CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:22

Hier barst t echt van de vliegen. Gelukkig is Beau nog heel.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:30

Hier stikt t ook van de vliegen, maar ja, we hebben dan ook een koeienbedrijf ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:00

Paarden gister in de tectonik gezet, tegen de vliegen. Vanochtend duidelijk minder staartgezwiep! En Tych staat sinds ik hem maandag in de Cydectin heb gezet duidelijk minder te stampen! *blij*
Vanmiddag z'n pootjes weer ff afspoelen met wisselbadjes en dan rondje stappen om te drogen.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:59

Hoi allemaal,
mijn paard heeft ook CPL, ik ben nu begonnen met produkt GreenXL de shampoo en spray en smeer de benen in met Klambu zalf op basis van Aloë Vera, alles wordt een stuk rustiger nu, maar ontdekte vandaag met wassen maden! hoe behandel ik dat? nog niet eerder gehad, zo vies

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:01

Ik kreeg toen van de DA Sebacil

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:20

dat heb ik gelukkig nog, dank je wel Fabster!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:20

Ik gebruik dan ook sebacil :j
Ik heb dat in een spuitfles gedaan, en dan til ik gewoon de sokken op en spray het alleen op dat plekje met maden. Dan zijn ze de dag erna dood.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:34

zal alles ook weer eens wassen met sebacil, maar weet soms niet meer wat helpt! appelazijn geef ik door het voer, hij krijgt voer van metazoa(geen granen en suikers) probiotica in het voer, net een behandeling MLD gehad pffff weet dat het nooit meer overgaat, maar kan ik die benen maar jeuk vrij houden zodat hij niet steeds die wondjes open knabbelt. stampen blijft hij ook doen

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:08

Wat een gedoe. Dit weer schiet ook niet op. De vliegen blijven maar komen.

Hier gelukkig geen last ervan. Sinds ik zijn sokken met zwavelolie (zwavelbloem gemengd met olie) blijven de vliegen eraf. En zijn benen zien er super uit.

Ik merk nog niks van deapoelazijn en de lijnzaadolie behalve dat hij super in zijn vacht zit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:21

Helaas héél herkenbaar timmyturner! Sinds die uitbraak paar weken geleden houd ik het strak in de gaten. 3x per week was ik: 1x in zee, 1x GreenXL, 1x teatree. Heb m vorige week maandag in de Cydectin gezet en daarna iig stuk minder jeuk en stampen. Maar idd, dat weer... Hier een melkveebedrijf, dus veeeeel vliegen en vanochtend (z'n sokken er weer afgehaald) de eerste maden tegengekomen :( :( :( Nooit eerder gehad, maar ja, sowieso nooit zo heftig gehad als nu.
Morgen kom de smid, ga z'n pootjes maar ff in de bandages zetten. Kan nooit lekker zijn, touwen rond die gevoelige plekken.

Maar het lijkt wel dweilen met de kraan open zolang die vliegen e zijn en vooral zo lang hij zelf eraan blijft knagen en jeuken :(:)

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:34

Zwavelbloem heb ik ook nog! kan er ook nog wel op :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 05:43

Hoe meng je zwavelbloem, met welke olie en hoe breng je het aan op de pootjes? Kan het kwaad voor eventuele open plekjes?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:00

Ik meng het met gewone olijfolie of met ballistol. Ik doe er zoveel in dat het een papje is maar wel nog smeerbaar. Het zakt toch gewoon naar de boden uiteindelijk. Ik breng het aan met een verf kwast, goed en die op de korsten. Ik weet niet of het kwaad kan op open wonden (lijkt me niet prettig)

Het stinkt echt naar moeras maar het werkt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:14

Voor de maden zette ik mijn merrie altijd met haar benen in de emmers met 2 spuitjes sebacil/neocidol. Dan dreven ze er dood uit.

