BrankaZ schreef:Dat klinkt inderdaad niet als corticosteroïden. Ben daar zelf ook een beetje tegen door mijn voormalige studie fysiotherapie (helaas net niet afgestudeerd). Het lijkt een beetje als wondermiddel gezien, maar vaak wordt vergeten te melden dat absolute rust nodig is (bij mensen althans).
Anoek, ik laat niet graag anderen op Frío rijden. De combinatie van rijstijl en zijn trotse karakter zijn denk ik de belangrijkste factoren. Mogelijk dat iemand hem kan dwingen, maar dan weet ik dat hij het vreselijk vindt en zich ook enorm kan verzetten. Handen te laag is bij hem onmiddelijk kop richting Jezus. En als mensen hun handen dan gaan vastzetten zal hij zich daar best wel tegen verzetten. Dat vind ik zonde want op het moment is het een paard dat doet wat de ruiter vraagt. En soms blijk je dan meer of andere dingen te vragen dan je dacht![]()
Er zijn eigenlijk maar een paar mensen die altijd op mogen stappen en een paar anderen die eens mogen proberen hoe hij loopt. Maar dan wel als ik erbij ben!
Ieder paard is anders hè? En elke eigenaar kent het eigen paard het beste. Sam is heel anders dan. Die straft mensen dusdanig af, dat ze op een gegeven moment niets meer durven. Daarna dwing ik meestal respect af, omdat ie bij mij nog best aardig loopt. Ik ken hem van haver tot gort en dan ben ik van het geneuzel af aan de bakrand. Er heeft een Z-amazone op gereden en die 'zou hem wel even in de krul trekken.' Het is haar vies tegengevallen, dat Sam dat ook bij haar niet deed. Ook zij vond het een moeilijk paard. Voor mij is dat dan weer een bevestiging, dat ik niet zo heel verkeerd bezig ben. Maar ja, af en toe zou ik het ook fantastisch vinden als mijn paard ook gewoon eens heel menslievend probeert te doen wat ik vraag. Inmiddels weten we bij Sam dat je het soms echt af moet dwingen bij hem, want anders vertikt ie het gewoon! En ook ik ben altijd heel lief voor mijn paardje hoor, echt.
Op de opleiding hadden ze een mooi verhaal over een dierenarts die een speech hield. Die zei: Er zijn 400.000 paarden in Nederland en dan zijn er ook nog eens 400.000 deskundigen, en dan tel ik de dierenartsen nog niet mee.

En ze hebben inmiddels idd wetenschappelijk bewezen, dat boxrust voor paarden niet als genezingsversneller werkt. Bewegen is beter. Alleen bij open botbreuken en grote hechtingen is boxrust een goed middel. Zal voor jou als oud-student fysio ook als muziek in de oren klinken.

Wat vind je zelf van de bespiering? En tja, je kijkt natuurlijk op de manier die je leert hè? Dat is je handvat. Dat moet je iemand niet aan willen rekenen. Maar ja, ik kan me veel negatief gezwets op dit forum ook heel erg aantrekken, dus ik begrijp jouw oogpunt ook wel. Geschreven tekst kan heel verkeerd overkomen, omdat je de tonatie niet hoort. En ik heb nu geleerd dat je spieren wel kan voelen. Met zonlicht zie je ook wel wat vleugen van hoe botten en spieren lopen. Maar hoe ze er uit moeten zien, dat moet ik nog leren.

Hosante: Hmm, dat heeft Sam ook wel weer nodig, even lekker er tussenuit! Daar knapt ie altijd reuze van op. Hij kan intens genieten van een buitenrit. Mijn lief zei ook al dat we vaker moeten gaan, dus ik stelde al voor om te verhuizen naar de drunense Duinen. Lekker joh, dat dat bij jou dus wel kan!
Dank je Jellie voor je uitleg, vind je het goed, dat ik het print en meeneem in de studie?