Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:14

Lauke, dankje voor je reactie en ervaring hier mee, ik heb dus geen ervaring met een drachtig paard en wedstrijden rijden. Wat had je achteraf gedaan?

Geertje, ze is momenteel niet drachtig van ggk dekhengst helaas.. Een gewone hengst die bij ons even op stal heeft gestaan.
En doorrijden wil ik ook wel gewoon zo lang mogelijk blijven doen, ik dacht er alleen aan om misschien niet meer te starten.

Sanet, wil ze ook zeker in beweging blijven houden, en over het zadel kan dat veel verschil uit maken of ze drachtig zijn of niet?

FriesWytske, ik ging niet direct voor de punten, het had leuk geweest om een punt mee te pakken maar ik was er van uit gegaan dat dit niet zou lukken. Wij beide moeten ook wedstrijd ervaring op doen, ze vond het ook allemaal heel spannend na jaren weer op de trailer en een hele vreemde omgeving. Maar ze heeft zich super gedragen daar was ik al heel trots op!

Hier ook harde wind en regen.. paardjes staan ook gewoon nog op land.
Bij ons staan ze dag en nacht op het land, vanaf deze of volgende week gaan ze 's nachts op stal.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:26

Estherr__1 schreef:
FriesWytske, ik ging niet direct voor de punten, het had leuk geweest om een punt mee te pakken maar ik was er van uit gegaan dat dit niet zou lukken. Wij beide moeten ook wedstrijd ervaring op doen, ze vond het ook allemaal heel spannend na jaren weer op de trailer en een hele vreemde omgeving. Maar ze heeft zich super gedragen daar was ik al heel trots op!

Dan zou ik gewoon zo lang mogelijk doorstarten. Die ervaring neem je dan gewoon al mee als ze weer weg mag, nadat ze haar veulen heeft gekregen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

Estherr__1 schreef:
Lauke, dankje voor je reactie en ervaring hier mee, ik heb dus geen ervaring met een drachtig paard en wedstrijden rijden. Wat had je achteraf gedaan?

Kwa wedstrijden had ik het denk ik wel zo aangepakt,dus zo'n anderhalve maand van te voren een wedstrijdje. Dat kon ze nog prima aan, al merkte ik wel dat ze vooral met de galop steeds meer moeite kreeg. Achteraf had ik haar wel gewoon door moeten rijden tot vlak voor de dracht. Ik heb haar op een gegeven moment bijna helemaal stil gezet omdat ze zo snel buiten adem was. Stukjes wandelen waren nog de enige dingetjes die we deden. Had achteraf ook prima nog wat bakwerk kwa stap en draf kunnen doen om haar nog een beetje op conditie te houden en dus die kracht ook nog wat te bewaren.
Verna had er vooral last van dat haar conditie heel erg achteruit ging door de dracht. Ze is van zichzelf al snel buitenadem, maar richting de bevalling was ze na een rondje stappen al zwaar aan het ademen.

Het zadel is indd ook wel een puntje om op te letten. Want die lag haar op een gegeven moment ook echt in de weg helaas. Ook dat was een rede om haar stil te zetten. Goed in de gaten houden of ie niet gaat knellen of klapperen. :j

maar ik denk dat het vooral per paard heel erg verschillend is. Zo heb ik drie jaar geleden ted tot een week voor de bevalling gewoon actief gereden. Wel iets minder galop, maar wel nog gewoon actief bezig geweest :)
Die had ook onwijs veel looplust. Dus gewoon kijken naar wat je paard aan geeft. je merkt het vanzelf. Dan wel door blijven rijden, maar je training hier wat op aanpassen. :)
Laatst bijgewerkt door Lauke op 21-10-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:35

Heb je helemaal gelijk in, ik heb er nog geen ervaring mee hoe ze het gaat doen als ze straks hoog drachtig is, dus zolang het gaat zo ik proberen zo lang mogelijk te blijven starten.

Ps. zijn er nog mensen uit dit topic die mee doen aan de clinic van Jenny Veenstra 14 dec in Tholen?
Ik heb me hiervoor aangemeld en heb er super veel zin in!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:39

Lauke schreef:
Kwa wedstrijden had ik het denk ik wel zo aangepakt,dus zo'n anderhalve maand van te voren een wedstrijdje. Dat kon ze nog prima aan, al merkte ik wel dat ze vooral met de galop steeds meer moeite kreeg. Achteraf had ik haar wel gewoon door moeten rijden tot vlak voor de dracht. Ik heb haar op een gegeven moment bijna helemaal stil gezet omdat ze zo snel buiten adem was. Stukjes wandelen waren nog de enige dingetjes die we deden. Had achteraf ook prima nog wat bakwerk kwa stap en draf kunnen doen om haar nog een beetje op conditie te houden en dus die kracht ook nog wat te bewaren.
Verna had er vooral last van dat haar conditie heel erg achteruit ging door de dracht. Ze is van zichzelf al snel buitenadem, maar richting de bevalling was ze na een rondje stappen al zwaar aan het ademen.

