[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Machonito

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:45

hahaha ze waren echte vrienden he haha
als het goed is komen ze zeer snel op de paardenfoto al die foto,s

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:52

Ooow Peter dank je wel! Wat een mooi compliment!! Dat doet me goed!!

Jaaaa Heidie... ik zit met smart te wachten op de foto's :+ :D

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:22

Zilfstar schreef:
Even ego want ik heb een vraag!

Situatie
Vandaag met Jippe grondwerk gedaan. Ik probeerde hem (voor het eerst!) los lopend in de paddock met mijn lichaamstaal te bewegen. Dat ging erg goed. Ik liep rustig met hem mee, haalde hem iets in, maakte me dan groot borst vooruit, beetje stuwend zeg maar en meneer draaide zich 9 van de 10 keer om. :D Mijn doel was dus GEEN join-up maar puur communicatie. Ik had wel een longeerlijn in mijn hand trouwens, geen zweep. Met longeerlijn deed ik niks. Behalve als ie niet reageerde beetje achter mijn rug ermee wapperen, als staart :+ Ik kon hem zelfs in draf zetten als ik wilde. Na een tijdje (enkele minuutjes) merkte ik wel dat Jippe stopte, zich naar me toe draaide en vragend aankeek. Ik nodigde hem uit met "kom maar". Toen hij bij me stond knarste hij even zijn tanden, nouja smekte/ smakte meer zeg maar alsof ie een snoepje had.

De vraag: Nu vroeg ik mij af: ben ik nou toch bezig geweest met een soort JU ook al wilde ik dat niet? En is het feit dat hij smekte toen ie bij mij stond, is dat dan onderdanigheid zeg maar? (Het kauwen wat veulens doen) Want dan vraag ik me af of ik hiermee door moet gaan omdat Jippe geen dominant paard is en ik geen problemen met hem heb! En ik geen expert op het gebied van JU ben. Dan zoek ik liever wat anders.

Ik heb daarna aan de longe hem laten stappen en draven met alleen een halster om. En hem ook laten omkeren, beide kanten op. Hij deed het! Niet van harte, vooral niet naar rechtsom, zijn lastige hand. Protesteerde even door zijn hoofd heftig omhoog te doen. Ik wees met de zweep omhoog aan mijn linkerkant en wees met rechterarm dus waar hij heen moest: Keer OM! En toen deed ie het, onstuimig, rechterpootje beetje maaiend/ stampvoetend... Maaarrrr hij deed het! Netuurlijk uitvoerig beloond. Die oefening gaat dus gewoon steeds beter (enkele weken geleden lukte dit nog helemaal niet!) Enneu.... mijn paard mag best een eigen willetje hebben en die laten merken. Zolang hij het niet gemeen doet en zich er vrij snel wel bij neerlegt dat IK toch de baas ben! :Y)

Even snel: Een join up is geloof ik ongeveer hetzelfde als een catching game (ben niet zo monty achtig, dus heb me er nooit in verdiept). Maar daarbij zet je druk op de achterhand om zo de voorhand naar je toe te halve. Hierbij drijf je het paard dus. En join up vind ik alleen nogal wat roofdierachtig.

Bij het meelopen los, heb je juist een zoals dat genoemd wordt, draw. je trekt het paard als het ware naar je toe. Dus eigenlijk zou je het kunnen zien als het tegenovergestelde. Tenzij je je paard iedere keer zou moeten vragen zijn achterhand te wijken om bij je te blijven en hem tussen jou en de omheining induwt om hem bij je te houden. Het meelopen is bij je willen zijn, daar kan je hele ave dingen mee een join up is een ander verhaal. Het smekken/ likken/ kauwen doet een paard wanneer hij nadenkt.

