lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:42

Eerlijk, als ik naar de keuring ga, dan gebruik we net die tussentijdse showblokken om even wat anders te doen dan te zitten kijken. Dus van mij hoeft dat ook zo nodig niet. :+
Ik ben wel Belg dus over Nederland kan ik weinig zeggen. Bij Abel in België is er altijd ook een barokke paarden dressuurwedstrijd aan verbonden en de laatste jaren ook een WE compititie.
Niet dat ik dat persé allemaal zo volg. Maar daardoor loopt er wel meer volk rond en is er wat 'ambiance' op het terrein.
Ik heb ook wel de indruk dat er momenteel wat mensen achter zitten die er wel moeite in willen steken om alles goed te organiseren.
En dat lidgeld is inderdaad wel veel als je zelf toch niet fokt.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:03

Luckystory schreef:
Eerlijk, als ik naar de keuring ga, dan gebruik we net die tussentijdse showblokken om even wat anders te doen dan te zitten kijken. Dus van mij hoeft dat ook zo nodig niet. :+
Ik ben wel Belg dus over Nederland kan ik weinig zeggen. Bij Abel in België is er altijd ook een barokke paarden dressuurwedstrijd aan verbonden en de laatste jaren ook een WE compititie.
Niet dat ik dat persé allemaal zo volg. Maar daardoor loopt er wel meer volk rond en is er wat 'ambiance' op het terrein.
Ik heb ook wel de indruk dat er momenteel wat mensen achter zitten die er wel moeite in willen steken om alles goed te organiseren.
En dat lidgeld is inderdaad wel veel als je zelf toch niet fokt.

Ja in Gesves vind ik de sfeer van de WE wel leuk maar dat werd toen allemaal buiten gehouden en er was ook wat ‘s avonds geloof ik. Dus niet door de keuring heen. Ben al een paar jaar niet geweest hoor, dus weet niet hoe het nu is. Toen ik was waren het Franse en Portugese team er ook dus dat gaf wel een leuke speed trail.

Bij een showblok ga ik inderdaad lunchen en ff op stal kijken.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:00

Ik ben toevallig nu net lid geworden van de vereniging, omdat ik mijn paard graag op mijn naam wil zetten en omdat ik dit jaar - ondanks dat hij ruin is - graag met hem naar de keuring wil. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe 'kenners' hem zien! :)

Zou het ook leuk vinden als er wat meer wordt georganiseerd, maar als iedereen op zegt (of niet lid wordt) omdat er zo weinig wordt georganiseerd, zullen er waarschijnlijk nooit meer / andere / nieuwe dingen bij komen ook ;-)

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:01

Een rasvereniging zal er hoofdzakelijk zijn voor de fokkers inderdaad, die hebben dat nodig.
Een de mensen die een paard kopen, op naam willen zetten en dingen willen weten.
Evenementen organiseren is vaak geprobeerd volgens mij, maar komt gewoon moeizaam van de grond omdat iedereen van ver moet komen en de interesses heel verschillend zijn, dan houd je al snel maar een paar mensen over, dat is bijna geen doen.

Ik ben nog wel lid, maar ik twijfel ook wel eens om op te zeggen omdat ik er ook eigenlijk niks aan heb en de Revista kun je ook zo nemen zonder verenigingslidmaatschap.
Aan de andere kant steun je met lid zijn ook weer een rasverenging van een toch wel uniek ras, en dat vind ik ook wel weer wat waard...

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:53

Jessix schreef:
Ja in Gesves vind ik de sfeer van de WE wel leuk maar dat werd toen allemaal buiten gehouden en er was ook wat ‘s avonds geloof ik. Dus niet door de keuring heen. Ben al een paar jaar niet geweest hoor, dus weet niet hoe het nu is. Toen ik was waren het Franse en Portugese team er ook dus dat gaf wel een leuke speed trail.

Bij een showblok ga ik inderdaad lunchen en ff op stal kijken.



