Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Fiffill schreef:@ Rockwitch goed verwoord.
@ Jannepauli: maar misschien is het toch iets om te overwegen aangezien dit nog steeds niet werkt. Anders waren er nu geen stierengevechten meer.
Als die aanhangers niet naar hun geweten luisteren én niet naar jullie zogenaamd overtuigende argumentjes (wat dan dus ook niet werkt) dan moet je misschien eens verder kijken dan "het is zielig!".
Jesser schreef:Hoeveel mensen hebben er ervaring mee met het rijden van een goede andalusier/pre. Wie van jullie heeft dat gedaan? Of een Lusitano??
Nee die verhaaltjes over de 'zielige' vreselijk traumatische, zwaar mishandelde andalusiers, want ze zijn stuk voor stuk mishandeld.. wie o wie heeft er op een goede andalusier gezeten en gereden??
Die zouden dit namelijk niet meer zeggen. Ik geef Cyrina 100% gelijk.
Het zijn de goedkope, voor slacht bestemde paarden, die of een kronkel in de kop hebben, of hier helemaal niet eens verkocht hadden mogen worden. Maar wij nederlanders willen, een paard met lange manen, pracht uiterlijk, en dan het liefst onder de 2.500 eurotjes.. want de centjes willen we er niet voor uitgeven.
Tja.. en dan krijg je troep! Geloof me maar, dan krijg je paarden die een karikatuur vormen van de paarden waar het werkelijk over gaat. Een goed gefokte, goed gereden andalusier/lusitano is een fantastisch paard! Hij wil met je werken, geeft je zoveel cadeau, is temperamentvol, eerlijk en intelligent.
Kijk maar op MP, de 'zielige' paardjes staan er vol mee, maar de goedkope bedragen staan er ook bij. Ga naar goede handelaars ga naar goede fokkers en je krijgt niet te maken met zulke paarden. Nee daar zul je trotse paarden zien, die uitstraling hebben, en inderdaad die zijn niet goedkoop!
Bekijk het eens van een ander manier.. meestal als je hier naar louche paardenhandelaars gaat die gewoon fjordjes, hafje, of friezen paarden zonder papier verkopen en waarvan je weet dat de reputatie niet goed is.. dat ze slechte paarden verkopen.. Dan wil je daar je vingers toch niet aan branden.. ??? dan weet je dat er een risico bestaat dat ht paard wat je wilt kopen, wellicht niet zo goed is behandeld.. of dat er een mankement aan zit? denk je nu dat de mensen die een paard kopen van rond de 2000 of 3000 euro, die paarden ook hebben laten keuren??
Ik ken zoveel voorbeelden, van paarden die een kronkel hadden, echt gewoon gevaarlijk waren, dat diezelfde mensen ook gewaarschuwd waren, koop niet daar een paard, en toch doen, want het zag er zo 'mooi' uit, en het keek je zo 'zielig' aan.. resultaat was dat diegene er niet op kon rijden want hij trok je er eigenhandig wel eraf.. en liet zich anders gewoon neervallen..
door die goedkope handelaars hebben de andalusiers een slechte naam gekregen.. maar mede ook door de Nederlandse Krent, die niet het geld wil uitgeven voor een goed paard. die niet de tijd wil nemen om ff iets door te sparen en jezelf een hoop ellende kunt besparen.
Daarnaast worden paarden in spanje anders gereden. Niet op teugeldruk, en kuitdruk. Nee handjes los, zitten op je ...en sturen op lichte minimale hulpen. En daar zit een groot communicatieprobleem.
Ligt niet aan het paard, hij weet niet beter, tis hem zo geleerd.. Wees blij dat hij geen harde mond heeft, wees blij dat hij zich trots laat zien..En af en toe teugeldruk kan geen kwaad, daar maak je een paard niet hard in de mond mee. Nee de constante teugeldruk, het contstante vragen en zagen.. daar maak je een paard hard mee..
Maar wie kan daar nu over meepraten?? Zijn er maar een paar hoor.. want degene met de grootste mond over de 'zielige paardjes' hebben zelf nog nooit op een goede andalusier gereden.. anders zou het ook niet zo zeggen.
En dit was inderdaad even OFFTopic.. excuses.
Je weet best wat ze bedoeld.

mammaslamma schreef:Dan ben ik wrs een barbaar, het zal me een worst zijn, als het maar op mijn bord ligt, cru gezegd.
Ik vind het prima wat een ander doet, maar voor mij zijn deze uitzonderingen geen reden om te stoppen met het eten van vlees.
Maar we dwalen af.......
Jesser schreef:....Die zouden dit namelijk niet meer zeggen. Ik geef Cyrina 100% gelijk.
Het zijn de goedkope, voor slacht bestemde paarden, die of een kronkel in de kop hebben, of hier helemaal niet eens verkocht hadden mogen worden.....

Adalberti schreef:Ondanks dat ik net zo kritisch was als jij toen ik in Spanje aankwam heb ik mijn mening aardig bijgesteld. Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van hoe dit allemaal functioneert. Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc) en de voorbeelden die ik net aanhaalde over met name de springsport zijn in mijn ogen niet minder schrijnend. De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.
Cyrina schreef:Daar ben ik het niet mee eens dood = dood ja, maar de waarde van het leven er voor vindt ik wel heel belangrijk.
Kippen en varkens uit de biologische sector ervaren een stuk minder stress tot het moment dat ze naar een bord moeten verhuizen. Ik vindt zeker dat hier aan gedacht kan worden, daarnaast smaken ze ook lekkerder.
Bij koeien ligt dit anders, dan maakt het niet zo veel uit, koeien hebben het in Nederland zo slecht nog niet.
Ik eet dan ook mijn varkens en kippenvlees van scharrel of biologisch bedrijf, mijn rundvlees gewoon gangbaar. Kalfsvlees eet ik niet.
Overigens eet ik nog het allerliefst een varken van mijn werk, ik werk op een natuurcentrum en elk jaar krijgt ons varken biggen. De dames gaan vaak naar andere centra's/ kinderboerderijen, maar de heren laten we slachten. Ze hebben het super gehad en het vlees is zoooo vers!
Maar als we dat toch afwijken en er uitspraken gedaan worden over het dierenleed daar, moet je eens opzoeken hoe het Iberische varken leeft...daar kan geen bioboer hier tegenop!!