[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:54

BrankaZ schreef:
Dat klinkt inderdaad niet als corticosteroïden. Ben daar zelf ook een beetje tegen door mijn voormalige studie fysiotherapie (helaas net niet afgestudeerd). Het lijkt een beetje als wondermiddel gezien, maar vaak wordt vergeten te melden dat absolute rust nodig is (bij mensen althans).

Anoek, ik laat niet graag anderen op Frío rijden. De combinatie van rijstijl en zijn trotse karakter zijn denk ik de belangrijkste factoren. Mogelijk dat iemand hem kan dwingen, maar dan weet ik dat hij het vreselijk vindt en zich ook enorm kan verzetten. Handen te laag is bij hem onmiddelijk kop richting Jezus. En als mensen hun handen dan gaan vastzetten zal hij zich daar best wel tegen verzetten. Dat vind ik zonde want op het moment is het een paard dat doet wat de ruiter vraagt. En soms blijk je dan meer of andere dingen te vragen dan je dacht :+
Er zijn eigenlijk maar een paar mensen die altijd op mogen stappen en een paar anderen die eens mogen proberen hoe hij loopt. Maar dan wel als ik erbij ben!

Ieder paard is anders hè? En elke eigenaar kent het eigen paard het beste. Sam is heel anders dan. Die straft mensen dusdanig af, dat ze op een gegeven moment niets meer durven. Daarna dwing ik meestal respect af, omdat ie bij mij nog best aardig loopt. Ik ken hem van haver tot gort en dan ben ik van het geneuzel af aan de bakrand. Er heeft een Z-amazone op gereden en die 'zou hem wel even in de krul trekken.' Het is haar vies tegengevallen, dat Sam dat ook bij haar niet deed. Ook zij vond het een moeilijk paard. Voor mij is dat dan weer een bevestiging, dat ik niet zo heel verkeerd bezig ben. Maar ja, af en toe zou ik het ook fantastisch vinden als mijn paard ook gewoon eens heel menslievend probeert te doen wat ik vraag. Inmiddels weten we bij Sam dat je het soms echt af moet dwingen bij hem, want anders vertikt ie het gewoon! En ook ik ben altijd heel lief voor mijn paardje hoor, echt.
Op de opleiding hadden ze een mooi verhaal over een dierenarts die een speech hield. Die zei: Er zijn 400.000 paarden in Nederland en dan zijn er ook nog eens 400.000 deskundigen, en dan tel ik de dierenartsen nog niet mee. :D

En ze hebben inmiddels idd wetenschappelijk bewezen, dat boxrust voor paarden niet als genezingsversneller werkt. Bewegen is beter. Alleen bij open botbreuken en grote hechtingen is boxrust een goed middel. Zal voor jou als oud-student fysio ook als muziek in de oren klinken. 8-)

Wat vind je zelf van de bespiering? En tja, je kijkt natuurlijk op de manier die je leert hè? Dat is je handvat. Dat moet je iemand niet aan willen rekenen. Maar ja, ik kan me veel negatief gezwets op dit forum ook heel erg aantrekken, dus ik begrijp jouw oogpunt ook wel. Geschreven tekst kan heel verkeerd overkomen, omdat je de tonatie niet hoort. En ik heb nu geleerd dat je spieren wel kan voelen. Met zonlicht zie je ook wel wat vleugen van hoe botten en spieren lopen. Maar hoe ze er uit moeten zien, dat moet ik nog leren. :+

Hosante: Hmm, dat heeft Sam ook wel weer nodig, even lekker er tussenuit! Daar knapt ie altijd reuze van op. Hij kan intens genieten van een buitenrit. Mijn lief zei ook al dat we vaker moeten gaan, dus ik stelde al voor om te verhuizen naar de drunense Duinen. Lekker joh, dat dat bij jou dus wel kan!

Dank je Jellie voor je uitleg, vind je het goed, dat ik het print en meeneem in de studie?