Op je tweede stukje wilde ik ook reageren. Het klinkt heel gaaf hoor, maar ik heb wat tips waar je misschien wat mee kan. Ik zou je paard eerst leren om weg te lopen een cirkel op en vanuit de cirkel in hetzelfe tempo in een rechte lijn naar je toe te komen. Hem dan bij je laten en dat steeds belonen. Als dat ok is en je oefent het meelopen veel heb je je "draw" verbeterd. Als je draw beter is kan je beter van hand veranderen. Anders leren ze snel tempo te verlagen in het van hand veranderen terwijl een mooie S fijn is. Verder natuurlijk super dat het al lukt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:24

Bullymonster: Poeh een heel verhaal. Ik loop met hem mee, dus hij op de hoefslag en ik er een meter of 2 naast ter hoogte van de schouder. Jippe draait zich om van me af als ik dit met mijn lichaam stoppen dus doe. Dus ik stop hem met mijn lichaamstaal en dan draait hij om door zijn voorhand van me af te bewegen. Ik zie dus zijn achterhand op dat moment. Dus of dit nu een draw is zoals jij beschrijft iweet ik niet. Volgen doet hij redelijk, ik steek hierbij mijn hand uit voor zijn neus en zeg kom en lkoop weg. Hij volgt dan een stukje en gaat dan wat anders doen :+ . Hij blijft dan nog niet bij mij.

Wat betreft het tweede. Jippe loopt op commando Away bij mij vandaan de volte op. Zo start ik altijd met longeren. Ook bij los werken loopt hij van me vandaan op dit commando. Met Kom komt hij naar me toe. Het probleem met longeren was dat Jippe weigert naar de rechterhand te gaan. Als ik hem in rechte lijn naar mij toe vroeg (met kom) probeerde hij met lichte druk mij aan zijn linkerkant te houden ten einde niet op die rechterhand te hoeven gaan. Omdat ik geen zin heb om uiteindelijk toch onder zijn voeten gelopen te worden (al past hij daar wel voor op, maar hij blijft lomp groot) heb ik er bewust voor gekozen hem te leren op afstand om te keren.

Zo heb ik hem ook geleerd op commando Turn op de plaats 180 gr te draaien, wat makkelijk is bij het opdraaien op de poetsplaats die vrij krap is voor hem en voor het de wei inlopen en het hek moeten sluiten. Met een simpel Turn weet hij wat ik wil en draait hij zich ter plekke om waarbij hij zowel achterbenen als voorbenen verplaatst (voorbenen komen waar achterbenen waren). Aan de longe is dit een andere beweging (hierbij blijven achterbenen als het ware staan en gaan zijn voorbenen in een halve cirkel de andere kant op, doet ie dus eigenlijk een halve pirouette) vandaar een ander commando. Ik gebruik dus geen S voor het van hand veranderen aan de enkele longe.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:41

Ik kom even hallo zeggen. Heb niet bijgelezen en heb ook niets te melden.

Wilde alleen wel even Jellie condoleren.

Ik kom gauw weer kijken

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:13

Machonito schreef:
hahaha ze waren echte vrienden he haha
als het goed is komen ze zeer snel op de paardenfoto al die foto,s

De bruine was prachtig, maar ik had bewondering hoe jij Baron op een gegeven moment uit de route van hem wist te sturen. Eigenaar kwam vrij plotseling jullie kant op.

regine schreef:
Ooow Peter dank je wel! Wat een mooi compliment!! Dat doet me goed!!

Peter had het zo naar zijn zin dat hij zeker meedoet als Piet Bakker bij ons op stal les komt geven!
Nog iemand besmet met het lange teugel virus! *\o/*
Heb zelf trouwens vanmiddag met Frío aan de lange teugel gewerkt. Je merkt dat hij het echt leuk vindt, hij was super geconcentreerd op mij ook al is het allemaal nog vrij simpel wat we doen.
Wil proberen om het toch minimaal 1x per week te blijven doen. Al is het alleen om mijn eigen conditie te verbeteren :+

regine schreef:
Jaaaa Heidie... ik zit met smart te wachten op de foto's :+ :D

Jij ook al? :+ :D

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:46

Bedankt Bedouin.

