Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:20

Ondanks ik me zorgen maak om hoe het Dalina nu zal vergaan, ben ik ergens wel overtuigd van mijn keuze... hij heeft het me eigenlijk net gemakkelijker gemaakt op het moment na het inladen... ik had net afscheid van haar genomen en haar het beste toegewenst, toen hij begon aan te vallen en door de woede naar hem toe, die groter was dan mijn verdriet, heeft hij eigenlijk voorkomen dat ik in tranen uitbarstte... dus ik zal hem nog dankbaar moeten zijn!

De dag erna nog de hele dag sms en mail gehad dat hij geen klinisch verslag gekregen had en dat eiste samen met de bloedresultaten, nochtans hebben zowel ikzelf als mijn dierenarts hem beide overhandigd en kreeg hij die ook uitgeprint mee toen hij Dalina ophaalde, maar goed... zo kreeg ik ook berichten dat het paard er erbarmelijk uit zag, totaal niet verzorgd was geweest en ik een dierenverwaarlozer ben...
Toen ik terug dreigde gisteren dat als hij nu nogmaals contact legde, ik hem ging vervolgen als stalking maar ook als niet naleven van de afgelegde eed als dierenarts en het ondermaatse dierenwelzijn in zijn kwekerij (fokkerij was te hoog gegrepen) heb ik hem pardoes niet meer gehoord!

Ik heb er uiteraard ook fijntjes bij vermeld dat ik van mijn allereerste mail, toen ze net een dag bij mij stond (inclusief foto's mest) ook nog altijd de bewijzen staan had (bloedwormen mest en ontbreken documenten).

Hij stond daar na het opladen met papieren te zwaaien die zogezegd van Dalina waren en hij al al die tijd in zijn bezit had en zouden bewijzen dat ze dus wel alle documenten had... toen ik hem vroeg waarom hij deze dan achterhield tijdens en na de verkoop, kreeg ik geen antwoord...

Kortom, een heel vreemd en vaag figuur waarvan ik blij ben dat ik er niets meer mee te maken hoef te hebben. En mijn overtuiging dat ik Dalina moest laten gaan omwille van het "groter doel" dat zulke types maar hun praktijken stoppen als ze door iedereen zelf hun miserie zouden moeten opkuisen, was bevestigd door zijn reactie de dag zelf en de dag nadat ze al bij hem stond.
Hij moet fiks in zijn ego gekrenkt geweest zijn aangezien hij het nog nodig vond een hele dag te smsen en mailen!

Bij deze eindigt dus het korte PRE verhaal voor mij... ik zie het niet meer zitten me terug in de PRE's te storten namelijk. Ik vertrouw het niet meer... het is zo hartstikke moeilijk een goede en gezonde PRE te treffen... ofwel is het import en is het eigen risico dat ze niet correct of gezond zijn, dus daarom koos ik bewust voor een fokker in eigen land, maar dat bleek ook even riskant.

Dus helaas, maar geen PRE meer voor mij na dit alles...

Kinke

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:40

Meelezer meldt zich even….
Echt heel sneu dat het zo is afgelopen en ontzettende pech voor jou dat je iemand treft die ze duidelijk niet op een rijtje heeft (en heel triest voor zijn paarden ook).
Overigens is het niet moeilijk om een goede en gezonde PRE te treffen, er zijn toch echt genoeg adressen waar men kwaliteit en welzijn op het allerhoogste plan heeft staan (meerdere stallen in Nederland). Hier hangt wel een prijskaartje aan overigens.
Helaas heeft het ras pech dat het zo populair is, waardoor dubieuze figuren gaan fokken of kwalitatief mindere paarden uit het buitenland halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:11

Met Kinke eens, er zijn echt wel goede adressen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je op dit moment nogal gedesillisioneerd bent en ik denk dat het verstandig is om alles even goed te laten bezinken en te verwerken.

Klinkt inderdaad echt als een vreselijk figuur zeg..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:56

Echt verschrikkelijk Little_gift!
Maar kijk je niet blind op de slechte fokkerijen. Ook bij de Friezen/kwpn etc kom je handelaren tegen. Er zijn genoeg Pre fokkerijen etc die wel eerlijke gezonde paarden verkopen. Laat het allemaal maar eerst bezinken. Hoop dat je geen last meer hebt van die man.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:53

Wat een verhaal zeg Little_gift. En heel erg spijtig dat je het daardoor niet meer ziet zitten om opnieuw voor een PRE te gaan.