Michelle_88

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:56

iets beter van kwaliteit en andere stand.... de foto is wat wazig en frio staat niet recht, maar zoieso al met een gebogen hals...
*denk ik*

Ik vond het wel leuk om alle reacties te lezen, maar om die reden die jij noemt (dat ze heel erg vanuit 1 punt kijkt) niet nodig om een foto te plaatsen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:28

wel interessant topic idd...

wat zij doet, is heel blanco kijken naar wat ze ziet op de foto....zonder oordeel.
in hetgeen wat ze ziet.
sommige zullen dat als aanval zien, hoewel het op mij ook niet zo overkomt.
kritiek is niets negatiefs namelijk.
het geeft je een opening er op een andere manier naar te kijken.
veel wat ze ziet, kan ik me zeker in vinden.
het merendeel van de paarden (wat ik zie)zitten in de lendenen en bij de schoft/schouders vast.(en scheef)
hoe dat komt , schrijft ze er ook niet bij, daar gaat het haar ook niet om. Het gaat erom, dat het er nu is, en wat er vanaf nu mee te doen. (of niks, of je er meer in te verdiepen)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:10

Anouk: ik ben heel benieuwd naar je opleiding!

Wat betreft vanuit je eigen opleiding kijken: tuurlijk doe je dat zo, dat zie ik niet als negatief. Haal eruit wat je kunt en laat links liggen waar je niets mee wilt of niets mee kunt. Je opleiding is je referentiekader dus het is logisch dat dat je basis is. Wat ik niet wil zeggen is dat je niet verder kunt kijken overigens...

Anouk: een z-ruiter zegt ook niet alles. Ik rij met mijn paard z, maar dat wil echt niet zeggen dat ik alle paarden zomaar kan rijden hoor. Soms wordt z echt als über gezien, dat is echt niet zo! Ik ben er wel achter gekomen dat het a. ligt aan welk paard je rijdt, b. welke jury er zit c. hoe netjes je rijdt d. hoe je over komt (!) Natuurlijk kom je niet voor niets in het z, maar ik keek er tegenop, dat is voor mij nu echt wel over!

Hebben jullie nog een tip? Ik laat vaak nog teveel aan mijn paard over. Net als gister: als ze knotten in heeft en mee mag dan loopt ze voor heel fijn, en ook in haar gangen. Ze drukt alleen wel haar rug iets weg, waardoor ik ga stuiteren. Ik laat dat dan zo, omdat ze toch 'fijn' loopt, terwijl ik haar eigenlijk uit haar houding moet halen en moet zorgen dat ze haar rug meer ontspant. Ik kreeg de tip om mijn knie omlaag te drukken zodat ik meer in mijn paard ging zitten. Zijn er mensen die nog meer tips hebben? Ik moet gewoon meer leren voelen en meer in mijn paard gaan zitten. Tips zijn dus erg welkom!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:34

Nadina: Yup Z en Z kan heel erg verschillen. Maar deze amazone rijdt heel veel verschillende paarden en haar moeder, die mij erg fijn les gaf, deed het nogal overkomen dat ik er niks van bak en dat haar dochter hem wel even voor me 'recht' zou zetten. 'Aan het paard ligt het niet!' Heel frustrerend om dat constant te horen. Voor mij was het daarom een ontzettend fijn en ontwapenende gewaarwording, dat zelfs iemand die zo veel (vaak wel jonge) paarden onder haar kont heeft, toch ook moeite heeft met mijn drammertje. Eigenlijk was het een indirecte mededeling voor mij, dat ik zo verkeerd nog niet bezig was. De moeder zei nog tijdens het rijden dat dochterlief hem nu 'anders' reed, omdat Sam anders de dag er op te veel spierpijn zou hebben tijdens mijn wedstrijd. :o Maar een paar dagen later gaf ze me toch een eerlijkere strekking: Sam was gruwelijk tegengevallen! 8-) De lessen erna kreeg ik op een andere manier les, dus ze had er wel van geleerd.

Ik heb ook al best wel wat paarden gereden en ik wil mezelf zeker niet bij de top scharen, eerder bij de tobbers. Dat hoedje is wel een droom hoor! Ik zou ook dolgraag eens een Z-proefje rijden en dat ook nog eens netjes afleggen. Maar voor een M-proef draai ik mijn hand gewoonlijk niet om. Sam is de tweede die het me ontzettend moeilijk maakt om dat op vreemd terrein voor elkaar te laten boxen. Hij is namelijk enorm snel afgeleid en heel moeilijk bij de les te houden.