Het zadel is indd ook wel een puntje om op te letten. Want die lag haar op een gegeven moment ook echt in de weg helaas. Ook dat was een rede om haar stil te zetten. Goed in de gaten houden of ie niet gaat knellen of klapperen. :j

maar ik denk dat het vooral per paard heel erg verschillend is. Zo heb ik drie jaar geleden ted tot een week voor de bevalling gewoon actief gereden. Wel iets minder galop, maar wel nog gewoon actief bezig geweest :)
Die had ook onwijs veel looplust. Dus gewoon kijken naar wat je paard aan geeft. je merkt het vanzelf. Dan wel door blijven rijden, maar je training hier wat op aanpassen. :)

Door blijven rijden (stap - draf) was ik inderdaad ook wel gewoon van plan, zo lang mogelijk.
Alleen omdat die galop in een proef natuurlijk moet, ging ik er een beetje van uit dat dat niet echt meer zou gaan lukken maar ik denk dat ik dan maar gewoon even moet kijken hoe het gaat.
En mn zadel in de gaten houden :)

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:42

even aankijken wat ze aan kan inderdaad. Als ze echt heel veel moeite krijgt met de galop zal ik die wedstrijden even achterwege laten. Ik heb de ervaring dat je ongeveer anderhalve maand voor de bevalling daar echt pas wat van gaat merken. Ik bleef meestal tot een maand voor de bevalling nog galopperen. :)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:56

ik ga niet naar tholen, voor mij veel te ver weg, ik woon nl in de provincie groningen. wij hebben hier in de buurt ook wel eens clinics, maar niet van speciale friezen ruiters of iets dergelijks.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:57

Regent het bij jullie ook zo hard?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:01

Oh haha Groningen is dan inderdaad wel ver weg!

Hier (Rotterdam) is nu eindelijk even doog

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:42

Hier net een paar dikke buien gehad. En in 1 daarvan liep ik buiten om het paard naar binnen te laten.

De ene heeft wel last van het veulen en het andere niet. Heb bij mijn huidige wedstrijdpaard nooit ergens last van gehad. Daarvan dachten we zelfs op een moment dat ze niet drachtig was. Was ook bijna een maand over tijd. En heb er gewoon de selecties meegereden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:44

Hier miezert het al de hele dag en af en toe een paar dikke plensbuien...

Ehhn tja over drachtige merries kan ik niet mee praten :')

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:21

nee geen plens buien, regent af en toe een beetje.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:24

Lauke, gefeliciteerd met je punten! Hele mooie foto ook, ziet er netjes uit!

Ilsemarie, wat leuk! Alvast heel veel plezier :) en succes!

Estherr__1, welkom! Mooi paard heb je zeg
Lekker thuis oefenen tot het goed gaat, en af en toe een wedstrijdje om het ritme erin te houden, komt vast goed denk ik zo :j

Hier is het ook echt heel vies, toevallig nu even 10 minuten droog maar net kwam het er goed uit.

Verder gaat het toch allemaal maar langzaam. Houd nog erg veel hoofdpijn en autorijden mag ik voorlopig ook nog even niet -O-

Over drachtige merrie's gesproken, ik wil die van mij ook weer oppakken, aangezien ze nu niet drachtig is.
Binnen kort gaat Tess er af. Vamke is 2 jaar niet gereden en heeft een jaar stil gestaan. (Blessure, dracht en vooral karakter hebben hiervoor gezorgd)
Dus dat word denk ik maar eerst heel lang longeren en heel rustig opbouwen, ben erg benieuwd of ik er weer ooit op kan zitten.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:20

Welkom Estherr__1!

