Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:00

Wellicht Patrick Molenaar.

Denk dat het fijn is om een instructeur te kiezen die voldoende ervaring heeft met het ras in ieder geval. Ze zijn toch net even iets anders in de training dan de gemiddelde KWPN.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:46

Clairetje81: Welkom! Wat een mooi paard heb je, en wat fijn dat jullie zo samen in vertrouwen kunnen rijden!

@Zinzi: wat jammer, ik hoop dat je een fijn thuis voor haar vindt!

Ik heb vandaag ook weer heel fijn gereden :D Zo blij!
Weer gegaloppeerd ook, even met een ander paard in de bak gereden (elk in eigen helft), en aan het eind even los. En met weinig spanning!

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:20

Elisa2 schreef:
Fuego was wel echt super knap zeg, als ik zo die foto's weer zie..wat moet die een machtig gevoel hebben gegeven onder het zadel.
En die van Claire is ook een knapperd om te zien.

Dankjewel Elisa, dat gaf hij zeker, het was altijd een heel paard die je onder je had!

Sowieso is Fuego het bijzonderste, meest geweldige, beste paard ooit <3

Ik mis de lieverd nog heel erg!
Afbeelding

Afbeelding

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:36

Wauw wat goed Century, je straalt helemaal!

Fuego <3

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:21

Kruipt even onder de steen vandaan.... Even mijn knapperd showen
Afbeelding
Weten jullie nog fijne instructeurs in Overijssel waar je eventueel op locatie kan komen lessen?
Wil hem graag ook leren om op andere plekken te rijden zodat hij dat ook kent.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:10

Wat goed Century!

Ziet er goed uit Nuevo_mien! Fijn plaatje

Hier vandaag alleen tijd voor Lissy gehad dus Elevada moet morgen maar weer even flink aan de bak. Had mijn handen vol met Lis, want het waaide en dat was ineens eng :roll:

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:31

Dat is ook stom, wind :+

Ik heb de zwarte dame even gelongeerd. Gisteren dacht ik een laagdrempelig buitenritje te maken wat ook goed ging tot we een hertje tegen kwamen. Toen hebben we geoefend op de piaffe :+ de hele weg naar huis :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:38

Nou dat heb je dan ook alvast voor elkaar Audesta :D

Leuk nuovo_mien!

Wind is ook heeeeeel eng Maartje. Daar kan die van mij ook ritselig van worden. :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:46

Oh maar de piaffe is ook gewoon een leuke oefening :j Elevada gooit die er ook te pas en te onpas in als de druk te hoog is hahaha

En die wind… tja, wat zal ik er van zeggen := normaal miept ze er niet om. Maar volgens mij is ze ook hengstig dus dan is alles anders natuurlijk :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:47

Volgens mij is de piaffe voor die Iberische paarden ook makkelijker soms dan halsstrekken oid. :+

Mooi dier Nuevo!
Ik zou niet zo snel instructeurs weten in die regio, maar vaak kun je wel bij verschillende binnenbakken rijden tegen betaling.

Tarzan, dat snap ik helemaal! :knuffel:
Die foto's zijn super lief.

Century! Super, goed gedaan en leuke foto!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:03

Hi dames,

Willen jullie even meekijken misschien? Ik heb een prachtig hoofdstel gekregen, maar ik vind de pasvorm niet mooi thv het kopstuk/oren/plaats vd frontriem.

Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Verder lees ik hier wel mee, maar heb zo weinig tijd om te reageren. Ik las wel dat Century weer aan het rijden is incl. foto gepost. Knap bezig hoor!

Instructie in Overijssel zou ik écht niet weten!

Wind icm rijden, ik stap niet op bij windkracht 5. Hier aan de westerschelde waai je dan helemaal uit elkaar en ze wordt er nogal heftig van en dat is ze al genoeg met windkracht 2 :')

Spaans temperament gecombineerd met veel wind en een lage temperatuur = chaos :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:12

Mooi hoofdstel, frontriem lijkt inderdaad wat laag te hangen..vooral op die eerste foto. De vraag is denk ik..hoe erg is dat?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:15

Nee die past niet mooi Dais…

Haha wind en kou is helemaal stom inderdaad, wie dat ook bedacht heeft :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:20

Elisa2 schreef:
Mooi hoofdstel, frontriem lijkt inderdaad wat laag te hangen..vooral op die eerste foto. De vraag is denk ik..hoe erg is dat?

Voor het geld wat dit hoofdstel kost vind ik dat erg :')

Heeft er iemand ervaring met deuber hoofdstellen toevallig?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:10

@Dais, nee geen ervaring mee :/ maar ik vind de frontriem ook te laag zitten idd.

@Elisa, dat idee heb ik idd ook, ze krullen veel makkelijker op dan dat ze strekken in ieder geval :p

@Audesta, intensieve training wel :') zo'n hele tocht piafferen!

