Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:13

Hoeveel mensen hebben er ervaring mee met het rijden van een goede andalusier/pre. Wie van jullie heeft dat gedaan? Of een Lusitano??

Nee die verhaaltjes over de 'zielige' vreselijk traumatische, zwaar mishandelde andalusiers, want ze zijn stuk voor stuk mishandeld.. wie o wie heeft er op een goede andalusier gezeten en gereden??

Die zouden dit namelijk niet meer zeggen. Ik geef Cyrina 100% gelijk.
Het zijn de goedkope, voor slacht bestemde paarden, die of een kronkel in de kop hebben, of hier helemaal niet eens verkocht hadden mogen worden. Maar wij nederlanders willen, een paard met lange manen, pracht uiterlijk, en dan het liefst onder de 2.500 eurotjes.. want de centjes willen we er niet voor uitgeven.

Tja.. en dan krijg je troep! Geloof me maar, dan krijg je paarden die een karikatuur vormen van de paarden waar het werkelijk over gaat. Een goed gefokte, goed gereden andalusier/lusitano is een fantastisch paard! Hij wil met je werken, geeft je zoveel cadeau, is temperamentvol, eerlijk en intelligent.

Kijk maar op MP, de 'zielige' paardjes staan er vol mee, maar de goedkope bedragen staan er ook bij. Ga naar goede handelaars ga naar goede fokkers en je krijgt niet te maken met zulke paarden. Nee daar zul je trotse paarden zien, die uitstraling hebben, en inderdaad die zijn niet goedkoop!

Bekijk het eens van een ander manier.. meestal als je hier naar louche paardenhandelaars gaat die gewoon fjordjes, hafje, of friezen paarden zonder papier verkopen en waarvan je weet dat de reputatie niet goed is.. dat ze slechte paarden verkopen.. Dan wil je daar je vingers toch niet aan branden.. ??? dan weet je dat er een risico bestaat dat ht paard wat je wilt kopen, wellicht niet zo goed is behandeld.. of dat er een mankement aan zit? denk je nu dat de mensen die een paard kopen van rond de 2000 of 3000 euro, die paarden ook hebben laten keuren??

Ik ken zoveel voorbeelden, van paarden die een kronkel hadden, echt gewoon gevaarlijk waren, dat diezelfde mensen ook gewaarschuwd waren, koop niet daar een paard, en toch doen, want het zag er zo 'mooi' uit, en het keek je zo 'zielig' aan.. resultaat was dat diegene er niet op kon rijden want hij trok je er eigenhandig wel eraf.. en liet zich anders gewoon neervallen..

door die goedkope handelaars hebben de andalusiers een slechte naam gekregen.. maar mede ook door de Nederlandse Krent, die niet het geld wil uitgeven voor een goed paard. die niet de tijd wil nemen om ff iets door te sparen en jezelf een hoop ellende kunt besparen.

Daarnaast worden paarden in spanje anders gereden. Niet op teugeldruk, en kuitdruk. Nee handjes los, zitten op je ...en sturen op lichte minimale hulpen. En daar zit een groot communicatieprobleem.

Ligt niet aan het paard, hij weet niet beter, tis hem zo geleerd.. Wees blij dat hij geen harde mond heeft, wees blij dat hij zich trots laat zien..En af en toe teugeldruk kan geen kwaad, daar maak je een paard niet hard in de mond mee. Nee de constante teugeldruk, het contstante vragen en zagen.. daar maak je een paard hard mee..

Maar wie kan daar nu over meepraten?? Zijn er maar een paar hoor.. want degene met de grootste mond over de 'zielige paardjes' hebben zelf nog nooit op een goede andalusier gereden.. anders zou het ook niet zo zeggen.

