[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:24

Interessant onderwerp. Ik denk dat het er aan ligt wat je volgt. Als je 2 klassieke richtingen tegenover elkaar zet, Frans en Duits, zie je dat bij bij puur Frans van voor naar achter wordt gereden en bij puur Duits van achter naar voor. het eindresultaat is hetzelfde. Bij van voor naar achteren is het wel ontzettend zaak de kaak ontspannen te houden en te zorgen dat het paard zijn eigen hoofd draagt.

Het kan allebei zo zijn nadelen hebben. Ik heb klassiek Duitse paarden gezien die geweldig mooi voorwaarts neerwaarts konden lopen, maar waar echte verzameling een ander verhaal was. En bij Frans is het natuurlijk niet onmogelijk dat de onderhalsspier wordt getraind ipv de bovenhalsspier en bij een minder correct gebouwd paard is er de kans op een rug die wordt weggedrukt.

Eens met Cloris: ik zou ook veel contrastelling proberen en de nagefelijkheid voor zover dat bestaat los van verzameling komt het best voort uit de zijgangen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:40

nombrado schreef:
nadina schreef:
Lijk me interessant centred riding!

ik moet eerlijk zeggen, dat ik met centred riding nog niet het optimale middelpunt zie ontstaan bij de ruiter.
vooral door tekorte beugels en teveel spanning houden in het bekken, teveel op billen zittend of holle rug

ben ik niet met je eens vooral het holle rug en billenzit verhaal, nou sluit mijn instructie behoorlijk aan op heel veel dingen die ik met C.R. ook hoorde maar toch was er met andere dingen weer een nieuwe blik, ja ik vond het reuze intressant en zeker wanneer je moeite hebt met je zit enz ;) tis nog leuk ook zo'n dag :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:42

idefix4 schreef:
Beda: Ik wilde dat je een deur verderop woonde. Je mocht het me echt komen tonen. Weet je, ben echt wel zoekende. Frank keek mee en geloof me, hij was echt dwars. Ik doe er alles aan om mijn handen goed te houden, want daar zijn we met ons tweetjes op gefocust! Echt! En het ging echt beter al een paar weken. Maar afgelopen vrijdag besloot ik dat een zachter bitje mss wel fijn zou zijn voor hem. En ik ben daardoor alles wat lukte weer kwijt geraakt. Sam is gewend om de teugels uit mijn handen te trekken. Het maakt niet uit hoeveel ik ontspan, zodra de druk een seconde iets verslapt, zelfs als hij ontspant, heeft ie het bit al weer vast. Hij is daar heel erg snel in.
De achterhand heb ik aan het werk. Dat is het **** juist! Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar dit is absoluut geen angst verhaal. Hij wil gewoon echt niet. En hij heeft 100% zeker weten nergens pijn. Hij verrekt het gewoon. Hij heeft alle bespiering om het gewoon te kunnen. Zodra ik hem echt aan het werk heb, doet ie het probleemloos, maar als ie maar denkt dat ie er onder uit kan, probeert hij het.
Ik heb zondag bijna een uur afwisselend in contrastelling gereden om hem nageeflijk te rijden en ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik niet meer kon. Hij wel! Hij heeft het gewoon verrekt!
En ik weet zeker dat ie spieren voelt, volgens mij is het gewoon onwillige luiheid. Ik begin daar echt in te geloven.

Ik wil best een keer langskomen bij je hoor echt waar, dan combineer ik dat met andere dingen ;)

Barroco

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:49

Hai iedereen, al een tijdje niet hier geweest, maar ivm dit topic een dringende vraag:

Barroco @ [BM] [besloten] De barokke paardenliefhebbers gaan meeten!

Is er iemand, die Madelief en mij, vanaf Alkmaar naar Noordwijk wilt rijden, zaterdag 31 okt?? Wij willen met 2 paarden erheen, dus als er iemand is met een e-rijbewijs, die het leuk lijkt te komen kijken, en Furia, Madelief mij en CHris (Friese merrie die ik rijd) te meeten, en dan natuurlijk de strandrit te zien met een aantal prachtige PRE's en Friezen, please let me know :).

