Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:50

Eerst puzzelen en bedenken of een veulen wel de juiste keuze is nu...
Het is toch een beslissing waar ik gemakkelijk nog zo'n 25 jaar aan vast hang natuurlijk. Op zich wil ik het wel, maar het financiële plaatje moet ook kloppen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:10

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:57

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:59

Hij komt binnenkort wellicht ter dekking bij Stal Almansour zei de eigenaar.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:50

Hij weet in ieder geval hoe het moet ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:29

:D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:47

Ashkerlon ja daar heb je gelijk in.. Misschien is het dan uiteindelijk beter gewoon rustig aan te beginnen met sparen, en uiteindelijk van dat geld, als de tijd er rijp voor is, een leuk veulen of paard te kopen.. Of dan alsnog te laten dekken..

Cambiar ik ken hem ook niet, mooi paard, wel erg barok, inderdaad meer een Anda modelletje. Maar zoals Moragh zegt hij weet wel hoe het moet :P Waar staat hij nu dan? Vanaf het filmpje zou het ook nog gewoon Marokko kunnen zijn :+ als je toch nog op zoek bent naar een zwarte hengst, ik vind Uzgan du Verseau ook echt een plaatje, weet alleen niet of hij ook dekt.. En hij staat volgens mij ergens in zuid Frankrijk.. Maar kijk nou toch: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6281_n.jpg

Nicolanca leuke foto's! Ook daar wat minder sumo-berbers zo te zien he?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:13

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:27

Grullo berber? Of zilverappel? (al is hij daar wat donker voor...)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:32

Oh haha Cambiar zag hem net op facebook voorbij komen, het is Baroud toch? Inderdaad een plaatje, een grullo!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:52

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:58

Cambiar schreef:
Moragh schreef:
Grullo berber? Of zilverappel? (al is hij daar wat donker voor...)

Lobo-dun of dun sombre ;-), een kleur die soms kan voorkomen bij paarden in Noord-Afrika, als ik dat goed heb kunnen opmaken van de site.
http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/05-GenetiqueRobes/HdV-GenetiqueRobes-Dun.htm
http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-F-Lehya/HdV-Lehya-Infos.htm

Nou..... als ik die foto's zie dan denk ik eerder een smokey met countershading/sooty...
Ben benieuwd of dat voorbeeld uit de foto's op cream getest is...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:03

Moragh schreef:
Nou..... als ik die foto's zie dan denk ik eerder een smokey met countershading/sooty...
Ben benieuwd of dat voorbeeld uit de foto's op cream getest is...

Ik denk dat Baroud zelf wel het crèmekleur heeft. Dus hij is geen grullo? Ik vond hem ook al erg bruin uit zien voor een grullo.

Zijn vader is crème: http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-M-Kochise/HdV-Kochise-Infos.htm
De moeder is Lobo-dun, hier beschrijft ze de test ivm crèmekleur:Mais au contrôle d'identification en France, cette appellation a été contestée à juste titre. Nous avons donc fait les tests disponibles en France, pour prouver qu'elle n'a pas le gène Agouti, et pour savoir s'il pouvait s'agir d'une action partielle d'un gène Crème sur robe de base noire. De fait, elle ne porte pas d'allèle Crème et nous savons qu'elle est noire homozygote EEaa.

Elle a d'ailleurs légué cette robe très particulière à son fils Vizderan, qui étant issu de L-Aberkan ne peut donc être que EEaa lui aussi, mais qui n'est pas noir, donc il a hérité un gène de sa mère, et qui a une robe très particulière.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 31-10-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:06

Als z'n moeder geen creme en geen agouti heeft dan zal ze wel dun zijn toch? En als zijn moeder dun is, is hij het automatisch ook..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:21

Zitouna schreef:
Als z'n moeder geen creme en geen agouti heeft dan zal ze wel dun zijn toch? En als zijn moeder dun is, is hij het automatisch ook..

Eh, dat is niet zo hoor. Dun vererft gewoon 50%, dus als moeder dun is hoeft vader het niet te zijn.
Dun is nog niet echt te testen...
Vertaling van het stuk snap ik niet helemaal, maar dat zal vast aan mij liggen ;)
Is er een foto van de moeder? [edit] dat is de smokey achtige merrie dus... en die is getest als voor cream als ik het goed begrijp?

Want als vader creme is en moeder een zwarte (met welke verdunning dan ook) dan kan er natuurlijk makkelijk een smokey uit komen...
Al heeft Baroud wel wat meer kenmerken voor Grullo dan zijn moeder... Maar countershading kan aparte dingen doen hoor...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:05

Smoky Grullo Roan?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:13

Z'n moeder heeft geen creme en geen agouti, is daarop getest, daarom ging ik er net zoals de fokster vanuit dat zijn moeder wel dun zal zijn. Ik dacht alleen idd dat dun altijd vererfd werd maar dat is dus maar 50%? Maar is z'n vader nou Kochise? Dan zou hij dus wel daarvan creme kunnen hebben.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:23

Zitouna schreef:
Z'n moeder heeft geen creme en geen agouti, is daarop getest, daarom ging ik er net zoals de fokster vanuit dat zijn moeder wel dun zal zijn. Ik dacht alleen idd dat dun altijd vererfd werd maar dat is dus maar 50%? Maar is z'n vader nou Kochise? Dan zou hij dus wel daarvan creme kunnen hebben.