Hier wel veel regen, maar geen grote storm waar een of andere code aan verbonden zit.
Gewoon een normale herfststorm.
Vandaag maar even niet gereden, was me toch iets te nat.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:21

Ik ga vanavond maar het weer zou heviger worden hier dus ik twijfel een beetje

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:23

Ik blijf vnaamd mooi in huis. Morgen naar de binnenbak aangezien onze bak nu een zwembad is, ben ik bang. En over 2 weken cc in die binnenbak dus kan ze weer even kijken ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:56

Arjen zou vanavond weer naar aquatraining maar dat laten we maar mooi voor wat het is.. 't is een vrij lichte trailer en het zit aan de max voor onze auto dus dat vind ik niet echt een verantwoorden zware combinatie op vanavond de weg op te gaan. Als het nou echt een zware auto was en zware trailer met 2 dikke friezen erin was het misschien wat anders, dan lig je een stuk stabieler op de weg.

Aquatraining doet hem wel enorm goed trouwens. Kon het zelfs vanochtend bij de hoefsmid merken, hij kon gewoon keurig op 3 benen staan :oo echt ongelofelijk! Hij heeft daar altijd nog wat moeite mee gehad maar vanochtend ging verbazingwekkend goed.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:09

Welkom esther! Knappe dame en mooie bos manen volgens mij.
Over dracht en rijden geen ervaring maar zo te lezen al boel goede tips gehad.

Het waait hier stevig en regent ook al de gehele dag ik ga het niet gokken staat prima binnen morgen weer een dag.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:19

Wat fijn dat je daar zulke goede resultaten mee boekt Ilsemarie.
Hoe komt je er eigenlijk op om aquatraining te gaan doen? Ik zou niet eens weten waar ik dat bij mij in de buurt kan vinden :).

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:28

Inderdaad een rot weer, maar ik mag niet klagen. Morgen ochtend half zes vertrekt m'n vliegtuig naar gran Canaria!

Mijn Fries heeft net een andere stal gekregen wat een ellende. Staat een ruin en een merrie naast dr. Staat ze de hele tijd naar de ruin te kijken en als ze met de merrie snuffelt begint ze te schoppen een echte pis merrie. Maar even aankijken.

Is dat aquatrainen nog duur ilse?en waar laat je dat doen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:02

Oh heerlijk, geniet van je vakantie L_Vie!

Om een lang verhaal kort te maken... (als iemand het hele verhaal interesseert hoor ik dat wel via pb, maar dan heb je wel ff wat te lezen :)) ) door een hoop zadel ellende heb ik een scheef paard gekregen, daarna een jaar zonder zadel gezeten (wel 3 a 4 keer in de week dubbele longe...) en nu net weer fris en fruitig opgestart en vol gas aan de bak. Mijn oude pony is 32 geworden, Arjen heb ik met 3,5 gekocht en gaat maar één keer met iemand anders mee en dat is als het crematorium hem op komt halen :+ Mijn doel met Arjen is minimaal Z2, het liefst hoger, maar daarnaast is hij onverkoopbaar en mijn maatje. Kortom, ik heb altijd de blik op langdurig... ik heb geen haast met hem, wil hem de tijd geven om volwassen te worden en investeer in dingen op de lange termijn.

