Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxlottie

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:45

@LouiseB is dat niet dezelfde Nadia als die waar een paar pagina's terug over gesproken wordt?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:34

@lr111: nee ben geen lid maar zit er wel over te denken. Ontvang je dan ook een blad over Freibergers enzo? :D

@xxxlottie: ja dat klopt :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:52

Geen idee LouiseB. :D Weet eigenlijk ook niet wat het kost enzo. Maar het leek me wel leuk.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:47

Als het zo is dat ze ook een blad uitgeven dan ben ik snel overstag :D. Kon op de site daar niet veel info over vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:14

Kreeg niet de indruk dat ze dat doen, lijkt me sowieso niet een erg actieve vereniging. Ik zal eens een mailtje sturen. Als niemand lid wordt wordt het ook nooit wat he? :D

Ik was net een beetje aan het googlen, als ik het goed begrijp is de uitslag van een feldtest 7/6/8 als volgt: 7 voor type, 6 voor eh? en de 8 voor gangen? Weten jullie hoe dat precies zit?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:05

Ik heb ooit een veulen in Zwitserland gekocht die anders naar de slacht zou gaan. Had 7-6-7 bij de veulenkeuring dus geen mislukkeling. Heb toen mensen geholpen die ook zo'n veulen naar Nederland wilde halen. Had toen belangeloos aangeboden op bokt om mensen daarbij te helpen. Kreeg ik de hele Freiberger vereniging over me heen. Dat men geen slachtveulen moest kopen omdat die niet voor niets naar de slacht gingen enz (één veulen had zelfs 889 als punten!) En ze hadden het zelfs op hun website gezet. Ze zijn allemaal uitgegroeid tot toppaarden. En nee....ik ben dus geen lid van de vereniging (ze wilden het ras exclusief houden)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:26

Oh, wat een apart verhaal? Gaat dat nog steeds zo? :=

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:01

Hier in de buurt vertrekken ze zeker naar de slacht als ze niet in de Rappèl komen, misschien naar de slacht als ze wel in de Rappèl komen en als ze naar het kampioenschap gaan en merrie zijn blijven ze. Hengsten daarentegen hebben echt goede punten nodig om er eventueel proberen een dekhengst van te maken, of in ieder geval zeer interessant zijn om ze als ruin te houden. Dus de situatie is niet echt veranderd nee. Dit is bekeken vanuit de fokkers die ik ken, maar ook hier in Zwitserland kom je verkochte slachtveulens tegen hoor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:17

Weet je wat de reden is dat men niet geinteresseerd is in ruinen? Is daar in CH geen markt voor of zorgt de fokkerij gewoon dat er geen markt voor komt?

Zou het zorgen voor gezondere paarden?

Gewoon hardop aan het denken...

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:39

Ik ben onlangs wel lid geworden van de Nederlandse Vereniging voor het Freiberger paard. Vooral ook om zo'n vereniging te steunen. Als niemand inderdaad lid wordt, dan kan het ook niks worden.

Ze organiseren wel bijeenkomsten. Onlangs was er een uitnodiging voor een buitenrit, die uiteindelijk helaas niet doorging ivm te weinig aanmeldingen. Verder weet ik er ook nog niet, want ben pas kort lid.

Je kunt ook lid worden van de Zwiterse club. Dan krijg je wel een blad toegestuurd, maar moet je wel je talen kennen :). Ben daar nog geen lid van geworden, maar twijfel daar nog wel over, omdat je dan wel info krijgt uit het land van herkomst.

Kiara heeft blijkbaar ook iets in het leger gedaan. Maar ben ook wel benieuwd wat dat 'iets' dan is. Wat doen ze dan met de paarden. Weten de Zwitsers hier dat?

Ik zou ook graag een Paddock Paradise willen! Moet met Kiara wel heel erg oppassen dat ze niet te dik wordt, dus teveel gras moet ze ook niet hebben.... dan blaast ze zich helemaal op. Maar een Paddock Paradise met beperkt gras lijkt me ideaal! Maar we hebben nu ook niet echt te klagen. Zomer en winter overdag naar buiten, avond op stal. Buitenbak, binnenbak, bos op 500 meter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:00

Ir111 schreef:
Weet je wat de reden is dat men niet geinteresseerd is in ruinen? Is daar in CH geen markt voor of zorgt de fokkerij gewoon dat er geen markt voor komt?

