Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:08

Dat klinkt ideaal, doen alsof is niet zo erg als het echt doen.

Cam weet duidelijk wel hoe ze normaal moet doen haha.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:10

Ik heb 4 pre merries en alle 4 zijn ze anders van karakter. De jaarling is het meest expressief/explosief en toch ook heel erg chill. Het kan ineens omslaan van het ene uiterste naar het andere en weer terug. Maar als ik 'eh' zeg en mijn vinger opsteek dan is ze gelijk braaf. Ze is natuurlijk ook aan het puberen dus ze zoekt ook non stop de grens op :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:11

Elisa2 schreef:
Dat klinkt ideaal, doen alsof is niet zo erg als het echt doen.

Cam weet duidelijk wel hoe ze normaal moet doen haha.

Weten wel, uitvoeren is soms wat anders ! Maar ze is nog jong , einde van de maand wordt ze 6 jaar .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:13

Oooh, ik heb ook wel het idee dat deze paarden wat jeugdig en laatrijp zijn in het hoofd..hoe ouder hoe rustiger en evenwichtiger volgens mij. Puberen en grenzen opzoeken vind ik ook wel normaal jonge paarden gedrag.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:21

Dat onvoorspelbare en explosieve herken ik wel van toen Jenara jonger was.

Toen ik haar pas had, zeker de eerste maanden, stond ik echt regelmatig met een steigerend paard in mijn handen. Ze kon ook echt superplots van rustig lopen naar 180° en rodeo gaan zonder dat ik het echt voelde aankomen. Ben er in het begin een paar keer lelijk af gegaan zo.

Na een jaar of twee begon ik wel de signalen te herkennen en kon ik op voorhand beginnen zeggen wanneer ik best niet opstapte :')

Als ze stress heeft, en dan bedoel ik echt interne stress door niet goed in haar vel zitten of huisvesting ofzo niet in orde, dan kan ze nog steeds wel hebben dat ze plots wegschiet, maar ondertussen voel ik echt meteen als ik opstap of die kans erin zit of niet, het is vrij subtiel, maar aan haar manier van stappen en de houding van haar hoofd en hals voel ik het wel. Het is ook echt veel minder erg en fel geworden door de jaren.

Het laatste jaar heeft ze het wel echt amper nog gedaan, zelfs ondanks alle stalissues hier. Ze kan nog wel wat druk worden, maar blijft ook echt perfect hanteerbaar. Het fijne is ook dat ze echt steun komt zoeken bij mij als ze nerveus of bang wordt, ik voel gewoon zo sterk dat vertrouwen van haar in mij <3 en wat een fijn gevoel is dat!

Ze wordt natuurlijk ook al bijna 10! En ik heb haar nu ook al dik 6 jaar.

Straks is het zo ver!!! De meeste spullen heb ik al ingeladen in de auto, dus vanmiddag het laatste gaan inpakken, paspoort ophalen en rond 15u heb ik vervoer! Op de nieuwe stal zijn ze op de hoogte en ze worden daar met 2 in de nieuwe kudde geïntroduceerd. Hopelijk gaat alles goed :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:24

Dat geeft hoop!

Die vertrouwensband is natuurlijk ook super.

Succes alvast straks bij de verhuizing, hopelijk is ze daar dan wel eindelijk op de goede plek.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:56

Fuego had 3 kruinen op z’n hoofd Elisa, geen idee wat dat betekende :')
Dat eenkennige in het aandacht geven aan anderen herken ik, ik mocht van Fuego ook nooit een ander aandacht geven, dan eiste hij die aandacht wel even op :')

Rambo is echt een brave dodo, alleen dan een onzekere dodo :D Rambo boeit het ook niet wie met hem loopt of rijdt of wat dan ook, zolang hij z’n aandacht en eten maar krijgt :') Fuego daarentegen kon ik niet zomaar iedereen geven, die vertrouwde niemand buiten mij of mn zoontje haha! Zo grappig eigenlijk ook, m’n zoontje durft geen enkel paard eten uit de hand te geven, maar Fuego deed dat zo lief en voorzichtig, die wilde hij altijd voeren <3

Succes met de verhuizing Jenara!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:47

En we zijn verhuisd!