Of iemand die zo'n klein vrachtwagentje heeft waar je mee mag rijden als je je gewoon rijbewijs hebt?

Het hangt een beetje van ons af of het doorgaat, en dat zou toch erg leuk zijn..
Ik hoor graag van iemand!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:04

BrankaZ schreef:
Als hij rechts vasthoudt kan ik er vanuit gaan dat hij niet recht is. Ik zal dan ook meer op rechts komen te zitten. Zaak dus om zelf gewicht over beide benen/bekkenhelften te verdelen en Frío op vier benen te zetten. Verder probeer ik op de linker teugel wel contact te houden en lukt dat echt niet dan probeer ik te werken aan de rechterstelling maar niet met constante teugeldruk want dat is hem iets aanbieden om vast te blijven houden.
In tegenstelling tot de manier waarop Mayke rijdt, rij ik wel met hulp van de teugels. Er leiden meerdere wegen naar Rome ;)

Ik kan en mag niet verwachten dat Frío ontspant en nageeft als ik hem niet eerst rechtricht (bedenk zelf maar eens of het fijn is om je rug bol te maken en met je kin naar de borst te bewegen als je schouder of nek aan 1 kant vast zit....). Sterker nog, als hij recht is ontspant hij en geeft hij vanzelf na. Daar hoef ik dan niets meer voor te doen en ik heb dan ook nagenoeg geen gewicht in mijn handen.

Hier schrijf je wel beide dingen....
onderstaand geen gewicht in handen, je werkt met je zit dit te bereiken.
in feite dus hetzelfde toch?
aan de ene kant zeg je wel met hulp van teugels te rijden, aan de andere kant doe je het met je zit om nagenoeg niets in je handen te hebben.
laatste is exact de manier waarop ik rijd.
het rechterstelling bewerkstelligen met handen, gaat ten koste van balans en kan je het bekken van je paard juist vastrijden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:25

Als Frío rechts vasthoudt, word ik door hem op rechts gezet en zal hij zijn gewoonte houding linksgebogen aannemen. Ik moet dus zorgen dat mijn gewicht van die rechterkant af is en vraag ondersteunend met mijn hand wat rechterstelling. Overigens heeft het de voorkeur dat hij op de rechterhand de linker teugel aanneemt en zodoende vanzelf op de buitenteugel (links dus) de juiste stelling aanneemt.
Ik doe dus wat meer dan jij ;). Jij doet echt alles op zit.
Op het moment dat hij ontspannen is, zijn buiten de gewichtshulpen nog maar minimale teugelhulpen nodig omdat hij heel licht in de aanleuning is.
Laatste is overigens best moeilijk, maar ook dat ligt aan/bij mij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:25

Bullymonster schreef:
Het kan allebei zo zijn nadelen hebben. Ik heb klassiek Duitse paarden gezien die geweldig mooi voorwaarts neerwaarts konden lopen, maar waar echte verzameling een ander verhaal was. .

wat versta je onder voorwaarts neerwaarts?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:29

BrankaZ schreef:
Als Frío rechts vasthoudt, word ik door hem op rechts gezet en zal hij zijn gewoonte houding linksgebogen aannemen. Ik moet dus zorgen dat mijn gewicht van die rechterkant af is en vraag ondersteunend met mijn hand wat rechterstelling. Overigens heeft het de voorkeur dat hij op de rechterhand de linker teugel aanneemt en zodoende vanzelf op de buitenteugel (links dus) de juiste stelling aanneemt.
Ik doe dus wat meer dan jij ;). Jij doet echt alles op zit.
Op het moment dat hij ontspannen is, zijn buiten de gewichtshulpen nog maar minimale teugelhulpen nodig omdat hij heel licht in de aanleuning is.
Laatste is overigens best moeilijk, maar ook dat ligt aan/bij mij.