@Maartje, oh jeetje, wind is natuurlijk ook echt vreselijk :+

@Nuevo_mien, wat een knapperd inderdaad :D Kan je helaas niet verder helpen met instructeurs, wel succes met de zoektocht!!

@Tarzan, Fuego is echt zooo knap, prachtig dier! Wel fijn dat je al die prachtige foto's van hem hebt als herinnering!

@Century, ohhh supergoed :D Heel blij voor jullie dat je vooruitgang boekt!

@Clairetje81, Knap paard heb je daar!! Ik volg verder wel wat hier al geschreven is door de anderen, even terug naar de basis! Ik herken het standje giraf bij de mijne ook wel echt niet, die zit makkelijker met d'r neus tussen haar voorbenen dan omhoog :')

Ik ben echt zooooo aan het genieten van onze nieuwe plek! En dan vooral van de rust in mijn hoofd <3

Ons klein groepje nieuwtjes is vorige week bij de grote groep gezet, voor Jenara is dat zeer vlotjes verlopen, de nieuwe ruin waar ze bij liep echter iets minder, die was echt super bezitterig over zijn merries.
Ik mocht Jenara van hem op een moment zelfs gewoon niet uit de weide komen halen van hem ... beetje komisch ook ergens, want ik riep Nara, die wou graag naar me toe komen, maar die ruin dreef haar de hele tijd weer bij me weg ... uiteindelijk lukte het dan wel, maar een beetje vervelend was het wel.
Afgelopen woensdag zag ik hem flink manken, dus daarvoor verliep de introductie niet zo vlot, hij is dan ook uit de groep gehaald en op stal gezet en ik moet zeggen dat het de algemene rust in de kudde wel ten goede komt.
Woensdag was Jenara nog vrij gespannen, op de poetsplaats en dan ook bij het rijden, heb die spanning er gelukkig wel mooi uit kunnen rijden, liep ze lekker te briesen op het einde :)
Maar gisteren was het echt heel anders al, Jenara was weer helemaal haar chille zelf :)

Ze staat nu ook gezellig bij de rest van de groep gewoon mee te eten! Doet me echt zo'n deugd om haar terug zo te zien! Ze blinkt ook echt helemaal! Bij het rijden voel ik wel dat ze nog wat stijf/vast zit in haar rug, dus komende week komt de ostheopaat nog eens terug.
Voor ik dat wist had ik al een les vastgelegd vanavond, dus we kijken wel even wat er lukt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:51

Ik herken wel het gedoe met bitten. Jarana is heel erg bezig met het bit. Knabbelen, mond open of hoofd scheef. Sommige stukken loopt ze er wel rustig mee. Ik ben ook aan het zoeken naar het voor haar juiste bit. Ook het hoofdstel dat ik heb ben ik niet tevreden over, het lijkt te strak achter haar oren te zitten.

Ik heb sinds kort weer een nieuwe verzorgster/bijrijder voor haar. Mijn andere bijrijder die haar verder in zou rijden ligt er nog steeds uit met fysieke klachten en ik weet niet of/wanneer ze weer terug kan komen.

Dus nu maar weer zelf verder gaan. Afgelopen week weer met zadel gelongeerd, met ander bit en hoofdstel aan de hand gewerkt en bezig met aanleren van inparkeren. Zo zijn we toch weer lekker bezig :)

Ik hoor mensen regelmatig over een Myler bit voor PRE's. Heeft iemand daar ervaring mee?

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:19

Dais, hoofdstel zit niet zo mooi. Ik vind het kopstuk wat te lang waardoor de frontriem ook wat lager zit.
Verder wel heel mooi hoofdstel.

Wat fijn dat Jenara op haar plek zit. Ze ziet er vrolijk uit!

Ik heb geen ervaring met myler bitten.
Ik rij met een dubbelgebroken trust bit.
Ook nog nooit een andere geprobeerd.

Verharen jullie paarden ook zo? Ik zit er altijd helemaal onder. Dat kan ik me niet zo herinneren van vorig jaar.
Hij krijgt nu ook steeds meer haar lijkt het wel, bij zijn oksels, hihi. Toen hij net uit Spanje was had hij nog een mooi dun vachtje.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:06

Mee eens Nuevo_mien, heb hem net terug ingepakt. Balen!

Hier verharen alleen de jonkies heel erg, de 2 grote dames nog niet.

Dartel, zelf geen ervaring met myler bitten. Ik rijd met een ongebroken bustrens.

Jenara, wat goed te lezen dat ze zo haar draai heeft gevonden. Dat zal echt zoveel rust geven lijkt me!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:55

Ja het verharen is echt extreem momenteel, ik zit ook helemaal onder.

Ik heb geen ervaring met Myler bitten maar eigenlijk ook nooit problemen gehad met simpele dubbel gebroken watertrensen die ik graag gebruik. Ik weet wel dat jonge paarden soms in het begin nog weleens wat zoekende willen zijn met bit en dat dit niet perse aan het bit hoeft te liggen.

