[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:51

Zo zou ik ooit nog een veulen willen van mijn hengst <3 Vorig jaar heeft ie met succes een merrie gedekt, maar een paar maanden geleden heeft ze het veulen verworpen -O-

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:59

Ik wil van Ali in toekomst ook nog wel een veulentje, heb stiekem al gekeken welke hengsten er nu goed bij haar zouden passen :D

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:18

Leuk dat er meer enthousiast zijn om te fokken. Ik vind het best spannend nu we id laatste fase zitten en je hoort wat er ook allemaal mis kan gaan. Zal blij zijn als het allemaal goed gaat verlopen.

Welke hengsten vind je passen Appaloosa9? Ben benieuwd

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:17

Als er ooit nog een keer een mooie reinder of thorben merrie op mijn pad komt ( en ik twee paarden kan dragen financieel) wil ik ook wel een keertje fokken hoor. Enthousiastme genoeg!

xHylkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:09

Zonnebloem92, nog gefeliciteerd met de knapperd! Echt een mooi paard zeg!

Nadia, wat fijn dat je weer een nieuw maatje hebt! Wat een uitstraling heeft 'ie! Wat is zijn afstamming?

Ynekes, gefeliciteerd met de dracht van Swarte! Nu is het lang geduld hebben voor haar veulen haha! Gaat alles verder nog goed met Yfke? Al een paar mooie veulens van Jurre voorbij zien komen dit jaar, ben benieuwd!

Appaloosa9, wat fijn dat het weer beter gaat met rijden! En wat voor hengsten had je in gedachten?

Ik heb mijn merrie ook drachtig, die is begin juni uitgerekend. Nog even geduld dus! Vind die laatste loodjes best spannend, hoop dat alles goed gaat en gezond is! Als het een merrie is houden we haar. Met een hengstje zijn we nog niet helemaal over uit..

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:02

Ik loop alweer een aantal pagina's achter, maar afgelopen weekend wel op veulenvisite geweest:
Afbeelding

Mijn ruin was knap genoeg voor deze merrie om weer eens met de oren naar voren te staan, en kijk die mini naast haar <3

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:34

Ik zou graag Jasper vrij willen fokken en heb dus gewoon even een beetje zitten onderzoeken, vind ik altijd leuk.

Ik heb zitten kijken en kwam een beetje op deze hengsten uit:
Mees 497
Arent 515
Fonger 478
Tiede 501

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:06

Waarom Jaspervrij?

Ahh die foto Lys :+:

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:22

xXutopiaXx schreef:
Waarom Jaspervrij?

Ik vermoed omdat Jasper bloed vreselijk overheerst en het dus interessanter is voor de bloed spreiding om zonder te fokken

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:24

Appaloosa9 schreef:
Ik zou graag Jasper vrij willen fokken en heb dus gewoon even een beetje zitten onderzoeken, vind ik altijd leuk.

Ik heb zitten kijken en kwam een beetje op deze hengsten uit:
Mees 497
Arent 515
Fonger 478
Tiede 501

Ik heb auwert van dichtbij gezien. Dat is voor een jonge hengst toch ook wel een hele gave hoor. Super bewegen. Voor zijn leeftijd. Ben echt wel benieuwd wat zijn nakomelingen gaan doen.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:25

Absolem schreef:
xXutopiaXx schreef:
Waarom Jaspervrij?

Ik vermoed omdat Jasper bloed vreselijk overheerst en het dus interessanter is voor de bloed spreiding om zonder te fokken

Precies! En niet alleen interessanter maar het wordt ook aangeraden als je geen jasper bloed erin hebt zitten het slim is om daar niet mee te fokken omdat je er later alleen maar last van krijgt in de fokkerij.

Bedoel je Auwert of Arent, Auwert is ook gaaf maar is ook een Jehannes 484 net zoals Ali

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:52

Spannend xHylkje, is het haar eerste veulen?

Ahh die foto Lys, smelt..

Mijn paard lijkt erg gevoelig voor geluiden, als hij op stal staat en de tractor sleept de bak aan gaat hij zenuwachtig met zijn tanden over het metalen deel van zijn stal wand. Vandaag ging het keihard hagelen en deed hij het weer.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:29

Slim ja! Al is Jasper-bloed volgens mij nog altijd wel gewenst, maar om de fokkerij goed te houden wel een mooie inderdaad :j

Ohh, da's een naar trekje zonnebloem.. -O-

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:00

Absolem... Ik heb een mooie Reindermerrie die nu een veulen krijgt! Waarom een merrie van specifiek deze hengsten? Ben altijd benieuwd wat mensen aantrekt..

Apaloosa9 mooi lijstje. Wat wil je verbeteren aan Ali? Dan kun je nog gerichter zoeken naar de best passende hengst. Ik ben zelf gek op Jasperbloed omdat hij in de fokkerij veel heeft gebracht maar ben wel blij dat ik zelf 1 merrie heb zonder dat bloed zodat je veel ruimte hebt te kiezen. Maar heb haar vervolgens voor dit jaar wel aangepaard met Jurre (Maurits X Jasper)
Het is ook wel belangrijk om te bedenken waar je voor fokt. Als het voor jezelf is of dat je de ambitie hebt om ook een genetisch interessant paard te fokken met waarde voor het stamboek en de fokkerij.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:07

xHylkje schreef:
Nadia, wat fijn dat je weer een nieuw maatje hebt! Wat een uitstraling heeft 'ie! Wat is zijn afstamming?