Hmm, meer je houding? Als ik daar moeite mee heb, kijk ik naar een punt boven me. Ik heb dat eens geleerd van een heel oud mannetje. Je gaat dan automatisch meer in het zadel zitten. Ik herken het idee wel. Op concours stel je jezelf al snel met minder tevreden, omdat er al zoveel sores omheen zit hè? Ik vind mezelf al een spekkoper als ik blijf rijden. Meestal vergeet ik dat helemaal. Ik let er dan ook heel bewust op, dat ik een goede ademhaling heb. Ook dat verbetert de rust in je lichaam. Maar ja, ik ben geen Z, dus er komen vast nog tips waar je meer aan hebt!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:48

Dank je wel Anouk voor de tip! Waarom zou ik alleen iets hebben aan tips van z-ruiters? ;) Soms heb je meer aan mensen die nog nooit een ring hebben gezien dan aan wedstrijdruiters is mijn mening. Voor sommige oefeningen is het handig als men ze zelf ook gereden heeft/kan rijden, maar ik ben van mening dat iemand zonder wedstrijdervaring ook heel fijn les kan geven!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:55

Tja, maar soms hebben zij net dat beetje meer ervaring, dan iemand die dat niet heeft gedaan. Ook zij kunnen met tips komen, waar ik dan weer niet aan zou denken. :+

Heb jij nog een goede tip voor een paard wat zijn rechterteugel zelf wil vasthouden? Sam was zo dwars gisteren, dat hij zelfs toen hij een halve seconde losliet en ik meteen neeg om te ontspannen meteen het bit weer vastpakte, nog voor ik had nagegeven. Hij doet dat zodra je hem ontspant. Echt ontstellend moeilijk om op te lossen.

Neerwaarts doet ie uitstekend, maar zodra ik een beetje oprichting vraag, begint hij met heel veel vasthoudend verzet.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:04

Ik ben van mening dat een paard zelf nageeft, niet de ruiter. Als een paard een teugel vastpak, zoek ik meer contact met de andere teugel. Als mijn paard links vastpakt en rechts geen contact zoekt, dan neem ik de rechterteugel. Je paard kijkt dan waarschijnlijk ook naar rechts, maar dat kun je oplossen door de linkerhand meer van de hals af te doen tot je paard recht is en je aan beide kanten contact hebt. In jouw geval: paard pakt rechterteugel vast, heeft wrsch op linkerteugel geen contact, jij neemt linkerteugel aan, als je paard naar links kijkt doe je de rechterhand iets van de hals tot hij weer rechtgesteld is in de hals.

Hangt hij dan ook tegen je rechterbeen aan? Want dan kun je hem opzij zetten voor je rechterbeen zodat je hem tegen je buitenteugel 'aandrijft'.

En als jij 'nageeft' zorg dan dat je niet alles weggooit maar dat je echt je hand ontspant. Als je de teugel ineens naar voren gooit is de verbinding weg en laat je het paard ahw een beetje in de steek. Hij moet leren vertrouwen dat jij de verbinding onderhoudt. Das ontspannen, en niet losgooien. Je kunt je voorstellen dat als jij aan een 'strakke' lijn loopt en die lijn viert ineens heel erg, je voorover duikelt. Als dat vaak gebeurt raak je het vertrouwen kwijt op dat contact met die lijn.

Er zullen vast ruiters zijn hier die het helemaal niet met me eens zijn :+

edit: als je paard meer op het achterbeen komt en zelf meer in balans komt dan kan het contact voor ook lichter worden natuurlijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:17

Hij pakt het bit vreselijk vast en maakt zichzelf er helemaal onbereikbaar mee. De linkerteugel neemt ie dan idd helemaal niet aan. Volgens Frank, die meekeek, ben ik op zo'n moment geneigd om idd de linkerteugel te pakken dan, omdat ie helemaal naar rechts valt. bakpaaltjes worden dan ook heel erg griezelig. :o

Qua balans en achterbeen is hij er wel gewoon actief bij. Als ik ga bijdrijven, blijft hij vasthouden. Tot nu toe is dat nutteloos. Dat is het vervelende juist. Ik moet nu heel veel spelen/friemelen en idd oppassen dat ik niet te veel en wel op tijd ontspan, want daardoor heeft hij dit zichzelf aangeleerd.