ohh ik heb wel degelijk mijn buitenteugel erbij hoor ;) vooral bij de jonge paarden of nog niet krachtig gespierde paarden. sommige kunnen bijna lettelijk omvallen hahahha.
Ik rijd dus dan alles met buitenteugel
ook mooi om te zien, met les, dat gemelo op het moment dat de ruiter stuurt met binnenteugel, of niet afwend of zwaar over de buitenschouder wegvalt, tegen paaltjes aan hahahahahhaha *hoezo afstraffen*
de paarden weten het wel

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:55

nadina: wat vaker zonder beugels rijden? Ik merk dat ik hierdoor wel wat stabieler en meer ga zitten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:55

Mies_Apollo schreef:
nadina: wat vaker zonder beugels rijden? Ik merk dat ik hierdoor wel wat stabieler en meer ga zitten

Toch hoeft dat zeker niet altijd losheid te geven, vaak ga je dan toch knijpen met bovenbenen en knieen om weer stabiliteit te krijgen ;)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:11

klopt, maar dat is wel iets waar je op kan letten....
ik rij af en toe een kwartiertje zonder beugels en let dan puur en alleen op mn zit en vooral dat mn lijf ontspant... merk zeker wel verschil in mn gehele zit nu ik dat met regelmaat doe

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:18

Mies_Apollo schreef:

ja precies, is zeker waar...
daarvanuit je ontspanning en middelpunt vinden..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:19

cloris schreef:
Mies_Apollo schreef:

Toch hoeft dat zeker niet altijd losheid te geven, vaak ga je dan toch knijpen met bovenbenen en knieen om weer stabiliteit te krijgen ;)

ahaa...dan zit je dus niet op je middelpunt...of teveel gekanteld bekken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:21

eigenlijk vreemd...
dat we van onze paarden verwachten atletisch en krachtig en kunnen dansen, en de ruiters hun eigen lijf daarin niet kennen, of oefeningen doen, en vaak zich niet bewust zijn van spieren en beweging

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:01

Michelle weer even een poging wagen hier :)

Hosante fijn buiten gereden gisteren +:)+

Nadina, gave clinic gehad!

Anouk tuurlijk mag je mijn uitleg wel meenemen.. hoop alleen dat ik t een beetje duidelijk heb omschreven.

Barocco, helaas kan ik jullie niet helpen.

Hihi de Fant was stout vanaaf := Ik had Flan in haar box gepoetst. Jan was bezig met Pablo op te zadelen en met t hoofdstel had ik even geholpen. Daarna meegelopen naar de bak.
Had Jan blijkbaar de deur niet helemaal goed dicht gedaan.
Waarschijnlijk heeft ze die met haar billen opengeduwd en stak snel naar de stal er tegenover over.. :))
Had ze zich in de box naast de hengst geparkeerd :oo
Iig stalgenootjes hebben haar maar weer teruggezet... Lellebel... :')

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:18

nombrado schreef:
[
Mies_Apollo schreef:

Ik doe aan bodybalance, dus ik probeer echt wel aan mijn eigen lijf te werken. Daarnaast kan ik denk ik dat ik beter kan zorgen dat ze uit haar eigen houdinkje komt en haar rug meer gaat gebruiken door haar net iets lager in te stellen. Als ik dan haar rug voel 'veren' kan ik gaan zitten. Ik denk dat ik zonder beugels nog meer ga stuiteren of inderdaad ga klemmen. Ik moet gewoon de verleiding weerstaan om te denken 'het is wel goed zo'. Als zij haar rug aanspant ga ik stuiteren waardoor ze haar rug nog verder aanspant en dan kom je in een cirkel. Ik moet op dat moment meer in mijn paard gaan zitten maar eigenlijk lijkt het me beter het stuiteren te voorkomen door pas te gaan zitten als zij haar rug loslaat. Thuis heb ik hier ook niet zoveel last van, maar ze is zo enthousiast als ze mee mag!

Dank voor alle tips!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:25

nombrado schreef:
ahaa...dan zit je dus niet op je middelpunt...of teveel gekanteld bekken.