En dit was inderdaad even OFFTopic.. excuses.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:38

Fiffill schreef:
@ Rockwitch goed verwoord. Ja

@ Jannepauli: maar misschien is het toch iets om te overwegen aangezien dit nog steeds niet werkt. Anders waren er nu geen stierengevechten meer. Knipoog
Als die aanhangers niet naar hun geweten luisteren én niet naar jullie zogenaamd overtuigende argumentjes (wat dan dus ook niet werkt) dan moet je misschien eens verder kijken dan "het is zielig!". Knipoog

Maar denk jj serieus dat je met het systeem "samen komen we er wel uit" meer bereiken in dit geval?
Het is een oeroud cultuurgebruik, met alle respect, ik denk dat het niet uitmaakt hoe je je mening beargumenteerd en waarom- wij kunnen hen echt niet overtuigen met diplomatieke reacties vrees ik. Knipoog

En in die zin kunnen wij als mensen dingen zo onrechtvaardig vinden, zo "fout", dat wij daar toch prima een uitgesproken mening over mogen hebben?..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:05

Jesser schreef:
Hoeveel mensen hebben er ervaring mee met het rijden van een goede andalusier/pre. Wie van jullie heeft dat gedaan? Of een Lusitano??

Nee die verhaaltjes over de 'zielige' vreselijk traumatische, zwaar mishandelde andalusiers, want ze zijn stuk voor stuk mishandeld.. wie o wie heeft er op een goede andalusier gezeten en gereden??

Die zouden dit namelijk niet meer zeggen. Ik geef Cyrina 100% gelijk.
Het zijn de goedkope, voor slacht bestemde paarden, die of een kronkel in de kop hebben, of hier helemaal niet eens verkocht hadden mogen worden. Maar wij nederlanders willen, een paard met lange manen, pracht uiterlijk, en dan het liefst onder de 2.500 eurotjes.. want de centjes willen we er niet voor uitgeven.

Tja.. en dan krijg je troep! Geloof me maar, dan krijg je paarden die een karikatuur vormen van de paarden waar het werkelijk over gaat. Een goed gefokte, goed gereden andalusier/lusitano is een fantastisch paard! Hij wil met je werken, geeft je zoveel cadeau, is temperamentvol, eerlijk en intelligent.

Kijk maar op MP, de 'zielige' paardjes staan er vol mee, maar de goedkope bedragen staan er ook bij. Ga naar goede handelaars ga naar goede fokkers en je krijgt niet te maken met zulke paarden. Nee daar zul je trotse paarden zien, die uitstraling hebben, en inderdaad die zijn niet goedkoop!

Bekijk het eens van een ander manier.. meestal als je hier naar louche paardenhandelaars gaat die gewoon fjordjes, hafje, of friezen paarden zonder papier verkopen en waarvan je weet dat de reputatie niet goed is.. dat ze slechte paarden verkopen.. Dan wil je daar je vingers toch niet aan branden.. ??? dan weet je dat er een risico bestaat dat ht paard wat je wilt kopen, wellicht niet zo goed is behandeld.. of dat er een mankement aan zit? denk je nu dat de mensen die een paard kopen van rond de 2000 of 3000 euro, die paarden ook hebben laten keuren??

Ik ken zoveel voorbeelden, van paarden die een kronkel hadden, echt gewoon gevaarlijk waren, dat diezelfde mensen ook gewaarschuwd waren, koop niet daar een paard, en toch doen, want het zag er zo 'mooi' uit, en het keek je zo 'zielig' aan.. resultaat was dat diegene er niet op kon rijden want hij trok je er eigenhandig wel eraf.. en liet zich anders gewoon neervallen..

door die goedkope handelaars hebben de andalusiers een slechte naam gekregen.. maar mede ook door de Nederlandse Krent, die niet het geld wil uitgeven voor een goed paard. die niet de tijd wil nemen om ff iets door te sparen en jezelf een hoop ellende kunt besparen.

Daarnaast worden paarden in spanje anders gereden. Niet op teugeldruk, en kuitdruk. Nee handjes los, zitten op je ...en sturen op lichte minimale hulpen. En daar zit een groot communicatieprobleem.

Ligt niet aan het paard, hij weet niet beter, tis hem zo geleerd.. Wees blij dat hij geen harde mond heeft, wees blij dat hij zich trots laat zien..En af en toe teugeldruk kan geen kwaad, daar maak je een paard niet hard in de mond mee. Nee de constante teugeldruk, het contstante vragen en zagen.. daar maak je een paard hard mee..

