Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zilfstar schreef:Even ego want ik heb een vraag!
Situatie
Vandaag met Jippe grondwerk gedaan. Ik probeerde hem (voor het eerst!) los lopend in de paddock met mijn lichaamstaal te bewegen. Dat ging erg goed. Ik liep rustig met hem mee, haalde hem iets in, maakte me dan groot borst vooruit, beetje stuwend zeg maar en meneer draaide zich 9 van de 10 keer om.Mijn doel was dus GEEN join-up maar puur communicatie. Ik had wel een longeerlijn in mijn hand trouwens, geen zweep. Met longeerlijn deed ik niks. Behalve als ie niet reageerde beetje achter mijn rug ermee wapperen, als staart
Ik kon hem zelfs in draf zetten als ik wilde. Na een tijdje (enkele minuutjes) merkte ik wel dat Jippe stopte, zich naar me toe draaide en vragend aankeek. Ik nodigde hem uit met "kom maar". Toen hij bij me stond knarste hij even zijn tanden, nouja smekte/ smakte meer zeg maar alsof ie een snoepje had.
De vraag: Nu vroeg ik mij af: ben ik nou toch bezig geweest met een soort JU ook al wilde ik dat niet? En is het feit dat hij smekte toen ie bij mij stond, is dat dan onderdanigheid zeg maar? (Het kauwen wat veulens doen) Want dan vraag ik me af of ik hiermee door moet gaan omdat Jippe geen dominant paard is en ik geen problemen met hem heb! En ik geen expert op het gebied van JU ben. Dan zoek ik liever wat anders.
Ik heb daarna aan de longe hem laten stappen en draven met alleen een halster om. En hem ook laten omkeren, beide kanten op. Hij deed het! Niet van harte, vooral niet naar rechtsom, zijn lastige hand. Protesteerde even door zijn hoofd heftig omhoog te doen. Ik wees met de zweep omhoog aan mijn linkerkant en wees met rechterarm dus waar hij heen moest: Keer OM! En toen deed ie het, onstuimig, rechterpootje beetje maaiend/ stampvoetend... Maaarrrr hij deed het! Netuurlijk uitvoerig beloond. Die oefening gaat dus gewoon steeds beter (enkele weken geleden lukte dit nog helemaal niet!) Enneu.... mijn paard mag best een eigen willetje hebben en die laten merken. Zolang hij het niet gemeen doet en zich er vrij snel wel bij neerlegt dat IK toch de baas ben!
Machonito schreef:hahaha ze waren echte vrienden he haha
als het goed is komen ze zeer snel op de paardenfoto al die foto,s
regine schreef:Ooow Peter dank je wel! Wat een mooi compliment!! Dat doet me goed!!
regine schreef:Jaaaa Heidie... ik zit met smart te wachten op de foto's![]()
Zilfstar schreef:Bullymonster: Poeh een heel verhaal. Ik loop met hem mee, dus hij op de hoefslag en ik er een meter of 2 naast ter hoogte van de schouder. Jippe draait zich om van me af als ik dit met mijn lichaam stoppen dus doe. Dus ik stop hem met mijn lichaamstaal en dan draait hij om door zijn voorhand van me af te bewegen. Ik zie dus zijn achterhand op dat moment. Dus of dit nu een draw is zoals jij beschrijft iweet ik niet. Volgen doet hij redelijk, ik steek hierbij mijn hand uit voor zijn neus en zeg kom en lkoop weg. Hij volgt dan een stukje en gaat dan wat anders doen. Hij blijft dan nog niet bij mij.
Wat betreft het tweede. Jippe loopt op commando Away bij mij vandaan de volte op. Zo start ik altijd met longeren. Ook bij los werken loopt hij van me vandaan op dit commando. Met Kom komt hij naar me toe. Het probleem met longeren was dat Jippe weigert naar de rechterhand te gaan. Als ik hem in rechte lijn naar mij toe vroeg (met kom) probeerde hij met lichte druk mij aan zijn linkerkant te houden ten einde niet op die rechterhand te hoeven gaan. Omdat ik geen zin heb om uiteindelijk toch onder zijn voeten gelopen te worden (al past hij daar wel voor op, maar hij blijft lomp groot) heb ik er bewust voor gekozen hem te leren op afstand om te keren.
Zo heb ik hem ook geleerd op commando Turn op de plaats 180 gr te draaien, wat makkelijk is bij het opdraaien op de poetsplaats die vrij krap is voor hem en voor het de wei inlopen en het hek moeten sluiten. Met een simpel Turn weet hij wat ik wil en draait hij zich ter plekke om waarbij hij zowel achterbenen als voorbenen verplaatst (voorbenen komen waar achterbenen waren). Aan de longe is dit een andere beweging (hierbij blijven achterbenen als het ware staan en gaan zijn voorbenen in een halve cirkel de andere kant op, doet ie dus eigenlijk een halve pirouette) vandaar een ander commando. Ik gebruik dus geen S voor het van hand veranderen aan de enkele longe.
BrankaZ schreef:Even een ego-berichtje:
Frío zijn nieuwe taxi is er!Stinkt nog helemaal nieuw! Ben er helemaal blij mee, kunnen binnenkort lekker op pad!
evdpanne schreef:Net weer even wat spannends gedaan. Ben voor het eerst alleen met Shaggy buiten gaan wandelen, zonder ander paard erbij
. En dat deed ie ook super braaf! Ondanks dat het zelfs al donker werd! Ben zo trots op hem!!
_Saida_ schreef:BrankaZ schreef:Even een ego-berichtje:
Frío zijn nieuwe taxi is er!Stinkt nog helemaal nieuw! Ben er helemaal blij mee, kunnen binnenkort lekker op pad!
Ik denk dat Frío daar heel snel verandering in zal brengen en er zijn eigen luchtje aan zal geven!![]()
Gefeliciteerd met je trailer en heel veel veilige km's toegewenst!
Cyrina schreef:Omdat vele vragen hoeveel de merrie kost, hierbij de prijs; die is 2500,-
Ik heb ook wel een foto van haar, maar daar graast ze, dus niet ideaal. Je ziet dat ze al weer vetjes op haar lichaam heeft, maar de bespiering is er nog niet bepaald..
Cyrina schreef:Jij ook al...wij zijn afgelopem week ook al mexicaantjes geweest, hihi. Stelde weinig voor vond ik, wat een opgeblazen gedoe allemaal!!!
Merrie is gewoon iets bol bij haar lendenen en dat zie je goed doordat er helemaal niks aan spier, vet op het ruggetje zit, bij magere/ onbespierde paarden die je dat vaak "naar boven komen" Kan komen dat ze alleen maar als fokmerrie is ingezet.
Hier de volledige stamboom van de merrie; http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... zlKCArYfs=