juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:44

Als combinatie maak je toch samen fouten? En alsof een paard heilig is, doet jouw paard nooit iets om onder het werk uit te komen? of loopt jouw paard elke dag keurig zijn rondje..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:48

mijn paard maakt geen fouten, ik daar in tegen uiteraard, of ik er nou op zit, aan de hand werkt of lange teugel doet, ik maak de fouten hij niet.

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:52

_Lott schreef:
ik vind het wel grappig om te lezen dat we hier allemaal zoo lief en voorbeeldig met ons paard omgaan. het paard doet immers altijd zijn best en vind het gewoon heel erg moeilijk. op zijn kop geven? jaa dat is echt een misselijke actie!

Beetje flauw hè? Ik denk dat we allemaal de essentie snappen van bovenstaande berichten. Vraag van mij was meer hoe ik het aanleren van het meer opgericht lopen kan trainen. Mijn paard loopt nu volledig los, dus zonder druk, alleen krijg ik hem op die manier niet hoger ingesteld. Dit moet groeien dat weet ik, maar ik vroeg daar tips voor. En als ik dan als tip krijg dat ik hem op zijn flikker moet geven...?
Snap je?

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:55

Moll schreef:
mijn paard maakt geen fouten, ik daar in tegen uiteraard, of ik er nou op zit, aan de hand werkt of lange teugel doet, ik maak de fouten hij niet.

mol

Natuurlijk :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:56

Daisies schreef:
Als combinatie maak je toch samen fouten? En alsof een paard heilig is, doet jouw paard nooit iets om onder het werk uit te komen? of loopt jouw paard elke dag keurig zijn rondje..

Nou, ik kan wel zeggen dat die van mij dat doet ja..

En als mijn paard iets doet (wat een ander ziet als onder het werk uit komen) dan ben ik niet snel genoeg geweest om het te corrigeren, of ik heb het zelf verkeerd aangegeven, waardoor het voor haar soms onbegrijpelijk is en ze dus 'maar iets doet'.
Geef je die van mij op dr flikker, dan wordt ze alleen maar angstig, gestresst en rennerig en dan kun je dus weer van vooraf aan beginnen.

@ Matsje: ik snap dat je weinig kunt met de tip dat je hem op zn flikker moet geven. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:05

_Lott schreef:
omdat er heel veel paarden zijn die als ze iets niet hoeven, het liever niet doen.

melle is daar een van. stap galop? liever 4 passen draf ertussen. toch veel makkelijker

Dit is in mijn ogen wel ongeveer het slechtste voorbeeld wat je had kunnen geven. ALS jij ervoor zorgt dat de hele
voorbereiding voor de overgang stap galop goed is, dan zal je paard ook van stap in galop aangalopperen.
Als dat niet het geval is ligt dat aan de voorbereiding, die doe jij als ruiter en als die niet goed is, had je als ruiter
al niet mogen beslissen toch aan te galopperen maar had je de voorwaarden in orde moeten brengen.
Dus ofwel is je timing niet correct, ofwel is je paard in stap niet genoeg verzameld of niet genoeg voor het been, ofwel
loopt je paard door je halve ophouding heen (als je die al maakt) en dan moet je dat eerst goed doen voor je de overgang vraagt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:11

Matsje schreef:
_Lott schreef:
ik vind het wel grappig om te lezen dat we hier allemaal zoo lief en voorbeeldig met ons paard omgaan. het paard doet immers altijd zijn best en vind het gewoon heel erg moeilijk. op zijn kop geven? jaa dat is echt een misselijke actie!

Beetje flauw hè? Ik denk dat we allemaal de essentie snappen van bovenstaande berichten. Vraag van mij was meer hoe ik het aanleren van het meer opgericht lopen kan trainen. Mijn paard loopt nu volledig los, dus zonder druk, alleen krijg ik hem op die manier niet hoger ingesteld. Dit moet groeien dat weet ik, maar ik vroeg daar tips voor. En als ik dan als tip krijg dat ik hem op zijn flikker moet geven...?
Snap je?

