Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:51

Vandaag Mister nice guy met zn lolbroek weer eens meegenomen op concours. Hij was rete bang voor alles wat er bewoog, zo irritant... Ben 3 maand niet weg geweest maar dit spande echt de kroon... 1e proef was zo bagger dat ik heb afgegroet. 2e proef loopt hij weer als vanouds en dan wint hij hem gewoon... Echt een bijzonder raar paard hahahah

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:12

Dat is vervelend Alenthe..teveel spanning doordat hij een tijdje niet weggeweest was?

Azmay, gaaf..volgens mij als je het vertrouwen hebt van de spanjaarden dan zijn ze heel makkelijk met dat soort dingen.

Wandel jij op het kootwijkerzand haf_sjakie? fijn dat het goed gaat

Keeyzie: fijn dat ie braaf was in de binnenbak, was het de eerste keer in de binnenbak voor hem?

Leuke speelfoto's Furioso

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:48

@Elisa2: Ik denk het wel, we hebben thuis naar een punt getraind waar we nu willen zijn. Het is wel een paard die niet moet afwijken van zn routine... Een soort autistje... Ook een stukje eigen spanning misschien. Ook twijfelen we aan het zicht van zn rechter oog. Rechts om maakt alles niks uit maar links om is hij echt bang. Alles wat op hem afkomt, wat hij ziet/ niet ziet met die kant of wat er over de bak rand hangt. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan je daar achter komen? Kan hem moeilijk een bril oid opdoen. Dit heeft hij al vanaf het begin, hij komt uit Spanje, is daar ook beleerd ed. En hij is moeilijk met zn rechter oor ed. Zielig eigenlijk...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:06

Mijn dekje :D

Afbeelding

FDe foto was van een bitfit clinic vandaag, ik ging ernaartoe zonder verwachtingen aangezien ik veel negatieve verhalen erover gehoord had, maar ik ben blij dat ik gegaan ben, ik merkte goed verschil tussen verschillende soorten en nu met een bit met tongvrijheid heb ik een totaal ander paard, geen onrust met zijn hoofd meer. Dit bit zou ik zelf nooit hebben geprobeerd, op enkel en dubbel gebroken loopt hij heel onrustig en op hele flexibele rubber bitten met tongvrijheid ook. Hij heeft een dikke tong en een laag gehemelte en kan weinig druk op zijn tong verdragen

ow ja, en als ik er dan toch vlakbij ben.....
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:55

Haha door de macdrive met je paard..wat fijn dat je zo blanco erin gestapt bent en zoveel verschil merkt met een ander bit. Iedere paardenmond is anatomisch natuurlijk anders dus wat dat betreft begrijp ik wel dat het soort bit een groot verschil kan maken soms.

Alenthe, dat gedrag "her'ken ik wel ja..heb je hem laten keuren? met een klinische keuring controleren ze het zicht aan beide kanten. Als je het niet vertrouwd kun je gewoon de DA laten komen. Maar ik heb dit gedrag vaker mee gemaakt bij meerdere paarden en daar kwam eigenlijk niets uit qua "slecht zicht". Ik heb toen een artikel gelezen dat het kan komen door het verschil in de werking van de linker/ en recht hersenhelft. Maar ik weet niet meer precies wat daar nu mee was..en of je er wat aan kunt doen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:54

Elisa2 schreef:
Alenthe, dat gedrag "her'ken ik wel ja..heb je hem laten keuren? met een klinische keuring controleren ze het zicht aan beide kanten. Als je het niet vertrouwd kun je gewoon de DA laten komen. Maar ik heb dit gedrag vaker mee gemaakt bij meerdere paarden en daar kwam eigenlijk niets uit qua "slecht zicht". Ik heb toen een artikel gelezen dat het kan komen door het verschil in de werking van de linker/ en recht hersenhelft. Maar ik weet niet meer precies wat daar nu mee was..en of je er wat aan kunt doen.

Ik weet wat jij bedoelt, dat artikel heb ik ook gelezen, maar pfffff, lang geleden. Met google vond ik dit: http://www.dualaktivierung.nl/dual-aktivierung.html Dit is niet het artikel dat ik indertijd las, maar het stelt wel hetzelfde.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:05

Alenthe05 schreef:
@Elisa2: Ik denk het wel, we hebben thuis naar een punt getraind waar we nu willen zijn. Het is wel een paard die niet moet afwijken van zn routine... Een soort autistje... Ook een stukje eigen spanning misschien. Ook twijfelen we aan het zicht van zn rechter oog. Rechts om maakt alles niks uit maar links om is hij echt bang. Alles wat op hem afkomt, wat hij ziet/ niet ziet met die kant of wat er over de bak rand hangt. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan je daar achter komen? Kan hem moeilijk een bril oid opdoen. Dit heeft hij al vanaf het begin, hij komt uit Spanje, is daar ook beleerd ed. En hij is moeilijk met zn rechter oor ed. Zielig eigenlijk...