Jenara was voorbeeldig, as usual, stond in een paar tellen op de trailer.
Ze is nu met twee andere nieuwe paarden op de weide gezet en ze gaan ze rustig aan introduceren in de grote kudde.
En waauww, wat heet ze een ruimte nu! De totale weide voor de hele kudde straks is 3ha!
EN onbeperkt ruwvoer <3

Ze is nog niet helemaal op haar gemak natuurlijk en wil liefst nog in mijn broekzak kruipen, maar dat komt hopelijk snel goed. Zal terug een beetje zoeken en ontdekken worden, maar wat ik blij en opgelucht zeg!
Ben net thuis en voel me nu ook plots heel moe, wss de ontlading van alle spanning en stress de laatste weken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:08

Fijn dat Jenara zich goed liet laden ! Na gewenning zal ze snel aankomen denk ik .
Blij voor jullie

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:21

Wat fijn Jenara!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:04

_Tarzan schreef:
Fuego had 3 kruinen op z’n hoofd Elisa, geen idee wat dat betekende :')
Dat eenkennige in het aandacht geven aan anderen herken ik, ik mocht van Fuego ook nooit een ander aandacht geven, dan eiste hij die aandacht wel even op :')

Rambo is echt een brave dodo, alleen dan een onzekere dodo :D Rambo boeit het ook niet wie met hem loopt of rijdt of wat dan ook, zolang hij z’n aandacht en eten maar krijgt :') Fuego daarentegen kon ik niet zomaar iedereen geven, die vertrouwde niemand buiten mij of mn zoontje haha! Zo grappig eigenlijk ook, m’n zoontje durft geen enkel paard eten uit de hand te geven, maar Fuego deed dat zo lief en voorzichtig, die wilde hij altijd voeren <3

Succes met de verhuizing Jenara!

Ik snap wel als ik dit zo lees dat jouw band met Fuego daardoor ook heel anders was dan die met Rambo. Fuego klinkt veel eenkenniger en meer op jou gericht. Ook wel veelbetekend hoe dat met je zoontje ging. Volgens mij zijn drie kruinen ook niet al te best. :+

Ja dat aandacht opeisen haha, vind het alleen sneu als ze andere paarden dan te grazen neemt.

Jenara dat klinkt super die verhuizing, 3 ha daar kan ze tenminste lekker vrij en ruim bewegen en onbeperkt ruwvoer. Hebben ze daar ook schuilmogelijkheden?
Logisch dat ze een beetje ontheemd is na de verhuizing maar dat zal wel wennen..en snap ook dat er bij jou een last van je schouders af valt zo.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:11

Wat fijn julie! Kan me voorstellen dat je nu even bij moet trekken.

Ik ben weer op wedstrijd geweest, niet onverdienstelijk haha.
Moet er wel erg aan wennen dat alles net wat makkelijk gaat, ben niet meer zo kapot na het rijden en de punten sleep ik makkelijker binnen met de zwarte. Vandaag met verzet en wat licht gestaakt 184 en 189,5.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:53

Jullie gaan lekker audesta!

En Julie verhuisd, wat fijn!

De rest ben ik vergeten :+

Hier liep het weekeind helemaal anders dan gepland dus ik heb de paarden te weinig naar mijn zin gezien. Maar het wordt prachtig weer deze week en de kids hebben vakantie (ik niet) maar ik heb dus wel een paar middagen dat we even aan de slag kunnen!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:01

Geniet ervan :D

Geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar ik heb het super druk komende week :')

Ohja het ging nog over heftige paarden. Die heb ik 2 haha maar allebei wel op een totaal eigen manier.
De ene is echt heeeeeel heet en wil altijd hard harder hardst en de andere is super gevoelig op van alles en was nogal sceptisch op de wereld toen ik haar kocht.