wat ik je zou adviseren, is om toch in die onspanning soms even het paard op te vangen in de beweging waardoor er dus lichte teugel druk onstaat, maar oplettent dat je de beweging van je paard geheel af blijft maken van uit je elleboog, wanneer je paard iets omhoog komt om van die lichte teugel druk af te komen beloon je dit om iets toe te staan in de beweging, niet te langzaam anders zakt het hoofd mee terug, wat je paard moet gaan leren in deze is dat jede hand te volgen, zo dat elke gewenste hoogte ingesteld kan worden, echter naar mate je meer naar de oprichting komt, zal het zwaarder en moeilijker worden voor het paard.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:11

_Lott schreef:

"Lief en voorbeeldig"? Nee, consequent en eerlijk graag! En dat betekent dat je zorgt dat elke actie van jou de juiste reactie van het paard geeft. Ben ik
lief als mijn paard niet op mijn been reageert? Nee, echt niet, dan zorg ik dat ik héél duidelijk maak dat hij wél moet reageren, en dat doe ik echt niet door lief te vragen. Maar als mijn paard niet op mijn been reageert in stap, dan corrigeer ik dat eerst voor ik een overgang stap galop vraag, zodat hij wél reageert als ik die oefening vraag. Anders waren mijn voorwaarden niet in orde om de oefening te rijden en had ik de oefening nog niet mogen vragen.
Daar gaat het mij om, dat je niet denkt "hij vind het zo gemakkelijker", maar dat je na gaat denken welke VOORWAARDEN er ontbreken om een oefening goed te doen en dat je die voorwaarden gaat trainen. Daarbij let ik dan ook altijd op dat als hij niet op mijn been reageert en ik een keer met mijn spoor hard aantik om die reactie wél te krijgen, ik hem op dat moment niet tegenhoud met mijn handen maar mijn handen ontspannen naar voren houd. Want anders heeft hij groot gelijk dat hij niet reageert want hij kan niet op een voorwaartse hulp reageren als de deur voor hem dicht zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:13

horseyfries schreef:
_Lott schreef:
omdat er heel veel paarden zijn die als ze iets niet hoeven, het liever niet doen.

melle is daar een van. stap galop? liever 4 passen draf ertussen. toch veel makkelijker

Dit is in mijn ogen wel ongeveer het slechtste voorbeeld wat je had kunnen geven. ALS jij ervoor zorgt dat de hele
voorbereiding voor de overgang stap galop goed is, dan zal je paard ook van stap in galop aangalopperen.
Als dat niet het geval is ligt dat aan de voorbereiding, die doe jij als ruiter en als die niet goed is, had je als ruiter
al niet mogen beslissen toch aan te galopperen maar had je de voorwaarden in orde moeten brengen.
Dus ofwel is je timing niet correct, ofwel is je paard in stap niet genoeg verzameld of niet genoeg voor het been, ofwel
loopt je paard door je halve ophouding heen (als je die al maakt) en dan moet je dat eerst goed doen voor je de overgang vraagt.

veel mensen weten niet waar de arret voor dient en woord eigelijk heden ten dagen ook niet meer geleerd, spijtig genoeg.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:16

Daisies schreef:

Mijn paard is een onbeschreven blad tot ik ermee begin. Elke fout die hij maakt komt omdat hij mijn hulp nog niet begrijpt of ik niet consequent genoeg ben geweest in het aanleren ervan. Dat is dus nooit zijn fout of zijn schuld en daar kan ik dus ook nooit van denken dat hij het met opzet doet.
Mijn paarden lopen idd elke dag keurig hun rondjes, maar reageren niet altijd zo scherp als ik zou willen dat ze reageren. Consequent africhten betekent dus wel dat ik dat corrigeer, maar nooit dat ik gewoon maar een schop geef, net zoals ik ook nooit gewoon wat aan de teugels ruk. Dat heeft namelijk niets met trainen en corrigeren te maken, maar is puur je eigen frustraties uitleven op je paard.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:08

Jibbel schreef:
Daisies schreef:

Nou, ik kan wel zeggen dat die van mij dat doet ja..

En als mijn paard iets doet (wat een ander ziet als onder het werk uit komen) dan ben ik niet snel genoeg geweest om het te corrigeren, of ik heb het zelf verkeerd aangegeven, waardoor het voor haar soms onbegrijpelijk is en ze dus 'maar iets doet'.
Geef je die van mij op dr flikker, dan wordt ze alleen maar angstig, gestresst en rennerig en dan kun je dus weer van vooraf aan beginnen.

