Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luckystory schreef:Stevige kerel voor een 4 jarige!
Nogal wisselend. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed.
Maar ik heb tijd en ik blijf hopen dat hij toch weer beter wordt...
Colibri, een leuke jonge hengst die Romina een tijdje heeft gehad. Hij is op 4 jaar weer terug gegaan naar Portugal en daarna verkocht naar Frankrijk. Ik heb nog wel eens filmpjes van hem gezien onder het zadel en het was een hele gave hengst geworden.
Lusitana schreef:CinnamonHM schreef:Zeker erg intressant om te lezen lusitana!
Ik merk inderdaad hier in het zuiden dat ze erg ' verzot ' zijn om de witte lusitano's.. Tot nu toe heeft elke stal waar ik ben geweest prachtige witte lusitano's staan. Waar ik ook gelijk aan dacht is ( denk ik ) de hoge school, ik kan mij herrineren dat ik vroeger altijd lusitano googlede dn veel plaatjes kreeg van spierwitte lusitano's die kunstjes deden..
De nationale hoge school werkt met Alters, dus bruinen (en een enkele cremekleurige), maar veel ruiters houden zich hobbymatig met hoge school bezig. En dan krijg je dus hun eigen paarden te zien.
Het voordeel van de prettige natuur en werkwilligheid en aanleg van de Lusitano is dat veel hoge school bewegingen zelfs binnen het bereik van een gewone manegeklant liggen.
Hier is het ook vrij normaal om als kind al Spaanse pas en piaffe te rijden bv.
Knielen en reverance etc wordt ook bijna elk paard aangeleerd. Het hele "kunstjes doen" is hier "normaal" en men denkt er ook niet ingewikkeld over, het gaat spelenderwijs, het hoort er gewoon bij.
Er wordt vaak ook al vrij snel geleerd om een stang te hanteren en dat kan omdat je hier eerst een onafhankelijke zit aanleert aan de longe en als je vekeerd met een stang omgaat komt je paard meteen omhoog.... dus je wordt vanzelf wel voorzichtig en gevend met je handen.
Dat is dan feitelijk paardvriendelijker dan gehannes van beginners met een trens.
Helaas zijn er natuurlijk ook veel te veel mensen die gewoon een paard kopen en nooit les krijgen die voor onbeschrijflijk leed zorgen en de goede wil van het paard misbruiken....
Ik heb daar drie exemplaren van staan (en een twee jaar getrained) waarvan ik niet verwacht dat die nog volkomen geestelijk en/of lichamelijk herstellen....![]()
Maar dat is niet uniek voor Portugal, dergelijke ruiters vind je helaas overal.
Citaat:Gaivota is niet ingeschreven omdat bij de bloedproef in strijd was met de opgegeven vader. Ze (bonten) worden toegestaan zolang de ouderschapstest maar klopt.
Lusitana schreef:Mee eens.
Ik bedoelde dat de ruiters snel een stang in handen krijgen als ze les hebben op manegepaarden (die hier gewoonlijk bepaald ander gereden zijn en in elkaar zitten dan het gemiddelde manegepaard in Nederland), niet zozeer dat paarden snel met stang gereden worden, hoewel dat ook wel gebeurd.
Welke opleiding een paard doorloopt is heel verschillend, maar ik kan je verzekeren dat er heel wat ruiters gewoon klassiek opleiden en dat bij hen ruggebruik heel belangrijk is. Immers dressuur is hier en in Frankrijk ontwikkeld....
Veel oudere legevers zijn ook mestre en hebben een klassieke (militaire) opleiding gehad en geven de fijne kneepjes ook door.
Uiteraard heb je er ook die geloven in "Nederlands rijden" wat zich uit in zagen om een paard met de kin tegen de borst te trekken.... en dat ook doorgeven. Dat vind je met name in de jonge garde die meer met dollartekens in hun ogen rijden (wedstrijdgericht zijn) dan liefde voor het paard hebben ofzo.
zij kiezen trouwens bij voorbaat niet snel voor een Lusitano. Ze zijn natuurlijk ook overtuigd dat alleen warmbloed sportpaarden deugen....
Maar veel paarden beginnen hun opleiding met een hoofdstel met een kaptoom eronder en teugels ook aan de neusriem om vooral in het begin door die aanwijzing er bij te voorkomen dat het bit als onaangenaam wordt ervaren en van meet af aan de signalen beter worden begrepen, zodat je niet hoeft te trekken.