Maar als je echt zo'n fan bent van het ras, zou ik me door zoiets niet laten afschrikken. Er zijn genoeg fokkers in België en Nederland die wél volledig betrouwbaar zijn.

Maar ik weet wat je bedoelt. Ik ben blij dat ik intussen al een aardig aantal PRE's bij elkaar heb die een mooie basis vormen voor mijn eigen fokkerij.
Als beginneling heb ik ook echt veel problemen gehad om een gezond, kwaliteitsvol, vriendelijk en betaalbaar paard te vinden (en helaas ook met mijn hoofd tegen de muur gelopen zowel op medisch vlak als op vlak van papieren). Ik heb ook vanalles gezien in de afgelopen jaren. :n Er zitten heel wat oneerlijke mensen (zowel handelaars als fokkers) tussen.

Maar ik vrees dat dat niet eigen is aan de wereld van de PRE en dat je dat dus net zo goed met een Fries, BWP of KWPN'er kan meemaken. Natuurlijk, hoe populairder (en duurder) het ras, hoe groter de kans dat oneerlijke figuren er munt trachten uit te slaan...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:07

Ik heb een topic aangemaakt voor mijn drachtige dames.
[KS-MK] 2 Spanjaardjes verwacht!

Mijn 7 jarige Escalera merrie gaat vrijdag weg om gereden te worden voor een paar weken. Wss word zij ook verkocht. Dat is geweldige merrie die zo lekker beweegt en een topkarakter heeft dus ik zou graag zien dat zij een baasje krijgt die flink de sport in wil. Als zij terug komt gaat de 13 jarige om even gereden te worden. Afhankelijk van hoe zij het gaat doen ga ik tussen haar en de schimmel kiezen welke er blijft als mijn rijpaard. De schimmel gaat na haar weer naar de zadelmakmaker. Ik ben eigenlijk echt verliefd op de schimmel met haar gave bouw en beweging. Maar ze is 3,5 en moet met mijn gezondheid wel braaf genoeg zijn om te rijden. Al verwacht ik daar eigenlijk ook geen problemen mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:15

Meestal zijn de PRE"s wel braaf genoeg toch Zsazsa? je maakt me wel erg nieuwsgierig naar meer beeldmateriaal van alle dames. Wat dat betreft heb je het wel luxe met al die mooie dames...{is je van harte gegund hoor na alle gezondheidsellende}

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:13

Ja meestal wel, maar ik merk wel een flink verschil zo in de kudde al qua karakter. De lusitano is wat terughoudend en verlegen, vind de deken en snelle bewegingen ook heel eng. De 13 jarige is gereserveerd naar mensen toe en heel eenkennig. De schimmel is lomp maar wel heel lief naar mij maar weer bang van vreemden, en de 7e jarige is van de Duvel niet bang en blijft ook maar lopen. Heel energiek ding. Dus ben heel benieuwd of ze onder het zadel hetzelfde gaan zijn. Daar komen we vlug genoeg achter. Foto's komen zsm :D

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:13

Little_gift: jeetje wat een verhaal. Kan me voorstellen dat je even denkt geen PRE meer.. Maar zoals de anderen ook al zeggen. Er zijn wel betrouwbare fokkers te vinden.

-Zsazsa- ga je topic even volgen van je drachtige dames :)

Vanmiddag voor de 4de keer Mejicano gereden en voor het eerst helemaal alleen. Eerste paar rondjes waren nog wat gespannen maar dat kwam voornamelijk omdat ik gespannen was (mn laatste rondje met Nacho rijden nog steeds niet helemaal vergeten)
Het is wel te merken dat hij in Spanje echt alleen maar ingereden is en daarna niks meer heeft gedaan.
Hij moet nog heel veel leren. (en nog flink conditie gaan krijgen haha)

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:42

Mooi uitzicht Dekenenzo! kan me voorstellen dat je weer vertrouwen op moet bouwen.

Zsazsa: het is natuurlijk de vraag of ze idd ohz ook zo gaan zijn, ik ken zat paarden die anders zijn ohz dan in de omgang. {omgang braaf, ohz sensibel} of lomp in de omgang en poepiebraaf ohz. De lusitano klinkt wel erg sensibel..persoonlijk hou ik daar wel van. Houd je die trouwens als fokmerrie of gaat die ook weg?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:56

@ dekensenzo: Hoe oud is Mejicano? Is die al langer gereden geweest?