Het gaat erom dat niet iedereen zijn/haar middelpunt weet te vinden en niet iedereen als een godje op zijn/haar paard zit, zonder beugels rijden is niet direct een goed hulpmiddel omdat veel ruiters/amazones dan gaan knijpen met de benen juist omdat ze die balans enz nog niet hebben en dat is helemaal niet goed want dan bereik je juist het tegenovergestelde want veel ruiters gaan vanuit daar dus helemaal niet meer loslaten en al helemaal de ontspanning niet. Even ter verduidelijking, ik zeg niet dat het slecht is ik zeg dat het zeker niet zomaar hoeft te betekenen dat het werkt ;)

Nadina; Body Balance is leuk! en zeker goed te gebruiken bij het paardrijden ;)

Jellie; echte merrie actie, zo heb ik ook wel eens een ontsnapte merrie voor Piropo zijn box gehad
Laatst bijgewerkt door cloris op 13-10-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:40

Ik ben dus helaas zo'n persoon die niet graag zonder beugels rijdt. Meerdere factoren waardoor het voor mij niet prettig is: ik heb een slechte rug en door de onstabielere zit krijg ik daar sneller last van. Zonder zadel rijden is voor mij dus ook erg onprettig. Mede doordat Frío best wat beweging heeft. Verder is de oorzaak van mijn slechte rug een factor die bijdraagt aan niet fijn rijden. Ik ben in het verleden n.l. van een paard geklapt en heb helaas nog een stuk spanning op bepaalde momenten. Vooral in gevallen dat ik bang ben om weer te vallen en zonder beugels is dat gevoel een stuk groter. Ik vermoed dat ik dus iemand ben die zoals Cloris aangeeft gaat knijpen uit spanning.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:12

cloris schreef:
Ik wil best een keer langskomen bij je hoor echt waar, dan combineer ik dat met andere dingen ;)

Toch een dagje Efteling dan? :D

Cyrina -> Dat zijn al best veel mensen die interesse hebben getoond in de merrie!
Het is ook niet veel geld voor een paard met een goede afstamming.
(mij zegt het eerlijk gezegd niets, ben niet thuis in de afstammingen van de PRE)

Mayke -> Je bent iig zacht in het zand gevallen, verder niets aan over gehouden?

Marielle -> In tijden als waar jullie nu in zitten is het idd fijn je familie om je heen te hebben.
Hele dikke knuf van hier!

Haha! Die Fant! Zij zorgt er wel voor dat jullie weer lachen met haar grappen! :+

Anouk -> Ik heb Piet nu al verschillende keren aan het werk gezien, en idd, die man is zó enthousiast!
Hij heeft echt passie voor waar hij mee bezig is en dat straalt hij ook uit, heel leuk om te zien!

Martine -> Fijn te lezen dat het al weer wat beter gaat met Flaav z'n been.

Branka -> Jij bent al net zo zuinig op Frío als ik op Rintske. :Y)
Ik laat ook lang niet iedereen op haar rijden.
En als er iemand op mag rijden dan is het zónder sporen, en ik blijf er zeker in het begin bij.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:14

Hoi allemaal, wat een tips komen er voorbij zeg. Ik les zelf bij Pedro d'Almeida en wij werken voornamelijk aan het feit dat de schouder altijd voor gaat in de wending en rijden heel veel schouderbinnen en buitenwaarts om het paard recht te richten. We beginnen in stap en pas als ze daarin loslaten en recht worden gaan we in draf verder. We werken wel veel met tempowisselingen waarbij het paard wel nagevelijk en op lengte moet blijven.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:12

Mayke: Haha, de meeste vallen op zo’n maf moment, dat je het juist niet verwacht. Lekker ding die Nombrado, zo lekker zielig kijken. ;-)

Jell: Jee, wat eng die twee paarden die los liepen. Waren ze ontsnapt ofzo?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:22

Ik heb de afgelopen 3 dagen heerlijk zonder zadel met Atlas in de bak vertoefd en daarna heerlijk buiten uitstappen. Hij gaat per dag zo super vooruit, echt heerlijk. Binnenkort laat ik een andere zadelmaker langskomen, want er is er nu een 3x langsgekomen en het zadel ligt nog voor geen ene meter. Terwijl de laatste keer hij hem ter plekke heeft opgevuld en bekeken. Ik durf echt nog niet met dat zadel te gaan rijden. Dus is het weer wachten op een andere zadelmaker.

