Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:39

Wat een lieve uitstraling heeft hij Claire!

Lastige beslissing zinzi, maar ook knap dat je voor haar de keuze maakt.

Hier vandaag weer de hele dag dekens op, volgens mij vinden ze dat wel fijn. Ik ga ze nog maar eens aan het werk zetten maar heb zelf ook niet zo’n zin de kou in te gaan :=

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:53

Dank jullie wel! Het is ook echt een heel bijzonder paard

@zinzi snap je keuze wel.. sommige Spanjaarden zijn zo sensibel dat moet ook bij je passen. Hopelijk vind je een fijn huisje…

Ik vond het vandaag ook koud! Ga het morgen maar mijn bucas deken opleggen van 150gram hij staat nu nog onder een 300 gram. Vanmiddag scheen het zonnetje nog even. Toen heeft Romero nog even genoten van de warme stralen..

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:10

Dan had je geluk, ik heb helaas geen zon gezien…

Nog wel even de dames aan het werk gehad net, nu lekker warm op de bank binnen :D

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:10

Even een vraagje voor jullie? We hebben echt al alle bitten geprobeerd. Stangetje, enkel gebroken, dubbel gebroken, watertrens, D trens, trust bitjes, appelbitje, bitloos noem maar op. Maar hij vertikt het zonder bijzetje nagefelijk te lopen(giraffe). Het lijkt alsof hij zijn rug niet los durft te laten. Fysio en dierenarts er ook bij gehad dus lichamelijke problemen zijn uitgesloten. Ook zijn erreplus zadel word 2 keer per jaar nagekeken. Op zich pakt hij het bit wel aan zoekt je hand op maar over zijn rug lopen vind hij super lastig waardoor hij zijn achterhand er niet goed onder zet. Al gaat dit steeds beter. Dit schijnt toch wel een bekend fenomeen te zijn bij Spanjaarden. (Het moeilijk nagefelijk lopen) Weet dan ook niet hoe hij getraind is in Spanje. Aan zijn neus te zien met een serretta. Dit is dan ook het enige minpuntje die ik aan Romero kan noemen. In de B gaat het nu nog wel. maar voor het plaatje als we straks L moeten gaan starten word een lastige..

Hebben jullie misschien nog tips wat ik niet geprobeerd heb? Qua bit of iets anders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:13

Dat ga je met een ander bit niet oplossen, dat zit in het lijf en het gereden zijn.

Het moeilijke nageeflijk lopen herken ik ook totaal niet. Vind de Iberische paarden daar juist makkelijker in.

Is hij lichamelijk wel helemaal in orde? Zo, ja dan zou ik toch echt met een goede instructeur aan de gang gaan en gaan trainen aan de longe. Ik denk niet dat het aan het paard ligt, tenzij hij medisch iets mankeert.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:19

Nee het lichamelijke is uitgesloten door de veearts(foto’s) ook de fysio erbij gehad.

Onze stalhouder heeft vroeger veel Spanjaarden gehad en zei ze het wel vaker ziet.

Hij kan het zeker wel. Maar denk dat hij dressuurmatig weinig kende. Kreeg hem in het hele begin de bak niet rond gestuurd. Bij mij lukt het nu goed om hem goed en ontspannen te rijden. Heb ook een goede instructeur die bekend is met het ras. Maar bij mijn bijrijder en dochter vertikt hij het. ( of hij is gewoon ontiegelijk slim en eigenwijs) dan denk ik goh hoe kan dat?

Die krijgen het met mijn hoofdstel niet voor elkaar. Ik heb gewoon een simpel dubbel gebroken bitje. Bij hun word hij super sterk en loopt hij onder ze uit en als een giraffe door de bak heen. Dus ik dacht moet ik dan iets anders gaan proberen? Aangezien het In het begin zo’n zoektocht was waar hij goed op liep.
Laatst bijgewerkt door Clairetje81 op 12-03-25 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:24

Ik herken het ook niet, maar ik mijn PRE-kruising is in NL opgeleid dus dat maakt waarschijnlijk ook uit. Hij zoekt heel makkelijk de hand op. De aanleuning is nog niet goed (erg onrustig), maar dat komt ook omdat we nog niet echt aan het werk zijn, vanwege mijn angst. Hij kan zeker even met de rug strak lopen, maar zodra ik hem de ruimte geef en been geef ontspant hij en is dat weg. Moet eerder opletten dat hij niet te kort wordt in de hals.
Bij mij is het vooral: rechtop zitten en ruimte geven. Zodra ik voorover val loopt hij niet lekker meer, en als ik de teugels te strak neem wordt hij ook te gespannen.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:37

Mijn dochter gaat met hem op wedstrijd maar hij vertikt het bij haar gewoon. En mijn dochter kan best aardig rijden. Maar goed bij haar doet hij wel meer wat hij bij mij absoluut niet doet.

