Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:08

Blijft altijd een gedoe met die dekens in deze periode. Zag dat het volgende week alweer een stuk frisser wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:38

Century schreef:
@Elisa: Poeh, dat klinkt wel heftig ja, wat je beschrijft over trappen en meppen tegen de wand enzo. Ik denk dat het niet helemaal iets voor mij zal zijn. Een binnenvetter is ook niet fijn, maar super extravert past ook niet bij me.
Al hebben de Iberische paarden vaak wel meer een mening, heb ik het idee. En dat vind ik juist leuk. Dat mag ook. Ze mogen best aangeven wat ze willen, vind ik. Het is alleen niet altijd mogelijk, wat ze willen.

@Jenara: wat fijn dat je nu verhuisd bent en dat het goed gaat met de paarden. Zal ook wel veel rust geven denk ik?

@Tarzan: Fijn dat je even met Rambo hebt kunnen rijden en lekker gas geven! Voorjaar is zo fijn :D

@Nadir: Poeh, dat is wel even vervelend, fijn dat je weer bent opgeknapt en een lekkere bosrit hebt kunnen maken!

@Maartje: ik heb géén idee hoe Navaro reageert op carnavalswagens, maar ik kan me héél goed voorstellen dat elk paard op z'n minst wel even moet kijken :+
Leuk dat je met TRT bent begonnen! Navaro wil ook altijd in mijn broekzak (daar zitten ook snoepjes natuurlijk...). Ik wil het ook weer oppakken!

@Keeyzie: Oh wat tof dat je WE doet, dat lijkt me ook zo leuk om te doen.

Navaro vanochtend weer gereden, weer met een beetje minder spanning, meer draf dit keer en zelfs een galopje! Hij vond dat wel even heel gek en was duidelijk nog wat rennerig door onbalans (en ik moest ook even mijn zit vinden natuurlijk), dus heb het kort gehouden. Dat we het hebben gedaan is al een hele mooie stap, ook voor Navaro mentaal. Die was echt even van zijn stuk haha. Een volgende keer proberen er wat meer ontspanning in te krijgen bijvoorbeeld.
Ik heb hem zonder deken gezet, het is zo warm overdag en alles staat nu zonder deken. Ik kan er ook niet elke dag zijn, ben er zondag weer, maar het blijft mooi weer tot dan en 's nachts staat hij op stal. Dus ik denk dat het prima kan :) Hij ging er gelijk gebruik van maken door te rollen :D

Ah wat super dat jullie hebben gegallopeerd *\o/* , dat is toch een hele overwinning op zich al?

Ja die mening haha, nou dit is volgens mij omdat ze zelf niet weet wat ze met zichzelf aan moet op zo'n moment en de opwinding teveel wordt. Het stomme is dat als je haar dan in de hand neemt dan is het gelijk klaar, dat is weer duidelijker ofzo.

Het is wel ineens heel erg warm..wat een overgang zeg, en na maandag kunnen de winterdekens er weer op. Typisch Nederland. :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:34

Echt he. Blij dat ze aan huis staan.

Dat meppen zou de zwarte hier ook zo kunnen ontwikkelen ja. Ze wordt met veel training wel steeds extraverter gelukkig.

Ik ga lekker aan de gang met de beestenbende.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:57

Zag dat vanaf maandag idd de deken met 100g weer op mag... maar ze kunnen in ieder geval even zonder.

Veel plezier Audesta!

@Elisa: Jaa, ben er ook heel blij mee! Al vond hij het duidelijk nog erg moeilijk. Langzaam opbouwen denk ik. Ook weer heeel even de longe eraf gehad, dat wil ik ook steeds meer uitbouwen. Ik hoop in de zomer lekker alleen aan de slag te kunnen zonder problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:03

Dat klinkt als een mooi doel! Moeilijk is niet erg zolang ie maar braaf is.

Meppen vind ik echt niet grappig, ik probeer het wel voor te zijn nu maar het valt niet altijd mee. Had haar laatst in het kleine stukje voor de bak gezet en dacht dat helpt misschien voor wat afleiding en gras eten. Maar ging ze daar staan bokken en meppen. :+
Duurde ook nog een kwartier voordat ik haar weer gevangen had.

Gkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:44

Iemand die weet waar ik een barok gebouwd ‘project’ paard kan vinden?
Ik zoek:
barok gebouwd paard
Minimaal 160cm
Maximaal 7 en minimaal 2
Gezond
Liefst een merrie maar ruin mag ook
Max 4000 kan ietsje omhoog bij een paard met uitzonderlijke gangen/goede papieren
Ik vind het leuk om projectpaarden te begeleiden die trauma’s hebben of nog groen zijn alles qwa mentale problemen mag aangeboden worden! Ik ben erg rustig sta stevig in me schoenen bij agressie/angst en train met grondwerk

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 18:54

Gkstables schreef:
Ik zoek:
barok gebouwd paard
Minimaal 160cm
Maximaal 7 en minimaal 2
Gezond
Max 4000 kan ietsje omhoog bij een paard met uitzonderlijke gangen/goede papieren
Ik vind het leuk om projectpaarden te begeleiden die trauma’s hebben of nog groen zijn alles qwa mentale problemen mag aangeboden worden! Ik ben erg rustig sta stevig in me schoenen bij agressie/angst en train met grondwerk

Edith Scholtens heeft er nu wat te koop staan die voldoen aan jouw zoektocht
Laatst bijgewerkt door Ania op 09-03-25 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:59

Waar kan ik haar op vinden?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 19:02

Gkstables schreef:
Waar kan ik haar op vinden?

Ze komt vaak voorbij op facebook, ook weet ik van de mensen om mij heen dat ze betrouwbaar is en altijd met een eerlijk verhaal verkoopt.

Gkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:06

Dankjewel! Ik ga even kijken

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:09

Edith ipv Edine ;)

Maar klopt verder.

Ik heb op de andere hengst van mijn instructie gereden vandaag. Kanonnen wat een paard :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 19:10

Audesta schreef:
Edith ipv Edine ;)

Maar klopt verder.

Ik heb op de andere hengst van mijn instructie gereden vandaag. Kanonnen wat een paard :')

Je hebt gelijk. Ik ben altijd zo goed met namen |( :P

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:11

Hahaha iedereen zijn gebrek!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:34

Gkstables schreef:
Ik zoek:
barok gebouwd paard
Minimaal 160cm
Maximaal 7 en minimaal 2
Gezond

En ga je die later weer verkopen dan ?

Gkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:47

De bedoeling is om deze te houden afhankelijk van zijn innerlijk (ze hebben natuurlijk altijd een eigen karakter en ik hou van een karaktervol/‘sensibel’ paard) en ook een beetje uiterlijk:gangen en bouw en het liefst leuk kleurtje maar daar gaat het natuurlijk niet om

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:25

Gkstables schreef:
De bedoeling is om deze te houden afhankelijk van zijn innerlijk (ze hebben natuurlijk altijd een eigen karakter en ik hou van een karaktervol/‘sensibel’ paard) en ook een beetje uiterlijk:gangen en bouw en het liefst leuk kleurtje maar daar gaat het natuurlijk niet om

Ik ben in overweging mijn merrie te verkopen en dan zelf naar een iets ouder paardje op zoek te gaan .
Ze is een fantastische merrie , maar met mijn lijf wat minder wil als paar jaar terug. Kan ik haar niet geven wat ze nodig heeft .

Ze kan extra draven , zit goed in elkaar. 160 cm gemeten .
Bijna 6 jaar en licht bereden. Nu al paar maanden geen werk gehad vanwege geen geschikte stallings lokatie .

Schimmel met Cruzado paspoort.

Maar wil een 4 ever home en geen handelstal .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:06

Gkstables schreef:
Ik zoek:
barok gebouwd paard
Minimaal 160cm
Maximaal 7 en minimaal 2
Gezond

In Spanje zelf zijn er zat te vinden, en Lyona hier op Bokt importeert ook nog weleens projectpaarden.

Op Facebook zijn er groepen, PRE/ Andalusier zoeken een goed tehuis.