De cruzado was echt het makkelijkste paard ook maar ook totaal niet gevoelig en eenkennig dus. Te simpel voor mij blijkbaar :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:27

Ik herken Navaro wel in wat verhalen over ineens van 0 naar 100 kunnen. Maar al met al vind ik hem eigenlijk best stabiel, ook al is hij ook nog jong (net 6). Bij hem is het vooral dat zijn emmertje langzaam volloopt en dat dan iets kleins de druppel kan zijn. Dan moet het er even uit. Het gaat dan helemaal niet om het ding zelf (bijv. een fietser), want een andere keer is een fietser helemaal geen reactie waard.
Ik moet dus zijn emmer in de gaten houden.

Vandaag besloten toch over te slaan dus ik zie Navaro dinsdag weer :) Vind het even lastig met de temperaturen qua deken(vulling) maar omdat het overdag in de zon best warm is en hij 's nachts binnenstaat, houd ik het even op 100 gram.

@Gefeliciteerd Audesta! Jouw paarden klinken dan weer niets voor mij haha. Zo heeft ieder zijn voorkeur!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:33

Pfff
Ben blij als ik onze eigen verhuizing klaar heb .
Nieuwe huurder wilde plots mn aangebouwde overkapping niet meer en moest nog alles afbreken. Ben compleet gesloopt , en heb/ had daardoor ook geen zin in de paarden .
Hoop dat de motivatie terug komt is al lange tijd af en aan .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:41

Verhuizen is altijd een rottige en drukke periode natuurlijk..komt vast wel weer de motivatie voor de paarden als er weer meer rust is.

Century, dat klinkt logisch van dat overlopende emmertje en ook wel herkenbaar. Hier is het meestal ook, hoe meer prikkels, hoe meer opwinding.

Audesta, dat soort paarden ken ik ook die alleen maar harder, harder en harder willen..kan best vermoeidend zijn haha. Gefeliciteerd met je wp! De zwarte toont goed ohz?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:59

oh ja heftige paarden, die van mij zijn ook wel heftig op hun eigen manier, maar niet zo extreem als wat ik hier lees. Lis kan wel echt heel boos zijn, echt HEEL boos, omdat ze iets niet snapt bijvoorbeeld. Dat vloeit dan ook niet goed af. Ik zie wel dat ze, nu ze ouder wordt (dit jaar wordt ze 6) wel wat gematigder wordt in haar reacties.

Succes met de laatste loodjes Zinzi

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:41

Audeata, Fuego wilde ook alleen maar harder, Rambo ook haha!
Gefeliciteerd met je punten! **\O/**

Vandaag een meisje van 9 jaar op stal op Rambo laten rijden, mega lief, braaf en voorzichtig met haar, ze had zelfs gedraafd haha zo schattig! <3

Afbeelding
Hoe braaf wil je ze hebben? :') :')

Bij mij had Rambo het voorjaar in z’n hoofd, hij ging met z’n kop schudden en gek doen bij het aangalopperen, meneer had er zin in hahaha **\O/**
Dus even paar rondjes gas gegeven, braverd dat het is <3

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:44

Ik heb de afgelopen dagen wel meegelezen maar weinig onthouden, sorry. De griep was hier in huis op bezoek, om de beurt vielen we om. :+

Vanochtend een heerlijke lange bosrit in het zonnetje gemaakt, van mij mag het dit weer blijven!

Jenara is verhuisd las ik wel, hopelijk bevalt het goed!

Audesta was lekker op wedstrijd geweest, fijn!

Wat superbraaf van Rambo Tarzan!

Die van mij is niet snel boos maar heeft wel heel erg een eigen wil. Zij doet niets wat ze niet wil haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:27

leuke kinderpony Tarzan :D

Nadir ai, hopelijk wel allemaal weer opgeknapt?

Lis had vanmiddag echt even een "WTF" momentje toen de vuurspuwende carnavalswagen langs reed. Met zo'n prachtige gekronkelde giraffennek moest ze er naar kijken. Het viel me mee dat ze wel super braaf bleef en daarna de draad oppakte waar we gebleven waren. Dat de slang van de pomp nog in de wei lag was de eerste 3 rondjes namelijk echt wel een issue :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:28

Wow, dat is wel heel braaf Maartje :D

Wij zijn gelukkig weer helemaal opgeknapt. Wat een ellende was dat zeg, ik kon echt niks. Meestal ontspring ik de dans wel dus hopelijk ben ik voorlopig weer klaar.