Mijn heeft precies hetzelfde gedrag maar zijn ogen waren perfect.
Het meeste doe je ook links dus de paarden zijn aan die kant veel beter gedesensibiliseerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:30

Dorien66 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik weet wat jij bedoelt, dat artikel heb ik ook gelezen, maar pfffff, lang geleden. Met google vond ik dit: http://www.dualaktivierung.nl/dual-aktivierung.html Dit is niet het artikel dat ik indertijd las, maar het stelt wel hetzelfde.

Ja, dit komt inderdaad op hetzelfde neer en is dus wel te trainen zie ik. Mijn kwpn heeft precies hetzelfde, rechtsom is alles eng {linker oog buiten} en linksom niet. En de Anda van mijn moeder had ook exact hetzelfde..

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:44

Dames fijn om te horen, ben ik gelukkig niet de enige. Al is hij nu ook enorm aan het puberen, hij word 8. Herkennen jullie dat ook?

Ik ga dat artikel even lezen. Thx

Hij is toentertijd klinisch en röntgenologisch goed bevonden. Het is denk ik ook het weer, hij komt minder buiten nu en is iets frisser in de bol maar het is ineens wel heel heftig..

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:09

VisibreTeam: Oeeh gaaf! Wanneer kan je meer vertellen over de filmopnames? :):)
MissDD: Wat een heerlijk varkentje haha!
haf_sjakie: Wat is Yuna toch knap! Ze doet me wel een beetje denken aan mijn Enzo
Dorien66: Knappe Pintu <3
keeyzie: Wat een geweldige foto's van Hugo! Mega knap dier <3
Azmay: Ohhh wat een knappe Diva!! Super goed!
_Zsazsa_: Wow! Jeetje wat een heftig nieuws zeg! :wow: Veel sterkte..
VisibreTeam: Nero :+: Had al gereageerd op beide topics van je :)
Elisa2: Wat fijn dat het goed met hem gaat!
Crines: Aaah spannend! Ben erg benieuwd wat er uit komt rollen :))
Lynn_Nikita: Gaaf, nieuw dekje. Laat je hem hier wel zien? :D
furioso: Wat een heerlijke foto's!
keeyzie: Wat fijn dat het zo goed ging!
haf_sjakie: Yuna <3 wat een heerlijke omgeving daar zeg!
Azmay: Goed bezig joh! Top paard heb je daar haha
Alenthe05: Jeetje wat balen dat het wat minder goed ging. Gelukkig de tweede proef beter!
Lynn_Nikita: Jaaa daar is het dekje, wow echt prachtig!! <3 Ik wil er ook zo een haha

Zo, ben weer een beetje bij :) Hier gaat het best goed! Aankomende zondag gaan we naar de barokke wedstrijd om onderling een B proefje te oefenen. Ben nu al zenuwachtig :') Ik hou het wel bij boshobbelen want Vi heeft zich weer bewezen! Afgelopen donderdag hebben we een last minute shoot gehad. Enzo voor het eerst naar het bos en Vi voor het eerst (bij mij) op de trailer en voor het eerst zonder andere paarden in het bos gereden! Wat een toppers heb ik :+:

Hier het topic met de praaachtige foto's! Love them <3
[ITP] P.R.E's gefotografeerd in een winters sprookje!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:56

Wat handig keeyzie! Een binnenbak heb ik niet direct in de buurt :/ Of met de trailer maar ja kost ook weer wat om er te mogen rijden
Furioso word inderdaad ook weer een pak lichter, hij is wel heel wat breder geworden (in mijn profiel zie je de eerste foto's van dat hij bij mij kwam)
Alhoewel hij niet de breedste is spijtig genoeg :P Hij toont ook wel smal zoals op de speelfoto's maar daar staat hij ook niet echt charmant op.. We trainen ook hard om meer spieren te kweken, vooral voor zijn achterhand :)

haf_sjakie
Prachtige plekken heb je om te wandelen/ rijden seg <3

Azmay;
denk dat Furioso helemaal niet braaf was met inrijden.. Mede zijn naam= woede/ woest/ furieus :+
En toen ik hem ging proberen was hij een 20x gereden geweest en kende hij enkel stap draf en sturen.. een rem en de galop knop kende hij niet.. HIj racete enkel maar en had dgeen balans in galop

Lynn Nikita
KNap dekje :D en Mac do heb ik ook al gedaan, wel in de drive in met 4 paarden :))

