Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:10

Esther welkom.

Sorry mensen heb niet alles bijgelezen, dit doe ik zo snel mogelijk.

Wij liggen nu 3 weken uit de running.

Maandag heb ik een heftige rodeo gereden. En na een kwartier bokken, op een zadel die op den duur een eigen leven ging leiden, en naast het paard hing. Ik geen idee heb hoe ik er op ben blijven zitten. Maar in draf gekregen en afgesprongen. Myssemuis gevangen en haar zadel er af getrokken met een hoog tempo.

Dinsdag samen naar stal. Aangezien ze maandag geen hand meer op haar lichaam dulde.

Rond de schoft helemaal dik. In halve paniek dierenarts gebeld.
Het is een ontsteking.
Oorzaak onbekend. Op te lossen met rust en novacon (Of ik het goed schrijf? i danno)
Ze krijgt van mij lekker 2 weken vakantie, en we gaan gewoon lekker knuffelen en poetsen.
Daarna een weekje aan de hand grondwerken. Dan longeren en dan er pas weer op.

Gelukkig niets ernstigs.... Maar wel erg vervelend.

Ik zelf maak het goed hoor, om mij geen zorgen. Onkruid vergaat niet.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:52

Ilse heel duidelijk verhaal wat doet dat lifeforce precies? Stimuleert het de spier opbouw of zorgt het voor minder verzuring?

Maralyn vervelend dat jullie stil liggen maar fijn dat je heel bent en de ontsteking komt goed!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:12

Ik zie weinig verschil in die foto's. Op de ene staat die net wat anders dan op de andere. Maar voor de rest, nee. Ook op de website gekeken. Maar vind het allemaal maar een reclamepraatje. Geloof dan ook niet in dit soort supplementen. Zal daar dan wel weer te nuchter voor zijn.
Goede spieren en minder verzuring krijg je ook door op de juiste manier te gaan trainen.

Hé balen, Maralyn. Maar met rust zal het wel goed komen met je paard. Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:15

FW vandaar ook mijn vraag wat de precieze werking is ik zie ook weinig verschil maar vind het wel interessant om het verhaal van een gebruiker te lezen en de verandering te horen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:37

Lifeforce werkt in beginsel op de darmen, optimaliseert die. Zo nemen paarden beter de voedingstoffen op en komt je paard algeheel in betere conditie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd in hoeverre dit ondersteuning biedt bij dingen zoals mok. De algehele weerstand verbetert ook. Op de website staat onder 'het verhaal achter lifeforce' wat erin zit en wat dit doet.

Wat jammer dat het verschil slecht zichtbaar is, zoals ik al zei ben ik ook erg nuchter en best wel anti-supplement maar zijn vacht is nog nooit zo strak/dun geweest en hij verkeerd toch wel duidelijk in betere algehele conditie. En 4 weken is een begin he, dan begin je de eerste veranderingen te zien. Op facebook is een groep over lifeforce waarin gebruikers ook foto's posten. Daarin zitten ook een paar hele mooie voorbeelden :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:43

Bedankt allemaal.

Laura1982, inderdaad een flinke bos manen, komen nu onder de schouder vandaan :D

Ilsemarie, die aquatraining klinkt wel erg interessant! Gelukkig merk je ook echt verschil zowel in het recht gerichte en de conditie. Eens kijken of ze dat hier bij in de buurt ook ergens geven.

Maralyn, klinkt niet echt fijn.. Ze weten niet hoe de ontsteking komt?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:00

estherr: welkom mooi paardje
alleen nieuwsgierig waarom je een paard leased die drachtig is?

maralyn: balen zal wel heel zeer gedaan hebben

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:14

Wat naar Maralyn :(:)

Vandaag gaan poowns en ik even hard trainen en volgende week weer een keer lessen daar zijn we echt aan toe..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:27

Ilsemarie schreef:
Lifeforce werkt in beginsel op de darmen, optimaliseert die. Zo nemen paarden beter de voedingstoffen op en komt je paard algeheel in betere conditie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd in hoeverre dit ondersteuning biedt bij dingen zoals mok. De algehele weerstand verbetert ook. Op de website staat onder 'het verhaal achter lifeforce' wat erin zit en wat dit doet.