@Elise2: Ja kan natuurlijk altijd anders zijn, maar ik rijd graag in de bossen en de toekomst zal uitwijzen hoeveel last ik van mijn lijf krijg dus degene die blijft moet wel heel braaf zijn. Ook omdat ik nogal moeite heb met opstappen enzo. De lusitano is denk ik ook weinig in de hand geweest. In principe wil ik me richten op de fokkerij van Pre's. Dus wat ik met Alegria wil weet ik eigenlijk niet. Het is een super mooie merrie die heel fijn kan lopen. 6 jaar en nog helemaal groen. Als ik misschien ooit een liefhebber voor het PSL ras vind mag ze wel gaan. Vooralsnog mag ze lekker even moederen voorlopig en dan zien we wel. Ze lijkt Indd heel gevoelig en zal denk ik een subtiele ruiter nodig gaan hebben.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:19

Hoi,
allemaal ik lees hier wel eens mee en wil even reageren op het vreselijk vervelende verhaal van Little gift. Helaas iets wat best vaak gebeurt en wat niet nodig is, omdat het stamboek goed geregeld is om alles te controleren.

Via deze link kun je ALLE PREs vinden die leven of geleefd hebben. Staat het paard er niet in, dan is het een paard zonder papieren! Bij een veulen kan het natuurlijk nog aangevraagd moeten worden, maar zolang dat niet gedaan is staan ze hier niet bij.
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... px?lang=ES

Vul bij nombre de naam van het paard in en dan de code.

En dan als 2e. Neem ook als het paard hier bij staat maar de papieren niet bij de verkoper aanwezig zijn het paard NIET aan. Je weet nooit of een paard gestolen is of er ruzie is met degene waar hij van heeft gekocht etc en de palieren nooit komen.
En degene die de Carta Titularitad nog heeft blijft eigenaar ook al.heb je betaald. Daarnaast ben je als je een paard houdt zonder paspoort zelf ook nog eens strafbaar.

Helaas is heel paardenland in elk ras en in elke discipline doorspekt met mensen die allen maar op geld uit zijn.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:16

_Zsazsa_ Mejicano is 8. Hij is in Spanje beleerd en heeft daarna 2 jaar stil gestaan.
Ze zeiden daar dat hij 1,5 jaar zn 2 a 3 keer per week is gereden maar daar geloof ik weinig van, misschien wel maar dan hebben ze alleen maar rondjes over de hoefslag gereden. Hij snapt van het rijden verder nog vrij weinig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:25

Cyrina schreef:
Hoi,
allemaal ik lees hier wel eens mee en wil even reageren op het vreselijk vervelende verhaal van Little gift. Helaas iets wat best vaak gebeurt en wat niet nodig is, omdat het stamboek goed geregeld is om alles te controleren.

Via deze link kun je ALLE PREs vinden die leven of geleefd hebben. Staat het paard er niet in, dan is het een paard zonder papieren! Bij een veulen kan het natuurlijk nog aangevraagd moeten worden, maar zolang dat niet gedaan is staan ze hier niet bij.
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... px?lang=ES

Vul bij nombre de naam van het paard in en dan de code.

En dan als 2e. Neem ook als het paard hier bij staat maar de papieren niet bij de verkoper aanwezig zijn het paard NIET aan. Je weet nooit of een paard gestolen is of er ruzie is met degene waar hij van heeft gekocht etc en de palieren nooit komen.
En degene die de Carta Titularitad nog heeft blijft eigenaar ook al.heb je betaald. Daarnaast ben je als je een paard houdt zonder paspoort zelf ook nog eens strafbaar.

Helaas is heel paardenland in elk ras en in elke discipline doorspekt met mensen die allen maar op geld uit zijn.