@ Matsje: ik snap dat je weinig kunt met de tip dat je hem op zn flikker moet geven. ;)

Wat jij beschrijft Jibbel, is ook praktisch mijn paard... Ik vind jouw benadering ook zeer juist.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:11

Bedankt Mol voor de tip, hier kan ik wat mee! Hij volgt al redelijk goed mijn hand, alleen is naar beneden makkelijker dan omhoog.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:28

Sharon89 schreef:
Moll schreef:

mol

Natuurlijk :')

nou daar kan je wl met een :') op reageren maar ook ik kan zeggen dat Hil nooit expres fouten maakt en altijd haar best doet, super werkwillig is en als er iets de mist in gaat komt dat of door spanning ivm vreemde omgeving en daardoor niet scherp genoeg aan de hulp zijn, oftewel ik vraag dan iets wat eigenlijk onmoglijk is gezien de spanning die er alop zit, of ze snapt het niet, maar ze zal áltijd iedere dag weer haar best doen.
Dat ze niet iedere dag even goed loopt is logisch, ik ben ook niet iedere dag topfit, maar Hil loopt nooit zomaar te klieren of wat dan ook.

Dingen die fout gaan zijn of dingen die we nog aan het leren zijn, of ik wil te vlug iets voor elkaar hebben en dan komt er spanning, bv als ik een middendraf wil rijden maar haar rug is nog strak en het tempo is niet van mij, of ik wil een stukje schouderbinnen rijden maar ze is nog erg strak in haar rug ivm spanning door wat er in de omgeving is, ja dan kan je er vanuit gaan dat die SB niet vloeiend zal gaan.
Dan moet ik dus ff een stapje terug, Hil weer fijn over de rug hebben en beter aan de hulpen hebben staan zodat het weer 'van mij' is en dan gaan we weer verder.

En Hil krijgt gerust een keer een duidelijke corrctie, maar dat is alleen als er of niet de juiste reactie op een hulp komt of als ze niet snel genoeg is met reageren, dan ben ik gewoon consequent en herhaal ik de hulp nog een keer n zo nodig dus iets groter/duidelijker

@Jibbl dat is Hilde ook, als ze het niet snapt gaat ze hel hard de bak rond in draf, dan is ze even alles kwijt.
Als ik haar dan op haar kop zou geven kan ik net zo goed afstappen dan schiet ze volledig in de stress.
Zo was het aanleren van wijken & contragalop een reden tot panieken als ze dacht dat ze iets fout deed, maar stapje voor stapje en de rust er in houden en met klein beetjes tevreden zijn doet wonderen, en als ze het eenmaal snapt doet ze het ook super!
En 9 vd 10 keer zat de fout hem al in de voorbereiding, of wat bij de contra meespeelt ze mistte gewoon de kracht en ja dan gaat het hard, uit elkaar en van het achterbeen af, dan kan je wel raden hoe ik de bocht door kom ;)
Kan ik wel boos worden op haar, maar tis niet haar fout.

En voor Hil van ons werd(stond op manege) was ze alles behalve vlug voor je been, stond niet scherp aan de hulpen en was ook zeker niet de vlugste, pas sinds ze van ons is en ik fanatiek ben gaan lessen is ze scherper en alerter geworden(consequent zijn in de training) en een stuk heter en gaat nu dus wel over de zeik van een onterechte grove correctie.
Resultaat van de training.
Grappig is het als mensen die haar van de manege kennen er nu nog eens opzitten, die geven been en blijven vervolgens achter in de beweging omdat ze de flink voorwaartse reactie niet hadden verwacht ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:52

Ben het eens met Renske. Haar verhalen over het trainen komen mij erg bekend voor. Het is nooit onwil als Xander wegrent of zijn rug wegdrukt, de voorbereiding en lossigheid moet gewoon veel beter. En die dingen kosten nu eenmaal tijd en geduld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:07

@ Renske: heel herkenbaar. Ik word dus ook nooit boos op San tijdens het rijden. Je wint er niks mee. Daardoor merk ik dat ik veel meer vertrouwen van haar krijg en ze ook veel minder snel in de stress schiet als ik iets van dr vraag wat moeilijk is of niet goed gaat. (omdat ze weet dat ze niet 'zomaar' gestraft wordt)

We hebben veel moeite met galop onder het zadel (ook aan de longe). Vorige week les gehad en voor het eerst sinds heel lang weer een galopje onder het zadel geprobeerd. Wat een verschil met voorheen! Ze sprong gewoon aan, zonder in paniek te raken, te rennen of wat dan ook (wat ze voorheen dus wel deed). Wel overkruist of verkeerd, maar goed, het begin is er! En ze werd er lekker heet van, maar niet meer zo raar als eerst.
Tis dus ook een stukje vertrouwen wat je je paard op zo'n manier geeft en daar pluk ik nu de vruchten van.