Zou het zorgen voor gezondere paarden?

Gewoon hardop aan het denken...

Het is niet dat ze niet geïnteresseerd zijn in ruinen, maar wel in geld verdienen, of niet verliezen iig. Veel ruinen kun je immers pas leuk verkopen als ze een jaartje of 3 zijn en tot die tijd kost het dier alleen maar geld. Merrie's kunnen veulens krijgen en hebben dus potentieel voor de toekomst. Aangezien een hengst die geen dekhengst gaat worden; tussen de merrie's houden niet gemakkelijk is word daar dus meestal niet voor gekozen. Maar zoals ik al zei, dit is vooral bij mij in de regio dat de fokkers zelf vrij streng selecteren in de paarden die voor hun wel of niet de moeite waard zijn, in de andere kantons gaat het er wellicht wat anders aan toe.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:05

Hoi! Ik lees al langere tijd mee hier, want al een tijd helemaal fan van het Freiberger ras. Mijn vriend heeft een trekpaard, ik een 14 jarige haflinger en deze staan aan huis. Zo stilletjes aan ben ik steeds wat meer in de Freiberger aangetroffen verdiepen en heb ik de wens een veulen vanuit Zwitserland te importeren. Maar daar kan ik helaas weinig info over vinden.

Wellicht hebben jullie meer info over het hoe, wat, waar? Ik weet dat er in Augustus een soort keuring in het noordwesten van Zwitserlande is, in Kanton Jura, Saignelegier. Het heet marche concours? Maar helaas zal de maand augustus voor mij en mijn vriend nooit haalbaar zijn om dan naar Zwitserland te gaan, ivm werk.
Wat zijn andere mogelijkheden??

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:53

Nadia zou ook te dik worden van de hele dag op gras. Dit is idd ideaal voor haar! Moet wel erg wennen. Dit is 1e paard die ik zo 'natuurlijk' mogelijk houdt. Geen dekens en geen ijzers.

@Emem: krijg je dan wel iets van een nieuwsbrief of andere info? Mijn Zwitsers is niet zo denderend helaas :n

Voor wat betreft de Feldtest: dacht dat 1e cijfer staat voor karakter, 2e mennen, 3e voor onder zadel.

Ik hoop dat ze het ras zo zuiver mogelijk proberen te houden en niet gaan 'veredelen' of qua exterieur nog 'chiquer' willen gaan maken......

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:55

@Cindyrella: je zou kunnen informeren bij Horse Aquatherapy (Stal Vastenholt). Misschien kunnen zij je daarbij helpen/info geven :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:11

LouiseB schreef:
Ik hoop dat ze het ras zo zuiver mogelijk proberen te houden en niet gaan 'veredelen' of qua exterieur nog 'chiquer' willen gaan maken......

Dat zou jammer zijn he? Ik vind De Kolonel juist zo mooi met zijn stevige bouw!

Dank voor je uitleg over de feldtest trouwens. :)

Wat leuk dat je begonnen om het zo simpel mogelijk te houden. Ik heb mijn KWPNer altijd bloot gehad (blote voeten en geen dekens :) ). Dat ging prima. Ga ik nu ook weer doen, heb de ijzers er vrijdagavond afgehaald en hij loopt er tot nu prima mee. Nu nog graag 24/7 buiten. We zijn aan het rondkijken voor huis waar we de paarden ook kunnen houden maar dat duurt nog wel even ben ik bang. Tot die tijd maar op stal s nachts.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:36

Ja dat zou heel zonde zijn. Ik vind de stevige bouw ook prachtig en vind Nadia eigenlijk al wat aan de 'chique' kant.

Mijn vorige paarden (Kwpn'ers) hadden voor elk seizoen een andere deken. Vond het in het begin maar niks zonder deken (was bang dat ze het koud zou hebben :Y) ). Maar het went snel. Scheelt hoop gedoe zonder dekens.

