Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:52

Ik denk dat het vuurspuwen zo bizar was dat ze er maar eerst naar moest kijken. Die slang ligt er wel vaker, daar kun je veilig van schrikken :+

Wat fijn dat die 2 van jou zo lekker gaan!

Vraag voor jullie: iemand ervaring met (de online cursussen) van TRT of Parelli? Ik wil graag met Lis wat variatie op de bekende thema’s zeg maar, en denk dat deze beide wel mooie handvatten bieden kunnen om met haar gemuts om te gaan. Misschien komen we dan dit jaar toch echt tot een ingereden paard :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:17

TRT vindt ik wel goede duidelijk video 's hebben
Parelli ben ik persoonlijk wat minder van gecharmeerd

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:30

Ik heb een groot deel van de TRT. Vind het zelf erg fijn maar heb er op het moment niet enorm veel ruimte voor, dus het staat even op pauze.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:45

Ik neig ook meer naar trt. Vroegah wel eens het boek van parelli gelezen maar dat vond ik wat “ouderwets” en niet helemaal bij me passen. Ik weet niet of dat online nu beter is, maar misschien is TRT gewoon per definitie beter passend

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:18

Maartje_M schreef:
Ik neig ook meer naar trt. Vroegah wel eens het boek van parelli gelezen maar dat vond ik wat “ouderwets” en niet helemaal bij me passen. Ik weet niet of dat online nu beter is, maar misschien is TRT gewoon per definitie beter passend

Ik heb les gekregen in parelli (weliswaar live) en er zitten waardevolle tools en handvaten in, maar ik ben het ook met een heel aantal dingen niet eens, dus ik snap ik je twijfel erg!
Ik weet dus niet of ik de online cursus zou aanraden, denk dat TRT dan fijner is.

Even hierop doorgaand, iemand ervaring met de academy van featherlight? Ik ben ergens aan het twijfelen om die eens te proberen voor wat meer inspiratie qua grondwerk en liberty.

En eindelijk even de tijd om wat uitgebreider te reageren!

@Flubberboot, ah wat balen van je motivatie, hopelijk komt dat met het goeie weer nu wel een beetje terug!
Misschien is het ook algemeen wel leuk om hier wat oefeningen met elkaar te delen ter inspiratie?
En voor nu gewoon even doen wat wel fijn voelt, gewoon die ontspanning opzoeken!

@Audesta, gefeliciteerd met je winstpunt! Knap hoor :) Fijn ook dat het wat makkelijker gaat ook lijkt me
Wel grappig zo die uiteenlopende karakters! Ik hou stiekem ook wel van dat eigenzinnige, hoewel ik Jenara niet écht als eenkennig zou beschouwen, ze hecht zich bv. ook wel relatief snel aan mijn verzorgster nu, maar in handen van een vreemde gaat ze wel wat druk lopen doen als ik uit het zicht ga.
Dat sceptische herken ik ook wel :p

@Maartje, ah kijk, rond 6jaar ook wat gematigder! En oh dat boos worden! Jenara kon ook zooo boos worden als ze iets niet snapte :') Dan werkt strikte parelli dus echt niet, want daarbij moet je de druk opdrijven en dan blijven aanhouden tot je de juiste reactie krijgt, maar dan kreeg ik dus echt een razend kwaad paard. Als ik dan gewoon de vraag rustig opnieuw stelde of een beetje anders, werkte dat veel beter en werd ze zo boos niet.
en haha, een vuurspuwende carnavalswagen, ja je zou voor minder even perplex staan :')

@Zinzi, ah bah, dat zijn idd slopende toestanden :'( Ik ben er ook wel zeker van dat die motivatie terug komt als er terug wat meer ruimte en rust in je hoofd is! Dat is bij mij ook altijd heel erg zo.

@Elisa, Dat komt met Havanna vast wel goed! Ze is nog jong en dat echte vertrouwen duurt ook wel even. Het is wel wakker blijven met zo ééntje :p

@Tarzan, als ik het zo hoor, snap ik ook wel dat het heel anders is met Rambo dan met Fuego. En dat verhaal van met je zoontje, dat moet zooo lief geweest zijn <3 Zo'n band heb je idd wel niet zomaar met elk paard natuurlijk. Rambo is wel echt een cutie! en zo braaf met dat meisje :D ze voelen dat precies wel echt!

