Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:33

Ik werk juist met kaptoom op 1 lijntje. Ik zou eens proberen om ophoudingen op het binnen voorbeen te maken. Eerst in combinatie met de zweep en dan zonder. Ik vind het met die hulp makkelijker de juiste stelling vragen omdat je alleen aan de “voorkant” bezig bent en niet ook nog met je zweep achter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:56

Dat kan natuurlijk ook, er zijn zoveel verschillende manieren. :)

Dat deed ik vroeger weleens op halster dan met de ervaren paarden maar vind het zelf met bit aanleren net iets makkelijker. Het is sowieso lastig uit te leggen met alleen maar tekst vind ik. :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:48

Maar een halster werkt ook heel anders in als een kaptoom :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:50

Ik ben nog op zoek naar een lesgever dichter in de buurt, zodat ik gewoon wat vaker begeleiding kan hebben, maar het is zo moeilijk om in te schatten of het klikt zonder ze allemaal uit te testen :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:58

Ik had echt gehoopt dat we nu terug konden opbouwen!
Nu wil Jenara niet meer in galop linksom
eerst ohz niet, maar ook aan de longe niet, k kreeg haar er 1-2 pasjes in, maar zag dan duidelijk dat haar achterhand niet goed mee wou
Zondag heb ik echt nog heel fijn gereden en ook gagaloppeerd op beide kanten ..
Ik kan ook niets voelen van dik of warm, ik vermoed ook dat het van hogerop komt.
Met grondwerk in stap merkte ik ook echt niets, ook niet met zijwaartse oefeningen.
Beetje aankijken, hopelijk is het gewoon wat stijfheid.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:24

Het is ook weer koud snachts. Je hebt erbij die daar niet tegen kunnen.

Ik leef nog hoor, heb mijn handen even vol aan alles thuis.

Zwarte merrie doet het fantastisch maar dat zullen jullie op insta wel meekrijgen <3
Ik had dit nooit gedacht. Maar wat een topper.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:21

Hm Julie dat is wel wat om in de gaten te houden ja. Maar wat Audesta ook zegt, het is wel echt koud weer in de nachten, vanmorgen was alles bevroren hier...

Audesta jullie gaan echt heel goed!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:34

Maartje_M schreef:
Maar een halster werkt ook heel anders in als een kaptoom :)

Ja? Ik heb eigenlijk weinig ervaring met een kaptoom. Er hangt er hier wel een maar die gebruik ik zelden.

Vervelend dat Jenara niet goed loopt, misschien gewoon even simpel iets verrekt. Zou het gewoon even aankijken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:52

Hallo allemaal :) ik was even op vakantie dus wat lastiger reageren. Volgens mij gaat het wel fijn bij de meesten! Alleen wil Jenara even niet zo fijn lopen.

Ik ga zondag weer rijden maar morgen wel even kort bij Navaro langs. :) Even kijken of hij nog leeft :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:55

Elisa een halster werkt aan de onderkant van het hoofd in, een kaptoom boven op de neus. Ik doe alles met kaptoom, grondwerk, longeren, rijden :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:14

Oh echt, ik doe ook nooit iets met een kaptoom. Rijden bitloos of simpel bitje, longeren aan de dubbele lange lijnen met hoofdstel, grondwerk met touwhalster.

Lekkere vakantie gehad Century?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:18

Maartje_M schreef:
Elisa een halster werkt aan de onderkant van het hoofd in, een kaptoom boven op de neus. Ik doe alles met kaptoom, grondwerk, longeren, rijden :+

Oh ik dacht dat een halster ook aan de bovenkant en zijkant kan inwerken. Maar snap wel dat dit anders is als bij een kaptoom. Jij vindt een kaptoom fijner inwerken?

Ieder paard zal ook nog wel eigen voorkeuren hebben. :)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:59

Fijn Audesta! Ik zal je eens opzoeken op Insta!

Jenara: ik hoop dat het even een spierkwestie is. Ik merk wel dat die grote temperatuurwisselingen hier wat doen met het lijf.

De mijne heeft een voorkeur voor de kaptoom. Ik vind het zelf ook wel prettig werken.

Mijn dame vindt een touwhalster maar niks om te longeren. Bit met zo'n bitstukje wordt ze ook narrig van. Dat werk natuurlijk ook in op de buitenkant en ik vermoed dat ze dat verwarrend vindt. Ik werk nu met de longe dubbel door de voorste bitring en dan onderlangs naar de achterste bitring. Dan zit de werking dus op de binnenste, maar loop je niet het risico om het door de mond te trekken. Het werkt wel stevig in als ze echt probeert los te rukken, maar daar kon ik wel even mee leven toen ze daar een gewoonte van begon te maken. Op de kaptoom liep ze daar toen doorheen. Op deze manier loopt ze eigenlijk steeds rustiger op het bit, ze moet er denk ik ook gewoon aan wennen. Ik heb nu een dubbel gebroken D-trens inhangen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:09

Balen van Jenara, Julie :(:)
Audesta, ik zie jullie inderdaad met sprongen vooruit gaan!
Knappe foto weer Elisa!
En verder zag ik dat iedereen goed bezig is!