Elise andere haarkleur gekregen :D

Eline, atlas opzich wel goed. Balen van die lift. Hopelijk werkt hij snel weer.

Evdpanne aan de wandel geweest +:)+

Anouk, de begrafenis was heftig en mooi. Zal je wel even een pb sturen.
Waren idd meer mensen met wit aan. Les met Pablo was super :)
wat gaaf van je dubbele longeles van Yenneke!

Regine wat gaaf dat je ook de voorpagina hebt gehaald +:)+

Bedankt Bullymonster. Leuke dingen had je vandaag gepland, vooral t boscrossen.
Lekker speelsfilmpje, zijn dat parelli oefeningen?

Branka, felies met de nieuwe taxi :D

Hosante, wat fijn dat je zo lekker gereden hebt.

Martine, merk je al iets verbetering met de creme? Gisteren was mooi en loodzwaar, zal je ook wel pb-en.
Thanx meis!

Symphonic, welkom hier :)

Spokie, lief van je. Bedankt :j

Ben weer beetje bij..

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

hahahaha geduld meiden hahahaha :D
Marcel heeft de foto,s al klaar en opgestuurt naar Jan van de paardenfoto site dus nu afwachten waneer hij het erop zet. :o

Branka :D Dankje ja ik lette goed op wat die bruine deed. :7
hij reageerde teveel op Baron. :o
Toen die bruine op Baron afkwam keerde ik gelijk Baron om en met zijn hoofd naar mij toe zodat ik hem gelijk weg kon begeleiden voor de bruine op hem zat. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:58

Maar nu lette je een stuk minder op _O- Zag het wel!!!

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:59

Zilfstar schreef:
Bullymonster: Poeh een heel verhaal. Ik loop met hem mee, dus hij op de hoefslag en ik er een meter of 2 naast ter hoogte van de schouder. Jippe draait zich om van me af als ik dit met mijn lichaam stoppen dus doe. Dus ik stop hem met mijn lichaamstaal en dan draait hij om door zijn voorhand van me af te bewegen. Ik zie dus zijn achterhand op dat moment. Dus of dit nu een draw is zoals jij beschrijft iweet ik niet. Volgen doet hij redelijk, ik steek hierbij mijn hand uit voor zijn neus en zeg kom en lkoop weg. Hij volgt dan een stukje en gaat dan wat anders doen :+ . Hij blijft dan nog niet bij mij.

Wat betreft het tweede. Jippe loopt op commando Away bij mij vandaan de volte op. Zo start ik altijd met longeren. Ook bij los werken loopt hij van me vandaan op dit commando. Met Kom komt hij naar me toe. Het probleem met longeren was dat Jippe weigert naar de rechterhand te gaan. Als ik hem in rechte lijn naar mij toe vroeg (met kom) probeerde hij met lichte druk mij aan zijn linkerkant te houden ten einde niet op die rechterhand te hoeven gaan. Omdat ik geen zin heb om uiteindelijk toch onder zijn voeten gelopen te worden (al past hij daar wel voor op, maar hij blijft lomp groot) heb ik er bewust voor gekozen hem te leren op afstand om te keren.

Zo heb ik hem ook geleerd op commando Turn op de plaats 180 gr te draaien, wat makkelijk is bij het opdraaien op de poetsplaats die vrij krap is voor hem en voor het de wei inlopen en het hek moeten sluiten. Met een simpel Turn weet hij wat ik wil en draait hij zich ter plekke om waarbij hij zowel achterbenen als voorbenen verplaatst (voorbenen komen waar achterbenen waren). Aan de longe is dit een andere beweging (hierbij blijven achterbenen als het ware staan en gaan zijn voorbenen in een halve cirkel de andere kant op, doet ie dus eigenlijk een halve pirouette) vandaar een ander commando. Ik gebruik dus geen S voor het van hand veranderen aan de enkele longe.

