naar de hengstenwei achterin liet brengen (met ketting in het begin door de mond zo fel was hij in het begin daarop). Was na twee dagen opgelost, na een week ketting gewoon rond zijn neus, na 2 weken gewoon met halster touwtje zonder extra iets, maar wel als verlengstukje ketting die gelijk weer erom heen kon zo nodig.

Onze hengst verdroeg al die merries niet om hem heen en al die manegeruiters niet die hun merries gewoon lieten knipogen voor zijn neus als we in de poetsplaats waren etc. Hij was een vader hengst volgens de hengstenhouder. Op een dag in de lente reed ik met hem naar buiten, we reden langs een wei met trekpaarden en mijn hengst wilde die wei in. Ik ben er af moeten springen, heb moeten slaan met de springzweep→ kei hard, en gelijk hengstenketting door zijn mond erbij moeten pakken en toen ik met hem naar huis lopen.
Hengstenhouder zag ons aankomen lopen, ik in tranen, sloeg arm om mij heen, hielp me met afzadelen en nodigde mij uit voor een kop koffie bij zijn vrouw en hem in de keuken. Het was tijd voor een ernstig gesprek.
Wat bleek, zijn zonen en hij hadden de avond ervoor een gesprek gehad want met binnenhalen van onze hengst vonden ze hem te fel en de ervaren mannen die altijd met hengsten werkten hadden hun handen vol aan hem. Ze vonden hem een vader hengst en hadden niet het idee dat wij te soft met hem waren of te onduidelijk. Hij had ongelooflijk veel testosteron en ze verwachtten dat dit alleen nog maar erger zou worden.
Dus hadden ze besproken dat advies zou zijn: "of we met hem gingen fokken→ kregen we alle hulp→ ging hij bij de hengsten achterin afgescheiden van de merries", of "we lieten hem ruinen en dan werd het een leuk gezinspaardje". 24 uur later stond hij al in de kliniek en is hij geruind want voor ons was het immers de bedoeling een leuk gezinspaardje te hebben.
Helaas voor mij was ik erg vroeg op pad met hem zodat dit advies nog niet gecommuniceerd was met mij iets dat hij erg sneu vond.

Ik beschrijf dit, want ik had veel te zeggen over hem. Hij had nooit getrippeld of gebromd en bij mij liep hij zo mak als een lammetje mee naar de hengstenweide.
Met buitenrijden uit het niets, had ik niets maar dan ook helemaal niets meer te zeggen. Waarschijnlijk was een van die merries hengstig. Het is de meest angstaanjagende ervaring in mijn leven geweest. En geloof me, wij waren echt geen watjes met hem en werden super goed begeleid, + hij was erg braaf met rijden.

Dus hou je ogen open en weet wat voor een testosteron geweld uit het niets los kan komen. Heb dus altijd een hele harde zweep bij je (hadden wij gekocht op advies van hengsten houder) en gebruik hem ook echt als het nodig is. Veiligheid voor alles.
En misschien is die van jullie wel heel erg braaf en gaat het goed.

Wij namen ook onze verantwoordelijkheid, en reden altijd zelf een volte, of sloegen af als de anderen ons de voorrang niet gaf.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-08-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:50

Door consequent te zijn weten hengsten ook precies wat ze wel of niet mogen. Voor het dekken kregen ze altijd een speciaal halster om. Ze wisten precies dat als ze dat halster omkregen dat ze mochten dekken. Als ze een gewoon halster omkregen reageerden ze niet en waren ze rustig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:51

Chanelle007 schreef:
Voor de tweede keer wij nemen ook de verantwoordelijkheid.

Nee je zegt dat je dat doet om het vervolgens op de ander te schuiven, want die doen niet wat ze moeten doen.

Had er gestaan: Dat doen we ook. Wij nemen de verantwoordelijkheid. Punt. Dan was het wat anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:59

Ja maar het wordt er niet makkelijker op als iemand de kont van zijn paard voor jouw hengst parkeert hè?
Dan betekent verantwoordelijkheid nemen gewoon dat je geen hengst moet houden op zo’n stal.
Op de hengstenhouderij ging alles perfect. Iedereen wist hoe ermee om te gaan en als je met een merrie in de bak reed dan hield de ruiter van de merrie daar rekening mee.
Op een pensionstal is dit niet zo en rijden de Tinkers dwars voor je langs en langs je heen. Is gewoon heel moeilijk om in zo’n omgeving een hengst te houden. Ik spreek uit ervaring: eigenlijk geen doen. Was blij dat ik daar weg was.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:09

Nee dat maakt het zeker niet gemakkelijker. Daarom moet een ruiter ook flink ruiter zijn om het in goede banen te houden.

Maar je kunt niet zeggen als hij er dan op springt en iemand verwond, ja jou schuld. Je deed niet wat je moest doen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:22

Daarom adviseerde ik ook om hem bij een hengstenhouder te stallen!Op een gewone pensionstalling is het er niet op ingericht.Op mijn stalling hebben wel eens hengsten gestaan maar die moesten dan weg ,niet eens omdat ze wat deden maar omdat de merries er zo op reageerden dat hun eigenaren met hen problemen kregen.Mijn ruintje heeft nog een tijd naast zo'n hengst gestaan en die reageerden helemaal niet op elkaar.Maar de combinatie met merries geeft uiteraard wel reacties.Ik heb op die stal wel het verhaal gehoord,van voor mijn tijd,dat er tijdens het rijden in de bak wel ooit een hengst op een merrie was gesprongen waar de ruiter nog opzat. Dat was wel goed afgelopen maar toen heeft de pensionhouder wel een tijd hengsten op stal geweigerd. Het is eigenlijk net als met alle dieren,je moet er wel goed en deskundig mee omgaan,dan kan het, en anders niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:26

Ik rijd met mijn hengst gewoon tussen de andere paarden, merries, hengsten, hengstige merries, om het even. Op wedstrijd is het in de inrijbak soms bijzonder druk. Hij mag daar niet op reageren. Niet brommen, roepen, trippelen, whatever. Als ik erbij ben dient hij zich te gedragen als een ruin. Als er iemand een knipogende merrie voor zijn neus zet, en ik zit op hem, dan nog mag hij daar niet op reageren. En dat is volledig mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben verantwoordelijk voor mijn paard, ook als anderen domme dingen doen. En als ik hem niet voldoende in de hand heb, is het ook mijn verantwoordelijkheid om zijn ballen eraf te laten halen.
Als je al het minste hengstengedrag toelaat, zullen ze steeds verder beginnen gaan. Hij mag bijvoorbeeld ook niet uitschachten als er mensen omheen staan, behalve dan als we een cap ophebben, want dan mag hij gaan dekken, dat weet hij. En ook dan is het gewoon braaf "zijn werk doen" en gedaan. En kunnen we hem met een gewoon halster naar het fantoom leiden.
We voeren onze hengsten ook nooit iets uit de hand. Een hengst heeft de neiging te gaan bijten of knijpen. Uit de hand voeren moedigt dat gedrag aan.
Sommige hengsten zijn echt uitzonderlijk braaf, maar zowiezo dien je 200% consequent te zijn bij een hengst, of je krijgt ze over je heen.
Nogmaals, voor je gemak moet je geen hengst hebben. Onze dierenarts zegt altijd: als je er niet mee dekt, laat hem dan castreren. Zowel voor jezelf als voor je paard en voor je omgeving veel aangenamer.