Maartje_M schreef:Ik neig ook meer naar trt. Vroegah wel eens het boek van parelli gelezen maar dat vond ik wat “ouderwets” en niet helemaal bij me passen. Ik weet niet of dat online nu beter is, maar misschien is TRT gewoon per definitie beter passend
Ik heb les gekregen in parelli (weliswaar live) en er zitten waardevolle tools en handvaten in, maar ik ben het ook met een heel aantal dingen niet eens, dus ik snap ik je twijfel erg!
Ik weet dus niet of ik de online cursus zou aanraden, denk dat TRT dan fijner is.
Even hierop doorgaand, iemand ervaring met de academy van featherlight? Ik ben ergens aan het twijfelen om die eens te proberen voor wat meer inspiratie qua grondwerk en liberty.
En eindelijk even de tijd om wat uitgebreider te reageren!
@Flubberboot, ah wat balen van je motivatie, hopelijk komt dat met het goeie weer nu wel een beetje terug!
Misschien is het ook algemeen wel leuk om hier wat oefeningen met elkaar te delen ter inspiratie?
En voor nu gewoon even doen wat wel fijn voelt, gewoon die ontspanning opzoeken!
@Audesta, gefeliciteerd met je winstpunt! Knap hoor
Fijn ook dat het wat makkelijker gaat ook lijkt me
Wel grappig zo die uiteenlopende karakters! Ik hou stiekem ook wel van dat eigenzinnige, hoewel ik Jenara niet écht als eenkennig zou beschouwen, ze hecht zich bv. ook wel relatief snel aan mijn verzorgster nu, maar in handen van een vreemde gaat ze wel wat druk lopen doen als ik uit het zicht ga.
Dat sceptische herken ik ook wel :p
@Maartje, ah kijk, rond 6jaar ook wat gematigder! En oh dat boos worden! Jenara kon ook zooo boos worden als ze iets niet snapte
Dan werkt strikte parelli dus echt niet, want daarbij moet je de druk opdrijven en dan blijven aanhouden tot je de juiste reactie krijgt, maar dan kreeg ik dus echt een razend kwaad paard. Als ik dan gewoon de vraag rustig opnieuw stelde of een beetje anders, werkte dat veel beter en werd ze zo boos niet.
en haha, een vuurspuwende carnavalswagen, ja je zou voor minder even perplex staan 
@Zinzi, ah bah, dat zijn idd slopende toestanden :'( Ik ben er ook wel zeker van dat die motivatie terug komt als er terug wat meer ruimte en rust in je hoofd is! Dat is bij mij ook altijd heel erg zo.
@Elisa, Dat komt met Havanna vast wel goed! Ze is nog jong en dat echte vertrouwen duurt ook wel even. Het is wel wakker blijven met zo ééntje :p
@Tarzan, als ik het zo hoor, snap ik ook wel dat het heel anders is met Rambo dan met Fuego. En dat verhaal van met je zoontje, dat moet zooo lief geweest zijn
Zo'n band heb je idd wel niet zomaar met elk paard natuurlijk. Rambo is wel echt een cutie! en zo braaf met dat meisje
ze voelen dat precies wel echt!
@Nadir, oh bah, de griep
gelukkig helemaal genezen! Succes met het trailerladen!!
@Century, Herkenbaar verhaal! Moet wel zeggen dat dat echt explosieve waar ik over sprak was echt het eerste jaar, jaar en half zoiets, dus van 3 tot 5, daarna is Jenara ook wel stabieler beginnen worden. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van héél veel dingen doen en proberen en er zelf niets van maken. Een paard wat nooit iets ziet, zal veel sneller schrikken van onbekende dingen dan een paard dat al 100 verschillende situaties heeft meegemaakt, denk ik. En oh, qua dekens zo vervelend nu! Overdag te warm en 's nachts te koud! Ik hou het nu op 200gr omdat Jenara van stal komt natuurlijk en nu terug 24/7 buiten ... en ik weet uit ervaring ook dat mevrouw het liever wat te warm heeft dan te koud :p
@Keeyzie, jaaa de tijd vliegt inderdaad! en wow, ook alweer 13! Maar wat gaan jullie goed
ik hoop om over een paar jaar ook zo knap te kunnen rondrijden als jij en Hugo
Succes alvast met de WE competitie, supercool vind ik dat trouwens! En fijn dat Morena nog even kan uitgroeien en al spelend leren
Ze heeft alvast een mooi voorbeeld aan ome Hugo :p
Ok, ik denk dat ik min of meer bij ben!
Nog even een update van hier ook!
Jenara begint wat aansluiting te vinden bij de andere twee paarden! Die zijn gelukkig erg lief naar haar, de ruin is zelfs een beetje bezitterig
Die was niet zo blij als ik haar vandaag van de weide haalde. Ze stond ook lekker te eten als ik aan kwam vandaag. En oh, ik kan haar dus in de verte zien vanuit de trein op weg van en naar het werk 
Vandaag toch even spannend :p We hebben een overdekte longeercirkel, midden in een stapmolen, die draaide met een paard in
dat was even veel! Maar al bij al vind ik dat Nara het prima heeft gedaan, uiteraard wat spanning en druk in het begin, maar heb haar wat simpele grondwerk oefeningen gevraagd en haar ook gewoon de tijd gegeven om te kijken naar al die nieuwe dingen en we zijn mooi geëindigd met hoofd laag en zelfs wat briesen
Morgen eens voorzichtig proberen om wat te rijden