Goede tip, voor iedereen die een PRE wilt aanschaffen denk ik. :)

Dat snap ik ZsaZsa, je moet gewoon het meest makkelijke en comfortabele paard aanhouden wat dat betreft denk ik. Er zijn volgens mij genoeg PSL liefhebbers te vinden voor zo'n aansprekende merrie.

dekensenzo: op zich ook wel een voordeel dat Mejicano nog niet zoveel gedaan heeft/ kent..wbt slijtage en je kan hem lekker naar je eigen hand zetten nu. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:53

Even snel wat foto spam. Iemand enig idee trouwens wat 2 cijfers op de bil betekenen? Terwijl dat paard rechts een brandmerk heeft?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:25

Little_gift, wat sneu hoe het allemaal gelopen is met Dalina. Ik hoop voor haar dat het goed komt.
Ik vond het van begin af aan al een heel vreemd verhaal met die papieren, maar dat het zo'n afloop zou hebben had ik niet verwacht!

Ik kan me er iets bij voorstellen dat je geen PRE meer wilt, maar laat dit gebeuren je niet weerhouden wanneer er ineens toch weer 1 op je pad zou komen.

Het is een harde les geweest voor jou, maar hopelijk zijn er meelezers in dit topic welke hier ook van leren en niet in zee gaan met verkopers/fokkers waarbij de papieren niet in orde zijn.

ZsaZsa, ik blijf het zeggen hoor, ze zijn allemaal knap maar de bruine merrie vind ik echt een beauty (foto nr 4)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:41

Sza sza, die van mij heeft een brandmerk en een cijfer op zijn schouder

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:43

Oke apart, had er nooit 1 gezien die zowel een stoeterij brandmerk heeft als ook grote cijfers aan de andere kant

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:56

Misschien weet Cyrina dat wel.

Leuke fotospam ZsaZsa! die 3e bruine heeft echt veel uitstraling zeg..en die schim gaat ook een heel mooi paard worden volgens mij. Ik vind ze allemaal mooi trouwens, ben jaloers haha.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:24

Gaan er nog mensen dekken dit jaar met hun merries? Ik ben me aan het oriënteren. Zou Els graag met een voshengst willen dekken. Els heeft eigenlijk een zeer royale complete bouw met hele ruime beweging dus daar is het in principe niet zo moeilijk een hengst voor te zoeken. Haar vader was een vos dus hoop icm met een voshengst meer kans op een vosje.

@Crines, hoe is het met jou hengst? Laat je hem dit jaar jou merries dekken?
'

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:01

Elisa2 schreef:
Misschien weet Cyrina dat wel.

.

Ja dat weet ik :).

Het is gewoon het systeem van de fokker, het cijfer kan bijvoorbeeld aangeven dat het het zoveelste veulen dat jaar is, of de zoveelste van die merrie etc etc. Kan zowel op andere kant bil als schouder.
Oude paarden kunnen ook een kruisje hebben op hun schouder, dat betekend dat ze geënt zijn tegen de paardenpest.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:03

_Zsazsa_ schreef:
Gaan er nog mensen dekken dit jaar met hun merries? Ik ben me aan het oriënteren. Zou Els graag met een voshengst willen dekken. Els heeft eigenlijk een zeer royale complete bouw met hele ruime beweging dus daar is het in principe niet zo moeilijk een hengst voor te zoeken. Haar vader was een vos dus hoop icm met een voshengst meer kans op een vosje.

@Crines, hoe is het met jou hengst? Laat je hem dit jaar jou merries dekken?
'

Ik heb een voshengst ter dekking staan, misschien vind je hem leuk?

[ITP] Lebrijano de Flora, vos PRE hengst

Ik ga zelf 1 of 2 merries laten dekken dit jaar, maar waarschijnlijk niet mijn eigen omdat ik die (terug) in de sport wil uitbrengen , maar gebruik ik draagmoeders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:06

Dit jaar wil ik nog niet dekken, hopelijk volgend jaar wel als de schuilstal echt af is en ik wei houd. Wil graag een hengst met verdunnen, weet nog niet zeker of het wel een APTO hengst moet zijn of ik meer richting azteca wil.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:09

@ Cyrina, die is gaaf! Die had ik nog niet gezien! Ga je straks even een PB sturen!

Azmay voor allebei of 1 van je merries? Ik zag laatst een Azteca hengst op marktplaats.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:11

_Zsazsa_ schreef:
@ Cyrina, die is gaaf! Die had ik nog niet gezien! Ga je straks even een PB sturen!

Azmay voor allebei of 1 van je merries? Ik zag laatst een Azteca hengst op marktplaats.

Ik wil ze beide dekken denk ik, 1 veulentje is ook maar alleen :+
Misschien 1 met een PRE en 1 met een AQHA hengst. Die Azteca is ook wel mooi, dat wel :j