Er zijn ook Lusitano groepen, maar met papier zijn die niet te koop voor jouw budget..zonder wellicht wel. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:23

projectpaarden genoeg onder de Spanjaarden, als je sommige eigenaren mag geloven :=

Gister weer op Elevada gezeten <3 Die moest natuurlijk haar hele trukendoos weer open gooien met een "kijk eens hoe goed ik dit allemaal nog kan". Ik wil als ze van de zomer nog zo stabiel is, weer een zadel aanschaffen := Merk dat ik soms toch niet iets minder doorpak op de bbp, en als ze zo goed blijft gaan, is het zijn geld wel weer waard. Het zou helemaal mooi zijn als ze een zadel met Lissy kan delen
Lissy ging gister enorm uit haar plaat, die moest echt even de stress eruit met gebok en steigeren.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:39

Mag ik hier eens mee schrijven?

Ik ben sinds bijna 3 jaar in bezit van mijn lieve Romero van bijna 17 inmiddels. Hij heeft 2 chips en een vervangend paspoort. Bij de handelaar vertelde ze mij dat hij een volle PRE is. Maar door het vervangende paspoort valt niks meer te achterhalen en zijn de papieren ook weg. Ik weet dus ook niet of de geboortedatum klopt en of hij wel echt Romero heet. Toen ik hem kocht stond hij net in Nederland. Een zielig hoopje ellende. Gehavend onder de littekens mager en angstig. Je zou kunnen zeggen dat hij genoeg heeft meegemaakt. Hij schijnt meegedaan te hebben met stierenvechten.

Gelukkig is hij inmiddels helemaal opgebloeid en een heel ander paard geworden.

Hij is mijn steun en toeverlaat mijn harten paard en maatje voor het leven! Ook is hij het braafste paardje van stal… en heeft hij iedereen zijn hart gestolen.. hij vind alles prima en is voor niks en niemand bang. Inmiddels al heel wat avonturen beleefd samen. Van wedstrijd rijden naar spring club kampioen (hij had nog nooit een balk gezien toen ik hem kreeg) van buitenritjes tot agility. Hij vind alles leuk en werkt graag. Bokken en steigeren staan dan ook niet in zijn woordenboek. Voor mij mijn ideale maatje om vertrouwen terug te krijgen toen ik eigenlijk niet meer durfde te rijden. En was toen inmiddels al 41 dus zo’n dare devil was ik niet meer.. Hij gaat dan ook nooit meer weg..

We hebben hem nu voor het 2e jaar op rij geschoren want meneer meent het “snel” koud te hebben en komt dan dik in de haren. Vind ik overigens wel lastig in de afgelopen dagen met de temperaturen. Heb overdag de deken maar afgedaan en in de avond er maar weer opgelegd want s’nachts is het nog best koud. Zit nu dus een beetje in twijfel of ik er al een dunnere op ga leggen, aangezien hij het dus snel koud heeft.

Hier een foto:

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:43

Als hij 2 chips heeft valt er wel te achterhalen hoor .
Zels een origineel duplicaat paspoort aanvragen is mogelijk
Maar een lange weg .

Vraag maar eens bij PRE stamboek Nederland

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:17

@zinzi die heb ik inderdaad gesproken. Ene chip komt overeen met het Cruzado paspoort maar de andere niet. Ze konden mij niet verder helpen helaas. Ook het brandmerk heb ik nergens terug kunnen vinden. Het zou leuk geweest zijn maar denk dat we er nooit achter komen. Het maakt mij ook verder niet meer zoveel uit. Hij gaat toch niet meer weg. En voor mij maakt het hem niet minder leuk

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:42

Mijn Cam staat te koop .
Voor de liefhebber
Ze is dood eerlijk .
Maar voor mij te sensibel .
Mijn lijf staakt op diverse fronten en vindt het niet eerlijk tegenover haar .

Ik ga daarna kijken naar een bos pony/ paard.
Waar zowel ik als zoon op kan .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:59

Clair, wat een prachtig paard zeg, die uitstraling <3
Zinzi, ach wat vervelend dat je haar weg doet!
Wat maakt haar te sensibel voor je?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:02

Haar onervarenheid.
Mijn tijd tekort.
Ze is gewoon heel op haar mens gericht ook .
En mijn kinderen hebben compleet geen voeling met haar.

Voor de juiste persoon is ze een toppertje .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:08

Jammer Zinzi! Misschien even een mooie foto van haar erbij zetten?

Welkom Claire, leuk paard en jullie band samen klinkt heel mooi. Ik ga er gewoon weer een lichte winter deken opleggen.

Dat klinkt goed van Elevada Maartje, kan me voorstellen dat een zadel net even iets steviger zit.