@Nadir, oh bah, de griep :( gelukkig helemaal genezen! Succes met het trailerladen!!

@Century, Herkenbaar verhaal! Moet wel zeggen dat dat echt explosieve waar ik over sprak was echt het eerste jaar, jaar en half zoiets, dus van 3 tot 5, daarna is Jenara ook wel stabieler beginnen worden. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van héél veel dingen doen en proberen en er zelf niets van maken. Een paard wat nooit iets ziet, zal veel sneller schrikken van onbekende dingen dan een paard dat al 100 verschillende situaties heeft meegemaakt, denk ik. En oh, qua dekens zo vervelend nu! Overdag te warm en 's nachts te koud! Ik hou het nu op 200gr omdat Jenara van stal komt natuurlijk en nu terug 24/7 buiten ... en ik weet uit ervaring ook dat mevrouw het liever wat te warm heeft dan te koud :p

@Keeyzie, jaaa de tijd vliegt inderdaad! en wow, ook alweer 13! Maar wat gaan jullie goed :D ik hoop om over een paar jaar ook zo knap te kunnen rondrijden als jij en Hugo :) Succes alvast met de WE competitie, supercool vind ik dat trouwens! En fijn dat Morena nog even kan uitgroeien en al spelend leren :) Ze heeft alvast een mooi voorbeeld aan ome Hugo :p

Ok, ik denk dat ik min of meer bij ben!

Nog even een update van hier ook!

Jenara begint wat aansluiting te vinden bij de andere twee paarden! Die zijn gelukkig erg lief naar haar, de ruin is zelfs een beetje bezitterig :') Die was niet zo blij als ik haar vandaag van de weide haalde. Ze stond ook lekker te eten als ik aan kwam vandaag. En oh, ik kan haar dus in de verte zien vanuit de trein op weg van en naar het werk :D

Vandaag toch even spannend :p We hebben een overdekte longeercirkel, midden in een stapmolen, die draaide met een paard in :') dat was even veel! Maar al bij al vind ik dat Nara het prima heeft gedaan, uiteraard wat spanning en druk in het begin, maar heb haar wat simpele grondwerk oefeningen gevraagd en haar ook gewoon de tijd gegeven om te kijken naar al die nieuwe dingen en we zijn mooi geëindigd met hoofd laag en zelfs wat briesen :)
Morgen eens voorzichtig proberen om wat te rijden :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:21

Ik heb TRT pas aangeschaft!
Het is echt erg leuk en goed! Tristan legt alles zo goed uit. Ook duidelijke voorbeelden met paard.
Je moet er wel tijd voor nemen inderdaad. Soms na een uitleg filmpje ook nog losse filmpjes voor als je bv een sloom paard hebt of juist een drukke, met tips.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:39

Maartje_M schreef:
Vraag voor jullie: iemand ervaring met (de online cursussen) van TRT of Parelli? Ik wil graag met Lis wat variatie op de bekende thema’s zeg maar, en denk dat deze beide wel mooie handvatten bieden kunnen om met haar gemuts om te gaan. Misschien komen we dan dit jaar toch echt tot een ingereden paard :+

Steekt vinger op.
En ook met Featherlight, Dressuurnatuurlijk en nog een waarvan ik de naam kwijt ben.
Parelli is niet mijn kopje thee, om het vriendelijk te zeggen. TRT en Featherlight hebben mijn voorkeur, van beiden wel wat opgestoken. Dressuurnatuurlijk heb ik nog maar weinig mee gedaan en de ‘naamloze’ heeft dus weinig indruk gemaakt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:49

Dank dames! Jullie hebben me overtuigd niet voor Parelli te gaan, klopte mijn gevoel dus toch wel.

Julie druk opvoeren tot de reactie komt is echt niks voor ons, daar worden we niet blij van :n
En een longer met cirkel in een stapmolen? Hoe kom je daar in als er een paard in de molen staat? :+

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:16

Hier ervaring met Parelli en Featherlight.
En er uiteindelijk een eigen sausje van gemaakt. Parelli vond ik heel fijn voor de beginselen. En veel gebruik ik nu nog voor mijn jonkie. Het is ook gewoon veel doen dan wordt je er handig in.
Voor de schriktrainingen gebruikte we veel van Parelli maar ook eigen dingen die door de tijd heen handiger bleken te zijn.
Featherlight legt alles heel fijn en stap voor stap uit.