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:57

Pfff even een vraagje hoor: zijn jullie PRE's ook zulke smeerpoetsen?!
Ik heb hier een heel net paard van 9 jaar die echt heel netjes is op stal en in de wei maar de PRE van anderhalf, jeetje die kan er wat van hoor!
Ze staat nu ondertussen al op rubberen matten op stal 's nachts want vlas/stro/houtkrullen is echt niet hygiënisch te houden met dat dier maar zelfs de rubberen matten lossen het probleem van uitgebreid languit (zelfs met hoofd en oog!!) in de mest gaan liggen slapen, niet op!
Ook op de wei, met haar hooi, ze mest gewoon waar ze staat, zet dan 2 stappen achteruit, loopt haar mest door haar hooi, eet gewoon rustig verder van het hooi vol met de mest... Ik snap er geen snars van, zo'n vies paard zeg!
Hele dagen zit ik met mijn handen in de stront van dat dier!
Zijzelf hangt ook hele dagen echt vol van kop tot teen, ofwel opgedroogde mest over heel haar lijf, ofwel verse natte mest over heel haar lijf, zelfs aan haar hoofd, wangen, ogen, oren… dit is echt niet meer leuk!
En ik mag mezelf 10x de handen wassen, ik ruik het nog! Het dier zelf stinkt ook continu zo…

Ze mest ook bijzonder vaak, terwijl ik van mijn andere merrie 1 emmer van 10 kg vol mest heb, heb ik van deze 3,5 emmers van 10 kg vol mest per dag en dat is dan nog enkel die in de weide hé, de stal niet meegeteld!
Zij mest zeker een goeie 13 keer per nacht, terwijl mijn andere merrie slechts 5 keer per nacht mest.
Is hier iets mis?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:06

Oei ghoo de mijne is vrij proper.. hij staat 24/7 op de wei met schuilstal en hij hangt enkel vol met zand of modder, wel heeft hij een deken op maar in de zomer ook dan is het enkel zand en geen stront.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:09

Little_Gift schreef:
Pfff even een vraagje hoor: zijn jullie PRE's ook zulke smeerpoetsen?!
Ik heb hier een heel net paard van 9 jaar die echt heel netjes is op stal en in de wei maar de PRE van anderhalf, jeetje die kan er wat van hoor!
Ze staat nu ondertussen al op rubberen matten op stal 's nachts want vlas/stro/houtkrullen is echt niet hygiënisch te houden met dat dier maar zelfs de rubberen matten lossen het probleem van uitgebreid languit (zelfs met hoofd en oog!!) in de mest gaan liggen slapen, niet op!
Ook op de wei, met haar hooi, ze mest gewoon waar ze staat, zet dan 2 stappen achteruit, loopt haar mest door haar hooi, eet gewoon rustig verder van het hooi vol met de mest... Ik snap er geen snars van, zo'n vies paard zeg!
Hele dagen zit ik met mijn handen in de stront van dat dier!
Zijzelf hangt ook hele dagen echt vol van kop tot teen, ofwel opgedroogde mest over heel haar lijf, ofwel verse natte mest over heel haar lijf, zelfs aan haar hoofd, wangen, ogen, oren… dit is echt niet meer leuk!
En ik mag mezelf 10x de handen wassen, ik ruik het nog! Het dier zelf stinkt ook continu zo…

Ze mest ook bijzonder vaak, terwijl ik van mijn andere merrie 1 emmer van 10 kg vol mest heb, heb ik van deze 3,5 emmers van 10 kg vol mest per dag en dat is dan nog enkel die in de weide hé, de stal niet meegeteld!
Zij mest zeker een goeie 13 keer per nacht, terwijl mijn andere merrie slechts 5 keer per nacht mest.
Is hier iets mis?

Krijgt ze kuil of hooi?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:09

Hooi

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:19

Hm, dan vind ik het wel apart..met kuil komt het wel vaker voor. Krijgt ze veel krachtvoer? je zou iig kunnen proberen de mest steeds in een bepaalde hoek te deponeren. Sommige paarden leren daardoor wat zinnelijker te worden. En bij anderen is het gewoon pech..ik had ook zo'n zwijn ooit op stal, vreselijk..stal kon ik om de dag leeg halen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:02

Mijn ene paard mest ook heel veel, staat nu dag en nacht buiten en vind eigenlijk vrijwel nooit meer een mestplek op zijn lichaam. Afgelopen zomer (stonden we nog op de andere stal) ging hij 's nachts op stal en zat hij ook altijd onder de mest! Ook meerdere drollen (stuk of 10) vond ik dan. Met rijden mest hij ook wel een keer of 3. Ik was dat helemaal niet gewend van mijn vorige paard. Hij had wel wormen, en het is nu volgensmij een stuk minder!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:23

Little Gift: Ik heb gelukkig tot nu toe ook een schone PRE, al scheelt het dat hij 24/7 buiten staat en dus zelf kan bepalen waar hij gaat liggen. Heel af en te betrap ik zijn deken op een mestplek.