Zou super gaaf zijn om je paard bij huis te kunnen hebben. Zal bij mij altijd wel een droom blijven :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:42

Haha, het went vanzelf, geen dekens. Ik vond het het eerste jaar ook lastig (lastiger dan mijn paard in ieder geval). Toen hij nog met dekens stond hoestte hij elke winter weer, vanaf het moment dat hij dekenloos ging was dat over.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:04

Grappig hoe je gewoontes ook veranderen met je paard. Mijn vorige paard (KWPN) had altijd een deken op. Heb eigenlijk ook echt wel een deken-tik. Maar met dit meer natuurlijke ras, heb ik er ook voor gekozen om haar zonder deken te laten. Hoop dat ik het vol kan houden :) Aan Kiara zal het denk ik niet liggen. Ik was ook altijd aan het bedenken of ik de deken op of af zou doen of over de dikte van de deken. Van dat gedoe ben ik nu af. :)

Verder heb ik die van mij ook meteen van de ijzers gehaald. Ze liep er prima op, maar merk nu dat de hoeven nog steeds sterker worden. Ik moet altijd een stukje over de harde weg naar het bos, maar dat is geen probleem.

Ik heb van de Freiberger club nog geen nieuwsbrief gehad. Denk niet dat ze die hebben. Wel een Facebookpagina, maar daarvoor hoef je geen lid te zijn.
De nieuwsbrief van de Zwitserse vereniging is volgens mij in Frans/Duits.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:29

LouiseB schreef:
@Cindyrella: je zou kunnen informeren bij Horse Aquatherapy (Stal Vastenholt). Misschien kunnen zij je daarbij helpen/info geven :j

Die zullen denk ik eerder willen dat ik bij hen een paard koop. Vermoed dat ik dan een stuk duurder uit ben omdat die er ook wat aan willen verdienen. Maar dankjewel voor de tip.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:32

Volhouden hoor! :) Ik heb de eerste winter echt wel eens met kromme tenen bij de wei gestaan, zo'n druilerige dag en dan een paard met een nog natte vacht los laten... Maar het went. Ik weet niet beter meer en écht, het is zoooo gemakkelijk, nooit na hoeven denken over dekens. Als je paard het kan, lekker zonder doen.

Tof om te horen dat Kiara het goed doet op blote voeten. Mijn vorige paard had zeer moeilijke voeten en ik wilde dat echt niet nog een keer, daarom ben ik blij dat de Kolonel tot nu toe zo lekker gaat. :)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:28

Nadia ook op 'blote voeten'. In het begin wat gevoelig maar inmiddels gewend. Ze begint inmiddels ook weer een lekkere wollige wintervacht te kweken.....

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:37

Mijn freiberger ook op blote voetjes,nooit ijzers onder gehad. Na die 5 jaar zijn het extreem sterke hoeven geworden.

Ze staat bij ons in de stal ook half op matten en half op stenen, omdat ze alle soorten stalbedekking opeet. Dit werkt echt perfect voor de hoeven, en ze ligt wel gewoon lekker op een mat.

Dekens doe ik niet aan, want die maakt ze binnen een dag kapot :+. Waarschijnlijk een teken naar mij toe hoe verschrikkelijk ze het vindt :)).

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:20

Gisteren nog een buitenrit gemaakt in omgeving van Renkum. Paard trailer op, rit van 19 kilometer door bos, maar ook over straat/fietspad gestapt en over paden met stenen. Ze heeft dan geen enkele geen last van haar hoeven. Ze worden nog steeds sterker. Sterk paard :)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:51

Grappig om te lezen dat de meesten hun Freiberger ook zo 'natuurlijk' mogelijk houden :j

Gaaf EmEm! Tis ook fantastisch weer om te rijden. Mag van mij zo blijven :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:09

Klinkt als een lekkere rit EmEm!

Gisteren had ik les, echt heerlijk gereden. De Kolonel is nog niet zo ervaren in de bak maar pakt alles super op. Hij vindt het erg spannend om alleeen in de bak te zijn, hij kan dan de andere paarden niet zien. Steeds gillen en mesten en extreem alert. Hij blijft wel braaf hoor maar fijn is het niet. Maar gisteren ontspande hij zich vrij snel hij liep hij echt heel goed, steeds afbriesen tussendoor. Super knap. Ben erg trots op hem. :D