Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:18

Wiebe voer ik ook haver voor de wedstrijd.. Maar het heeft geen toegevoegde waarde helaas :p
Wij zijn nu ook heel erg aan het trainenop het voorwaartse..

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:20

De mijne was eerst ook heel flegmatiek, mede ook door de spanning. Met les en op wedstrijd ben ik gaan rijden met sporen. Thuis rijdt ik altijd zonder. Ik moet zeggen ze is er erg van vooruit gegaan. Soms sprong ze niet een meer aan omdat ze gewoon niet vooruit te branden was. Nu moeten we juist trainen op het rustig galopperen haha komt ook omdat ik voor haar conditie wat vaker buiten ben gaan rijden.

Zaterdag alweer de laatste selectie! Dus hard aan het trainen!

Pronk staat nu op een ruime kilo sportbrok per dag, verder staat ze lekker op de wei.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:53

GOeiemiddag,

Dit ga ik is even in de gaten houden.
Na 22 jaar geleden voor het laatst een wedstrijd te hebben gereden die eindigde in een ongeluk waarbij ik me enkel op 6 plaatsen heb gebroken.
Start ik op 25 oktober voor de eerste keer met me bijrijdpaardje een friese merrie van 16 op de koudbloedenwedstrijd bij ons in Aalten.

Groetjes Natasja

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:03

Goed om te horen dat het bij jullie uiteindelijk goed kwam! Dan heb ik er wat meer vertrouwen in :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:13

Bij ons ging het ook echt echt echt echt heel erg slecht hoor, zeker in de M1. Ze had gewoon volledig !@#!@# aan mij..

Met een poos echt alleen maar heel consequent rijden, geen extra oefeningen, been is vooruit, been is vooruit, been is vooruit... gaan we nu als een dolle banaan door de baan. Dus gewoon volhouden!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:02

Ja dat heb ik nu dus ook.. En ik ben met mijn vorige wedstrijdpaard flink verwend geweest, die was eerder te voorwaarts en schoot zo de B door. Nu mag ik al blij zijn met 170+ dus dat is wel even slikken..
Maar goed, daar tegenover staat dat ze een geweldig bospaard is :D

Mijn instructrice drilt me nu ook op been=reactie!

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:58

Ik rij met een heel simpel bitje. Enkel gebroken.
Maar rij me eind van de wedstrijd vaak bitloos. Is prettiger.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:20

Ik vind 1kg krachtvoer niet veel.. Beertje staat (vol in het werk) op 2.5kg sportbrok en in de winter zelfs op 3kg of meer. Ze krijgt 3x per hooi en we voeren zelf luzerne (schrijf je dat zo?) en muesli bij met vitamine en mineralen preparaten.

Sinds ze op zoveel voer staat is ze pas echt gegroeid in massa en bespiering. Ze bleef erg lang slap en wiebelig, ze was ook altijd net iets te "mager" en we kregen der niet dikker. Omdat ze veel in het werk staat en snel zweet, geven der preparaten bij om tekorten te voorkomen.

Ze loopt er echt super op! Gisteren in de warmte toch in de binnenbak gereden, na een half uur los rijden eerst twee L2 proeven gereden en daarna nog twee M1 proeven. Ondertussen waren we een uur verder, zweet liep in straaltjes van der lijf af en ze liep nog steeds als een zonnetje! Soms lukt dit niet en kakt ze helemaal in, dan word ze echt een soort bevangen door de hitte en stappen we ook gelijk af. Gelukkig is dat nu veel minder van vorig jaar.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:54

Hallo Allemaal!

Mag ik me hier ook melden?
Sinds 2 jaar rijd ik een lieve friese merrie van 12.
13 maanden geleden hebben we onze eerste wedstrijd gestart, na inmiddels 9 wedstrijden hebben we a.s. zaterdag onze 2de wedstrijd in het L2.
Helaas heeft deze merrie geen papieren en zijn we nu met DNA onderzoek bezig om te kijken of we haar in kunnen schrijven bij BBII van het KFPS. Dat zou er voor zorgen dat we ook mee mogen doen aan friezen wedstrijden.
Omdat we allebei nooit eerder wedstrijden gereden hadden, zat er in het begin nog veel spanning maar dat word gelukkig steeds minder, op ieder debuut na :')
Afbeelding
Ohja haar sokken zijn afgeschoren ivm extreme mok als ik dat niet doe, afschuwelijk in het begin maar het went vanzelf haha
https://lh3.googleusercontent.com/-SOft ... ewerkt.jpg

Verder staan er nog 6 friezen bij ons op stal, waarvan er 2 al gereserveerd zijn door mij om in de toekomst ook uit te gaan brengen op wedstrijd.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:00

Winnie! Ik zeg: welkom! :D

@Romyv: ik weet niet of dit een reactie was op mij, maar ze krijgt dus 2kg waarvan 1kg muesli. :)
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 02-07-14 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:00

Romyv schreef:
Ik vind 1kg krachtvoer niet veel.. Beertje staat (vol in het werk) op 2.5kg sportbrok en in de winter zelfs op 3kg of meer. Ze krijgt 3x per hooi en we voeren zelf luzerne (schrijf je dat zo?) en muesli bij met vitamine en mineralen preparaten.