Scheelt het misschien om het hooi in een hooinet te geven? Op deze manier kan hij er niet in poepen. Ik werk op een stal met springpaarden, daar zitten ook enorme verschillen in hoe schoon ze zijn en hoeveel ze mesten. Valt me wel op dat de witte paarden daar een stuk viezer zijn :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:26

Ze is nu 21 maanden.
Ik denk dat ze bij de fokker gewoon nooit proper gehouden is.
Ze staan hier ook heel veel buiten maar ook buiten is het gewoon zo. Ze gaat zelfs in de weide volop in haar mest liggen slapen... Hooi in een hooinet is een optie maar verhindert nog niet het slaapgedrag en vooral dat stoort me... Ik kan dat dier gewoon niet aanraken zonder handen vol te hebben hangen met mest...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:33

Hm dat vind ik wel apart..je zou toch zeggen dat een dier als het even kan niet in zijn eigen mest gaat liggen. Ze heeft geen diarree ofzo? alhoewel het zwijntje wat ik toen op stal had er ook wel wat van kon, maar dan voornamelijk alleen op stal. Als hij buiten stond dan ging hij niet in zijn eigen mest rollen oid.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:37

Nee geen diarree, mooie compacte stevige drollen (tot ze ze plet door erop te gaan liggen slapen uiteraard)...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:08

Inderdaad vreemd dat hij buiten ook in zijn mest gaat liggen, dat proberen ze hier toch te voorkomen.
Misschien is het inderdaad een aanwensel vanuit de fokker? Dat het toch "normaal" is geworden?
Hopelijk groeit ze eroverheen :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:57

Ik zou het nog niet zo snel aan de fokker toeschrijven.

Ik heb ook heel vuile paarden en heel propere. De veulens hebben hier ook nog wel gewoon in hun mest liggen slapen, terwijl er plek genoeg was ernaast...

En ik heb er hier super veel die mesten in hun hooi. Zelfs in hun eet- en drinkbak :(

Al mijn paarden (behalve mijn hengst) mesten trouwens de hele winter al uitsluitend in de stal (terwijl 24/7 binnen en buiten kunnen naar believen).... Zucht

Het properste paard dat ik ooit gehad heb was Sierra, mijn schimmel merrie :P Dus het is niet per se kleur-gebonden :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:43

Mijn 9 jarige merrie (Haflinger x New Forest) is ook zo extreem netjes!
Die mest altijd op hetzelfde plekje en zal er ook nooit doorheen lopen, stappen en zeker niet in de buurt van gaan liggen slapen.
Ze kan ook met gemak 3 maanden oppotten met vlas...

Dalina echter (de PRE) is onvoorstelbaar!
Ze stond al niet meer op vlas want dat verteerde gewoon in haar stal in nog geen week tijd! Het rotte gewoon weg door haar vies gedrag.
Daarna heb ik uit pure wanhoop de hele boel uit de stal gehaald, de stal geschrobt en rubberen matten in de plaats gelegd. Toen was het al iets beter maar nog niet helemaal dat... sinds eergisteren heb ik nu een groot grondzeil/dekzeil over de matten getrokken en sindsdien (ik zeg het heel hoopvol), lijkt het toch alsof er minder mest aan Dalina zelf hangt... en het is ook zo weggepoetst van het zeil af dus misschien EINDELIJK hygiëne ook bij Dalina in de stal! Pfff
Oh ja, ze staat sindsdien ook mét deken op stal 's nachts, heb haar uiteraard eerst (weeral) gewassen want de stank van mest hing echt over gans haar lijf en in haar vacht en manen maar nu blijft ze zelf onder de deken toch mest-vrij!
Niet dat ik het erg vind dat ze zichzelf vies maakt maar hygiënisch is het niet en ik zit niet te wachten op allerlei huidziektes en dergelijke!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:12

Hallo een vriendin van mij mag eindelijk een paardje en zowel zij als ik merken dat ze met name op Spaanse paarden valt. Haar budget gaat tot ongeveer 4000 euro als het echt een geweldig paard is kan het wel een stukje hoger. Maar ik vroeg mij af waar ze veel op moet letten en wat goede adressen zijn. Los daarvan mocht iemand een paardje hebben staan waar ze misschien in geintresseerd zou zijn staat mijn pb natuurlijk open en geef ik het graag door

Alvast bedankt