[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:54

Ik laat mijn paard ieder jaar enten. Ik word alleen zo onzeker gemaakt door de verhalen van sommige mensen. Ik ben in principe heel goedgelovig, maar als een dierenarts zelf dan over geldklopperij begint en ook een ander geeft aan dat het enten maar onzin is, dan denk ik: laat maar de volgende keer.

Maar het is dus wel echt nodig begrijp ik uit jou verhaal?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:06

Ik moet mijn paard elk jaar laten inenten vanwege mijn wedstrijden, moet eerlijk zeggen dat ik mijn honden alleen in hun 'jeugd' laat inenten en daarna niet meer, er is al zoveel bewijs dat het niet jaarlijks nodig is en de link naar autoimuunziekte wordt ook steeds vaker gelegd, maar ik snap ook dat d.a. daar anders over denken de jaarlijkse inentingen zijn natuurlijk ook een vaste bron van inkomsten :D Mijn d.a. vindt het zelf ook niet echt nodig om dat elk jaar te doen mits je natuurlijk verplicht wordt ivm shows enz. Maar ik denk ook zo over het preventief ontwormen hoor, vind ik ook onzin! Ik laat elk jaar een bloedonderzoek doen (honden en paarden) en een mestonderzoek op wormen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:10

Dus er denken wel degelijk meer da zo over. Mijn katten zijn ook nooit ziek geweest. Maar je paard ontworm je ook niet Cloris?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:14

Mies, ik denk t ook haha.. die Flan..
Succes voor je wedstrijd zondag!

Nadina 175 euro lichter.. tikt lekker aan..
Ik heb geen katten maar laat de hond wel enten.
Onze buitenbak heeft ook zo'n bodem. Kon vorig jaar met de vorst ook buiten rijden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:20

nadina schreef:
Dus er denken wel degelijk meer da zo over. Mijn katten zijn ook nooit ziek geweest. Maar je paard ontworm je ook niet Cloris?

Niet preventief nee, het is best heel slecht voor de darmen. Ik laat gewoon een mestonderzoek doen en mocht mijn d.a. het nodig vinden dan gaan we ontwormen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:22

Eigenlijk ben ik daar ook wel voor, al die rotzooi er steeds in... hmmm...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:24

Marielle -> Rints doet het goed, vrijdag/zaterdag gaan we weer kijken hoe ze loopt. ;)

Barrye -> Ik had op het FPF idd al gelezen van de jubileumshow en de show met friezen en PRE's/Lusitano's.
De personen waarvan ik weet dat ze er naartoe gaan hebben er heel veel zin in en zijn erg benieuwd naar jullie show! *D

Nadina -> Klopt idd wat die inentingen betreft, maar dan wel bij huisdieren die van zichzelf al een goede weerstand hebben.
De basis entingen zijn het belangrijkst, en de 2-3 jaarlijkse entingen daarna, maar daarna schijnen ze voldoende antistoffen in hun lichaam te hebben en is een enting niet meer nodig.
Bij mensen doen ze het toch ook zo?
De eerste levensjaren krijgen ze regelmatig een enting, dan nog eens met 11 jaar voor de rode hond, en daarna niet meer.
Ja af en toe een tetanusprik, maar die blijft ook 10 jaar werken.
Het is alleen zo met dieren die je regelmatig meeneemt naar shows of wedstrijden oid, die moet je wel jaarlijks blijven enten.

Michelle -> Die 3 puntjes ga jij echt wel halen voor het eind van dit jaar! :D

Beda -> Maar hoe vaak laat jij dan een mestonderzoek doen?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:31

Saida; Jaarlijks ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:38

met een mestonderzoek is niet altijd te zien of paarden worm vrij zijn...helaas.

tegenwoordig is er wel een natuurlijk middel , die de natuurlijke weerstand van een paard de wormen laat afvoeren.
hierna zou je kunnen volstaan met een jaarlijks wormen onderzoek

ik ben 1 keer een geadopteerde shet hengst verloren aan een worm besmetting.
die bleek zijn 1 ste 5 levensjaren nooit te zijn ontwormt, na mijn 1 ste ontworming, vlogen de rode bloedmade je om de oren.
hij is er uiteindelijk aan overleden helaas.
die was van binnen helemaal opgevroten...hele stukken darmen weg.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:38

Spannend Saida, ik duim dat Rints dan oke is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:44

_Saida_ schreef:
Klopt idd wat die inentingen betreft, maar dan wel bij huisdieren die van zichzelf al een goede weerstand hebben.
De basis entingen zijn het belangrijkst, en de 2-3 jaarlijkse entingen daarna, maar daarna schijnen ze voldoende antistoffen in hun lichaam te hebben en is een enting niet meer nodig.
Bij mensen doen ze het toch ook zo?
De eerste levensjaren krijgen ze regelmatig een enting, dan nog eens met 11 jaar voor de rode hond, en daarna niet meer.
Ja af en toe een tetanusprik, maar die blijft ook 10 jaar werken.
Het is alleen zo met dieren die je regelmatig meeneemt naar shows of wedstrijden oid, die moet je wel jaarlijks blijven enten.

