Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:02

@zinzi, heb je al geïnteresseerden gehad?

@jj4, wat een geweldige foto ❤️ ik wil ook en kat als ons huis af is! En stiekem hoop ik dat die ook vriendjes wil worden met Jenara!

@maartje, haha dat moeilijk recht lopen herken ik ik geef Jenara nog wel eens de bijnaam banaan soms!

Jenara ziet er terug echt goed uit
En ik merk ook dat ze echt terug happier is

Afbeelding

Afgelopen weekend nog eens dressuurles gehad, en wauww wat is dat altijd interessant ❤️ we zijn met de travers aan het puzzelen gegaan! Nog moeilijk, maar wat doet Jenara haar best! En zo heerlijk gevoelig, ze reageert echt op de kleinste wijzigingen in mijn houding. Genieten zo!

Vandaag de ostheopaat er nog eens bij gehad, ze was al terug een stuk losser, dus dus dat was fijn nieuws en na deze behandeling kunnen we echt terug aan het werk!
Volgende week wil ik me voorzichtig eens terug aan een sprongetje wagen!

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:29

Mijn adv is wel geliked maar nog niet echt reacties .
Helaas

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:04

Ze ziet er echt goed uit Julie!

Geduld Zinzi, komt vast nog wel :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:15

Komt ook wel de juiste persoon.
Heb ook geen haast .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:43

Ik heb vandaag weer op Lissy gezeten naar jeetje wat heeft die pony stress zeg… ik begin echt de hoop te verliezen zo :\

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:16

Oei, dat klinkt niet goed Maartje. Wat doet ze?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:57

Vandaag heerlijk gewandeld met Cam.
Super braaf zo langs de weg ook

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:55

Ik had mijn man geregeld haar vast te houden en dan doet ze in principe “niks” maar als ik afstap en beloon lijkt ze pas weer adem te halen en dan zie je de spanning zo ongeveer van haar afvallen. En dan doe ik nu niks dan een keer hangen en erop zitten. Voorheen toen ik wel met haar rond stapte in de bak, had ze dat ook wel. Maar goed, de laatste keer landde ik natuurlijk op de verkeerde manier op de grond dus misschien dat daar spanning vandaan komt. Maar ik ben altijd alleen en wil er op die manier dus even niet op. Heel lastig

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:57

Ik zie op FB telkens een product in een stick / roller voorbij komen wat je paard meer zenn zou maken.
Vergelijkbaar met de confidence die al langer bestaat .
Misschien is dat wat om te proberen, ga het in elk geval met Cam proberen . Hopelijk is ze dat iets minder sensibel .
Nog geen echte kandidaten zich gemeld voor overname dus ga wel rustig verder met haar werken

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:28

Dat is niet tof Maartje, snap dat het ook niet fijn is als je alleen bent. Heb je een goede instructrice of een handige stalgenoot die je kan helpen?

Leuk Zinzi, wandelen. Het was er heerlijk weer voor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:26

Maartje_M schreef:
Ik had mijn man geregeld haar vast te houden en dan doet ze in principe “niks” maar als ik afstap en beloon lijkt ze pas weer adem te halen en dan zie je de spanning zo ongeveer van haar afvallen. En dan doe ik nu niks dan een keer hangen en erop zitten. Voorheen toen ik wel met haar rond stapte in de bak, had ze dat ook wel. Maar goed, de laatste keer landde ik natuurlijk op de verkeerde manier op de grond dus misschien dat daar spanning vandaan komt. Maar ik ben altijd alleen en wil er op die manier dus even niet op. Heel lastig

Vervelend, het klinkt alsof er een negatieve cirkel en associatie is ontstaan na jouw val. Soms helpt het om ze even door te laten trainen door een handig persoon met veel ervaring.

Zinzi, dat ken ik niet zo,n stick..weet wel dat mensen soms baat hebben bij die Fenwick maskers. Wandelen klinkt heerlijk.

Afbeelding
Wij waren van de week ook even lekker in het bos aan het wandelen.