Sterker nog, vaak wordt ook een signaal met het stokje gegeven van gaan (achter het been) en stoppen (tegen de schouder aan de voorkant) om zeker te zijn dat ze van meet af aan aan zeer subtiele been en zithulpen kunnen wennen. De teugels zijn feitelijk ondergeschikt. (Evenals de neusriem, waar slechte ruiters veel waarde aan hechten en problemen mee proberen op te lossen.)
De andere groep is die het bit als rem gebruikt en verder geen kaas gegeten hebben van rijkunst, en bij slecht resultaat scherpere bitten of een stang gaan gebruiken, maar ook dat zie je dus in alle landen wel.
Gelukkig zijn de grote voorbeelden hier over het algemeen correct met rijkunst bezig en toegankelijk voor vragen en clinics. Mensen die serieus met dressuur bezig zijn hebben een schat aan mogelijkheden om het te ontwikkelen/verbeteren met hun eigen paard.
Overigens is slecht ruggebruik natuurlijk niet specifiek aan de stang te wijten, maar aan slecht rijden. Ook met een trens kun je een paard hol rijden....
Overigens heb ik door het soort zoekt soort effect gelukkig weinig te maken met slechte ruiters, maar helaas wel met hun paarden die bij mij terecht komen.
Luckystory schreef:Alleen is het wel zo dat je alleen bont kan fokken uit bont.
Maw. als er geen bonten ingeschreven staan in het stamboek, zullen er ook geen nieuwe bonte zijn. En is het nogal nutteloos dat het wel 'mag'.
Het kan trouwens wel zo zijn dat een paard dat heel uitgebreid sabino/splash is, toont alsof hij bont is.
Dat zie je bij Arabieren bijvoorbeeld ook. (Daar bestaat bont ook niet) Daar heb je hele fokkerijen die dit patroon proberen te fokken. Die paarden zijn dan genetisch gezien niet bont. Maar gewoon effen met hele uitgebreide aftekeningen.
Lusitana schreef:Klopt keona. Helaas is er een groep ruiters die niet veel kaas gegeten heeft van rijkunst maar het wel leuk vinden om kunstjes te laten zien die Lusitanos gemakkelijk uitvoeren ook al wordt een en ander niet correct aangeleerd. Dat zit hem in die natuurlijke onderdanigheid en werkwilligheid....
Overigens zie ik wel liever dat een ruiter lol heeft in wat hij doet en dat het dan misschien niet zo perfect is, dan dat ze met nijd op een paard zitten om iets perfect te krijgen....
Natuurlijk is het een andere kwestie als het paard verreden wordt door die lol.... Daar gruwelijk ik natuurlijk ook van.
Ik wil even een byzonder foto delen die op het boek staat van Pedro Iglesias de Oliveira over de koninklijke nationale hoge school (Escola Portuguese da Arte Equestre, portuguese hoge school van de rijkunst).
We zien Gonçalo Carvalho Conchinho (nu bekent door Rubi en recent Batuta, in dressuur op wereld niveau) in de tijd dat hij daar werkte, met het paard dat hij trainde, Timóteo een oefening uitvoeren die gelijk is aan de prent erachter uit de 18 eeuw.... (Wel jammer van die vlag ervoor...)
[ Afbeelding ]
Voor wie nog niet bekend is met deze hoge school http://arteequestre.pt/
ElCid schreef:Die valk is inderdaad een heel mooi dier, niet zo groot. We hebben hem vorig jaar in levende lijve gezien toen we bij Bruno Rodrigues da Silva, die de paarden daar traint, waren.
keona schreef:ElCid schreef:Die valk is inderdaad een heel mooi dier, niet zo groot. We hebben hem vorig jaar in levende lijve gezien toen we bij Bruno Rodrigues da Silva, die de paarden daar traint, waren.
Ik zou daar graag eens rond kijken,weet jij of ze van daar uit met verzend sperma werken of doet hij dat niet
keona schreef:En ja hoor de valk van resina antunes is goed gekeurd met 77,5 punt whoeehhoe. Ik vind hem prachtig en toch ben ik benieuwd of ze sperma verzenden?
Stal_Pluma schreef:http://www.cavalo-lusitano.com/pt/notic ... resultados
Zaad wordt verscheept, dit is reeds besproken.
1.62 is aan de de kleine kant , afwachten wat hij vererft