Wat jammer dat het verschil slecht zichtbaar is, zoals ik al zei ben ik ook erg nuchter en best wel anti-supplement maar zijn vacht is nog nooit zo strak/dun geweest en hij verkeerd toch wel duidelijk in betere algehele conditie. En 4 weken is een begin he, dan begin je de eerste veranderingen te zien. Op facebook is een groep over lifeforce waarin gebruikers ook foto's posten. Daarin zitten ook een paar hele mooie voorbeelden :D

Zoals ik al zei, heb ik op de site foto's bekeken. En ook daar zie ik niet verschil wat je ook door goed trainen en goed voeren voor elkaar kan krijgen. Denk dat jouw paard er ook beter uit is komen te zien, omdat je o.a. nu de aquatraining bij je paard doet.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:00

Jenny_S, de eigenaresse fokt met haar paarden, dat is het enige wat zij ermee doet, ze rijd zelf niet meer.
Ze heeft totaal 4 paarden staan en wij zijn met 4 meiden die de paarden leasen/rijden.
Wij rijden allemaal op ons 'eigen' paard en daarvoor betalen wij een soort van lease bedrag.
En dan 1x in het jaar fokt ze bij allemaal er een veulen uit.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:10

Estherr__1 schreef:
Jenny_S, de eigenaresse fokt met haar paarden, dat is het enige wat zij ermee doet, ze rijd zelf niet meer.
Ze heeft totaal 4 paarden staan en wij zijn met 4 meiden die de paarden leasen/rijden.
Wij rijden allemaal op ons 'eigen' paard en daarvoor betalen wij een soort van lease bedrag.
En dan 1x in het jaar fokt ze bij allemaal er een veulen uit.

Lijkt een beetje op de situatie hier. Alleen ben ik de enige die ze doet op het moment (als ik t niet red zoeken we nog iemand erbij) en ik hoef niks te betalen haha. Wat een luxe :))
eigenaar fokt er mee en ik houd ze op conditie en hou ze lekker bezig. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:12

Haha kijk dat is een goede deal Lauke

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:13

ok, zou eerlijk gezegd nooit betalen als ik weet dat paard elk jaar een veulen krijgt en al helemaal geen startkaart aanvragen enzo.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:16

Dat hoor je ook niet veel Lauke, ik heb toevallig hetzelfde. Alleen wordt er met 'mijn' merrie niet gefokt.
Voel me wel altijd ontzettend verwend dat ik dit zo mag doen :D.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:29

Nou ja ergens kan ik het ook wel snappen.
Als iemand een eigen paard heeft, stelt dat paard voor jou ter beschikking voor het lease.
Onder voorwaarde dat die gene met zijn/haar éigen paard wel elk jaar een veulentje fokt is het toch v.t.v. bekend?
Als je er allebei geen probleem mee hebt is het toch een goede oplossing voor beide ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:38

Waar maar zou niks voor mij zijn

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:59

Kaula schreef:
Dat hoor je ook niet veel Lauke, ik heb toevallig hetzelfde. Alleen wordt er met 'mijn' merrie niet gefokt.
Voel me wel altijd ontzettend verwend dat ik dit zo mag doen :D.

Klopt, heerlijk verwend <3 zulke lieve mensen ook!
Loop daar nu al drie jaar rond. Alleen wel heel erg balen dat ie makkelijk is met verkopen.
Verna is de enige die er nu twee jaar is. Verder steeds ongeveer een jaar bezig geweest met een paard en vervolgens uit t niets verkoopt ie ze dan, echt jammer. Daarom was ik ook zo blij dat Verna nu weer een goed veulen had neer gezet. Dat geeft weer meer kans op blijven. Zeker als ze een jaartje niet drachtig zijn weet je nooit wat ie doet en is de kans groter dat ie ze verkoopt. Maar verna doet t super nu, zowel voor de fok als nu met wedstrijd dus die heeft wel kans van blijven :))
Voel me altijd zo bezwaard als ik ze om iets moet vragen over wedstrijd oid. Terwijl zij het alleen maar leuk vinden, maar ik ben al lang blij dat ik daar überhaupt nog mag rondlopen haha. Vervolgens wil ie ook nog wel eens uit het niets een keer een les of wedstrijd ofzo betalen en neemt ie me altijd mee naar keuringen enzo.
Zo lief, maar voel me dan altijd ook wel bezwaard :o

kwa fokken, t valt eigenlijk heel erg mee hoeveel last je hiervan hebt hoor :j misschien in totaal twee maandjes rustigaan doen en eventjes niet rijden. Daarna kan je ze al heel snel oppakken en zo'n veulentje is ook wel erg leuk :)) Al met al valt dat erg mee :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:13

Hier nooit last gehad met als mijn vader weer een veulentje bij het paard wilde hebben. Zijn genoeg wedstrijden door het hele jaar. Dus die 1 of 2 die je dan evt. zou missen.
Bovendien is het ook wel weer leuk dat jonge spul in de weide.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:30

Lauke, inderdaad een beetje hetzelfde alleen begrijp ik dat jij de paarden rijd en die ook verkocht kunnen worden? Dat heb ik dan weer niet, deze 4 paarden zijn van haar zelf en zullen nooit verkocht worden, het zijn echt haar oogappeltjes :P
Ze hebben ook nog wat paarden voor de verkoop die ingereden en doorgereden worden, maar dat doet een andere meid. Ik heb dus wel de garantie dat Zotte ook nooit weg gaat.