Jenara ziet er goed uit! En die dressuur les klinkt goed. Altijd fijn als ze op de kleinste hulpen reageren. Fijn dat er weer zo,n stijgende lijn in zit bij haar!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:32

Ik heb een fijne instructrice maar kan niet structureel genoeg lessen met haar inplannen, vrijdag komt er iemand anders, kijken of dat een match is en ik zo met mijn eigen instructrice een betere frequentie kan vinden.
Stalgenoten heb ik niet want de dames staan aan huis :+ Kan mijn man wel vragen maar die heeft oprecht geen idee wat hij doet en ziet haar stress signalen dus niet. En haar wegbrengen wil ik niet, want dat geeft hier in de kudde veel stress en haar ook denk ik.
Ik heb al een product dat haar meer zen zou moeten maken maar dat heeft niet het gewenste effect.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:30

Wat lastig zeg. Hopelijk kun je met een andere instructrice wel vaker lessen. Doe je ook grondwerkoefeningen met haar? Misschien kan dat ook wat bijdragen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:39

jup, veel grondwerk en vooral werken aan de hand, ze heeft echt al wel een goed coördinatie over haar lijf, loopt aan de hand de schouderbinnen en travers, dus wat balans en draagkracht denk ik dat ze goed voorbereid is. Denk dat daar het probleem niet zit, maar wel in het mentale stuk. Maar ja gister een gekke bui en dit accepteert ze dan ook weer allemaal probleemloos dus ik weet echt niet goed waar het probleem nu zit.

Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:13

Maartje_M: Lastig, lijkt inderdaad wel dat die val bij jullie beide wat sporen heeft achtergelaten. Kun je het op haar zitten nog in stapjes opdelen. Vaak helpt het bij die Spanjaarden wel om ze in beweging te houden om spanning af te laten vloeien. Kun je bijvoorbeeld hangen en haar dan een stapje voorwaarts vragen?
Of wat gekke dingen op haar rug knopen zoals een grote knuffel of van die zwemwokkels?

Elisa2: Heerlijk genieten!

Hier het grondwerk wat meer aan het oppakken met Morena, ze wordt in mei alweer 3 jaar.
Ze leert zo snel dat ik er zelf nog van versteld sta iedere keer. Ze is ook echt jaloers als ik Hugo meenemen in plaats van haar. We werken nu steeds vaker los. Ik moet alleen wel wennen aan het fenomeen "merrie" ze test af en toe even onze verstandshouding door met haar oren in haar nek op me af te komen. Of ze echt wil aanvallen weet ik niet, ik ben haar gelukkig iedere keer voor door haar weer duidelijk uit mijn ruimte te zetten. Ze lijkt dit ook te accepteren en is daarna weer poeslief.

Ik hoop wel dat ze nog wat de hoogte in gaat.... Anders blijft ze voor mij helaas te klein :\

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:20

kan in principe van alles op haar rug leggen of zetten zoals noodles, geen probleem als ik er langs loop. Hangen en voorwaarts hebben we in het verleden wel gedaan maar nu na de val nog niet, kan ik wel eens doen, maar moet er wel iemand thuis zijn haha.

Oh dat zou balen zijn als ze te klein blijft...

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:40

Maartje_M schreef:
jup, veel grondwerk en vooral werken aan de hand, ze heeft echt al wel een goed coördinatie over haar lijf, loopt aan de hand de schouderbinnen en travers, dus wat balans en draagkracht denk ik dat ze goed voorbereid is. Denk dat daar het probleem niet zit, maar wel in het mentale stuk. Maar ja gister een gekke bui en dit accepteert ze dan ook weer allemaal probleemloos dus ik weet echt niet goed waar het probleem nu zit.

[ Afbeelding ]

Heb je eventueel tips om travers aan de hand te vragen?
Schouderbinnen krijg ik er op de grond best mooi uit, maar travers is zo moeilijk!
Jenara buigt echt automatisch de andere kant op als ik zijwaarts vraag.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:26

Travers heb ik aangeleerd door de zweep omhoog te steken richting het buiten achterbeen. Maar uiteindelijk is de bedoeling dat de achterhand naar binnen komt door ophoudingen op binnen voor te maken, als die op de grond staat. Mijn juf noemt dat zonder zijwieltjes :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:41

Het kan bij de Travers ook wel helpen om ze even de goede kant in te laten buigen met de hals en daarna de achterhand naar buiten te tikken met de zweep. Moeten ze wel snappen dat ze opzij moeten voor de zweep. De ene heeft dat sneller door dan de ander is mijn ervaring.