Nee, dat is geen draw. Draw is juist het onvoorwaardelijk bij je blijven. Draw is wat een hond teveel heeft vannature en een paard juist te weinig. Ik zou het volgen eerst met een touw doen en ik zou voor los eerst zorgen dat je de achterhand van een afstand kan verplaatsen terwijl de voorbenen blijven staan.

En wat betreft van hand veranderen. Dit kan ook prima op een afstand hoor. Maar zo kan het natuurlijk ook.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:58

BrankaZ schreef:
Maar nu lette je een stuk minder op _O- Zag het wel!!!

ja zeg hahaha ik was zo bezig met mijn roze wolkje samen met Baron hahahahah

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:49

BrankaZ schreef:
Even een ego-berichtje:
Frío zijn nieuwe taxi is er! *\o/* Stinkt nog helemaal nieuw! Ben er helemaal blij mee, kunnen binnenkort lekker op pad! *\o/*

Ik denk dat Frío daar heel snel verandering in zal brengen en er zijn eigen luchtje aan zal geven! :D
Gefeliciteerd met je trailer en heel veel veilige km's toegewenst!

evdpanne schreef:
Net weer even wat spannends gedaan :). Ben voor het eerst alleen met Shaggy buiten gaan wandelen, zonder ander paard erbij :D. En dat deed ie ook super braaf! Ondanks dat het zelfs al donker werd! Ben zo trots op hem!!

Kan ie niet even Rints het goede voorbeeld komen geven? ;)

Marielle -> Hoe is het gisteren gegaan, meis?
Konden jullie je er een beetje doorheen slaan?
Zal behoorlijk zwaar geweest zijn denk ik. ;(

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:48

_Saida_ schreef:
BrankaZ schreef:
Even een ego-berichtje:
Frío zijn nieuwe taxi is er! *\o/* Stinkt nog helemaal nieuw! Ben er helemaal blij mee, kunnen binnenkort lekker op pad! *\o/*

Ik denk dat Frío daar heel snel verandering in zal brengen en er zijn eigen luchtje aan zal geven! :D
Gefeliciteerd met je trailer en heel veel veilige km's toegewenst!

_O- Hij zal vast zijn best doen! :D Maar heb toch de raampjes maar even open gezet. Zeiltje leek mij niet zo slim met dit weer.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:38

Omdat vele vragen hoeveel de merrie kost, hierbij de prijs; die is 2500,-

Ik heb ook wel een foto van haar, maar daar graast ze, dus niet ideaal. Je ziet dat ze al weer vetjes op haar lichaam heeft, maar de bespiering is er nog niet bepaald..

Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:46

Wat een leukie, Cyrina!
Heb je al geïnteresseerden gehad?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:52

Ja er hebben al een stuk of 7 mensen interesse getoond!!! Echt super!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:55

so...ben ik weer.

vorige week begon ik spontaan spaans te spreken, en jawel hoor , mexicaanse griep }>
daarna de voeding van compjoeter stuk...
maw....kwas echt verplicht rust te nemen :+
eergister weer voor het eerst op nombrado gestapt , lekker zonder zadel niks aan de hand....
lang teugeltje.., khad mijn koetsiers zweep ipv mij gewone zweep gepakt, ach maak nie uit.
echter bleef de zweep na een paar rondjes hangen achter een paaltje
ach, maak nie uit
3 keer langs gereden, 4e keer nombrado iekssssss >;) >;)
leuke zijsprong met zijn slangelijf en plof, daar lag mayke :+
ik vergeet nooit dat hoofd van nombrado Y;( Y;( Y;( Y;(
oren op half elf, heel schuldbewust...., hij schrok nog erger dan ik wahahahahaha
zo....er weer op en gaan. zohee, wat was ie daarna braaf
zucht...wat is het toch een engeltje

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:56

Cyrina schreef:
Omdat vele vragen hoeveel de merrie kost, hierbij de prijs; die is 2500,-

Ik heb ook wel een foto van haar, maar daar graast ze, dus niet ideaal. Je ziet dat ze al weer vetjes op haar lichaam heeft, maar de bespiering is er nog niet bepaald..