Maar wie kan daar nu over meepraten?? Zijn er maar een paar hoor.. want degene met de grootste mond over de 'zielige paardjes' hebben zelf nog nooit op een goede andalusier gereden.. anders zou het ook niet zo zeggen.

En dit was inderdaad even OFFTopic.. excuses.

ook even off-topic....hoe kun je een paard wat buiten zijn schuld verknalt is ,mishandelt en een kronkel heeft in godsnaam TROEP noemen??Wij mensen hebben dat hem aan gedaan...dat is niet vanzelf gekomen....
En gelukkig zijn er mensen,die buiten het financiele plaatje om,zich ontfermen over z'on paard en proberen het weer "normaal"te krijgen....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:44

Geerke, doe niet zo kinderachtig, en neem niet alles te letterlijk aub. Lachen Je weet best wat ze bedoeld.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:37

Jesser,
Prima geschreven, recht uit het hart en ik kan je meedelen dat ik precies weet waar je het over hebt, ik heb nml ook een P.R.E, en i.d.d heel wat meer euries uitgegeven dan de meeste Marktplaats kopers, zoals jij ze beschrijft, zo is de mijne ook.
Ik vind vooral de reactie';s die tegen zijn, behoorlijk hypocriet, alleen degene die zich onthoud van alles wat dierenleed veroorzaakt, heeft het recht aan zijn kant, de rest eet lekker zijn vlees en draagt zijn leren schoenen, wordt toch ook niet gedacht waar die vandaan komen......
Ik ben een echte vleeseter, zal er geen hap minder om eten, en ik vind ook nog es wat er in de arena gebeurt een supermooi samenspel, met bewondering voor het paard en de ruiter, nu ben ik wel heel fout volgens jullie......
Ik vind het super van Lusitana dat ze ons wegwijs maakt in de wereld van het stierenvechten, heel duidelijk geschreven en tenminste met kennis van zaken, daar kunnen er hier een aantal een puntje aan zuigen........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:59

Hypocriet?
Voel me idd aangesproken. Knipoog
Als je voornl biologisch vlees eet dan denk ik dat die dieren iets barmhartiger worden behandeld dan deze stieren hoor! Ach gut

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:03

Dood = dood
Ik zie het verschil niet, smaakt me allebei lekker.......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:04

Dus hoe zij hun leven hebben geleden is niet relevant? Sorry, maar dat komt op mij nogal kort door de bocht over. Als zij het leven hebben gelaten; tsja. Dan maakt het idd niet meer uit.
Maar je kunt als mens keuzes maken in wat je wel of niet wilt eten en verder kijken dan je neus lang is. Haha!

Als ik dan soms een hamburger eet, ja, dan vind ik mezelf gezien mijn visie wel hypocriet. Knipoog

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:07

Ik heb zin om haar te slaan! Knipoog

Ik snap niet wat er zo leuk is aan stierengevechten.. het is aleen maar zielig!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:08

Jesser kan me echt totaal niet vinden in jou verhaal,ik heb echt tig andalusiers gekocht en verkocht,en die vielen in een betaalbare prijsklasse en daar zaten paarden bij met een verleden,maar ook bij die echt super lief waren,de goedkopere paarden zijn echt niet alleen maar rotzooi hoor,of ellende

deze werden overigens allemaal stuk voor stuk gekeurd bij verkoop...er is er niet 1 weggegaan die niet gekeurd is..

ik herken eigenlijk helemaal niets in jou verhaal...

maar goed dat terzijde,ik merk wederom dat het opzettelijk steken van stieren gewoon gevonden gaat worden,omdat hier een koetje in Nederland ook zo zielig is...

en omdat het traditie is,zal ik hier een foto neerzetten van een ander land met een traditie??

kijken of mensen dan ook zeggen,ja maar dat vinden walvisjes niet pijnlijk,en das traditie..

zum kotzen,dierenleed voor volksvermaak is onnodig en helaas kan ik het daarom niet mooi cq knap vinden...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:20

Dan ben ik wrs een barbaar, het zal me een worst zijn, als het maar op mijn bord ligt, cru gezegd.
Ik vind het prima wat een ander doet, maar voor mij zijn deze uitzonderingen geen reden om te stoppen met het eten van vlees.
Maar we dwalen af.......