Of hij is zwaar eenkennig of ontiegelijk eigenwijs? Dan is dat de conclusie die ik hier dus uit moet trekken

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:41

Ik herken het ook niet. Ik denk dat het echt iets rij technisch is als je ook al zegt dat het jou wel lukt en anderen niet. Ik zou investeren in goede training vanaf de grond, echt dressuurmatig, zodat hij beter leert zijn lichaam te gebruiken.
Eigenwijs sowieso niet, misschien eerder miscommunicatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:51

Clairetje81 schreef:
Nee het lichamelijke is uitgesloten door de veearts(foto’s) ook de fysio erbij gehad.

Onze stalhouder heeft vroeger veel Spanjaarden gehad en zei ze het wel vaker ziet.

Hij kan het zeker wel. Maar denk dat hij dressuurmatig weinig kende. Kreeg hem in het hele begin de bak niet rond gestuurd. Bij mij lukt het nu goed om hem goed en ontspannen te rijden. Heb ook een goede instructeur die bekend is met het ras. Maar bij mijn bijrijder en dochter vertikt hij het. ( of hij is gewoon ontiegelijk slim en eigenwijs) dan denk ik goh hoe kan dat?

Die krijgen het met mijn hoofdstel niet voor elkaar. Ik heb gewoon een simpel dubbel gebroken bitje. Bij hun word hij super sterk en loopt hij onder ze uit en als een giraffe door de bak heen. Dus ik dacht moet ik dan iets anders gaan proberen? Aangezien het In het begin zo’n zoektocht was waar hij goed op liep.

In Spanje rijden ze vaak anders dan in NL. Niet op contact en met stang, serreta en veel been. Paard kan in de war raken als er ineens wel met contact gereden wordt. Maar sterk? Ik zeg altijd dat geen paard kan vasthouden zolang een ruiter niet vasthoudt. Ik denk dus echt dat het aan de ruiters ligt en dat die beter moeten leren rijden. Loslaten aan de voorkant en met been naar hand leren rijden.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:58

Dat ga ik dan maar eens proberen om met mijn dochter eens grondles te doen.. kijken of ze elkaar dan beter gaan leren begrijpen.. zij is zwaar autistische en hij net een spiegel mogelijk zit het hem daar ook in. Als zij wat gespannen is en vol in haar hoofd denkt hij dikke doei.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:02

Ik herken het ook niet, de mijne had 12 jaar in Spanje gestaan en ook met seretta gereden gezien de lidtekens op de neus. Maar die van mij liep ongeveer vanzelf nagefelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel na het kopen meteen door de tandarts laten doen, doe ik eigenlijk altijd als ik een nieuw paard koop.
De mijne liep ook aan de longe zelf met z’n neusje mooi naar onderen. Wel een dun dubbelgebroken bit, dat leek voor hem het fijnst.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:10

Laat ook jaarlijks de tandarts komen

Hij kan het ook gewoon maar dus niet bij iedereen blijkbaar. Terwijl hij in mijn ogen makkelijk te rijden is. En ik ben echt geen goede ruiter..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:38

Ik herken het wel een beetje, maar niet helemaal.

Peet is moeilijk over de rug te krijgen, hij is makkelijk in een knik te rijden. Correct over de rug krijg je door overgangen, overgangen, overgangen en overgangen. Hij kwam ook uit Spanje, ook de littekens op de neus en kon aan het begin enkel op stang en trens gereden worden. Wij zijn gewoon begonnen met zijn voorhand helemaal los laten en 100000 overgangen rijden. De aanleuning komt dan vanzelf.

Ik vind hem op jouw foto's ook niet overal nagefelijk, wel met een knik in de hals, maar niet over de rug. In hoeverre je dat van foto's kan zien. Je zegt dat jullie les krijgen, wat vind diegene ervan?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:15

Ik kom even aanhaken omdat ik het wel herken van Spanjaarden. Het weg krabben naar de borst maar ook de kameel. Waarbij het wegkrabbelen meer Spanjaard specifiek is en de kameel meer onbalans specifiek ;)

Wat ik op de foto zie is het weg duiken voor het bit en geen nagevelijkheid. Kan vertekenen door de foto's, verkeerd moment misschien?
Hij probeert hier aan je hand te ontsnappen en loopt achter de loodlijn. Het oogt - in mijn ogen - verre van nagevelijkheid.

Casta begon dit te doen toen we van instructrice geswitched waren.
Waar het op neer kwam, hij vond het lastig, had eigenlijk geen balans en door zijn kin verder naar zijn borst te knikken kon hij hier makkelijker mee weg komen, want zo had ik minder contact met hem en ondanks dat het er voor buitenstaanders wellicht wat mooier uitzag, had ik absoluut niet het gevoel dat we de goede kant op gingen en dat ik hem een nieuw probleem in de schoenen duwde. Terug naar af.