Voor dressuur volg ik via YouTube Amelia Newcomb dressage. Hele fijne video’s!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:24

Maartje_M schreef:
Dank dames! Jullie hebben me overtuigd niet voor Parelli te gaan, klopte mijn gevoel dus toch wel.

Julie druk opvoeren tot de reactie komt is echt niks voor ons, daar worden we niet blij van :n
En een longer met cirkel in een stapmolen? Hoe kom je daar in als er een paard in de molen staat? :+

De molen pauzeren .
Ideaal is anders
Haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 08:06

Ja zo ver was ik inmiddels ook zinzi maar hoe dan als de molen vol staat :') ik zie altijd problemen hoor hahaha

Keeyzie thanks voor jouw inzicht nog! Het wordt toch altijd een soort eigen sausje inderdaad. Ik heb heel lang ook dressagepro gedaan (dat heet niet meer zo) en daar heb ik lifelong access dus ga ik ook weer eens kijken. En een tijd team by Jill. Maar dat is beide vooral heel veel rijden en dat wil ik nu dus even niet want zo ver zijn we nog niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:19

Wel mooi al die online mogelijkheden, dat was er vroeger nog niet..dan was het gewoon er heen gaan haha.

Longeercircels in stapmolens heb ik vaker gezien, het is wel een mooie manier om de ruimte in het midden goed te gebruiken. Maar ik snap dat een paard daar aan moet wennen, fijne update over Jenara. Ook wel fijn dat ze te zien is vanuit de trein denk ik.

Maartje, ja dat snap ik wel..die slang was ook iets "engs" in de vertrouwde omgeving natuurlijk.

Keeyzie wat grappig die video, Morena ziet er nog lekker puppy uit..ik snap dat je rustig aan doet. Klinkt super wat je doet, zo opbouwend en misschien zijn merries inderdaad wel heftiger. Is de klasse M WE vergelijkbaar met de klasse M dressuur? WE lijkt me echt zo leuk om te doen.

En dankjewel! :) Ik heb ook liever extravert dan introvert..het is misschien heftig maar je weet wel altijd wat je aan ze hebt. Zolang je er inderdaad maar niet teveel van onder de indruk raakt. Moet wel zeggen dat hoe warmer het weer, hoe relaxter ze vaak is dus dat scheelt wel in de lente/ zomer weer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:28

ik vind dat echt dikke winst, dat je tegenwoordig veel online kunt doen. In je eigen tijd, eigen tempo, ik hou daar van.

Ik heb ook liever een wat extravert paard, laat maar weten wat je er van vindt want dan kunnen we er mee werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:30

Ja dat is het ook! Nu ik jullie er zo over hoor praten denk ik ook..goh eens kijken of er iets interessants bij zit.

Ik mis ook wel een beetje leuke dingen die georganiseerd worden in de buurt, vroeger heb ik weleens mee gedaan met een horse agility clinic bijvoorbeeld, hartstikke leuk en leerzaam. Dat soort dingen lijken er nu minder te zijn.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:00

Ik volg Featherlight en TRT op Insta en vind het echt heel tof wat zij doen. Ik wil ook met een neckrope door het bos haha :D

Wat een mooie update Jenara, ze vindt haar plekje in de groep ook vast snel.

WE lijkt mij ook echt zo tof om te doen! Gaaf dat je al M gaat starten Keeyzie.

Wat een heerlijk weertje, de paarden staan vandaag lekker in hun blote billen buiten. Lekker rollen in het zand!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:07

En Elisa, nog wat leuks gevonden?

Nadir lekker hè, dat blote billen buiten weer!

TRT aangeschaft en begonnen met het stukje leiden. Lis vond het maar stom dat ze niet in mijn broekzak mocht :(:) al mag ze dat normaal ook niet maar dit was natuurlijk anders

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:19

Nee, nog niet..maar ben een beetje te druk geweest nog om te kijken haha..zal eens kijken of er ook voor het mennen zoiets is.

Lis kijkt ook echt zo van...stom!