En het betalen ervoor.. ja natuurlijk doe ik het liever niet maar ik ben achteraf zo blij dat ik het gedaan hebt, we hebben het echt super, we mogen echt alles met de paarden doen de eigenaresse doet nooit ergens moeilijk over. Ook ben ik jaren gestopt geweest en sinds 3 jaar nu weer begonnen en vroeger alleen recreatief gereden dus eigenlijk geen niveau. Dat vonden ze allemaal geen probleem, nou alle verzorgpaarden hier in de buurt vroegen mensen met minimaal B/L niveau dus dat ging hem niet worden voor mij. Plus de eigenaresse heeft ook wel de luxe met een binnenbak (paarden staan gewoon aan huis dus geen pension stalling)

Wat Lauke inderdaad zegt over de dracht eigenlijk heb je er misschien maar 3 maanden last van dat ze een veulen krijgen, de rest van het jaar kan je gewoon rijden en gewoon starten. Ze heeft op alle Friezen na ook 1 KWPNer staan (Gribaldi) en die heeft gewoon wedstrijden gelopen met de dracht tot en met het ZZ-licht.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:39

klopt ja, hij is daar gewoon heel makkelijk in. Hij heeft zelf verder niks met die paarden, hij vind t fokken leuk, maar verder snap ik nog steeds niet helemaal waarom die ze nu eigenlijk heeft :')
Maargoed, hij zorgt er wel super voor hoor! Stalletjes zijn altijd schoon enzo. Maar als er eentje dus niet goed doorfokt is de kans groot dat ze dat jaar er op niet meer bij ons staan. Of als ze geen ster worden bijvoorbeeld.
Dus dat is wel echt heel vervelend. Heb al meerdere keren op het punt gestaan om een startpas aan te vragen en hup, dan gingen ze weer weg.

Ik denk dat dat komt omdat ie vroeger een paard heeft aangehouden, wat ie toen beter had kunnen verkopen.
Fimmy en ja, die hebben we nog steeds na bijna 20 jaar :+ Die is al drie jarige kampioen geworden op de fokdag, heeft ie toen heel veel geld voor kunnen krijgen, maar niet verkocht. Die heeft uiteindelijk nooit goede veulens gegeven. Maarja, toen stond ze dus al een aantal jaar op stal en zijn vrouw is helemaal gek om Fimmy haha. Die gaat ook echt nooit meer weg :))

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:39

Ik ben toch blij dat er niks verkocht wordt bij mij, of in ieder geval, de plannen zijn er niet.
Zou het ook niet zo erg vinden om er voor te betalen, iemand onderhoud toch een paard waar ik alleen maar plezier van heb.
Eigenlijk is het in deze regio ook vrij normaal om ervoor te betalen en het verbaasde mij echt dat dat hier niet het geval was.
Zou het wel tof vinden om haar in de verre, verre, verre toekomst over te kunnen nemen, mocht ze ooit verkocht worden.

Estherr__1 dat is helemaal fijn met een binnenbak! Dan betaal je misschien ook wel een beetje voor de faciliteiten?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:57

Kaula, ja klopt ook de verlichting van een binnen bak kost ook heel veel geld, en ze zorgt altijd voor goed tuig enz. de paardjes komen niks te kort
Ik zie het inderdaad ook vaak voorbij komen dat je ervoor moet betalen, uit welke regio kom jij?

Lauke, dat is ook wel jammer hoor dan ben je net lekker aan t rijden wil je een startkaart aanvragen en word ze verkocht.. -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:23

De ontsteking kan door veel dingen komen. Maar hetbegint bij een lagere weerstand. Ze heeft dit jaar veel dazensteken op haar gehad en dit is ook gaan ontsteken. Het leek op puistjes.
Die heb ik met betadine schoon gehouden. Dus dit kan met andete oorzaken het gevolg zijn.

Volgens de da kon ik t niet eens voorkomen. En dat voelt zo machteloos.

Op het plekje na isze kiplekker. En al weer goed aanwezig op stal.

Dat we stil liggen houdt me niet bezig. Ben allang blij als t geen pij meer doet bij haar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:42

Komt wel goed, maralyn.

Voor wie dressuur wil kijken, het is nu op eurosport.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:59

Even een ego post ik heb zo fijn gereden met mijn les net hals strekken ging goed en de galoo klein beetje kunnen sluiten hij kwam ook al hele stukken op achter voelde zo fantastisch!

Maralyn dat is inderdaad het belangrijkste!