Hier op het moment veel op de grond bezig met Rambo en dat gaat echt heel goed <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:19

Ja zeker met longeren en werken aan de hand vind ik een kaptoom veel fijner. Je hulp komt veel directer aan zonder de ruis van het niet aansluitende halster. Ik kan ook echt niet longeren aan een halster, als ik dan wat stelling vraag, beweegt het halster en niet het paard :+
Elevada heeft wel een bitje aan het kaptoom want die heeft graag wat in haar mond := maar daar werk ik altijd met dubbele teugel mee; een op de kaptoom en een aan het bit. 2 verschillende teugels zodat ik goed weet welke teugel ik pak :+

Afbeelding

Fijn Tarzan!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:52

Kan geen kaptoom vinden die niet schuift . Of heel strak moet
Longeer met n halster en longe aan binnenste ring .

Cammi is nog gewoon te koop voor de juiste plek .
Mochten jullie iemand weten?
Prijs is bespreekbaar .

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:06

Zinzi_jewel schreef:
Kan geen kaptoom vinden die niet schuift . Of heel strak moet
Longeer met n halster en longe aan binnenste ring .

Cammi is nog gewoon te koop voor de juiste plek .
Mochten jullie iemand weten?
Prijs is bespreekbaar .

Die van Jossy Reynvoet? Daar longeerde en reed ik ook altijd mee. Ook handig voor dubbele teugels omdat hij extra ringen heeft onder de kin.

Pura Nobleza heeft ook fijne kaptomen, maar die van Jossy won het hier toch altijd.

@Maartje, die 2 kleuren zijn een heel slim idee! Dat was altijd gedoe haha. Hier was het een dikke en een dunne. Maar moet je toch even meer kijken.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 28-03-25 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:07

Ik zal mijn ogen en oren open houden Zinzi!

Interessant Maartje, ik zal toch ook maar eens de kaptoom pakken ipv het halster de volgende keer en kijken of ik verschil merk.

Dankjewel Tarzan! :)
Wat voor een grondwerk doe je met Rambo?

Dartel, een touwhalster is ook best scherp he? Ik heb er ook een liggen nog van mijn Paso destijds en reed die daar toen ook weleens mee maar dat viel me echt op dat het zo scherp inwerkt.
Ieder paard heeft natuurlijk ook een eigen voorkeur, en losrukken lijkt me inderdaad niet de bedoeling. :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:50

Ik longeer aan touwhalster, grondwerken ook. Werken aan de hand gewoon aan hoofdstel, soms even voor het rijden maar ik ben wel echt een amazone dus ik ben ook gewoon het handigst onder de vrouw en voel me daar ook het veiligst bij haha.

Kaptoom heb ik nog nooit mee gewerkt maar dat komt dus ook door bovenstaande.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:04

Elisa, los in de longeerbak rondsturen op lichaamstaal. Doet hij super en word ik bewust van wat ik doe of waar mijn gedachten zijn. Zijn m'n gedachten ergens anders, doet hij het niet of niet zoals ik wil :+
Daarnaast ook wat 'enge' dingen toegevoegd, zoals lintjes aan hoofd of staart en leren dat hij niet op de longeerzweep moet reageren als ik die pak (Hij is er PANISCH voor, gaat al ervandoor als hij iemand ermee aan ziet komen lopen) .. dus ja ik train hem er nu op dat hij 'dood' wordt voor zweep gebruik en er niet op reageert. Heeft hij ook niet nodig gelukkig :)
Gewoon lekker spelenderwijs samen op de grond bezig zijn dus :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:33

Dat van de koude zou zeker wel eens kunnen! Ze heeft maar een 50gr deken op liggen momenteel omdat het overdag wel lekker weer is ... zou ook verklaren waarom die rugspieren voor het werken altijd een beetje strammer voelen.
Ik hou het zowieso in de gaten!

Ik heb zowel met kaptoom gewerkt, als met touwhalster. Ik vind beide eigenlijk wel fijn.
Kaptoom kan je naar mijn gevoel fijner en gerichter mee inwerken, maar dan ging ik ook wel sneller aan het micromanagen, wat ik een beetje heb losgelaten onder mijn vorige lesgeefster.