Heel veel sterkte allemaal. Hoewel ik mijn merrie heel erg mis mis ik deze periode helemaal niet meer.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:15

Overigens is er een merk die een soort vliegenbandages heeft. Dus van Vliegendekenstof maar dan speciaal voor de benen. Dan kunnen de maden er niet bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:00

Ik doe dat met panty's :) De teen eruit knippen en over de hoef trekken. Werkt prima!
Deze was eigenlijk iets te kort. Tot aan de knie werkt beter.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:28

Dat is slim! Die hou ik even in gedachten voor je weet maar nooit!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:39

Hmmm, das zeker een goeie zeg! Ga m'n kast induiken of ik nog (oude) panty's heb.
Ademt dat nog wel voldoende?

Heb m vanochtend bandages ongedaan voor bij de smid. Scheelde een hoop, zo fijn! Benen erna ingespoten en ze leken flink droog gedept en aantal plekken soort uitgeknepen. +:)+
Afbeelding
Dit is trouwens z'n ergste pootje op t moment
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:41

Wat een ellende :(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:37

Cpl ellende, ga maar eens kijken naar de keuringen van nederlands trekpaard. Hoeveel paarden het hebben en toch goed gekeurd worden voor dekdienst of als fokmerrie. Het stamboek kan er wat aan doen, bloed trekken en mits vrij dan kan hij of zij ingezet worden.dit is bij de mini paarden ook deze worden getest voor dwerggen.
als het stamboek de ogen blijft dicht knijpen,want ja je koopt toch zo een nieuwe voor habbekrats,dan gaan heel veel mensen stoppen met het nl trekpaard. De ardenner is ook nog redelijk vrij wel wat kleiner als het nl trekpaard,wel opletten dat nergens in de lijn nl trekpaard toegevoegd is dus zuivere ardennerlijnen zijn dan geen cpl.
ook tinkers hebben cpl.
als je echt liefhebber van nl trekpaard bent zou je kunnen zeggen bij de koop,ik koop het paard mits getest op cpl en vrij is.

kennis van mij werkt voor limburgslandschap,en werkt op het land met de paarden historische landbouw, hij werkte eerst met nl trekpaarden maar dor de cpl stopt hij met deze paarden.hij moest opzoek naar ander nl ras ,hij koos voor de groninger hij heeft nu 2 jonge dieren aangekocht.dus we zullen gaan zien hoe die paarden het gaan doen op het land voor de ploeg. Dus het is zeker een groot probleem,liefhebbers zoeken dus ook verder.

ik zou beertje laten testen als ik jou was

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:53

Is CPL aan te tonen via bloedonderzoek dan? Dat wist ik niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:42

En wat dacht je van friezen, shires, clydesdale

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:42

Jaan81 schreef:

Nou het zit zo ik zit bij een trekpaardenvereniging en daar word dit met regelmaat besproken,ook heeft iemand aantesten mee gedaan.van hun heb ik dus gehoord dat via bloed te testen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:15

keona schreef:
Jaan81 schreef:

Nou het zit zo ik zit bij een trekpaardenvereniging en daar word dit met regelmaat besproken,ook heeft iemand aantesten mee gedaan.van hun heb ik dus gehoord dat via bloed te testen is

Is het mogelijk wat meer info te verstrekken? Is het bijvoorbeeld een gentest of algemeen bloedbeeld waaruit ze alleen ontsteking constateren?

Ik heb een 2 jarige uit een cpl vrije moeder en een (waarschijnlijk) cpl vader. Ze vertoont nu geen cpl en hoop dat dit zo blijft maar indien mogelijk zou ik heel graag testen. Zeker omdat ik haar ooit wil dekken. Mocht ze wel positief testen dan is er preventief al veel mogelijk en hoe eerder je erbij bent hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:20

Wel een beetje lastig nu dat men denkt dat ik het topic heb geopend. :o

Janneke, heftige foto's. :\

Hier heb ik een week of 2 geleden gewassen met byemite en dat heeft haast wonderen gedaan.
Zelfs de sokharen zien er gezonder uit en de jeuk is ook enorm afgenomen.
Deze week of volgende week weer een keer herhalen en dan hoop ik dat het een tijdje in orde blijft.