Maar ik ga je advies heel zeker uitproberen, want ik was gisteren kapot, na tig rondjes bodybuilding met mijn rechterhand. Hij doet het alleen op rechts. Als rechts de binnenhand is, gaat hij de hoefslag niet meer op en als rechts de buitenhand is, blijf ik bijna achter de bakpaaltjes hangen of ik moet hem in stelling naar buiten zetten. Dan wil ie nog wel eens loslaten. Zit nu echt even helemaal met de handen in het haar.

Ik ga hem met de dubbele longe longeren vandaag, want ik hoop dat ik hem dan niet tegenwerk met mijn zit en op die wijze de boel enigszins kan herstellen. |( Met zo longeren voel ik ook nog eens heel goed wat ik met mijn handen doe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:20

nadina schreef:
Hebben jullie nog een tip? Ik laat vaak nog teveel aan mijn paard over. Net als gister: als ze knotten in heeft en mee mag dan loopt ze voor heel fijn, en ook in haar gangen. Ze drukt alleen wel haar rug iets weg, waardoor ik ga stuiteren. Ik laat dat dan zo, omdat ze toch 'fijn' loopt, terwijl ik haar eigenlijk uit haar houding moet halen en moet zorgen dat ze haar rug meer ontspant. Ik kreeg de tip om mijn knie omlaag te drukken zodat ik meer in mijn paard ging zitten. Zijn er mensen die nog meer tips hebben? Ik moet gewoon meer leren voelen en meer in mijn paard gaan zitten. Tips zijn dus erg welkom!

niets drukken....
ontspannen...veelal is het een wisselwerking/ jij gespannen/paard gespannen.
goed om je ademhaling denken, laag door je buik en je alles ontspannen en je middelpunt zoeken (balans), daar reageerd een paard altijd op, vooral ademhaling.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:20

even verde via pb ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:21

nombrado schreef:
nadina schreef:

niets drukken....
ontspannen...veelal is het een wisselwerking/ jij gespannen/paard gespannen.
goed om je ademhaling denken, laag door je buik en je alles ontspannen en je middelpunt zoeken (balans), daar reageerd een paard altijd op, vooral ademhaling.

Ik vergeet inderdaad te ademen :+ dank voor de tips!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:22

idefix4 schreef:
Tja, maar soms hebben zij net dat beetje meer ervaring, dan iemand die dat niet heeft gedaan. Ook zij kunnen met tips komen, waar ik dan weer niet aan zou denken. :+

Moah hoeft niet hoor, ik ken een aantal Z ruiters die helemaal niet veel ervaring hebben, die hadden wel een heel goed paard ;) maar ervaring is ook weer niet in jaren te tellen, sommige mensen rijden al hun hele leven en hebben nog weinig 'ervaring' en bij sommige mensen weet je gewoon dat zij veel ervaring hebben, daar klop ik ook vaak bij aan als ik vragen heb ;)
Citaat:
Heb jij nog een goede tip voor een paard wat zijn rechterteugel zelf wil vasthouden? Sam was zo dwars gisteren, dat hij zelfs toen hij een halve seconde losliet en ik meteen neeg om te ontspannen meteen het bit weer vastpakte, nog voor ik had nagegeven. Hij doet dat zodra je hem ontspant. Echt ontstellend moeilijk om op te lossen.

Sam is niet dwars, Sam maakt jou dingen duidelijk, als een paard ergens tegenaan loopt lichamelijk, dus ergens een spier voelt trekken enz dan zal hij daarop reageren, een paard doet dat waar wij hem de kans voor geven, als jij ontspant gooi je vermoedelijk alles los en dan zit hij in het niets zeg maar, dan weet hij nog niet wat jij van hem verwacht, dus zal hij zijn eigen plan trekken. Nageefelijk loopt een paard alleen wanneer hij echt lekker los in het lichaam loopt, komt daar enige vorm van 'dwang' o.i.d. bij is het al niet meer nageefelijk.
Zorg dat hij heel goed de achterhand aan het werk heeft dan komt de nageefelijkheid echt vanzelf ;) heb je al eens met contrastelling gereden?
Citaat:
Neerwaarts doet ie uitstekend, maar zodra ik een beetje oprichting vraag, begint hij met heel veel vasthoudend verzet.