De laatste keer dat jij er was, was het Europees kampioenschap WE. Dus dat was inderdaad wel heel gaaf.
De jaren nadien was het een gewone WE wedstrijd maar er nemen toch altijd wat goede ruiters aan deel, dus het spectakel blijft ook wel. Er zijn een aantal hele goede Belgische ruiters met gave paarden.
De meeste onderdelen van de WE en de MCI worden inderdaad gewoon buiten gereden terwijl de keuring binnen plaats heeft. Die MCI heeft ook weer als leuke bijkomstigheid dat je soms wel eens de kans hebt een aantal van de dekhengsten aan het werk te zien, die op de keuring niet getoond worden.
En de MCI rubrieken die gereden worden hebben ook wel enig niveau. Het zijn geen B-proefjes ofzo. Maar er wordt oa. ook op intermediair en GP niveau gereden. Dat is natuurlijk ook al leuker om te kijken voor het publiek.
Afgelopen jaar was er s'avonds een diner in de binnenhal en werd er terwijl een show gegeven. Op zich ook wel een leuk iniatief. Zeker ook omdat het niet beperkt was tot de leden van Abel maar de WE-ruiters en de mensen van de MCI waren eveneens welkom.
Dus op zich vind ik wel dat ze hun best doen. Er zijn een aantal jongere fokkers met grote plannen die zich toch duidelijk proberen te engageren voor de vereninging. Afgelopen jaar was tov 2 jaar geleden echt een enorm verschil al. Hopelijk zetten ze die lijn door.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:23

Ah dan heb ik gewoon een hele mooie afsluiter gehad, haha! Ik vind Gesves altijd erg leuk hoor. Maar voor mij is dat puur om de fokkerij en om alle vriendjes en vriendinnetjes weer eens te zien.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:26

_Bianca schreef:
Ik ben toevallig nu net lid geworden van de vereniging, omdat ik mijn paard graag op mijn naam wil zetten en omdat ik dit jaar - ondanks dat hij ruin is - graag met hem naar de keuring wil. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe 'kenners' hem zien! :)

Zou het ook leuk vinden als er wat meer wordt georganiseerd, maar als iedereen op zegt (of niet lid wordt) omdat er zo weinig wordt georganiseerd, zullen er waarschijnlijk nooit meer / andere / nieuwe dingen bij komen ook ;-)

Ik zeg dus niet op omdat er niet meer georganiseerd. Ik ben lid geworden om fokkers doeleinde. Nu ik niet ga fokken of handelen is lid zijn voor mij geen meerwaarde. :)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:00

Ik ga me ook wel eens lid maken dit jaar denk ik, voornamelijk dan om haar op mijn naam te zetten.
@_Bianca: heb jij die aanvraag ondertussen al gedaan?

De laatste weken hebben we hier niet superveel kunnen doen, drukke dagen op het werk en als ik dan tijd heb en iets plan begint het natuurlijk flink te regenen _-:(
Morgen weer een les gepland en we gaan even de bak wat verder in het dorp gaan uitproberen, dat zou wel fijn zijn om af en toe daarin te kunnen werken! Tot hiertoe zijn we voor het rijden alleen maar op de baan gegaan (waar het wel rustig is hoor) en dat deed ze heel knap!
Afbeelding

In mei is er een Centered Riding 2-daagse waar ik graag aan wil meedoen. Twijfel juist nog een beetje of ik Idra daar mee naartoe neem, zou de eerste keer weg zijn, dus wel een spannende ervaring voor mij (en haar waarschijnlijk ook) :D

En ondertussen is Idra samen met het paard van een vriendin verhuisd naar een andere weide en mijn groen blaadje heeft zich nu baas gemaakt over de ruin van de vriendin, die hiervoor de kuddeleider was *girlpower* *\%/*

Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 09:34

Momenteel is het hier heel rustig al hele poos mijn eigen paarden niet gereden, maar zo dra we verhuisd zijn zal dat anders gaan worden. Dan staan de paarden aan huis en kan ik zo het veld in of zelfs met de voet gaan trainen in de bak.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:59

Nou, ik ben ook al eeuwen niet meer op Bokt en op dit topic geweest.
Maar ga het nog maar een keer proberen.
In December zijn Guapa en ik verhuisd naar een PP en ze heeft het goed naar haar zin daar. Inrijden ging met ups en downs, maar we zijn weer bezig en hebben om de week les(vanwege mijn werk).
Daphne van Cedro was laatst met haar wagentje naar mij toe gekomen en hebben we ons 1e buitenritje gemaakt en dat deed zij super!!!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:47

Thanks voor de reacties. Dan heeft het voor mij inderdaad geen zinom lid te worden. Hoewel ik het wel met je eens ben Nouvel, dat het meerwaarde heeft om lid te zijn van de vereniging van een in Nederland zeldzaam ras. Maar daar vind ik 75 euro dan weer wat duur voor. :o

@ Sunora: wat fijn dat Idra zich thuisvoelt op haar nieuwe plek. :)

@ Denise: fijn dat de buitenrit goed ging! Guapa ziet er goed uit. Jammer dat het inrijden wat ups en downs heeft. Maar komt vast goed. :)

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:48

@Rider: Thanks! Gelukkig zit er nu een stijgende lijn in. Mijn instructrice zei dat we met sprongen vooruit gaan en ik ook minder onzeker aan het worden ben.
Ben echt heel erg blij!

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:59

Wat goed Denise! :D

Hier vandaag ook een leuk experiment. Santi...zonder hoofdstel. :D Wel na afloop van een buitenrit met hoofdstel. :+ Ik weet niet of ik het anders had gedurfd, hij was flink jolig. :')


Afbeelding




Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:35

@rider: Wat leuk, hij ziet er inderdaad flink jolig uit :D

@Denise, welke ups en downs hebben jullie met het inrijden?

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:13

@Rider..dat is tof zeg!!
Durf ik nog niet hoor hahaha.

@Sunora: Zadelissues, mijn eigen onzekerheid en angst, het wel willen lessen op de vorige stal maar een naar gevoel krijgen bij de instructie daar...

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 07:33

DeniseSoares schreef:
@Rider..dat is tof zeg!!
Durf ik nog niet hoor hahaha.

@Sunora: Zadelissues, mijn eigen onzekerheid en angst, het wel willen lessen op de vorige stal maar een naar gevoel krijgen bij de instructie daar...


Oh helemaal niet fijn dat je zo een naar gevoel kreeg bij de instructrice daar! Gelukkig nu in stijgende lijn en een fijne instructie nu!

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:56

In zoverre een stijgende lijn Sunora.
Alleen in de bak word ik nog erg onzeker als zij op van alles focust en reageert...

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:28

DeniseSoares schreef:
In zoverre een stijgende lijn Sunora.
Alleen in de bak word ik nog erg onzeker als zij op van alles focust en reageert...


Ook dat zal wel beteren. Ik merk zelf ook dat ik veel voorzichtiger ben nu ik kinderen heb en veel leer nadenk over dingen die fout kunnen gaan :o
Zeker met een ‘nieuw’ paard, je bent nog niet helemaal op elkaar afgestemd en kent elkaar nog niet helemaal tuurlijk.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:33

Ik hoop het..want op zulke momenten ga ik erover denken te stoppen met de paarden en eigenlijk wil ik dat helemaal niet

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:14

Ik ken dat gevoel ook wel, Lusitano's zijn gewoon best andere koek. Slim, snel, flexibel...fijn als ze met je meewerken, hel als je ze tegen je hebt. :')