Afbeelding

wat is er met haar rug?
zit zon bobbel net voor de lendenen of komt dat door de foto

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:06

Jij ook al...wij zijn afgelopem week ook al mexicaantjes geweest, hihi. Stelde weinig voor vond ik, wat een opgeblazen gedoe allemaal!!!

Merrie is gewoon iets bol bij haar lendenen en dat zie je goed doordat er helemaal niks aan spier, vet op het ruggetje zit, bij magere/ onbespierde paarden die je dat vaak "naar boven komen" Kan komen dat ze alleen maar als fokmerrie is ingezet.

Hier de volledige stamboom van de merrie; http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... zlKCArYfs=

Ze is gefokt bij El moralejo en heeft Imado als vader. Haar moeder komt bij de fokkerij vandaan die eigenaar zijn van Fuego XII (het olympische spelen paard)
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 10-10-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:08

Cyrina schreef:
Jij ook al...wij zijn afgelopem week ook al mexicaantjes geweest, hihi. Stelde weinig voor vond ik, wat een opgeblazen gedoe allemaal!!!

Merrie is gewoon iets bol bij haar lendenen en dat zie je goed doordat er helemaal niks aan spier, vet op het ruggetje zit, bij magere/ onbespierde paarden die je dat vaak "naar boven komen" Kan komen dat ze alleen maar als fokmerrie is ingezet.

Hier de volledige stamboom van de merrie; http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... zlKCArYfs=

wel een mooie merrie zeg

ook weer familie van nombrado 8-) halfzusje!

w8 ff....
is ze geboren bij vinkenburg?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:16

En Engreida. En kijk eens bij haar kinderen...

Ze heeft 3 nakomelingen van de zelfde vader als Engreida..Pies de Plata....

Waar overigens niks meer van over is. ... de vorige eigenaren van deze merrie Pies de Plata ook gekocht bij den vinkenburg en hebben hen na een aantal jaren ingezet te hebben als dekhengst geruind en hij is ook zo mager geworden..hals daardoor omgekiept en heel neurotisch geworden weet ik van iemand die daar een andere ruin heeft gekocht...

Gelukkig is ook Pies daar inmiddels weg, hoop dat hij het nu beter heeft..... (Bailando van Patries kwam er ook vandaan..)
Ze zien al hun andalusiers aan het verkopen, ze hebben een bedrijf met antieke koetsen enz. Maar ze vinden de andalusiers toch niet goed genoeg trekken...dat snap ik zo wel ja... Blij dat ze ze allemaal verkopen!!!

Hier een advertentie http://link.marktplaats.nl/280805202 dat moed dus 1 van Engreida haar halfbroertjes zijn.. vind dit er ook niet heel florisant uitzien als je het vergelijkt met Angie op die leeftijd!!! Je kunt er overigens wel goedkoop kopen...
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 10-10-09 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:17

Nee volgens mij hebben ze haar geinmporteerd, maar het kan zijn dat ze in een buik van een andere merrie meegekomen is...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:17

Cyrina schreef:
Ze zien al hun andalusiers aan het verkopen, ze hebben een bedrijf meyt antieke koetsen enz. Maar ze vinden de andalusiers toch niet goed genoeg trekken...dat snap ik zo wel ja... ...

als je er ook geen voer ingooit, gaan ze ook niks trekken nee!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:18

Cyrina schreef:
Nee volgens mij hebben ze haar geinmporteerd, maar het kan zijn dat ze in een buik van een andere merrie meegekomen is...

nee...dan had ie op de vinkenburg gestaan...
nombrado is ook in moeders buik naar nederland gekomen.
maar staat vinkenburg als fokker (helaas!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:20

Ik vind het zielig!!! Zij heel goede paarden en kijk nou wat er van komt!