Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:nadina schreef:Lijk me interessant centred riding!
ik moet eerlijk zeggen, dat ik met centred riding nog niet het optimale middelpunt zie ontstaan bij de ruiter.
vooral door tekorte beugels en teveel spanning houden in het bekken, teveel op billen zittend of holle rug
idefix4 schreef:Beda: Ik wilde dat je een deur verderop woonde. Je mocht het me echt komen tonen. Weet je, ben echt wel zoekende. Frank keek mee en geloof me, hij was echt dwars. Ik doe er alles aan om mijn handen goed te houden, want daar zijn we met ons tweetjes op gefocust! Echt! En het ging echt beter al een paar weken. Maar afgelopen vrijdag besloot ik dat een zachter bitje mss wel fijn zou zijn voor hem. En ik ben daardoor alles wat lukte weer kwijt geraakt. Sam is gewend om de teugels uit mijn handen te trekken. Het maakt niet uit hoeveel ik ontspan, zodra de druk een seconde iets verslapt, zelfs als hij ontspant, heeft ie het bit al weer vast. Hij is daar heel erg snel in.
De achterhand heb ik aan het werk. Dat is het **** juist! Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar dit is absoluut geen angst verhaal. Hij wil gewoon echt niet. En hij heeft 100% zeker weten nergens pijn. Hij verrekt het gewoon. Hij heeft alle bespiering om het gewoon te kunnen. Zodra ik hem echt aan het werk heb, doet ie het probleemloos, maar als ie maar denkt dat ie er onder uit kan, probeert hij het.
Ik heb zondag bijna een uur afwisselend in contrastelling gereden om hem nageeflijk te rijden en ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik niet meer kon. Hij wel! Hij heeft het gewoon verrekt!
En ik weet zeker dat ie spieren voelt, volgens mij is het gewoon onwillige luiheid. Ik begin daar echt in te geloven.
BrankaZ schreef:Als hij rechts vasthoudt kan ik er vanuit gaan dat hij niet recht is. Ik zal dan ook meer op rechts komen te zitten. Zaak dus om zelf gewicht over beide benen/bekkenhelften te verdelen en Frío op vier benen te zetten. Verder probeer ik op de linker teugel wel contact te houden en lukt dat echt niet dan probeer ik te werken aan de rechterstelling maar niet met constante teugeldruk want dat is hem iets aanbieden om vast te blijven houden.
In tegenstelling tot de manier waarop Mayke rijdt, rij ik wel met hulp van de teugels. Er leiden meerdere wegen naar Rome
Ik kan en mag niet verwachten dat Frío ontspant en nageeft als ik hem niet eerst rechtricht (bedenk zelf maar eens of het fijn is om je rug bol te maken en met je kin naar de borst te bewegen als je schouder of nek aan 1 kant vast zit....). Sterker nog, als hij recht is ontspant hij en geeft hij vanzelf na. Daar hoef ik dan niets meer voor te doen en ik heb dan ook nagenoeg geen gewicht in mijn handen.
BrankaZ schreef:Als Frío rechts vasthoudt, word ik door hem op rechts gezet en zal hij zijn gewoonte houding linksgebogen aannemen. Ik moet dus zorgen dat mijn gewicht van die rechterkant af is en vraag ondersteunend met mijn hand wat rechterstelling. Overigens heeft het de voorkeur dat hij op de rechterhand de linker teugel aanneemt en zodoende vanzelf op de buitenteugel (links dus) de juiste stelling aanneemt.
Ik doe dus wat meer dan jij. Jij doet echt alles op zit.
Op het moment dat hij ontspannen is, zijn buiten de gewichtshulpen nog maar minimale teugelhulpen nodig omdat hij heel licht in de aanleuning is.
Laatste is overigens best moeilijk, maar ook dat ligt aan/bij mij.
cloris schreef:Mies_Apollo schreef:nadina: wat vaker zonder beugels rijden? Ik merk dat ik hierdoor wel wat stabieler en meer ga zitten
Toch hoeft dat zeker niet altijd losheid te geven, vaak ga je dan toch knijpen met bovenbenen en knieen om weer stabiliteit te krijgen
nombrado schreef:[Mies_Apollo schreef:Toch hoeft dat zeker niet altijd losheid te geven, vaak ga je dan toch knijpen met bovenbenen en knieen om weer stabiliteit te krijgennadina: wat vaker zonder beugels rijden? Ik merk dat ik hierdoor wel wat stabieler en meer ga zitten
nombrado schreef:ahaa...dan zit je dus niet op je middelpunt...of teveel gekanteld bekken.
cloris schreef:Ik wil best een keer langskomen bij je hoor echt waar, dan combineer ik dat met andere dingen
BrankaZ schreef:Ik ben dus helaas zo'n persoon die niet graag zonder beugels rijdt. Meerdere factoren waardoor het voor mij niet prettig is: ik heb een slechte rug en door de onstabielere zit krijg ik daar sneller last van. Zonder zadel rijden is voor mij dus ook erg onprettig. Mede doordat Frío best wat beweging heeft. Verder is de oorzaak van mijn slechte rug een factor die bijdraagt aan niet fijn rijden. Ik ben in het verleden n.l. van een paard geklapt en heb helaas nog een stuk spanning op bepaalde momenten. Vooral in gevallen dat ik bang ben om weer te vallen en zonder beugels is dat gevoel een stuk groter. Ik vermoed dat ik dus iemand ben die zoals Cloris aangeeft gaat knijpen uit spanning.