Hopelijk kan deze nieuwe persoon je goed helpen Maartje. De frequentie waarop je samen wat kunt doen is inderdaad ook wel belangrijk.

Hoe groot is Morena nu? Hopelijk groeit ze nog wat meer door..ze klinkt ook als een echte merrie haha. Maar super dat ze alles zo goed oppakt.

Afbeelding
Havanna begint steeds wat meer door het lijf te lopen aan de DL. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:23

Oh ja dat heb ik bij het aanleren ook gedaan idd, hoofd naar de wand zodat ze makkelijker naar binnen buigen. De juiste stelling komt wel als ze de hulp snappen.

Anders moet ik maar een andere hulp gaan zoeken, ik heb alleen niet heel veel vriendinnen in de paarden in de buurt :+

Ziet er fijn uit elisa!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:14

Dankje Maartje!

Lastig he als je eigenlijk niet genoeg van de juiste mensen om je heen hebt zeg maar. Daar loop ik ook weleens tegen aan doordat de paarden bij huis staan.

Renvers is ook wel een leuke oefening, die doe ik altijd graag aan de dubbele longe. Worden ze lekker soepel van en is makkelijker dan travers. Ook met het hoofd naar de wand.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:29

Oh ja de renvers! De pony heeft daar zo’n godsgruwelijke hekel aan en ik vind het aan de hand zo’n gedoe met wisselen dat ik hem een beetje uit mijn repertoire had gehaald, maar voor Elevada en Lissy is hij misschien juist wel heel leuk.

En ja, dat aan huis staan heeft ook echt wel nadelen…

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:29

Elisa2 schreef:
Dankje Maartje!

Lastig he als je eigenlijk niet genoeg van de juiste mensen om je heen hebt zeg maar. Daar loop ik ook weleens tegen aan doordat de paarden bij huis staan.

Renvers is ook wel een leuke oefening, die doe ik altijd graag aan de dubbele longe. Worden ze lekker soepel van en is makkelijker dan travers. Ook met het hoofd naar de wand.

haha, die kreeg ik eerst van mijn lesgeefster en vond die nog moeilijker dan travers :')

Ik heb Jenara idd geleerd om haar achterhand naar mij toe te bewegen als ik mijn zweep/stick omhoog steek richting haar achterhand, dat kent ze heel goed. Ze kan ook haar achterhand van me weg bewegen op lichte druk van het zweepje of volledig zijwaarts gaan terwijl ik mijn zweep heen en weer beweeg.

Ik kan dus ook wat stelling in buiging vragen, maar telkens als ik dat wil combineren met zijwaarts, klikt ze qua buiging om weg van de zijwaartse beweging, snap je wat ik bedoel? Dus we vinden het allebei heel moeilijk blijkbaar om die buiging te houden in de richting van het zijwaarts :')
Ik voel ook dat ik er zelf nog niet zo veel ervaring mee heb, dus loop (of zit bij het rijden) enorm te zoeken.

Tijdens de les kreeg ik er dus hier en daar een klein pasje uit, maar met veel instructies natuurlijk!
Helaas zit mijn lesgeefster behoorlijk ver en is ze ook echt heel duur om op regelmatige basis te laten komen :'(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:27

Vindt het heerlijk aan de hand te werken maar daar krijgt cam echt Error van . Denk dat ze in Spanje wat grof met haar zijn omgegaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:32

Haha Maartje, ja als pony lief hem stom vindt dan begrijp ik dat je de oefening vergeten bent. :D

Ik snap denk ik wel wat je bedoeld Julie. Het kan ook even prutsen zijn, ik deed aan de hand het hoofdstel in. Dan aan de buitenkant lopen, maar stelling vragen met de ene hand aan het bit aan de binnenkant en dan met de andere hand de zweep tegen de achterhand houden zodat deze opzij gaat. Hoop dat dit zo enigszins duidelijk is. :+
Het belangrijkste is de juiste stelling zodat ze de goede buiging pakken.

Bij Havanna ben ik nog niet zo ver, die kan renvers aan de dubbele longe. Maar die wordt aan de hand stierig en klierig en snapt helemaal niks van opzij gaan voor de zweep en is er ook totaal niet sensibel op en denkt dan eerder dat je wilt spelen.