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:21

Het zal je worst zijn... okay, ga dan 's naar You tube en zet deze titel in de zoekbalk:

GRAPHIC -- Bullfighting Cruelty and Cowardice Exposed

Ik zet de rechtstreekse link hier niet neer omdat je op You Tube ingelogd en boven de 18 moet zijn als je deze gruwel wil bekijken. Zet vooral je geluid aan, dan kun je een stier in wanhoop horen brullen.

Of het nu Spanje, Portugal of wat mij betreft op de maan is.. dit zijn MENSEN die dit doen
Wat mij betreft mensen zonder enige vorm van innerlijke beschaving en voor wie het spreekwoord niet op gaat:

WAT GIJ NIET WILT DAT U GESCHIEDT, DOE DAT OOK EEN ANDER (c.q. een dier) NIET!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:41

Goed gezegd Jannepauli, zeker die laatste zin. Een dier is niet minder omdat het een dier is. Wij mensen maken ze alleen minderwaardig, door ze te gebruiken als entertainment, en helaas gaat dat vaak gepaard met ernstige mishandeling. Afgrijselijk filmpje, kan wel janken. Staat dat arme beest in een hoekje gedreven, kapot en gewond. En gaan ze hem nog met 3!!!! personen toch proberen op te jutten. Hij verzet geen stap meer. Wat aan stelletje losers zijn het toch. En maar denken dat ze stoer zijn. Afschieten mogen ze die jongens echt waar. En dan het liefst nog een paar keer niet in 1 keer goed raak.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:51

mammaslamma schreef:
Dan ben ik wrs een barbaar, het zal me een worst zijn, als het maar op mijn bord ligt, cru gezegd.
Ik vind het prima wat een ander doet, maar voor mij zijn deze uitzonderingen geen reden om te stoppen met het eten van vlees.
Maar we dwalen af.......

ff Offtopic, maar zou jij je eigen paarden opeten?

JP, idd sterk gesproken.
Dat adt barricades opwerpt, dat is dan maar zo. Bloos

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:16

Wat heeft het opeten van eigen paarden met deze discussie te maken.. ?? Wat probeer je te zeggen??

Kimmie261, ws omdat jij het kaf van het koren kan scheiden..begrijp je wat ik probeer te zeggen? Er zijn er zat die dat niet kunnen, en daarmee is het vooroordeel wel de wereld in geholpen.. en dat was vast niet, omdat het om paarden ging, die een goede gedegen opleiding hadden meegekregen..

Zijn er dan geen paarden die in Nederland niet een 'verleden' hebben..??

Gaat dan toch om de kwalitatief slechte paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:18

Ik vraag me af waar de grens ligt bij mammaslamma, ik begrijp niet dat iemand zo ognuanceerd naar het leven en welzijn van dieren kijkt mebt het eten ervan.

maar wat heeft het laatste dan te maken mbt de stierengevechten?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:27

Ook al eet je biologisch.. feit is dat deze dieren alleen bestaan voor jouw eetbehoefte.. maakt dat dan minder uit? Of telt dat dier niet meer mee, omdat het dan biologisch gefokt en gehouden wordt.. denk je dat de stress er minder om is als het dier bij een abbatoir aankomt??

Nee, je bent net zo erg als een ander die ook vlees eet.. die ander is er tenminste eerlijk om.

Er leven hier duizende dieren elke dag, dag in dag uit in stress, vanwege onze eetcomsumptie.. ooit wel eens bij een abbatoir geweest?? Ooit wel eens de angst gevoeld bij die dieren??

Nee voor we zo dier minded zijn.. steek eerst je hand in eigen boezem.. voor je naar een ander wijst. (denkende aan dat leren schoentje, de leren rijlaarzen.. de tasjes.. de make up.. kleren.. noem maar op.. niet voor het balang van het dier.. maar wij.. de mens)

Ik geniet van de rijkunst, ik geniet van het samenspel tussen paard en mens.. de uitdaging die er zit.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:29

Ik ging offtopic over het vooroordeel van de andalusier.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:32

Ik snap best dat er mensen dat filmpje afschuwelijk vinden maar het topic gaat over rejoneo , stierenvechten te paard en de rijkunst van de rejoneadores en dat er nu een vrouw is die dit doet.