Hier staat ze nou s"middags ook lekker zonder deken, het is echt warm ineens.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:55

Ja het was echt heel stom -O- maar ze doet het wel goed. Elevada stond echt met een gezicht van “je kunt ook zelf achteruit lopen hè mens” :roll:

Ik heb hier vanmorgen meteen de dekens afgedaan, het is echt lekker weer! Ik twijfelde gister avond of ik ze op moest doen, toch maar gedaan, maar denk dat het achteraf niet had gehoeven.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:09

Maartje_M schreef:
Ja het was echt heel stom -O- maar ze doet het wel goed. Elevada stond echt met een gezicht van “je kunt ook zelf achteruit lopen hè mens” :roll:

Ik heb hier vanmorgen meteen de dekens afgedaan, het is echt lekker weer! Ik twijfelde gister avond of ik ze op moest doen, toch maar gedaan, maar denk dat het achteraf niet had gehoeven.

ik vind het echt zo lastig nu!
Vooral omdat ik dus niet persé elke dag makkelijk naar stal kan.
Ik ga in ieder geval vanmiddag wel gaan wisselen naar een vele lichtere deken.
Maar ik weet uit ervaring dat Jenara het liever iets te warm heeft dan te koud ...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:19

Ik heb Rambo de deken gisteren af gelaten, ik kon vandaag niet vroeg gaan en hij is toch niet geschoren dus lekker de deken eraf. Zal hij vast niet erg vinden :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 13:44

Hier staan ze ook al 2 dagen zonder deken, zijn ook ongeschoren dus denk dat ze dat wel aan kunnen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:50

@Elisa: Poeh, dat klinkt wel heftig ja, wat je beschrijft over trappen en meppen tegen de wand enzo. Ik denk dat het niet helemaal iets voor mij zal zijn. Een binnenvetter is ook niet fijn, maar super extravert past ook niet bij me.
Al hebben de Iberische paarden vaak wel meer een mening, heb ik het idee. En dat vind ik juist leuk. Dat mag ook. Ze mogen best aangeven wat ze willen, vind ik. Het is alleen niet altijd mogelijk, wat ze willen.

@Jenara: wat fijn dat je nu verhuisd bent en dat het goed gaat met de paarden. Zal ook wel veel rust geven denk ik?

@Tarzan: Fijn dat je even met Rambo hebt kunnen rijden en lekker gas geven! Voorjaar is zo fijn :D

@Nadir: Poeh, dat is wel even vervelend, fijn dat je weer bent opgeknapt en een lekkere bosrit hebt kunnen maken!

@Maartje: ik heb géén idee hoe Navaro reageert op carnavalswagens, maar ik kan me héél goed voorstellen dat elk paard op z'n minst wel even moet kijken :+
Leuk dat je met TRT bent begonnen! Navaro wil ook altijd in mijn broekzak (daar zitten ook snoepjes natuurlijk...). Ik wil het ook weer oppakken!

@Keeyzie: Oh wat tof dat je WE doet, dat lijkt me ook zo leuk om te doen.

Navaro vanochtend weer gereden, weer met een beetje minder spanning, meer draf dit keer en zelfs een galopje! Hij vond dat wel even heel gek en was duidelijk nog wat rennerig door onbalans (en ik moest ook even mijn zit vinden natuurlijk), dus heb het kort gehouden. Dat we het hebben gedaan is al een hele mooie stap, ook voor Navaro mentaal. Die was echt even van zijn stuk haha. Een volgende keer proberen er wat meer ontspanning in te krijgen bijvoorbeeld.
Ik heb hem zonder deken gezet, het is zo warm overdag en alles staat nu zonder deken. Ik kan er ook niet elke dag zijn, ben er zondag weer, maar het blijft mooi weer tot dan en 's nachts staat hij op stal. Dus ik denk dat het prima kan :) Hij ging er gelijk gebruik van maken door te rollen :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:54

Peet staat ook naakt nu! Is wel geschoren geweest in november maar inmiddels weer flink teddy. Moet kunnen dus

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:39

Ik laat ze vannacht ook bloot, het was vanmorgen ook al zo snel echt warm!

Mooie stap weer Century!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:18

Hier gisteren af gedaan. Vanavond gereden en op gedaan en morgen weer op maar vanochtend ging ik dat niet redden.