Ik ga van de week oefenen met trailerladen, ben benieuwd hoe dat gaat. Dan kunnen we daarna lekker op stap!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:06

Ik stond er naast, denk dat dat wel scheelt haha. En volgens mij is dat ding de afgelopen dagen iedere dag wel langsgereden :=

Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:05

_Tarzan schreef:
Audeata, Fuego wilde ook alleen maar harder, Rambo ook haha!
Gefeliciteerd met je punten! **\O/**

Vandaag een meisje van 9 jaar op stal op Rambo laten rijden, mega lief, braaf en voorzichtig met haar, ze had zelfs gedraafd haha zo schattig! <3

[ Afbeelding ]
Hoe braaf wil je ze hebben? :') :')

Bij mij had Rambo het voorjaar in z’n hoofd, hij ging met z’n kop schudden en gek doen bij het aangalopperen, meneer had er zin in hahaha **\O/**
Dus even paar rondjes gas gegeven, braverd dat het is <3

Wat leuk, zo klinkt hij toch wel heel leuk! Braverd.

Nadir..ik ben jaloers! Dit is echt fantastisch weer om lekkere bosritten te maken.

Haha Maartje, de carnavalswagen die vuur spuwt is minder eng dan de slang op de grond. :+ :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:13

Flubberboot: Wat rot om te lezen dat je de motivatie kwijt bent. In de winter ook wel herkenbaar maar nu met dit weer is het zo weer terug. Die onzekerheid als er steeds iets is speelt dan natuurlijk ook mee, misschien door juist even alleen te poetsen en wandelen dat die ruimte jullie beide goed doet?
Snoraly: Leuk om jullie te volgen, ontvang graag je naam via PB
Senna 21: Die foto: gooalss!
Jenara: Wat fijn dat jullie eindelijk verhuisd zijn. Hopelijk voelt het voor Jenera snel als "thuis" daar. Ik kan me jou nog herinneren van toen je haar net had. Wat gaat de tijd snel - Hugo wordt ook alweer 13 dit jaar.
Century: Fijn dat het zadel weer is gecheckt en goed ligt. Komt toch altijd heel nauw om alles goed te hebben. Weer een mooie stap ook zo zonder longeerlijn.
Elisa2: Wat een knapperd! En een prachtige kleur! Fijn dat je de gebruiksaanwijzing kent ;-) ik geloof dat er genoeg mensen in paniek raken. En inderdaad wel herkenbaar voornamelijk het snel switchten tussen 0 en 100 en dan weer terug. Dan heb ik toch liever een extravert paard dan introvert.
Audesta: Nette punten, gefeliciteerd!
_Tarzan: Ik reageer meer via Insta dan hier zie ik ;-) leuke foto met zo'n gup op zijn rug.
Maartje_M: Het is nooit te pijlen waar ze op reageren. Maar vuurspuwende beesten zijn blijkbaar minder eng dan een plastic slang haha

Hier gaat alles goed. Hungaro heeft zijn APK weer gehad. Zadelmaker, osteopaat en tandarts. Dit seizoen gaan we starten in de klasse M van de Working Equitation. Wellicht aan het einde van het jaar nog de KNHS Z2 maar daar ligt nu even de focus niet. De wissels gaan steeds beter en in het rijden vinden we steeds meer ontspanning.

https://www.instagram.com/p/DFrnSUVNW-W/
Morena doet het goed, die wordt in mei alweer 3. Bij haar herken ik het heftige gedrag enorm, misschien omdat het een merrie is? Ze kan ineens helemaal over de emmer zijn en 2 minuten later rustig staan snoezen naast me. We doen samen veel grondwerk, maken wandelingen en zijn spelenderwijs al bezig met lange lijnen. Ze gaat ook mee als handpaard het bos in met ome Hugo :-)
Haar wil ik dit jaar laten wennen aan het zadel, bit etc. Pas met 4 jaar wil ik haar gaan inrijden, dan heeft ze mooi wat tijd om te groeien. Ik hoop dat ze nog even doorgroeit en iets groter gaat worden dan Hugo.