Klopt, dun vererft zelfde als cream, schimmel ect. Je moet 1 dun-gen hebben om dun te krijgen want het is dominant.

En de vader van Baroud is inderdaad die palomino hengst Kochise, dus smokey zou heel goed kunnen.
Blijft wel dat moeders heel licht zwart is, en dus blijkbaar geen cream draagt... dus dat is wel een aparte...
Maar om haar nu dun te noemen vind ik persoonlijk echt te ver gaan... Dun geeft echt een hele strakke aalstreep en een donkerder hoofd. De basiskleur van de rest wordt duidelijk lichter ten opzichte van de wildmarkeringen (die overigens veel wisselender zijn van sterkte: mijn wildkleurbruine (baydun) mini heeft bv helemaal geen wildstrepen op haar benen)

Maar goed, zo gaan we een kleurtopic krijgen ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:52

Zitouna schreef:
Ashkerlon ja daar heb je gelijk in.. Misschien is het dan uiteindelijk beter gewoon rustig aan te beginnen met sparen, en uiteindelijk van dat geld, als de tijd er rijp voor is, een leuk veulen of paard te kopen.. Of dan alsnog te laten dekken..

Cambiar ik ken hem ook niet, mooi paard, wel erg barok, inderdaad meer een Anda modelletje. Maar zoals Moragh zegt hij weet wel hoe het moet :P Waar staat hij nu dan? Vanaf het filmpje zou het ook nog gewoon Marokko kunnen zijn :+ als je toch nog op zoek bent naar een zwarte hengst, ik vind Uzgan du Verseau ook echt een plaatje, weet alleen niet of hij ook dekt.. En hij staat volgens mij ergens in zuid Frankrijk.. Maar kijk nou toch: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6281_n.jpg

Nicolanca leuke foto's! Ook daar wat minder sumo-berbers zo te zien he?

Die Uzgan is een lekker ding zeg!

Geld voor de aankoop van een 2e paard of een veulen is er wel, maar 2 paarden onderhouden is gewoon een aanslag op je maandelijkse loon. Ik weet niet of ik me daar wil aan vasthangen. Ik heb nog geen huis/geen partner/die auto heeft het eeuwig leven niet en zo'n schitterend loon heb ik nu ook weer niet. Koop/huur ik nu een huis, dan moet paard de deur uit om rond te kunnen komen (leve hotel mama). Met een partner erbij zou het dan wel weer lukken, maar die moet het maar net leuk vinden om dat geld richting paard te zien gaan.

Dekken is waarschijnlijk enkel nog weggelegd voor volgend jaar... dan is paard 17. Dus veel tijd om er nog een veulen uit te halen is er niet. Nuja, komt tijd, komt raad. Als ik geen veulen van mijn merrie kan krijgen, zal de wereld ook niet vergaan. Hoogstens mijn hart die wat zal bloeden.

De vreemd gekleurde hierboven, lijkt mij ook niet echt dun. Die aalstreep is daarvoor niet scherp genoeg. Wel een mooi kleurtje... maar hoe je het moet noemen?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:00

hoi hoi, ik kom ook even dit topic binnen waaien :D
Wat een leuk topic en wat veel info! Leuk ook om meerdere kruisingen met berber te zien waaronder de berber x lusitano!
Mijn paardje is ook een kruising tussen lusitano en berber....ik vind hem zelf meer berber. Magico is 4 jaar en een cremello. Hij ontwikkeld zich tot een geweldig bospaard :D Maar wat dressuurmatig geneuzel doet hij ook prima! Bovenal zit hij als een huis!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:20

Welkom hier, ik ken je mooie man al van het BH forum, ik ben daar Mordysh! (overigens nooit gerealiseerd dat er berber in Magico zat!)
Waar kwam Magico vandaan eigenlijk?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 07:45

Ik heb Magico in Belgie gekocht,maar als veulen kwam hij uit Frankrijk.
Ik zou nog steeds foto's van hem en zijn mama krijgen...maar ik vraag er al meer dan en jaar om en nog nooit gehad...erg jammer :(

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:00

Moragh maar Barouds moeder heeft nog meer veulens gehad die wel overduidelijk dun zijn. Haha ja maar we gaan er nu wel erg over door. Maar het blijft interessant, ik heb ook nog steeds m'n twijfels over mijn Mabrouk of hij nou valk of dun is.

Ashkerlon haha ja snel een partner erbij om een paard erbij te kunnen aanschaffen :D nee maar ik snap je, het is lastig, als je een veulen wilt moet het snel gebeuren en anders dus een heel nieuw paard erbij.. Is ook duur en veel werk natuurlijk.

Borderjay hee wat leuk daar ben je ook met knappe Magico <3 het gaat helemaal goed tussen jullie he? Het inrijden is ook gewoon heel makkelijk gegaan toch? Weet je niet de naam van de fokker trouwens?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:08

welkom Borderjay! Schitterend paard - en ja, wie fokt zo'n mooi paard? Heel nieuwsgierig.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:59

Enige wat mij verteld is,is dat hij als veulen naar belgie verkocht is vanuit klein dorpje in de ardeche