Gisteren heb ik zo heerlijk gereden met Atlas en dat werd zo verpest door een mede stalgenoot.
Ze komt de bak binnen, stapt een rondje en dan moet het beesie het op een rennen zetten. Hij is net 4 jaar en is een bels. Er ligt een zadel op wat klappert en bijna op zijn nek ligt, waardoor hij helemaal niet vrij kan bewegen. Zij schelden op hem en maar slaan. Ik denk negeren, maar ja dat ben ik, dat kan ik dus niet negeren. Dus ik dat meisje vriendelijk verteld, dat het zadel niet zo best ligt en het paard er niets aan kan doen dat hij niet goed kan draven. En wat zegt ze dan ijskoud, dat weet ik, maar hij moet niet zo mutsen.
Ik mijn woede in bedwang houdend, maar dan hoef je hem toch niet zo te slaan, harder kan hij toch niet. Zegt ze: hij zal wel moeten!!
Ik nu dus echt boos: als je weet dat het zadel niet goed ligt, dan leg je dat er toch niet op?!
Zij weer: Het is mijn paard niet, dat is aan de eigenaar, daar kan ik niets aan doen.
Ik weer: dan ga je toch zonder zadel rijden, of gewoon niet.
Zei weer: dat kan ik niet, hij zal het er maar mee moeten doen. En daar ging ze weer schreeuwend en slaand door de bak. Dit vind ik echt dierenmishandeling. We weten wel beter, maar we doen er lekker niets mee. Bleh.
Ik ben toen maar de bak uit gegaan en lekker ontspannend buiten uit gaan stappen. Echt sneu voor dat paard. :(

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:38

Jee Eline, lekker geval is dat zeg.....
Goed dat je er wat van hebt gezegd.
Ken je misschien toevallig de eigenaar van dat paard ook?
Dan zou je die er eventueel op aan kunnen spreken en hem vertellen wat de gevolgen kunnen zijn met dat zadel en met hoe dat grietje met zijn paard omgaat.
Sommige mensen weten niet eens wat een verkeerd zadel met een paardenrug kan doen.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:40

marielle: ze heeft goed plek uitgekozen ;) was het een knappe hengst?

eline: ja hoe sommige met hun paard omgaan, maar iedereen weet het zelf altijd toch het beste en daar is niks tegenin te brengen, maar dat zal vast bij jou en mij ook zo zijn...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:29

BrankaZ schreef:
Ik ben dus helaas zo'n persoon die niet graag zonder beugels rijdt. Meerdere factoren waardoor het voor mij niet prettig is: ik heb een slechte rug en door de onstabielere zit krijg ik daar sneller last van. Zonder zadel rijden is voor mij dus ook erg onprettig. Mede doordat Frío best wat beweging heeft. Verder is de oorzaak van mijn slechte rug een factor die bijdraagt aan niet fijn rijden. Ik ben in het verleden n.l. van een paard geklapt en heb helaas nog een stuk spanning op bepaalde momenten. Vooral in gevallen dat ik bang ben om weer te vallen en zonder beugels is dat gevoel een stuk groter. Ik vermoed dat ik dus iemand ben die zoals Cloris aangeeft gaat knijpen uit spanning.

dus met andere woorden heb je een vals gevoel van vertrouwen met beugels hoe doe je dat met door zitten dan? want licht rijden moet je ook zonder beugels kunnen namelijk. rijden zonder zadel vind ik ook niet prettig maar dat heeft een andere reden.