Vermoedelijk voelt hij dus ergens spieren in de rug en dat is vaak een reden voor een paard om zich te verzetten, ook hier geldt weer; is de achterhand goed erbij zal hij aan de voorkant makkelijk oprichten, op het moment dat hij er echt verzet op geeft is hij er nog niet aan toe ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:22

nadina schreef:
Ik ben van mening dat een paard zelf nageeft, niet de ruiter. Als een paard een teugel vastpak, zoek ik meer contact met de andere teugel. Als mijn paard links vastpakt en rechts geen contact zoekt, dan neem ik de rechterteugel. Je paard kijkt dan waarschijnlijk ook naar rechts, maar dat kun je oplossen door de linkerhand meer van de hals af te doen tot je paard recht is en je aan beide kanten contact hebt. In jouw geval: paard pakt rechterteugel vast, heeft wrsch op linkerteugel geen contact, jij neemt linkerteugel aan, als je paard naar links kijkt doe je de rechterhand iets van de hals tot hij weer rechtgesteld is in de hals.

.

deze scheefheid in de hals, heeft alles te maken met scheefheid vanachter , wat je dus alleen vanachter kunt oplossen, dus met je zit. je kan een paard recht maken met zit en been.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:23

nadina schreef:

Ik vergeet inderdaad te ademen :+ dank voor de tips!

Als je hier veel moeite mee hebt is een clinic centered riding echt aan te raden ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:25

Eens, als je paard scheef loopt met been en zit, als de aanleuning ongelijk is, kun je zelf helpen door zelf contact te zoeken met de teugel waar geen contact mee is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:26

idefix4 schreef:
Hij pakt het bit vreselijk vast en maakt zichzelf er helemaal onbereikbaar mee. De linkerteugel neemt ie dan idd helemaal niet aan. Volgens Frank, die meekeek, ben ik op zo'n moment geneigd om idd de linkerteugel te pakken dan, omdat ie helemaal naar rechts valt. bakpaaltjes worden dan ook heel erg griezelig. :o

Qua balans en achterbeen is hij er wel gewoon actief bij. Als ik ga bijdrijven, blijft hij vasthouden. Tot nu toe is dat nutteloos. Dat is het vervelende juist. Ik moet nu heel veel spelen/friemelen en idd oppassen dat ik niet te veel en wel op tijd ontspan, want daardoor heeft hij dit zichzelf aangeleerd.

Maar ik ga je advies heel zeker uitproberen, want ik was gisteren kapot, na tig rondjes bodybuilding met mijn rechterhand. Hij doet het alleen op rechts. Als rechts de binnenhand is, gaat hij de hoefslag niet meer op en als rechts de buitenhand is, blijf ik bijna achter de bakpaaltjes hangen of ik moet hem in stelling naar buiten zetten. Dan wil ie nog wel eens loslaten. Zit nu echt even helemaal met de handen in het haar.

Ik ga hem met de dubbele longe longeren vandaag, want ik hoop dat ik hem dan niet tegenwerk met mijn zit en op die wijze de boel enigszins kan herstellen. |( Met zo longeren voel ik ook nog eens heel goed wat ik met mijn handen doe.

Niets met je handen doen, juist andersom denken, vanachter naar voor
aanleuning komt altijd van achteruit niet van voren
als je op de juiste manier zit, vanuit ontspanning en daarin hulp geeft en ook weer los laat, krijg je vanzelf aanleuning.
vooral het tempo (in sam s geval laag tempo) is van belang

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:28

nadina schreef:
Eens, als je paard scheef loopt met been en zit, als de aanleuning ongelijk is, kun je zelf helpen door zelf contact te zoeken met de teugel waar geen contact mee is

hmmm...dan zal de ruiter zich bewuster moeten worden van eigen zit en bekken....
zijn die wel recht?
bij de minste scheefheid, reageerd een paard al.
ik heb graag 2 veertjes in handen....dan gebeurd het juist vanachteruit.
hoofd is balans stok...niet te veel aan prutsen :P