Rechtrichten is dus een van de dingen waar ik eerder al veel mee bezig was en nu onder het zadel ook. Maar Arjen verliest snel nog zijn balans, ik daardoor ook en dat versterkt elkaar enorm. Groot frustratiepunt aan beide kanten. Ik ben dus altijd geïnteresseerd in iets wat het rechtrichten ondersteunt. Daarnaast merkte ik gewoon dat hij nu onder het zadel wat kracht miste en dat frustreert hem enorm. Hij heeft natuurlijk lang niet onder het zadel gelopen maar wel de motivatie z'n uiterste best te doen. Zijn lichaam hinderde hem daarin.
Toen ik hem net had miste hij ook wat kracht en heb ik hem een paar weken muscle impuls gegeven dus dat wilde ik weer doen... maar door toeval in contact gekomen met http://www.balaiko.nl die Alltech Lifeforce horse hebben. Ik ben ontzettend anti-supplement en je moet wel echt van hele goede huize komen wil je mij van zoiets overtuigen. Maar dit product draagt ook bij aan de spieropbouw en beloofde nog 101 andere geweldige dingen dus ik wilde het wel een kans geven. Nou, en die kans heeft het gegrepen! :P
Daarnaast wist ik al langer dat kennissen aquatraining doen wat echt geweldig is voor rechtrichten en ook voor krachtopbouw. Dus dat is een hele fijne aanvulling. Ik heb het eerst gewoon 1 keer gedaan om te kijken of het wat is en wat ik ervan vind maar ik was na een paar minuten al overtuigd... hij liep me toch dronken over die band te zwabberen, dat was wel duidelijk, dit gaat helpen! En hij liep ook de eerste keer al stukjes ontspannen, wat natuurlijk wel belangrijk is. Je hebt verschillende vormen van aquatraining, dit betreft een loopband waar ze water bijpompen. Dat vond ik wel belangrijk, je hebt bijvoorbeeld ook een stapmolen door water maar dan zal hij direct in zijn voorkeurshouding gaan lopen en heb je er (voor arjen) helemaal niks aan, dat werkt hooguit averrechts. En bij deze band wordt het water ook echt individueel op hoogte ingesteld. Namelijk zo hoog mogelijk, maar het moet zo 'laag' zijn dat ze er nog óverheen stappen. Dat verschilt dus per paard, ideaal dat het echt individueel kan worden bepaald.
Kortom, op dit moment werken we vanuit meerdere kanten en alles versterkt elkaar. Lifeforce heeft zichzelf echt enorm bewezen. Arjen heeft nog nooit zo dun in zijn vacht gezeten als nu, hij heeft nu minder vacht als afgelopen zomer :oo De aquatraining bewijst zich ook enorm, hij moet écht recht lopen op die band en dat merk ik onder het zadel, doordat ik dat onder het zadel merk en het makkelijker gaat gaat de aquatraining ook weer makkelijker en haal je daar weer het maximale uit, en dat maakt het rijden weer makkelijker. De lifeforce zal ook bijdragen aan de spieropbouw die hij met aquatraining opbouwt. Zijn algemene conditie verbetert ook enorm.

Prijs vind ik wel meevallen, een aquatraining duurt 20 minuten (tijd en water hoogte worden langzaam opgevoerd, de 3e keer ging het water flink omhoog en kon arjen de 20 minuten al mooi volhouden) en kost €35. Niet goedkoop maar ook niet zo duur dat je denkt dat is niet leuk meer. Ik vind dat je wel veel waar voor je geld krijgt, ik merk er na 3 keer al heel veel van, zoals dat hij vanochtend dus gewoon mooi op 3 benen kon staan ;)
Aquatraining doe ik bij Stal Oud Beets in beetserzwaag; http://www.staloudbeets.nl
Dat zijn echt hele geschikte mensen, dat is ook niet onbelangrijk. Rustig en ontspannen en gaan heel secuur te werk (de hele toko gaat op slot op het moment dat de aquatraining bezig is, aangezien paarden van nature uit stil aan staan als ze ineens iets zien. Zo kan het dus niet gebeuren dat er ineens iemand binnen komt en je paard stil gaat staan op de loopband. Ook moet iedereen op het moment dat het begint ergens gaan staan en ook blijven staan. Je mag zelf kiezen of je vooraan of achteraan of ergens langs de zijlijn wil staan, als je daarna maar stil blijft staan zodat het paard zich goed kan concentreren. Voor de kennismaking wordt uitgebreid tijd genomen. Een hele fijne samenwerking. En je kan gewoon per keer komen. Ze kunnen je adviseren hoe vaak je het beste kan komen, je kan ook kijken naar wat je zelf merkt. Mijn budget is niet heel riant maar ik merk dat als ik het onregelmatig doe en wat minder vaak, dat ik alsnog veel resultaat zie dus ik hou het mooi zo.

De lifeforce heeft hem de afgelopen 4 weken (met dus wel meer rijden dan voorheen) ook heel mooi in z'n lijf gezet, zie deze foto:
Afbeelding

Zo is het toch nog weer een lang verhaal geworden haha maar ik doe het dus met het oog op rechtrichten en ook wat op krachtopbouw.

@Kaula: omgeving haarlem? Ik vind via google zo snel variohippique.nl maar zie daar alleen abonnementen (en als je ziet wat 10 keer kost is dat toch een stuk duurder dan hier hihi wel dezelfde aquatrainer!)
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 21-10-14 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:24

Ik dacht dat je het korte verhaal zou vertellen Ilsemarie?? :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:35

Haha de korte versie van waarom doe ik dat is: Omdat het helpt :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:38

Dat is het aller belangrijkst!

Brrr! Vanavond toch maar niet op kes gegaan. Heel blij om, want vanaf stal naar huis kwam ik in een wolkbreuk terecht, niet normaal, bijna van de weg af. Maar ik leef nog... Moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als je dan de trailer erachter hebt... Brrrrr!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:51

Hier vanavond naar clubles geweest. Ging lekker.