Hier even een filmpje hoe deze stieren leven lijkt me prettiger.

http://es.youtube.com/watch?v=vPdWpHgTpNg

Mensen die van stierenvechten houden kijken hier niet op een sadistische manier naar maar juist hoe de stierenvechter het doet ( zitten dus niet in de plaza denkend we willen meer bloed)

Ik ga zelf ook niet naar plazas hou er ook niet van maar zie wel veel paarden getraind worden en hoe de stieren en paarden verzorgd worden en dat is echt niet als sommige mensen het op dit topic omschrijven.

Over goedkope Spaanse paarden die naar NL gaan ben ik het eens met Jesser heb namelijk zelf gezien wat er op geladen word en natuurlijk kan er op zo·n transport een leuk paard bijzitten maar de meesten zijn in Spanje niet gewilde paarden en precies hetzelfde andersom dus Nederlandse afgekeurde paarden die naar Spanje komen. Denk dan ook echt dat dit veel meer gecontroleerd moet worden door de overheid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:33

Ja, want dat weet het dier niet en ik denk dat het een beter leven leidt dan een dier in een hokje, wat vlug wordt afgespeend en in het donker wordt geflikkerd, vol hormomen wordt gestopt en het daglicht niet ziet.

Dus ja, ik denk idd dat het dier die jaren of maanden dat het leeft zich minder gestressed en gelukkig heeft gevoeld. Niet alle dieren gaan over de zeik in een abbatoir, Jesser.

Poeh, wat een verachtelijke reactie: "je bent net zo erg". Jij kunt zeggen dat je dat VINDT. Da;s heel andere koek! En houd ik iets achter? Welnee! Ik wou dat al het vee wat bedoeld is voor consumptie een heerlijk leven mocht leiden tot het stierf!
En niet alle dieren worden geslacht met als doel: Vlees.

ja, hoor, meid, wel eens in een abbatoir geweest. Sterker nog, ik woon op het platteland, tussen de koeien-en varkensboeren, dus oordeel niet te snel!

Daarbij vind ik groeihormonen ver beneden peil, het schaadt het dier en jou en mij ook.

En biologisch vlees smaakt beter! Wel eens overna gedacht?..

De enige die wijst ben jij, je blaast nogal van de toren, jesser en dat werkt averechts.

Wat leuk dat jij geniet van de rijkunst.
Komt jouw paard elke dag 24/7 buiten met soortgenoten? Heeft het dier een leven wat het verdient? Slacht jij het als het pijn lijdt en niet meer zou kunnen leven zonder te lijden?

Als iedereen zo denkt als jij lijden er nog meer dieren onnodig.
Daarom ben ik er trots op dat ik biologisch vlees haal! Knipoog

En leren schoenen zie ik als een mst, niet als een luxe.

En jij?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:38

Jesser schreef:
....Die zouden dit namelijk niet meer zeggen. Ik geef Cyrina 100% gelijk.
Het zijn de goedkope, voor slacht bestemde paarden, die of een kronkel in de kop hebben, of hier helemaal niet eens verkocht hadden mogen worden.....

Dus jou boeit het niet dat die paarden ipv 1 vrijwel pijnloos schot door hun hoofd eerst getraint(?), vervolgens -hoe zal ik het zeggen- opgejaagd worden en daarna nog eens op de hoorns van een stier worden geregen? en dán pas afgemaakt worden?

Slacht=Slacht, maar de manier waarop maakt héél veel uit!!

En het gaat hier niet aleen om de paarden, ook om het martelen en gek maken van die arme stiertjes die in een weitje hadden kunnen staan lekker te eten! Uit jouw topic begrijp ik dat jij het allemaal wel best vind, nou ík dus niet!

Knipoog

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:43

Daar ben ik het niet mee eens dood = dood ja, maar de waarde van het leven er voor vindt ik wel heel belangrijk.

Kippen en varkens uit de biologische sector ervaren een stuk minder stress tot het moment dat ze naar een bord moeten verhuizen. Ik vindt zeker dat hier aan gedacht kan worden, daarnaast smaken ze ook lekkerder.