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:29

Lijk me interessant centred riding!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:34

nadina schreef:
Lijk me interessant centred riding!

ik moet eerlijk zeggen, dat ik met centred riding nog niet het optimale middelpunt zie ontstaan bij de ruiter.
vooral door tekorte beugels en teveel spanning houden in het bekken, teveel op billen zittend of holle rug

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:37

Weet je, soms denk ik dat het ook om de manier van omschrijven gaat. Het is zo'n samenspel. Ik kan me niet voorstellen dat jullie voor helemaal niets doen, misschien vergis ik me hoor, en moet ik dat gewoon eens voelen, maar als ik het over contact zoeken heb, dan bedoel ik ook contact zoeken en niet in hele kilo's. Een paard van achter naar voor rijden ja, achter zit de motor. Maar je kunt de voorkant controleren met behulp van je zit en met je teugels. De achterkant controleren is veel lastiger. Je zet de voorhand toch voor de achterhand? Maar nogmaals, ik kan het helemaal mis hebben en misschien moet ik het gewoon eens ervaren. Dit is zoals ik gewend ben te rijden, zo heb ik het geleerd. Je hebt alle hulpen, zit, been en teugel, nodig om je paard af te kunnen richten. Hoe verder je komt, hoe minder hulp je nodig hebt, hoe beter de hulpen doorkomen. Een paard echt op de achterhand laten lopen is mi een proces, iets waar je naartoe (probeert) te werken. Niet ist wat je huppakee inene doet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:48

nadina schreef:
Weet je, soms denk ik dat het ook om de manier van omschrijven gaat. Het is zo'n samenspel. Ik kan me niet voorstellen dat jullie voor helemaal niets doen, misschien vergis ik me hoor, en moet ik dat gewoon eens voelen, maar als ik het over contact zoeken heb, dan bedoel ik ook contact zoeken en niet in hele kilo's. Een paard van achter naar voor rijden ja, achter zit de motor. Maar je kunt de voorkant controleren met behulp van je zit en met je teugels. De achterkant controleren is veel lastiger. Je zet de voorhand toch voor de achterhand? Maar nogmaals, ik kan het helemaal mis hebben en misschien moet ik het gewoon eens ervaren. Dit is zoals ik gewend ben te rijden, zo heb ik het geleerd. Je hebt alle hulpen, zit, been en teugel, nodig om je paard af te kunnen richten. Hoe verder je komt, hoe minder hulp je nodig hebt, hoe beter de hulpen doorkomen. Een paard echt op de achterhand laten lopen is mi een proces, iets waar je naartoe (probeert) te werken. Niet ist wat je huppakee inene doet.

ik zet de achterkant recht :D
maar ik herken wel wat je hebt geleerd hoor...
je hebt om een paard af te richten eigenlijk alleen je zit en balans nodig....

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vooral in de galop ook makkelijker vind om de achterhand te 'verplaatsen' maar ik word gewaarschuwd dat niet teveel te doen, dat het beter is de voorhand voor de achterhand te zetten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:12

cloris schreef:
idefix4 schreef:

Moah hoeft niet hoor, ik ken een aantal Z ruiters die helemaal niet veel ervaring hebben, die hadden wel een heel goed paard ;) maar ervaring is ook weer niet in jaren te tellen, sommige mensen rijden al hun hele leven en hebben nog weinig 'ervaring' en bij sommige mensen weet je gewoon dat zij veel ervaring hebben, daar klop ik ook vaak bij aan als ik vragen heb ;)
Citaat:

Sam is niet dwars, Sam maakt jou dingen duidelijk, als een paard ergens tegenaan loopt lichamelijk, dus ergens een spier voelt trekken enz dan zal hij daarop reageren, een paard doet dat waar wij hem de kans voor geven, als jij ontspant gooi je vermoedelijk alles los en dan zit hij in het niets zeg maar, dan weet hij nog niet wat jij van hem verwacht, dus zal hij zijn eigen plan trekken. Nageefelijk loopt een paard alleen wanneer hij echt lekker los in het lichaam loopt, komt daar enige vorm van 'dwang' o.i.d. bij is het al niet meer nageefelijk.
Zorg dat hij heel goed de achterhand aan het werk heeft dan komt de nageefelijkheid echt vanzelf ;) heb je al eens met contrastelling gereden?
Citaat:

Vermoedelijk voelt hij dus ergens spieren in de rug en dat is vaak een reden voor een paard om zich te verzetten, ook hier geldt weer; is de achterhand goed erbij zal hij aan de voorkant makkelijk oprichten, op het moment dat hij er echt verzet op geeft is hij er nog niet aan toe ;)

Beda: Ik ben niet beledigd ofzo, maar het is zo moeilijk om te verwoorden wat het probleem is! Ik wilde dat je een deur verderop woonde. Je mocht het me echt komen tonen. Weet je, ben echt zoekende. Frank keek mee en geloof me, hij was echt dwars. Ik doe er alles aan om mijn handen goed te houden, want daar zijn we met ons tweetjes op gefocust! Echt! En het ging echt beter al een paar weken. Maar afgelopen vrijdag besloot ik dat een zachter bitje mss wel fijn zou zijn voor hem. En ik ben daardoor alles wat lukte weer kwijt geraakt. Sam is gewend om de teugels uit mijn handen te trekken. Het maakt niet uit hoeveel ik ontspan, zodra de druk een seconde iets verslapt, zelfs als hij ontspant, heeft ie het bit al weer vast. Hij is daar heel erg snel in.

Zelfs aan de dubbele longe deed hij dat. Ik ben daar ook mee begonnen, omdat ik merk dat ik met DLL beter in mijn handen voel, wat zijn mond doet en ik zie meteen het effect op hem, want ik sta er naast.

De achterhand heb ik aan het werk. Dat is het **** juist! Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar dit is absoluut geen angst verhaal. Ik train al dik 4 jaar voorwaarts-neerwaarts en dat houdt ie uren vol. Hij wil gewoon echt niet. Hij komt ook niet 'vanzelf'. En hij heeft 100% zeker weten nergens pijn. Hij verrekt het gewoon. Hij heeft alle bespiering om het gewoon te kunnen. Zodra ik hem echt aan het werk heb, doet ie het probleemloos, maar als ie maar denkt dat ie er onder uit kan, probeert hij het.
Ik heb zondag bijna een uur afwisselend in contrastelling gereden om hem nageeflijk te rijden en ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik niet meer kon. Hij wel! Hij heeft het gewoon verrekt!
En ik weet zeker dat ie spieren voelt, omdat ie ze moet gaan gebruiken. Volgens mij is het gewoon onwillige luiheid. Ik begin daar echt in te geloven.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 12-10-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:18

Tja, ik ga mee met Cloris wat betreft mening over een dwars paard.
Frío laat precies zien wat ik vraag en zelden doet hij iets niet omdat hij dwars is. Dwarsliggen doet hij hooguit als hij iets moeilijk vindt en dan is het aan mij om een stapje terug te doen in wat ik vraag.
Als hij rechts vasthoudt kan ik er vanuit gaan dat hij niet recht is. Ik zal dan ook meer op rechts komen te zitten. Zaak dus om zelf gewicht over beide benen/bekkenhelften te verdelen en Frío op vier benen te zetten. Verder probeer ik op de linker teugel wel contact te houden en lukt dat echt niet dan probeer ik te werken aan de rechterstelling maar niet met constante teugeldruk want dat is hem iets aanbieden om vast te blijven houden.
In tegenstelling tot de manier waarop Mayke rijdt, rij ik wel met hulp van de teugels. Er leiden meerdere wegen naar Rome ;)

Ik kan en mag niet verwachten dat Frío ontspant en nageeft als ik hem niet eerst rechtricht (bedenk zelf maar eens of het fijn is om je rug bol te maken en met je kin naar de borst te bewegen als je schouder of nek aan 1 kant vast zit....). Sterker nog, als hij recht is ontspant hij en geeft hij vanzelf na. Daar hoef ik dan niets meer voor te doen en ik heb dan ook nagenoeg geen gewicht in mijn handen.