Ayke is een Tsjalle x Fabe. Het is echt een droppie, super makkelijk en van weinig gekke dingen onder de indruk.
Hij is er nu een week dus hij mag even rustig wennen, gister weer even aan de longeerlijn gehad en daar werd hij blij van. Z'n tuig is nu bijna compleet, hopelijk kan hij dit weekend voor het eerst voor de wagen :D

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:48

Ik zou haar been kwaliteit en haar stap verbeteren, vind het erg lastig om te zien of hengsten dat door kunnen geven. Nou zitten er natuurlijk 2 tussen het lijstje die nog niet veel nakomelingen hebben. In eerste instantie zou ik fokken voor waarde van de stamboek en de fokkerij.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:59

Leuk om met je merrie te fokken...ik heb in 2018 een veulen gefokt van Take 455. Echt een onwijs fijn merrie veulen geworden. ( take 455 x Fetse 349)
Ze gaat volgend jaar naar de keuring en ik wil dan ook zeker met haar weer een veulen fokken, die hele zoektocht naar de geschikte hengst heb ik al heel tof ervaren en de geboorte...prachtig allemaal.
Uiteraard benieuwd wat er op de keuring uitkomt...ik kan haar niet objectief beoordelen natuurlijk.
Afbeelding
Ibbeltje

Afbeelding

Tim, mijn lieve ruin Time 398 x jitse 361

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:19

ynekes schreef:
Absolem... Ik heb een mooie Reindermerrie die nu een veulen krijgt! Waarom een merrie van specifiek deze hengsten? Ben altijd benieuwd wat mensen aantrekt..

Ik wil wat meer richting de tuigbeweging fokken. En reinder staat bekend om een zeer sterke achterhand door te fokken. En thorben komt uit de fjildsicht lijn. Heeft tevens de zilveren zweep gewonnen en is kampioen voor de sjees geweest. Ik ben uitermate gecharmeerd van zijn voorbeen.

Ik ben van mening dat het ondervouwen van het achterbeen nog heel veel verbeterd kan worden. Dus eigenlijk zou matthys ook geschikt zijn. Maarja dat is dat is een norbert x beart. En ik heb nu al een jaarling waarvan de papa norbert x beart is. Dus zodoende dat ik geïnteresseerd ben in reinder en thorben. :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:25

Appaloosa9 schreef:
Precies! En niet alleen interessanter maar het wordt ook aangeraden als je geen jasper bloed erin hebt zitten het slim is om daar niet mee te fokken omdat je er later alleen maar last van krijgt in de fokkerij.

Bedoel je Auwert of Arent, Auwert is ook gaaf maar is ook een Jehannes 484 net zoals Ali

Ik bedoelde auwert ik had even niet gechecked of Ali een jehannes was.jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:59

Ik zou ook ooit een veulen willen fokken, maar ik heb een ruin haha. Maar ach wie weet ooit.
Ik snap alleen niet zo goed dat mensen met een stermerrie waarvan de hele moederlijn ster is, een hengst kiezen die niet ster is.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:45

Wat leuk, een topic over Friezen. Misschien wil ik ook af en toe wel eens meekletsen. Hier een thorben merrie om te rijden en een driejarige merrie die nog beleerd moet worden. Ze gaat onder zadel en voor de wagen. Dan nog een driejarige ster ruin die we op het moment aan het beleren zijn voor de wagen. Daarna ook onder zadel. Dan nog drie dragende fok merries die alledrie in juni een veulentje verwachten. Drachtig van Menne, Mathys en Jehannes. Dan nog een jaarling merrie van Wimer en een jaarling hengstje van Omer.

@ zonnebloem, ben je zeker dat het een stermerrie is waar een niet goedgekeurde hengst bij is gebruikt? Wellicht is het veulen voor eigen gebruik en het is natuurlijk wel een stuk goedkoper. Ikzelf zou het ook nooit op die manier doen en altijd een goedgekeurde hengst willen gebruiken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:49

Zo!! Drukke bedoening :D :):) Wat leuk :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:54

De stallen staan nu ook vol hoor haha Dus even kijken wat we gaan doen met de veulens. Misschien houden maar zou ook zomaar de verkoop in kunnen gaan. Ligt er ook een beetje aan wat eruit gaat komen. Een merrie is gunstiger omdat we daar weer verder mee zouden kunnen fokken als ze correct is en het goed zou doen op de keuring. Hengst zou de opfok ingaan en na de eerste of tweede bezichtiging eruit gaan. We hebben nu 1 sterruin omdat we die altijd als gebruikerspaard kunnen houden maar met meer ruinen zijn we niets

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:18

Nee, da's lastig fokken :P Spannend dan!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:51

Jinthe1 schreef:
Wat leuk, een topic over Friezen. Misschien wil ik ook af en toe wel eens meekletsen. Hier een thorben merrie om te rijden en een driejarige merrie die nog beleerd moet worden. Ze gaat onder zadel en voor de wagen. Dan nog een driejarige ster ruin die we op het moment aan het beleren zijn voor de wagen. Daarna ook onder zadel. Dan nog drie dragende fok merries die alledrie in juni een veulentje verwachten. Drachtig van Menne, Mathys en Jehannes. Dan nog een jaarling merrie van Wimer en een jaarling hengstje van Omer.

@ zonnebloem, ben je zeker dat het een stermerrie is waar een niet goedgekeurde hengst bij is gebruikt? Wellicht is het veulen voor eigen gebruik en het is natuurlijk wel een stuk goedkoper. Ikzelf zou het ook nooit op die manier doen en altijd een goedgekeurde hengst willen gebruiken.

Dat is inderdaad een drukke bedoeling haha.

Ik heb een ruin van Bartele, die is wel goedgekeurd als dekhengst, maar geen ster. Dat vind ik dan weer bijzonder,ik zou bij een ster merrie ook een hengst zoeken die ster is.