Bij koeien ligt dit anders, dan maakt het niet zo veel uit, koeien hebben het in Nederland zo slecht nog niet.

Ik eet dan ook mijn varkens en kippenvlees van scharrel of biologisch bedrijf, mijn rundvlees gewoon gangbaar. Kalfsvlees eet ik niet.

Overigens eet ik nog het allerliefst een varken van mijn werk, ik werk op een natuurcentrum en elk jaar krijgt ons varken biggen. De dames gaan vaak naar andere centra's/ kinderboerderijen, maar de heren laten we slachten. Ze hebben het super gehad en het vlees is zoooo vers!

Maar als we dat toch afwijken en er uitspraken gedaan worden over het dierenleed daar, moet je eens opzoeken hoe het Iberische varken leeft...daar kan geen bioboer hier tegenop!!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:45

Adalberti schreef:
Ondanks dat ik net zo kritisch was als jij toen ik in Spanje aankwam heb ik mijn mening aardig bijgesteld. Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van hoe dit allemaal functioneert. Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc) en de voorbeelden die ik net aanhaalde over met name de springsport zijn in mijn ogen niet minder schrijnend. De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.

juist ja !

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:53

Cyrina schreef:
Daar ben ik het niet mee eens dood = dood ja, maar de waarde van het leven er voor vindt ik wel heel belangrijk.

Kippen en varkens uit de biologische sector ervaren een stuk minder stress tot het moment dat ze naar een bord moeten verhuizen. Ik vindt zeker dat hier aan gedacht kan worden, daarnaast smaken ze ook lekkerder.

Bij koeien ligt dit anders, dan maakt het niet zo veel uit, koeien hebben het in Nederland zo slecht nog niet.

Ik eet dan ook mijn varkens en kippenvlees van scharrel of biologisch bedrijf, mijn rundvlees gewoon gangbaar. Kalfsvlees eet ik niet.

Overigens eet ik nog het allerliefst een varken van mijn werk, ik werk op een natuurcentrum en elk jaar krijgt ons varken biggen. De dames gaan vaak naar andere centra's/ kinderboerderijen, maar de heren laten we slachten. Ze hebben het super gehad en het vlees is zoooo vers!

Maar als we dat toch afwijken en er uitspraken gedaan worden over het dierenleed daar, moet je eens opzoeken hoe het Iberische varken leeft...daar kan geen bioboer hier tegenop!!

Het leven vóór de slacht hoort ook bij de slacht (zo bedoelde ik het eigenlijk), deze beestjes léven voor de slacht en als stiervecht-paard heb je ook geen leuk leven lijkt mij..?

Ik heb 10tallen, misschien wel 100den verhalen gehoord/gelezen over getraumatiseerde stiergevecht paardjes, en meer als de helft ervan was niet eens aangeraakt door de stier, maar zóveel angst hadden dat ze compleet getraumatiseerd zijn geworden.. En voor degene die stierengevechten nogsteeds "leuk" vinden... Sterf!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:53

Jus, je had geen scherper contrast kunnen stellen met jouw filmpje - 't is alleen zo beroerd dat die mooie jongens daar zo fijn rondlopen om uiteindelijk ter meerdere glorie en vermaak van mensen misbruikt te worden.

De hele argumentatie dat je je mond moet houden omdat je zelf vlees eet, slaat nergens op. Het éne kwaad maakt sowieso het andere kwaad niet goed en het grote mankement in het verhaal is dat er hier geen mensen wekelijks een kaartje kopen voor het abatoir omdat het zo spannend is om te zien hoe de slager een koe, varken of kip afslacht.

Mensen eten dieren, dieren eten dieren -- waar hebben we het over? Trouwens, gras en planten hebben ook gevoel, al ben ik de tomaat die 'au' roept nog niet tegengekomen! Ik denk dat er tegenwoordig in Nederland al een behoorlijk bewustzijn op gang komt om vee dat voor de slacht gebruikt wordt, ook een prettig leven te geven. Er zijn al wettelijke maatregelen genoeg en er komen er hopelijk nog veel meer.