Met die van mij merk ik heel erg het verschil als ik hem gewoon aan het werk zit. Als ik hem rond laat sloffen gaat hij ook naar vanalles kijken en overal van 'schrikken'. En dan bedoel ik niet hem perse heel erg in frame houden, maar als je bv. naar bovenstaand filmpje kijk van hetrijden zonder hoofdstel, ik vraag constant wendingen, voltes etc. Zodat hij zijn aandacht op mij houdt. Als ik gewoon aan het dressuren ben en hij wordt superheftig, vraag ik een oefening waar hij goed bij moet nadenken, zoals travers of piaffe. Zijgangen zijn ook supernuttig als je je onzeker voelt. Zelf een eenvoudige schouder binnen kan enorm schelen in een lastige situatie. En dan gaat, zoals mijn instructeur zou zeggen :Y) , er niet om hoe de oefening eruit ziet en of het uberhaupt lukt, het gaat erom dat je het vráágt en de energie dus op positieve wijze omzet.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:57

Ja..maar die oefeningen kan ik haar nog niet vragen. We zijn nog aan het inrijden en de galop zit er ook nog niet in onder de man.
Voltewerk ed. kunnen we natuurlijk wel. Werken met balkjes ook en dat vind zij ook leuk om te doen.
Ik wil ook nog altijd les in werken aan de hand, maar alle instructie is erg ver en heb zelf geen trailer.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:14

DeniseSoares schreef:
Ja..maar die oefeningen kan ik haar nog niet vragen. We zijn nog aan het inrijden en de galop zit er ook nog niet in onder de man.
Voltewerk ed. kunnen we natuurlijk wel. Werken met balkjes ook en dat vind zij ook leuk om te doen.
Ik wil ook nog altijd les in werken aan de hand, maar alle instructie is erg ver en heb zelf geen trailer.


Er is niks zo lastig om alleen je paard te rijden/ in te rijden. Dat heeft niks met ras te maken maar zeker bij een jong paard zou je 9 van de 10 keer iemand aan de zijlijn moeten hebben om tips te geven en mee te kijken. Wij hebben het geluk dat we allebei rijden en ( met beide ruim 45 jaar ervaring) elkaar dus kunnen helpen en tips kunnen geven.
We hebben hier nu een trainingspaard staan ( toevallig ook nog een zoon van Ultramar) die wat onhebbelijkheden heeft aangeleerd tijdens het inrijden o.a. doordat de eigenaresse net te weinig ervaring heeft om de puntjes op de 'i" te zetten wat zich vooral uit in een gebrek aan discipline ( in de goede zin van het woord :D ) met als gevolg een paard wat gewoon zijn eigen gang ging. Gelukkig was het hier snel over en snapte hij na 1x grondwerk en 1 x onder het zadel dat hij vertrouwen kan hebben en gewoon mee kan werken; na een week zijn de meeste kuren er uit al is het erg lastig om een paard met inrijtrauma's weer 100% te krijgen. Dat kan zich uiten in van alles zoals bijv. slecht aannemen van het bit tot paniek als zo'n dier iets niet begrijpt en van alles er tussen in. Die trauma's kunnen op diverse manieren ontstaan van te hard tot te "zacht" zijn, gebrek aan vertrouwen van de ruiter is ook een belangrijk ding en het niet op het juiste moment "door kunnen pakken" als er iets mis gaat.

Optie is om op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om een paard in te laten rijden en even door te laten trainen; "groen op groen" werkt nu eenmaal niet, behalve als je heel veel begeleiding hebt. Inrijden doe je maar 1 keer en daar heb je de rest van het ( paarden) leven genot of ellende van ;)

Overigens is de galop niet interessant, ga eerst maar zorgen dat in stap en daarna in draf alles klopt. Galop is, voor de meeste paarden, de makkelijkste gang. Als in de langzamere gangen alles goed gaat komt die galop vanzelf. We kennen ( Portugese) trainers die de paarden het 1e jaar vrijwel hoofdzakelijk in stap rijden. De basis is alles en zonder dat zijn problemen voorgeprogrammeerd.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:17