Wat fijn dat Jenara het zo goed doet! Ze ziet er ook opgewekt en goed uit. Kan me voorstellen dat het zoveel rust geeft als je weet dat ze gewoon goed staat en genoeg te eten heeft enzo.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:19

Mijn merrie loopt een stuk beter op een myler, maar het ligt er wel aan welk niveau. Heb er destijds meerdere geprobeerd. Ik gebruik ze alleen niet naar hoe myler ermee adverteert wbt levels, maar kijk meer naar de anatomie van de mond zelf. Mijn merrie heeft een dikke stevige tong en de myler geeft haar tong (denk ik) minder druk door de boog. Ik geloof dat ik een level 2 heb.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:27

Julie zo fijn dat jullie nu een goede plek gevonden hebben! Ben echt blij voor je! Ze ziet er ook weer gelukkiger uit <3

Dartel ik heb een Myler look-a-like voor Elevada en die loopt daar echt heel fijn op. Volgens mij ook een level 2 achtige. Lissy loopt nog zonder bit dus daar weet ik het nog niet.

Nuevo_mien de pre dames vallen nog wel mee hier, de Haflinger is het ergste maar die begon heel vroeg en is echt al veel haar kwijt. De Welsh is ook al druk bezig met haar loslaten nu.

Vandaag was de wind minder stom, maar ze leek ook minder hengstig dus ik zet toch in op een verband tussen die twee haha. Ben wel blij dat het weer warmer gaat worden want ik vind dit weer niet heel leuk :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:49

Dais_ schreef:
Hi dames,

Willen jullie even meekijken misschien? Ik heb een prachtig hoofdstel gekregen, maar ik vind de pasvorm niet mooi thv het kopstuk/oren/plaats vd frontriem.

Wat vinden jullie?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hi, eerst een reactie op jouw vraag: helaas, het hoofdstel is een maat te groot.
Nu de rest lezen en (later) reageren…

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:39

Dorien66 schreef:
Hi, eerst een reactie op jouw vraag: helaas, het hoofdstel is een maat te groot.
Nu de rest lezen en (later) reageren…

Correctie op mijn reactie (kan hem niet meer wijzigen)… Jouw paard heeft een relatief korte mondspleet. Voor het bit is het daarom nodig dat de bakstukken lager gehangen worden, maar dan komt de neusriem te laag te zitten.
Dit probleem had ik ook met mijn Spaanse hoofdstel bij mijn vorige paard. Bij Taruga echter, denk ik dat het wel goed gaat, die heeft een behoorlijk lange mondspleet. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:01

Nou, hèhè, tijd om uitgebreid te reageren.

FB, jij noemt Yorick Smit, heb je zelf gelest bij hem?

Century, wat een onwijs leuke foto! Je straalt helemaal, en terecht :j

Tarzan, ook jouw foto dat je Fuego kust… de liefde spat ervanaf <3

Nuevo_mien, ik heb het mogelijk gemist, maar heb je jouw mooie rooie al voorgesteld?

Audesta, haha, hele terugweg in piaffe, dat zat op zich denk ik wel lekker :+

Combi Taruga en wind nog niet meegemaakt, dus geen idee hoe ze reageert. Haar kennende, vermoed ik dat het enorm meevalt.

Jenara, wat fijn om te lezen. Zo zie je maar, soms duurt het even, maar vallen de puzzelstukjes uiteindelijk mooi in elkaar.

Voor wat betreft bitten ben ik heel erg van het hoe eenvoudiger, hoe beter. Ongebroken bustrens heeft mijn voorkeur, maar het moet paardlief wel ook bevallen. Taruga loopt op dit moment op een enkelgebroken kneveltrens. Zo’n knevel maakt het sturen voor een jonkie veel simpeler. Maar goed, ik hooop dus dat ik haar kan laten overgaan naar een ongebroken trens en op termijn bitloos.

Taruga verhaart als een malle, ze is bijna alle winterhaar al kwijt.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:54

Dorien, ik wou dat de mijne het winterhaarook al kwijt was.
Zag net dat mijn auto er ook onder zit..

Een hele poos geleden al wel voorgesteld...mijn Spanjaard is een 5 jarige ruin. Als hengst gekocht. Zelf zadelmak gemaakt. In het begin liep hij erg in de krul. Had weinig balans en weinig kracht vooral achter.
Nu is hij al heel wat gegroeid in spieren en balans en zit er echt mooie vooruitgang in.
Zitten al fijne momenten tussen.
En ik wil heel graag buiten rijden en op andere terreinen maar hij is nogal alert en nog niet veel gewend.
En ik durf ook niet meer zoveel als vroeger, helaas. Want het zijn inderdaad echte spiegels!