Met touwhalster moet je wel echt handig worden in je lichaamstaal, maar ik kan nu dus prima stelling en buiging vragen aan de longe met gewoon touwhalster door de manier waarop ik mezelf houd en mijn stick.
Superboeiend ook om te zien hoe Jenara gaat reageren op de kleinste dingen die ik verander aan mijn eigen houding, heel fijn stukje bewustwording van wat je zelf doet :+

Ik heb ook nog een tijdje met mijn kaptoom af en toe gereden, maar daar werd Jenara wel wat hangerig in, dat doet ze met bit of met touwhalster dan weer niet.
Ik vind het vooral leuk om af te wisselen en mezelf uit te dagen :)
De ene keer rijd ik dressuur met hoofdstel en bit en werken we aan rechtgerichtheid, buiging, ondertreden, beetje verzameling, ... en de andere keer rijd ik super ontspannen rond op touwhalster en test ik hoeveel teugel ik nog nodig heb om oefeningen te vragen :) ondertussen lukt het stilaan om te wijken met amper teugelhulpen en schouderbinnen begin ik ook op te nemen.

Moet eigenlijk nog eens wat beeldmateriaal maken! Heb veel te weinig foto's en filmpjes door alle ellende de laatste maanden!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:54

Vakantie was fijn @Nadir! Mee geweest op wintersport, maar dan zelf niet skiën maar wandelen met de hond. Lekker in de sneeuw en bergen.

Over de kaptoom, ik heb er zelf ook één, maar die van mij schuift ook (over de neus, als er druk komt aan één kant). Maar ik kreeg al te horen destijds dat ik er een gaatje bij moest prikken, dus hij zal ook te los zitten. Ik ga hem eens wat meer gebruiken denk ik. :)

@Tarzan: wat fijn dat het grondwerken goed gaat! Hopelijk helpt het ook met de band en elkaar beter leren begrijpen!

@Maartje_M: dat ziet er wel ingewikkeld uit met twee teugels, maar ik wil zoiets ook wel een keer gaan proberen denk ik (onder begeleiding). Dubbele longe etc lijkt me best interessant en kan je vast een stuk gerichter trainen. Longeren is nu vaak bij mij vooral wat beweging, niet zozeer echt trainen.

@Jenara: Ik ben heel benieuwd naar beeldmateriaal, het klinkt eigenlijk heel positief allemaal!

Ik heb Navaro weer even opgezocht vanochtend :) Even lekker gepoetst en een stuk bos met hem gedaan aan de hand. Ook een nieuw weggetje, en ging heerlijk relaxt.
Hem terug in de paddock zetten was het lastige... Eruit ging ook lastig, zijn paddockmaatje is een dominante merrie, en hoewel ik er meestal weinig problemen mee heb, wilde ze dit keer echt niet mij er langs laten met Navaro. En Navaro is dan onderdanig, die wil aan de kant voor haar (en dus niet de paddock in). Dus een heel 'getrouwtrek' en dan sta je daar met een paard en de draad in je hand met een merrie die haar kont naar je draait en oren in de nek...
Ik heb haar geprobeerd weg te jagen, maar had zelf niet zoveel succes, en heb toen er even iemand bij gehaald. Die kent haar langer, en ik zag hoe anders ze reageerde. Nog niet heel vrijwillig maar ze ging wel degelijk, zonder echt moeite te hoeven doen, ver genoeg verderop staan dat Navaro (met wat moeite) weer naar binnen durfde.
Dominante merries ben ik nog niet zo gewend, dus daar heb ik nog wat in te leren :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:17

Ik heb een kaptoom van horka en hkm en beide schuiven niet. Die van de pony helaas wel maar die heet zo’n klein neusje, daar heb ik nog niks beters op gevonden helaas.

Kelly ik vind dit echt ideaal! Ze zijn ook bride van ander materiaal dus ik kan het ook goed voelen met rijden. Had eerder 2 biothaan in 2 kleuren maar dit is nog beter.

Elisa ik moest van de pony vragen of je me niet op nog meer slechte ideetjes wil brengen, de renvers vandaag was erg genoeg :+ Elevada plakte hem wel echt heel fijn op! Maar goed die loopt ook het liefste in travers

Century in het begin liep ik echt te klooien met 2 teugels maar het went :+ klinkt overigens niet heel erg als het meest geschikte paddock maatje voor jullie beide :(:)

IJmuiden vanmorgen een lesje met een nieuwe instructrice met Lis, om mee te kijken met het inrijden. Vooral omdat ik dacht dat het tussen mijn oren zat dat ze spanning had. Nou, dat is dus niet zo. Fijn om die bevestiging te hebben. We mogen even 10 stappen terug doen en weer langzaam opbouwen. En haar leren om zelf haar spanning te managen in plaats van dat ik alles voor haar manage :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:38

Iemand die meekijkt is wel heel fijn! Ik hoop dat met de stappen terug er weer wat vertrouwen mag komen!

Navaro's paddockmaatje is niet altijd zo boos gelukkig, en meestal kunnen ze prima samen, heb ze ook samen zien drinken en kroelen. Ze vindt hem normaal heel leuk volgens mij. Misschien is ze hengstig? Ik weet het niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:14

Dank je, ik hoop het ook. Het wordt of een heel lange adem of ze denkt dalijk ineens “ooooooooh”

Oh als het niet structureel is klinkt het beter ja