Ik kom ff uit mijn meeleesmodus om even een kort verslagje te geven van het tweede bezoek van Steffi. Ze was gisteren (vrijdag) geweest en ze vond Suevo echt heel erg verbeterd!
Zijn rug en achterhand zijn ontzettend vooruit gegaan, en terwijl ze met hem bezig was bleek alles ook heel veel losser te zijn als de vorige keer. Ook vond ze zijn lopen in stap, draf en galop zowel linksom als rechtsom heel erg verbeterd. Zijn schouders zijn nog een beetje stijfjes als gevolg van de nu verholpen problemen achter, maar hoe langer hij loopt hoe beter dat gaat. Dus blijven we lekker zo doorrijden zoals we nu rijden, en dan gaat ook dat vanzelf goed komen.
Zijn nek was nog wel een beetje stijfjes maar ook veel buigzamer dan de vorige keer, rond de C4 en C5 was het nog steeds een beetje een probleemgebiedje.
Met doormeten kwam er niets opvallends uit, dus alle 5 zijn energiebronnen zijn nu ook weer in balans. Hij heeft nog wel een aantal acupunctuurnaaldjes gekregen aan allebei zijn voorbenen. Verder heeft ze hem weer gemasseerd, en vooral nog aandacht besteed aan zijn nek, schouders en zijn rechter achterbeen; de kogel en het gebied daaronder. Ze heeft zijn bindweefsel daar was los gemaakt wat de doorbloeding weer stimuleerd. Ze was heel erg blij dat we zo'n grote verandering hadden geboekt.
Wat betreft het voer krijgt hij nu nog steeds vrij veel, maar heeft dit ook nodig. Als hij eenmaal stabiel is zullen we dit vanzelf gaan merken aan Suevo want dan zal hij een beetje dikkig gaan worden. Maar tot die tijd blijven we doorgaan met voeren van 2x daags 2 scheppen marstall champion, 2 scheppen pulp met maismeel en tawezemelen, 1 schep marstall old english horsemash slobber met zijn glucosamine supplement, 1,5 schep lucerne en appels en peentjes voor de lekker. Verder gaf ik ook nog omega olie van de paardendrogist en selenavite E bij, maar nu dit op is gaan we over op een scheut zonnebloemolie door zijn slobber, en rond de 80 gram ongekookte lijnzaad per dag voor zijn vetzuren (je mag tot 100 gram per dag ongekookt geven zonder dat het kwaad kan ivm blauwzuur). Dit is veel goedkoper en er zit hetzelfde in.
Steffi komt in augustus weer langs, voorlopig gaan we lekker verder met ons gevoel volgen, want volgens Steffi voelde ik heel goed aan wat ik wel en niet met Suev kon dus daar was ik ook heel blij mee. We hebben het nog over manieren van rijden en trainen gehad, en net zoals de vorige keer zaten we weer erg op 1 lijn, ze zei ook dat ze mij niet hoefde te vertellen hoe ik Suev moest rijden omdat ik dat zelf heel erg goed wist. Dat vond ik wel een compliment, omdat ik hier vroeger, nu soms zelfs nog, echt nog wel eens erg onzeker over ben geweest. Steffi heeft ook expliciet gezegd dat Suev geen paard was voor een bijrijdster, iets waarvan ik stiekum van binnen ook al heel lang wist dat dat niet goed voor hem was. Ik heb ook in het verleden wel mensen gehad die me met hem hielpen en zou daar binnenkort weer mee beginnen, maar mn gevoel was eigenlijk tegenstrijdig, zo van dat ik het liever eigenlijk helemaal niet wilde. Dus dat was ook fijn dat zij dat bevestigde, en ik voel me nu veel sterker en veel zekerder over datgene wat ik voel en denk dat goed is. 4 a 5x rijden per week is voor hem zowiezo al meer dan zat, en hij staat toch lekker elke dag met zn vriendjes in de wei dus heeft hij wel bewegingsvrijheid. En volgens Steffi was dat ook precies wat hij nodig heeft.
Nog een paar leuke feitjes: