[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:37

Michelle fotospam! :D :D ze groeit zo lekker samen op met de beeb straks :) met die van ons ben ik toch wel een beetje bang..

Kaartje gaat het vanuit hier niet meer op tijd halen helaas..

Heb ook de auditie geprobeerd te bekijken maar hij wil hem niet laden helaas!

Ilona ai Chico dus echt nog hengstenmanieren ook... Bij ons is Mabrouk eigenlijk de enige die zo'n klier is, de rest speelt wel maar respecteren toch nog wel wat grenzen, en zijn op een gegeven moment gewoon moe, Mabrouk lijkt wel onvermoeibaar en blijft maar doorzeuren.. Op dat filmpje waarvan ik hierboven de link doorgaf (krijg hem niet hierop want via flickr) zie je het wel een beetje :=

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:44

Gelukkig heeft Chico z'n buien, hij kan ook wel heel lief en aardig rustig zijn. Maar hij kan echt precies hetzelfde zijn als Mabrouk op t filmpje.. := . Hij blijft maar bijten, er tegen aanschuren etc..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:44

Dat is in Nederland ook zo jammer, dat hengsten alleen moeten staan. Kan jij zeker niets aan doen.
Frío is nog langer dan Chico hengst geweest, maar ik vermoed dat hij in Spanje 'gewoon' tussen andere paarden heeft gestaan. Wel dominant, maar ook heel relaxt.
Maar wat ik wel merk is dat hij zijn merries beschermd tegen vreemde ruinen (zijn geen hengsten bij ons op stal) omdat hij al zo lang met alleen merries staat.
En als het nodig is grijpt hij in en steunt hij de dominante merrie. Die is ook gek met hem, eigenaresse daarvan gaf ook aan dat haar paard voorkeuren heeft. Als deze merrie een paard niet moet maakt het niet uit of het een ruin of merrie is. Dan is ze beslist niet lief. Met Frío ging het vanaf het begin prima samen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:50

Chico zou ook echt prima gaan met of alleen ruinen of alleen merries. Maar hij staat nu gemengd, en denkt dat alle merries van hem zijn. Nu is het minder, want geen van alle is nog hengstig.. ;) . Maar anders.. pff.. En Chico heeft ook meerdere keren gedekt. Hij is dus behoorlijk dominant. Hij bemoeit zich overal mee..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:21

haha die chico, echte vent denkt 'ie nog! :D

Ik hoop straks voor Ferro een plekje te kunnen vinden waar hij nog even hengst kan blijven en toch lekker naar buiten kan, maar ik ben er bang voor dat dat niet gaat lukken hier in de buurt, en dan zal het toch ook castreren worden...

michelle, ben ook benieuwd naar foto's van je kleine pluisje!

mabrouk en kalife lekker aan het spelen!

Gave foto van Frio aan de trailer!
zo'n soort foto heb ik ook van Fifi vorig jaar aan de trailer, zo eens kijken of ik die kan vinden...

suus druk met alles...

stoere zoon van debby heeft op Xantha gereden!

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:34

Okee hier wat foto's van mijn bolletje. Zijn geen mooie foto's zijn met me telefoon gemaakt.

In de auto
Afbeelding

Samen met Samantha spelen
Afbeelding

Met de pup van me nicht gister op de camping
Afbeelding

En samen slapen met Mees
Afbeelding

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:43

Wat een schatje <3

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:50

Aahh wat lief <3 !! Die pup van Aileen is ook een schatje zeg, page plus hondje :D .

Ellis, ja lastig hoor! Op mn vorige stal deed ie eigenlijk ook helemaal niet zo maf.. nu wel. Hier is veel dynamiek op de stal, waar hij niet echt aan lijkt te wennen. En een gemengde groep, daar stond hij alleen met ruinen. Hij zal vast wel wennen, heeft alleen langer de tijd nodig denk ik zo. Zou wel zonde zijn als je Ferro moet castreren, als die toch eens een (dek)hengst werd :~ .

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:59

Lief he, jaa is ook een schatje. Alleen erg onderdanig naar Nina toe. Nina is een beetje erg dominant en heeft heel makkelijk door dat ze de 'baas' is over Mees.
Het is inderdaad een page plus hondje, zo noem ik hem ook de hele tijd haha. Nina is 1 weekje jonger.

Het is wel goed geweest dat ik Aileen gek gemaakt heb om ook een hondje te nemen :) Nu heeft Nina lekker een leeftijdgenootje om mee te spelen :)

Als ze der 2e enting heeft gehad, gaat ze kennis maken met de dog van me ouders :) Ben benieuwd hoe dat gaat met dat lompe beest :p

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:25

echt een schatje mies

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:03

Dank je Denise!! :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:39

Iloon haha Chico is ook een vervelend macho krengetje :') ach maar we houden toch van ze he ;)

Branka wel fijn dat Frio zo relaxt is dan, moet zeggen dat ook hier van alle paarden alleen Mabrouk zo klierig is, Darius af en toe ook wel een beetje maar de rest zijn over het algemeen een stuk relaxter :j ligt dus niet eens zoveel aan het hengst zijn/lang geweest zijn maar veel ook gewoon aan het eigen karakter denk ik..

Ellis dat zou toch wel heel zonde zijn van Ferro! Denk dat hij een heel mooie hengst zal worden, hij heeft echt iets speciaals, en het is nu ook niet bepaald of de zwarte Lusi hengsten zomaar van straat te rapen zijn... Hoop dat hij gewoon lief blijft en dat je een leuk plekje voor hem kan vinden, maar kan me ook wel voorstellen dat het daar gewoon dermate lastig is op sommige plekken met een hengst dat je hem dan toch maar liever laat helpen..

Michelle wat een poepie!!!!! Echt een dropje, best groot ook al trouwens!

Angela: zag net dit topic: [ITP] de stal waar shaddy nu staat heeft net gebelt heeft ze een nieuw baasje gevonden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:51

dat lijkt inderdaad alsof shaddy is verkocht, spannend!

michelle, wat een schatje zeg!

ilona, wel lastig dat 'ie zo'n last heeft van meer onrust op je nieuwe stal, of in ieder geval gemengde groepen...
maar misschien is het even de nieuwigheid en is het dan zo klaar!

Wat Ferro betreft, ik hoop inderdaad dat het lukt om hem zo lang mogelijk hengst te laten, dan kan ik goed zien hoe hij uitgroeit en of hij het echt waard is om hengst te blijven.
Ik heb 'm vooral voor mijn plezier en om leuke dingen met 'm te doen straks, en dan moet 'ie niet de lastige hengst uit gaan hangen, dat is voor niemand praktisch, ook qua stalling is dat lastig hier in de buurt...
Maar als 'ie mooi uigroeit en ze braaf blijft als 'ie nu is ga ik het wel proberen! :j

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:55

Ik weet wel dat ze bij een stal op de kraaierslaan hengsten toestaan.... En bij de kleihoeve staat ook een hengst ;). Bij ons worden ze er geloof ik niet echt blij van :=.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:17

Er zijn inderdaad hier in de buurt meer stallen waar het niet kan daar waar het wel kan, en waar het wel kan kunnen ze dan vaak weer niet naar buiten...
En voor een volwassen paard dat veel beweging krijgt vind ik het nog geen hele grote ramp als 'ie elke dag maar even los komt, maar een jong dier moet er gewoon uit...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:35

Hmm dat lijkt me ook zo lastig, het is er gewoon niet op ingericht om in Nederland hengsten te houden.. Hier zijn vrijwel geen merries te vinden, en als mensen al merries houden is dat puur voor de fok en ze gaan daar dus niet mee naar buiten maar die staan op hun eigen ommuurde of afgelegen land.. In Nederland zou een 'hengstenstal' waarschijnlijk ook weer niet echt werken, aangezien het er al zo ingebakken zit dat particuliere hengsten vrijwel altijd gecastreerd worden. En inderdaad, gemengde stallen brengen wel allerlei problemen met zich mee natuurlijk.. Zou het toch ook wel eng vinden, stel dat ze door/over de omheining gaan, nu ja Ellis dat heb je helaas zelf al heftig genoeg kunnen ervaren... Op gemengde hengsten/merrie stallen zijn zulke risico's toch weer een stuk groter, tsja of wat je zegt, de hengsten blijven vrijwel altijd binnen..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:35

Hoi,

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier even kom binnenvallen, maar ik heb een vraag over een Andalusier :)
Ik heb contact met de mensen die een Andalusier hengst te koop hebben die binnen mijn budget valt, 1.60, 5 jaar en zadelmak. Ze hebben foto's van hem gestuurd, voor mij ziet hij er heel leuk uit, maar ik zou het ook wel fijn vinden als er een kenner van het ras naar zou willen kijken, dus vandaar dat ik hier een berichtje plaats :D

Zou iemand (of meerdere) die de foto's wil bekijken en prijs/kwaliteitverhouding kan beoordelen, haar emailadres even willen PB'en, dan stuur ik de foto's even door :)

Alvast bedankt!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:44

het lijkt er idd op dat shaddy een nieuw baasje heeft gevonden, spannend ook voor angela

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:05

Ik ken ook wel genoeg stallen waar hengsten en merries staan en waar dat prima gaat, maar je moet er open voor staan en heel duidelijke regels hanteren, zowel tegenover de paarden als de mensen die er komen, en dat valt niet altijd en voor iedereen mee...

Ik denk dat als een hengst het van jongs af aan gewend is het prima kan...
Maar goed, dan moeten anderen dat ook vinden, en zich ook aan de nodige maatregelen houden en dat is vaak lastig...
een hengst wordt toch al vaak als eng of bedreigend bestempeld...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:22

Helaas wel ja..... Terwijl sommige hengsten braver zijn dan paarden van mensen die ze geen opvoeding geven :=.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:37

ben ik het helemaal mee eens ellis

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:39

Ja je moet inderdaad wel een stal vol verantwoordelijke mensen hebben.. De paarden zijn het probleem nog niet eens haha. Maar iemand die even wil checken of zijn merrie hengstig is door haar voor de neus van de hengst te parkeren is bvb niet zo handig.. Of iemand die zijn hengst niet onder controle heeft ook niet. Ook moet het wel enigszins praktisch zijn ingericht, qua stallen geen tralies/raam in de muur tussen hengsten en merries in, en tussen de paddocks/weides moet ook ruimte overgelaten worden en er moet een voldoende hoge/stevige omheining tussen.. Maar toch het belangrijkste is denk ik dat de mensen altijd hun hoofd erbij hebben.

Waar wij de paarden eerst in pension hadden staan, stonden ook een paar merries op stal. Dat heeft nooit problemen opgeleverd, er werd af en toe wel wat zacht gehinnikt en enthousiast gesnoven en geflamed als een van de hengsten los in de paddock stond en daar een merrieplasje ontdekte, maar ze waren allemaal gewend elke dag voor de merrieboxen langs te lopen zonder show, en de paarden die bereden zijn worden daar ook altijd gewoon tegelijkertijd met de merries gereden. Ze kennen allemaal de routine, dus levert het geen problemen op, en nieuwe ruiters word daar ook altijd gelijk uitgelegd wat de risico's zijn en dus voorzichtig te doen. Er gaat alleen wel heel veel tijd en moeite inzitten om zo'n routine te krijgen en vooral om iedereen die over het terrein wandelt en met de paarden bezig is bewust te krijgen :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:19

Heey

Sorry dat ik even niet ben geweest.

Dat topic gaat idd over Shaddy. Ik wist niet dat ze verkocht was totdat ik gisteren een berichtje in mijn inbox las. Shaddy is dus verkocht en krijgt een fijn nieuw baasje/huisje. Ze komt daar ook lekker 24/7 buiten te staan en we hebben contact met de nieuwe eigenaresse. Ook mogen we een keertje langskomen als we dat willen :D.

Ik weet niet zo goed hoe ik me nu moet voelen. Aan de ene kant ben ik enorm blij dat ze een fijn huisje heeft gevonden maar aan de andere kant betekend dat wel dat ze echt weg is. Heb het er toch wel erg moeilijk mee.

En Nouchka is niet helemaal lekker :(. ze heeft toen ze 7 maanden was droes gehad maar de bult is nooit opengebroken. Het is via haar neus er toen uitgekomen maar de bult is nooit weg gegaan. Nu groeit die bult weer en ze is wat loom/hangerig. Ze eet en drinkt verder wel goed.
We hebben gister avond de VA gebeld. Ze kan goed verkouden zijn en dat daarom de bult weer wat opgezet is maar het kan ook zijn dat de droes niet helemaal weg is gegaan en dat dat nu weer opspeelt.
Zolang ze blijft eten en drinken en ze niet slechter word moeten we het aankijken. Stopt ze met eten of word ze slechter dan komt de VA meteen.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:20

Hoi allemaal,
Ik heb me zelf een paar topics terug ook al een keer aan jullie voorgesteld dit is z'n 2 jaar terug geweest.
Toen had ik weinig tijd om mee te reageren maar bij deze doe ik nog een poging.

Mijn naam is Jacintha en ben 23 jaar jong.
Sinds ongeveer 2 jaar ben ik in het bezit van een PRE Merrie genaamd Sonrisa.
Sommige van jullie kennen haar al ze is van Jan en Lisenka geweest.
Ze is nu immidels 3 jaar vader is Halley en moeder is Chistosa (sorry als ik het verkeerd schrijf)

Ik ben sinds kort begonnen om haar een beetje voor te bereiden op het werk.
Ik longeer haar af en toe en dit pakt ze supper op, ook loop ik veel met haar langs de weg.
In het begin vond ze motors echt helemaal niks en bussen die net hun lucht uitblazen moest ze ook niks van weten maar ondertussen is dit aardig verbeterd.
Ze heeft sinds dit weekend om de dag een hoofdstel met bitje in (dit hoeft maar heel kort en dan een paar keer achter elkaar) en dan krijgt ze ook het zadeltje even op. Hier maakt ze helemaal geen probleem van en neemt het bit lekker in.
Als het weer mee zit dan gaan we aankomend weekend longeren met hoofdstel en zadel.
Daarna zien we wel hoe snel of langzaam het verder gaat.
Ik heb helemaal geen haast en geef haar de tijd om er aan te laten wennen.

Wat ik later met haar wil gaan doen is een aantal dresuurwedstrijden rijden (dan praten we wel over een jaar of 2 later denk ik) en lekker met haar buitenrijden. Mischien af en toe een sprong als ze dat leuk vind.

Nou het is ondertussen een heel verhaal geworden.
Foto's zal ik morgen even kijken of ik die er op krijg.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:53

super angela fijn dat shaddy een nieuw huisje heeft gevonden
en beterschap voor nouchka hopelijk is het geen droes

sonrisa - leuk om wat van je te horen, heb je misschien ook foto's van je knapperd
ben wel benieuwd hoe ze is uitgegroeid