In eigenwijs of ondeugend geloof ik niet. Een paard denkt zo niet.
Hij reageert op de tools die hij aangerijkt krijgt en snappen ze het niet, dan heb je niet de juiste tools gegeven of misschien niet de juiste vraag gesteld, of ze kennen het antwoord gewoon niet.
Zo op het oog probeert hij bij jou weg te komen van de druk - nogmaals, moment opnames.

Je dochter en bijrijder, rijden hem toch anders waardoor hij niet dit gevoel heeft te moeten doen en kiest hier voor een, voor hem, meer relaxte positie om wel balans te houden, de kameel. Als ze harder gaan, vinden ze het makkelijk om balans te houden, ook als dat betekend plat door de bocht in galop met hoofd omhoog.

Ik zou helemaal terug naar de basis gaan. Bij Casta was ritme( en daarbij horend balans ) een mega uitdaging, zonder ritme ook geen balans. Toen hij eindelijk een ritme gevonden had, konden we gaan werken aan zijn balans en daarmee kwam vanzelf de nagevelijkheid. En met eindelijk bedoel ik echt eindelijk. Zelf kreeg ik hem er niet door heen. Uiteindelijk flink wat duiten bij elkaar gespaard om hem intern op training te kunnen zetten om te kijken of we hem er toch niet door heen konden krijgen. Na 3 maanden intensieve training op locatie bij mijn instructrice en besproken te zijn door de "meesters" of het mogelijk is dat een paard gewoon echt geen ritme heeft, viel bij hem ineens een kwartje. Zelf had het me amenooitniet gelukt.

Geen gemor aan hem, gewoon hem vertellen, laten zien en voelen hoe het ook kan.
Begrijpt hij je vraag niet? Formuleer hem anders en ga na of je hem de juiste tools hebt gegeven om het te kunnen begrijpen! En ga dit anders stapje voor stapje doen.

Ritme, balans lang laag, kracht opbouwen in deze positie, gevolgd door uithoudingsvermogen om het vol te houden en uiteindelijk kun je toe werken naar het oprichten en de nagevelijkheid. Kracht opbouwen doe je door veel zijgangen te oefenen, starten op de grond, juiste knopjes er op zetten met je zweep die vertaald kunnen worden naar voet hulpen en dan door pakken naar het rijden.
Ik denk dat dat een beetje de volgorde zou zijn waar ik naar toe zou gaan werken.

Hopelijk heb je er wat aan.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 13-03-25 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:22

Helemaal eens met KellyR
Balans gaat voor beweging .
Ik zie een paard wat in valse krul loopt.
Weggedrukte rug, geen of onvoldoende draagkracht vanuit achter waardoor hij diep loopt .
Achter de looplijn.
Het is voor hem of achter de LL of standje kameel .

Denk dat je met een goede WADH instructeur nog veel kan bereiken.
En gek genoeg is voor onze Spanjaarden een ongebroken bit met lichte hefboom vaak prettiger als een " lief " dubbel gebroken bitje , wat ook onrust geeft in de mond.

Mijn Cam wordt hinderlijk van een bit , zij is tot november gereden met een Hackamore

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:04

Ik sluit mij aan bij de voorgangers, ook ik zie geen nageeflijkheid maar een valse knik.
Anders rijden met goede begeleiding zal je zeker op weg helpen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:53

Clairetje81 schreef:
Dat ga ik dan maar eens proberen om met mijn dochter eens grondles te doen.. kijken of ze elkaar dan beter gaan leren begrijpen.. zij is zwaar autistische en hij net een spiegel mogelijk zit het hem daar ook in. Als zij wat gespannen is en vol in haar hoofd denkt hij dikke doei.

Dat herken ik dan weer wel, het zijn enorme spiegels en als zij gespannen is dan is ze mogelijk ook strak in haar lijf en qua spierspanning.

Hoewel er goede dingen gezegd worden denk ik niet dat hij zich opkrult zoals er benoemd wordt en wat inderdaad een ding kan zijn bij de Spanjaarden omdat Claire omschrijft dat hij met een bijzet gereden wordt?

Het klinkt voor mij meer alsof ze focus teveel op de voorkant ligt ipv het door het lijf lopen en het rugggebruik inderdaad waar balans ook bij hoort. Anyway het is lastig te beoordelen vanachter een scherm en zonder bewegend materiaal.

Zie wel op de foto dat het zadel niet echt bij de ruiter lijkt te passen, zadel is te klein..ruiter zit daardoor te ver naar achter en schouder, heup, hak vormen niet een lijn. Ruiter zit teveel in stoelzit en hierdoor kan hij zeker last krijgen van zijn rug.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:04

Goed gezien van het zadel Elisa, nu ik terugkijk zie ik wat je bedoeld.