Het ene prikje is de andere niet!
Myxamathose bij konijnen bijv moet je echt elk jaar herhalen, want dat is gewoon uitgewerkt na een jaar.

Influenca muteert elk jaar wel een paar keer. Dus de griepprik is ook elk jaar anders. Griepvaccins van 8 jaar geleden herkennen de griep van nu niet eens meer oftewel het griepvirus heeft er bescherming tegen gemaakt. En dat is dus met elk virus/ bacterie zo. De een doet het sneller dan de ander, maar dat is dus waar de wetenschap wel bang voor is. Dat op een gegeven moment een virus of bacterie een dusdanige mutant maakt die niet te bestrijden is omdat onze middelen gewoonweg opraken, onze ideeen. Kijk naar de MRSA bacterie bijv.

Aan de ene kant kun je zeggen dat doordat wij vaccineren en medicijnen ontwikkelen wij de virussen en bacterien zelf agressiever maken (Immers de gevoelige varianten gaan dood en de sterkere blijven over en muteren verder. Het is evolutietheorie op zijn snelst). Hadden we geen medicijnen gehad dan was dat ook wel gebeurd maar dan wrs langzamer.

Aan de andere kant zonder medicijnen en vaccins hadden we al vele doden meer gehad...En doro de medicijnen en vaccins geven we de virussen en bacterien in elk geval weinig ruimte om te kunnen muteren, omdat ze opgeruimd woren (de meeste) voor ze een mutatie gedaan hebben.
De Bof en de Mazelen zijn daardoor nu hier in het Westen zo'n beetje uitgeroeid met als gevolg dat deze nu ook niet snel muteren. Maar dingen als griepvirussen zijn de biologen en wetenschappers echt bang voor. Dat de diervarianten dus muteren zodat ze op de mens overgedragen kunnen worden. En daar hebben we nog geen medicatie voor.

Ik ben daarom voor vaccineren, want het is niet elk jaar hetzelfde spuitje. Ook niet bij paarden, honden en katten. Er zijn idd onderzoeken die in de richting wijzen van auto-immuniteit ziektes die door het vaccineren veroorzaakt worden. Er zijn echter ook onderzoeken waaruit blijkt dat dieren die elk jaar geent worden, over het algemeen een betere weerstand hebben en een betere genzing laten zien bij wonden (zoals bijtwonden bijv) Hiervan heb ik zelf in de praktijk dingen gezien. Heb er geen odnerzoek van gemaakt, maar het viel echt op dat dieren die jaarlijks geent werden (katten) een betere genezing hadden van vecht- en operatiewonden dan de katten die niet gevaccineerd werden.

Daarom ben ik het met mijn DA eens dat vaccineren gewoon mogelijk gehouden moet worden en niet bedoeld is als melkkoe van de DA (daar hield hij zowiezo niet van).
Wel worden sommige vaccins "beter" en hoeft Rabies bijv nu niet meer elk jaar. Maar dat is dus ook omdat het bijna uitgeroeid is hier en er dus weinig kans betsaat op een gemuteerde variant. (hoe meer in omloop, hoe meer kans op een mutatie. Kijk maar naar de mens zelf :D )

Zo heb ik het begrepen tijdens mijn studie als paraveterinair.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:07

cloris schreef:
Moll schreef:
[

want licht rijden moet je ook zonder beugels kunnen namelijk.

Waarom? het enige wat je dan doet is klemmen met je benen ;).

als je zit correct is klem je niet op het boven ben maar rust je er op, op het moment an lichtrijden

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:11

Ik ben ook niet zo dol op enten, zeker niet omdat de stof waar het in verwerkt zit heel giftig is. Mijn honden zijn allleen t/m hun 3e jaar ge-ent, mijn paarden doe ik wel elk jaar, omdat het verplicht is. De dierenartsen probeerde mij ook 2x per jaar aan te smeren, maar zolang dat niet verplicht is doe ik dat echt niet!
Mijn katten worden helemaal niet ge-ent. Ze hebben wel eens niesziekte, vooral rond deze tijd, maar ik geef ze dan gewoon even neopen of albipen injecties en dan is het zo weer over.

Even een paar foto's van Arrojado;

9 weken op de keuring kennismaken met oma Isolda;
Afbeelding

Afgelopen weekend 12 weken
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:23

ohh...wat schattig met oma isolda

Vraag je je toch af..het merendeel is hier eigenlijk geen voorstander van enten, maar we doen het wel, omdat het MOET.
Farmaceutische bedrijven hebben dus nog steeds de macht.
Die bepalen wat wel en niet goed voor ons is.
Nu ook weer met die enting voor pubermeisjes...echt te zot voor woorden!