Sinds ze op zoveel voer staat is ze pas echt gegroeid in massa en bespiering. Ze bleef erg lang slap en wiebelig, ze was ook altijd net iets te "mager" en we kregen der niet dikker. Omdat ze veel in het werk staat en snel zweet, geven der preparaten bij om tekorten te voorkomen.

Ze loopt er echt super op! Gisteren in de warmte toch in de binnenbak gereden, na een half uur los rijden eerst twee L2 proeven gereden en daarna nog twee M1 proeven. Ondertussen waren we een uur verder, zweet liep in straaltjes van der lijf af en ze liep nog steeds als een zonnetje! Soms lukt dit niet en kakt ze helemaal in, dan word ze echt een soort bevangen door de hitte en stappen we ook gelijk af. Gelukkig is dat nu veel minder van vorig jaar.

Die van mij groeit echt dicht op zo'n hoeveelheid. Ik geef een mix van prestatiebrok en sportbrok, 2x per dag een halve kilo en 2x per dag een halve kilo granenmix erbij. Van de granenmix wordt ze niet dik, maar van die brokken wel. Dat zet binnen no time aan en heeft ze de vetrillen al weer achter de ellebogen hangen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:02

hahahahha ja dat hebben veel friezen he! De meeste bij mij thuis moet je ook schraal voeren in de brok namelijk. Bij deze was ik blij dat ze niet graatmager terug kwam van het land terwijl ze gewoon krachtvoer erbij kreeg en het gras rijk was!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:16

berdien85 schreef:
Winnie! Ik zeg: welkom! :D

@Romyv: ik weet niet of dit een reactie was op mij, maar ze krijgt dus 2kg waarvan 1kg muesli. :)

Dankje! :D

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:32

Wat krijgen die van jullie veel brok vergeleken met die van mij. Ik hoef haar echt niet meer dan een kilo daags te geven, anders stijgt ze echt helemaal op.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:54

De 1 heeft gewoon meer brok nodig als de ander. Mijn eigen merrie reed ik in de wedstrijden op maar een handje basisbrok, meer had zij niet nodig. De merrie waar ik nu op rijd, heeft 2 kilo nodig. Anders wordt ze en te dun en te lauw in het werk.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:25

Mijn merrie krijgt een handje musli en een handje sport. Als we wedstrijd hebben krijgt ze anderhalve week van te voren meer sportbrok

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:07

Hoe zit het met de suikers in sportbrok? Ik geef het niet omdat ik me heb laten vertellen dat het rijk is aan suikers.. Dit kan ik echt niet hebben ivm zware ZE.. Iemand die daar meer van weet?

_r_g_ gaaf paard heb je zeg!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:16

Mijne krijgt na het rijden anderhalve schep brokken en savonds 3 scheppen (brokken en muesli)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:29

Die van mij krijgt 3 kilo brok en 1 kilo musli op een dag.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:07

_R_G_ schreef:
Hallo Allemaal!

Mag ik me hier ook melden?
Sinds 2 jaar rijd ik een lieve friese merrie van 12.
13 maanden geleden hebben we onze eerste wedstrijd gestart, na inmiddels 9 wedstrijden hebben we a.s. zaterdag onze 2de wedstrijd in het L2.
Helaas heeft deze merrie geen papieren en zijn we nu met DNA onderzoek bezig om te kijken of we haar in kunnen schrijven bij BBII van het KFPS. Dat zou er voor zorgen dat we ook mee mogen doen aan friezen wedstrijden.
Omdat we allebei nooit eerder wedstrijden gereden hadden, zat er in het begin nog veel spanning maar dat word gelukkig steeds minder, op ieder debuut na :')
[ Afbeelding ]
Ohja haar sokken zijn afgeschoren ivm extreme mok als ik dat niet doe, afschuwelijk in het begin maar het went vanzelf haha
https://lh3.googleusercontent.com/-SOft ... ewerkt.jpg

Verder staan er nog 6 friezen bij ons op stal, waarvan er 2 al gereserveerd zijn door mij om in de toekomst ook uit te gaan brengen op wedstrijd.

Gaaf paard heb je en mooie combi zijn jullie!

Wordt bij mij weer eens tijd voor een lesje, moet tegenwoordig weer een half uur vechten voordat ze fijn loopt -O- Daarna loopt ze ook de sterren van de hemel, maar wil dat vanaf het begin van de training hebben.

Verder nog steeds aan het zoeken naar een nieuw bijrijdpaardje die ik mag starten op wedstrijden, zit helaas weinig hier in de buurt en niemand die een bijrijdster kan gebruiken..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:08

1 kilo Havens draversbrok met 50g Myoplast en 3 schepjes elektrolyten ivm extreem zweten met deze temperaturen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:34

nine1987 en DynamiteS bedankt :)

Grappig om het verschil in voer te lezen, mijn paard krijgt 1 kilo basis brok per dag over 2 of 3 voerbeurten.
Helaas is ze allergisch voor muslie en word ze erg snel dik.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:38

Idd erg veel verschil! De een wordt te snel dik en mijne juist andersom

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:57

Die van mij krijgt in totaal denk ik 1.5 kg die groeit niet van biks ofzo, maar meer is niet nodig. Wat een prachtig paard r
rg!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:25

Lijk het jullie niet een leuk idee om een keer te gaan meeten?
Of om een training ergens te doen of zoals meerdere bokkers doen gezamenlijk een trainingsweek organiseren.