Bij de Spanjaarden moet je focus inderdaad niet aan de voorkant liggen, hoe sterker jij wordt, hoe meer ze tegen de hand worden (dat is mijn ervaring in ieder geval). Bij Fuego moest ik juist loslaten of als dat niet lukte liet ik de teugels eigenlijk te lang, dan stoorde ik hem minder en kon hij veel beter door zijn lijf lopen. En nee ik ben ook alles behalve een goede ruiter hoor.

Dat spiegelen is zeer herkenbaar, mijn tip, begin ernaast en werk aan de dingen die hij spiegelt, als je dat voor jezelf voor elkaar hebt gaat het onder het zadel ook lukken.

Succes, het is echt een knapperd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:10

Fuego was wel echt super knap zeg, als ik zo die foto's weer zie..wat moet die een machtig gevoel hebben gegeven onder het zadel.
En die van Claire is ook een knapperd om te zien.

Ja een goed passend zadel voor paard en ruiter is erg belangrijk, een ruiter hoeft maar een fractie achter de beweging te komen en een paard kan er al last van krijgen. :)

En goed paardrijden/ trainen is natuurlijk gewoon heel moeilijk..ieder paard is anders en heeft weer eigen uitdagingen. Dat maakt het tegelijkertijd ook weer zo leuk. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:42

wat geven jullie allemaal op een fijne manier goede tips :)

Een goed zadel doet ook echt heel veel. Ik merk het aan Elevada meteen als het zadel niet meer fijn ligt, dan lijkt ze 'stuk' hahaha Ik heb nu geen zadel voor haar, maar we gaan er in de zomer wel weer eentje aanschaffen als ze tot die tijd stabiel goed blijft.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:21

Eens met mijn voorgangers. Aanvullend: mocht je toch denken dat het bit niet passend is bij het paard, doe dan eens een sessie bitfitting. Ik vind dit minstens zo belangrijk als een zadelpassessie. Met een bit is men snel geneigd om maar iets in te doen terwijl het echt goed moet zijn en je echt zo veel verschil kunt voelen.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:53

Foto’s zijn niet van mijzelf.. heb zelf niet zulke grote billen. Dus bij mij zit hij goed. Had van mijzelf even geen foto’s.

Goede tips! Heel erg bedankt kan ik wat mee. Ga dat is doen een bitfitter en misschien andere instructeur. Kijken vanuit een andere invalshoek..

Hebben jullie een idee van iemand in de buurt van Nijmegen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:41

Clairetje81 schreef:
Even een vraagje voor jullie? We hebben echt al alle bitten geprobeerd. Stangetje, enkel gebroken, dubbel gebroken, watertrens, D trens, trust bitjes, appelbitje, bitloos noem maar op. Maar hij vertikt het zonder bijzetje nagefelijk te lopen(giraffe). Het lijkt alsof hij zijn rug niet los durft te laten. Fysio en dierenarts er ook bij gehad dus lichamelijke problemen zijn uitgesloten. Ook zijn erreplus zadel word 2 keer per jaar nagekeken. Op zich pakt hij het bit wel aan zoekt je hand op maar over zijn rug lopen vind hij super lastig waardoor hij zijn achterhand er niet goed onder zet. Al gaat dit steeds beter. Dit schijnt toch wel een bekend fenomeen te zijn bij Spanjaarden. (Het moeilijk nagefelijk lopen) Weet dan ook niet hoe hij getraind is in Spanje. Aan zijn neus te zien met een serretta. Dit is dan ook het enige minpuntje die ik aan Romero kan noemen. In de B gaat het nu nog wel. maar voor het plaatje als we straks L moeten gaan starten word een lastige..

Hebben jullie misschien nog tips wat ik niet geprobeerd heb? Qua bit of iets anders?

Stille meelezer. Ik herken t heeeel erg. Balans probleem. Heb zoveel geprobeerd qua zadel, hoofdstel, bit, maar het was dus uiteindelijk balans. Goede instructeur was t enige wat hielp.

Ohja qua bit hielp een myler bitje hier wel het beste, daar zag ik ook wel verschil in, maar had het gehele probleem bij lange na niet opgelost.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:18

Clairetje81 schreef:
Foto’s zijn niet van mijzelf.. heb zelf niet zulke grote billen. Dus bij mij zit hij goed. Had van mijzelf even geen foto’s.

Goede tips! Heel erg bedankt kan ik wat mee. Ga dat is doen een bitfitter en misschien andere instructeur. Kijken vanuit een andere invalshoek..

Hebben jullie een idee van iemand in de buurt van Nijmegen?

Ik geloof dat Yorick Smit in die omgeving komt? Dikke vette aanrader! Hij heeft voor elk "probleem" 200 oplossingen. Geen idee of hij nieuwe mensen accepteert op het moment, maar is het proberen waard!