DeniseSoares schreef:
Ik hoop het..want op zulke momenten ga ik erover denken te stoppen met de paarden en eigenlijk wil ik dat helemaal niet

Dat zijn inderdaad geen leuke momenten. Voor mezelf probeer ik voor ogen te houden dat we hier gewoon even door moeten en ook dat ik er niet te veel over nadenk :D Want hoe meer ik erover ga nadenken hoe erger het wordt. Van dag tot dag bekijken en nu wacht ik voornamelijk af tot wat warmere dagen! En als het even wat minder gaat, een stapje terug nemen en even echt de basis weer doen, om jezelf terug wat meer motivatie en vertrouwen te geven!
Het is ook niet altijd eenvoudig, vind ik dan, om de gulden middenweg te vinden. Bij het werk aan de hand: langs 1 kant reageert ze heel gevoelig op hulpen maar aan de andere kant zijn er dingen waar ze dan niet op reageert. Of bvb, als ik haar aan de longeerlijn laat lopen, en ik heb mijn lichaamshouding maar een ietsje aangepast door bvb. een haar uit mijn gezicht te halen, dan heeft ze het gezien en profiteert ze van die onoplettenheid om direct naar binnen te komen |o :D Als ik haar dan weer wil wegsturen en net te laat ben lukt het niet of als ik dan te snel reageer en te brusk dan vliegt ze weg _-:(

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:47

Sunora schreef:
Ik ga me ook wel eens lid maken dit jaar denk ik, voornamelijk dan om haar op mijn naam te zetten.
@_Bianca: heb jij die aanvraag ondertussen al gedaan?


Nee nog niet, staat op de planning voor als paardje op de wei staat. Dan heb ik wat meer tijd om alles uit te zoeken. :o

ElCid schreef:
Optie is om op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om een paard in te laten rijden en even door te laten trainen; "groen op groen" werkt nu eenmaal niet, behalve als je heel veel begeleiding hebt. Inrijden doe je maar 1 keer en daar heb je de rest van het ( paarden) leven genot of ellende van ;)


Ik ben het helemaal eens met wat je zegt ElCid!

Ik ben toevallig zo'n 'groen op groen' combinatie. :D Met heel veel begeleiding is het voor mij - i.c.m. dit paard - goed te doen. Ik heb wel bij alles hulp gehad. Van aan de hand meelopen tot longeren, zadelmak maken en inrijden. Zonder de juiste begeleiding had ik het nooit gekund. Echt nooit. Ik heb uiteindelijk alles helemaal zelf kunnen doen, maar wel met de juiste mensen langs de kant. En dat was niet alleen mijn instructeur(s), maar ook vrienden en kennissen met (veel) ervaring. De keren dat ik 'alleen' was met mijn paard, waren echt op 1 hand te tellen in het begin, maar daar heb ik achteraf zo onwijs veel profijt van gehad :j

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:40

Goede tips van ElCid! Inderdaad, begeleiding is natuurlijk het beste. (leuk dat jullie nu ook paarden in training nemen, trouwens! :D )

DeniseSoares schreef:
Ja..maar die oefeningen kan ik haar nog niet vragen. We zijn nog aan het inrijden en de galop zit er ook nog niet in onder de man.


Ik snap dat je geen piaffe of travers gaat rijden met je groene paard. Het was als voorbeeld bedoelt. ;) Gebruik wat je kunt om problemen op te lossen. Daar is dressuur tenslotte eigenlijk voor bedoeld :o

Dat terzijde, ik zie niet in waarom je niet schouderbinnen als één van de eerste oefeningen mee zou nemen. Heb je echt alleen maar profijt van! Makkelijk aan te leren aan de hand en dan simpel om te zetten onder het zadel. Ik heb in ieder geval nog nooit een paard meegemaakt voor wie schouderbinnen niet een hele logische beweging was.

In welke omgeving zit je, Denise?