Heel soms gebeurd het weleens dat ik ongeduldig wordt als ze bijv. alleen maar met dr omgeving bezig is en nauwelijks met mij, maar ik merk dan gewoon dat als ik het niet in alle rust probeer op te lossen dat ik er niks mee win om mn geduld te verliezen, dan wordt het bij haar juist alleen maar erger. Kan dan nog beter afstappen en de volgende dag weer verder gaan, anders wordt t gewoon niks. Goede les voor jezelf, dat wel! ;)

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:50

Interessant topic ik lees even mee!
Wij zelf zijn net 2 weken bezig met onze fries in rijden, dus hoofd halshouding is nog niet aan de orde.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:24

Moll schreef:
_Lott schreef:

sorry maar ik vind dit echt een raare redenering hoor, besef je wel hoe zwaar zo'n overgang is voor een paard en wat een ruiter hier in allemaal kan doen om hem onbewust tegen te werken.

mol

ja als ik op mijn paard rijd en ik geef binnenbeen en zij doet haar kont naar binnen vind ze het ook moeilijk

maar dat moet ik wel goedvinden?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:30

Gelukkig heb ik prima les, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben. ieder zijn eigen methode toch :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:32

_Lott schreef:
Moll schreef:
[sorry maar ik vind dit echt een raare redenering hoor, besef je wel hoe zwaar zo'n overgang is voor een paard en wat een ruiter hier in allemaal kan doen om hem onbewust tegen te werken.

mol

ja als ik op mijn paard rijd en ik geef binnenbeen en zij doet haar kont naar binnen vind ze het ook moeilijk

maar dat moet ik wel goedvinden?

kan ik me voor stellen, maar is ze hengstig of is de been ligging niet geheel juist, het is immers een feit dat wanneer het been een hand breedte achter de singel is je de spier voor buiging stimuleerd.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:38

als ze hengstig is, dan is het wel erger

maar ik leg hem gewoon op de plek van de singel. en dat vindt ze wat te moeilijk, omdat ze dat achterbeen moeilijker vind om te gebruiken.

dan hou ik wel voet bij stuk :) want ze zal het hoe dan ook doen. en dan hoeft het niet perfect, maar ze moet het wel proberen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:49

vind ik ook zou het dier dan alleen wat lager in stellen zodat het goed de gelegenheid krijgt om het achter been te plaatsen en mee te nemen, en het is een zwaare overgang wat ik bij paarden in opleiding van jongere leeftijd eigelijk ook nog niet vind passen.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:50

deze is 7 jaar. is het dan nog een jongere leeftijd?

mijn 5 jarige kan nog nagenoeg niks. rechtuit beetje wijken. heel klein beetje schouderbinnenwaarts en dat is het. ik vind het mooi genoeg

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:59

7 jaar net klaar met uitgroeien, dan nog uitzwaren, groeischijven zijn eigelijk nu pas echt goed dicht, dit dier is eigelijk nu pas klaar om zijn/haar echte opleiding te krijgen.

5 jaar is echt jong in mijn ogen net een jaar onder het zadel en het richt richten kan lichtjes beginnen, wijken voor de kuit oke, SB vind ik altijd erg moeilijk paard opzich is nog totaal in onbalans en niet recht gericht, kleine stukje SB in stap en hoofd zakelijk aan de hand, dier niet over vragen maar goed dit hoef ik niet uit te leggen.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:07

nee, die merrie heeft weinig druk gehad aangezien ze nogal snel bang en gestrest is. en eerst alleen maar hard wilde, dus het is echt basis en nog eens basis.

ik merk ook dat ze steeds meer er klaar voor is om meer werk aan te kunnen. ik durf nu ook steeds meer te vragen, eerst gaf ze dan duidelijk aan dat er een grens was

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:14

das mooi heb het al vaker gezegt, het paard bepaald de tijd hoelang de opleiding duurt, luister je er naar dan komt het allemaal goed, gedult in deze is de beste weg.

mol