Stel nu, dat we hier allemaal tegenin zullen gaan, worden de regels dan niet gewijzigd?
Misschien wijs, eens zelf de verantwoording te leren dragen voor onze gezondheid?
en ons niet bang te laten maken door de farmaceutische industrie (sommige ziektes zijn zelfs door hen ontwikkeld)

mensen worden idd geeent tot 11 de levensjaar
ik heb daarna nog een herhaling ooit gehad, doordat ik naar tropische landen ging.
van die malaria troep heb ik echt zware nachtmerries gehad en heeft wel een beetje mijn humeur op vakantie teniet gedaan. Maar wat is wijsheid?
Ik neem aan dat de mensen in die landen ook geen malaria tabletten nemen elke dag.
kwam er wel achter, dat veel knoflook eten aldaar en géén bananen (lastig hoor, in een bananenland) de muggen van je lijf weerde. }>

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:24

Wat een leukerd Cyrina.. en toch best een verschil met 3 weken ervoor... gaat hard.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:48

Heb weer even wat bijgelezen. Wat een prachtig veulen Cyrina.

Tsjah, enten, lastig punt blijft het. Ik hoor steeds meer mensen die het niet doen. Ik heb het tot nu toe altijd nog wel gedaan omdat ik nog steeds twijfel en omdat de planning was met de paarden in Zwitserland te gaan lessen deze zomer. Maar anders, is weet het niet. Heb al eens eerder een discussie erover gevolgd. Tetanus schijnt 8 jaar te werken geloof ik.

Farmaceutische bedrijven hebben inderdaad verschrikkelijk veel macht. Mijn zus wilde die kant op gaan in haar werk en was zo verschrikkelijk geshokkeerd dat ze daarom afgehaakt is. Heb wel echt horrorverhalen gehoord. het schijnt een en al geldklopperij te zijn.

Met de kat hier hezelfde verhaal. Ik heb het altijd gedaan, maar ik heb steeds meer mijn twijfels. Ben erg benieuwd hoe anderen hierover denken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:15

Mayke; Een mestonderzoek zal niet 100 feilloos zijn maar dat is preventief ontwormen ook niet ;) wormvrij zal een paard nooit zijn! en ik verkies mestonderzoek boven preventief gif erin spuiten.
Helaas is het zo dat bij de paarden je verplicht moet inenten om deel te nemen aan de verschillende evenementen tja het is niet anders..
Bij de honden kan elke d.a. gillen wat hij/zij wil maar ik zorg dat de basis erin zit en dan houdt het op, mijn honden zijn altijd in prima conditie geweest met prima weerstand, weerstand krijgen ze echt niet van intentingen, daar wordt de weerstand i.m.o. juist minder van, gif doet nooit goed ;)
Gezonde voeding en oogkleppen af dat werkt over het algemeen het best ;) als mijn hond een inenting nodig heeft vanwege het een of ander krijgt hij die natuurlijk maar ook hierbij gooi ik mijn dieren liever niet preventief vol met gif..

Moll schreef:
als je zit correct is klem je niet op het boven ben maar rust je er op, op het moment an lichtrijden

Ook wanneer je er op rust span je die spieren aan, anders is het lichamelijk onmogelijk dit te doen, je hebt namelijk je beenspieren nodig om je heupgewricht en je kniegewricht te laten buigen, die spanning van de spieren is bij een paard klemmend ;) het is echt zo'n ding van de drill-instructeurs van vroeguh..

Cyrina wat een plaatje!!!!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:22

Bullymonster schreef:
Met de kat hier hezelfde verhaal. Ik heb het altijd gedaan, maar ik heb steeds meer mijn twijfels. Ben erg benieuwd hoe anderen hierover denken.

ik ent mijn katten ook niet meer...
ontwormen van katten ook zo..., ze krijgen na het opeten van een muis, (die ze altijd hier vangen) regelmatig een worm besmetting, van bv lintworm
dit al vanaf 6 weken na het eten van een muis :?

wat ik meestal doe, als ik zie dat ze sterk gaan vermageren, geef ik een wormen kuur
1 kat, kots vanzelf de lintworm er al uit, na het eten van gras of andere plantensoorten.
ze zijn nu beide 16 jaar.....

zeker nu na het weggestuurd worden bij de premiekeuring, (vanwege basisenting in 2002 niet meer klopt) ben ik echt weer met mijn neus op het moeten gedrukt en de strenge (door farmaceutische bedrijf opgelegde) regeltjes
tetanus is 15 jaar geldig (bij mensen)
er is echter een onderzoek geweest, dat mensen die veel met paarden werken, al een natuurlijke afweer hebben ontwikkeld voor tetanus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:26

cloris schreef:
Mayke; Een mestonderzoek zal niet 100 feilloos zijn maar dat is preventief ontwormen ook niet ;) wormvrij zal een paard nooit zijn! en ik verkies mestonderzoek boven preventief gif erin spuiten.
Citaat:
snap ik zeker hoor ;)

Helaas is het zo dat bij de paarden je verplicht moet inenten om deel te nemen aan de verschillende evenementen tja het is niet anders..
Citaat:
dus, eigenlijk ben je het er niet mee eens, maar je doet het wel om aan de voorwaarden door anderen te voldoen? stel nu dat niemand dit meer doet?. dan wordt het aardig rustig op evenementen en wedstrijden en zullen ze hun normen wel moeten aanpassen, zonder ruiters kunnen ze nl geen evenement organiseren,

Bij de honden kan elke d.a. gillen wat hij/zij wil maar ik zorg dat de basis erin zit en dan houdt het op, !!!!

Citaat:
stel je voor, dat ze ons entingboekje ook controleren bij evenementen :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:40

nombrado schreef:
dus, eigenlijk ben je het er niet mee eens, maar je doet het wel om aan de voorwaarden door anderen te voldoen? stel nu dat niemand dit meer doet?. dan wordt het aardig rustig op evenementen en wedstrijden en zullen ze hun normen wel moeten aanpassen, zonder ruiters kunnen ze nl geen evenement organiseren,

Klopt ik ben het er niet mee eens maar ik doe het wel, als niemand het meer zou doen heb je een kans van slagen maar ik vermoed dat er slechts een handje vol mensen is en die gaan geen potten kunnen breken... helaas in dit geval zal moeten zwichten ;) omdat ik het te leuk vind om op pad te gaan met mijn paard, misschien slap maar tis even niet anders..
Citaat:

Hihi dan ga ik echt niet toegelaten worden, alhoewel gezien de hoeveelheid tetanusinjecties die ik in mijn jeugd heb gehad (au) ben ik op dat vlak voorzien tot het einde der tijd :+
Naar een concert maar eerst hup verplichte griep-prik }:0 en goed bijhouden in je inentingsboekje hoor *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:12

cloris schreef:
nombrado schreef:

Hihi dan ga ik echt niet toegelaten worden, alhoewel gezien de hoeveelheid tetanusinjecties die ik in mijn jeugd heb gehad (au) ben ik op dat vlak voorzien tot het einde der tijd :+
Naar een concert maar eerst hup verplichte griep-prik }:0 en goed bijhouden in je inentingsboekje hoor *D

_O- :7

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:55

Bedankt voor complimentjes over Arro!!

Hij is ook echt leuk, zoveel balans! Ik zie er echt een leuk paard in voor de toekomst! Alleen....kan ik hem helaas niet zelf houden.... Voor echte liefhebber is hij dus te koop (nou ja, nu nog niet natuurlijk, hij moet tot 10 december bij zijn mama blijven, maar is al wel bespreekbaar).

Ik heb 4 foto's besteld van de keuring. Hypofocus stond daar als vaste fotograaf...en jee wat kunnen die fotograveren zeg!! De belichting was heel moeilijk, maar toch zijn ze echt superscherp!;

Cantaor WH (de 1e kennen jullie, maar nu zonder logo er over);
Afbeelding

Afbeelding

Engreida XXIX
Afbeelding

Jerezana Maynou
Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:20

Cyrina prachtige fotos!!! maar je hebt dan ook prachtige paarden ;)

Romantico_ welkom, ben erg benieuwd naar jouw paard 8-)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:19

Ik meld me ook nog even :D ! Leef nog hoor, maar giga druk met werk en alles...

Cyrina, waaahauw! Gave foto's van je kanjers :~ . Die Engreida, tsjee... die is ook zó mooi! Ik had haar niet herkend joh.. En Canta.. sjow he, wat zit je daar ontzettend mooi op die 2e foto! :))

Romantico, welkom hier. Wat is je echte naam? Leuk dat je al grootste plannen hebt. :) Foto's zijn we dol op!

Jellie, heb alles even gemist.. maar hoe bevalt Pablo? Is hij lief op zn nieuwe stekkie? En is de osteo al geweest?

Interessant om te lezen hoe jullie dat doen met enten enzo! :) Chic word tieder jaar keurig geënt. Mocht ik straks nog eens op wedstrijd willen, is dat voor elkaar ;) .
Katten en honden eigenlijk alleen als ze jong zijn idd :) !

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:28

Moet zeggen dat ik twijfel(de) over het jaarlijks enten van mijn katten. Deed het eigenlijk steeds, tot vorig jaar. Want ik vond het eigenlijk belachelijk dat ik katten die niet eens buiten komen ieder jaar laat enten.
Zo te lezen ben ik daar niet de enige in.