Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:43

Ahw jeetje wat balen!!

vanmiddag lekker stukje gewandeld met verna, zodat haar uier wat kan slinken. Werkt fijn en de ergste druk is er af :) dus zondag starten moet geen probleem zijn.
mevrouw had energie voor 10, hoop dat dit ook de oplossing is voor het slome. Blijkbaar nam dat veulen toch meer energie dan ik dacht. :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:53

Jeetje het is wel een pech week zeg.

Leuk Lauke, spannend weer op wedstrijd. Ben je er nu lang tussenuit geweest?

Ik sta helaas nog steeds op de reservelijst voor vanavond, dus dat wordt niks... Moet ik weer een maand wachten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:18

Kaula. Heb je zo weinig wedstrijden in de buurt? Balen. Toch maar ruimer op tijd aanmelden doe ik nu ook

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:23

Ik heb geen eigen vervoer, dus ik ga altijd te paard naar wedstrijd. Dat is eigenlijk ook best wel fijn, je bent meteen goed warmgestapt en ik doe dat naar de les ook altijd.
Helaas betekend dat wel dat ik maar weinig kan starten. Twijfelde nog of ik hier heen kon, omdat ik dan wel vervoer van iemand anders zou moeten lenen, dus vandaar laat aangemeld, helaas, helaas...

Kan ik nog mijn nieuwe laarzen niet aan -O- .

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:25

Dat is erg jammer inderdaad en dan ook weinig mogelijkheden om op verschillende terreinen te starten lijkt me ook lastig voor jullie.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:13

Kaula schreef:
Jeetje het is wel een pech week zeg.

Leuk Lauke, spannend weer op wedstrijd. Ben je er nu lang tussenuit geweest?

Ik sta helaas nog steeds op de reservelijst voor vanavond, dus dat wordt niks... Moet ik weer een maand wachten.

Oh dat valt wel mee. 20 september hebben we voor het laatst wedstrijd gehad. Dit wordt wel de eerste keer indoor, maar verwacht daar geen problemen mee. (Vorig jaar 1x een oefenwedstrijd indoor gereden en toen was ze ook braaf) maar ben vooral heel benieuwd hoe ze is morgen. Ze gaat zo fijn de laatste week. Als ze zo is als van de week en voorwaartser en als ik dan ook nog eens netjes kan rijden kunnen we echt een topproef neerzetten denk ik. Al zal dat wel niet gebeuren :') toch altijd weer anders in de ring. :P als ze zo kan ontspannen als dat ze van de week deed, ben ik al lang tevreden :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:21

Sorry mensen, lang geleden dat ik gekeken heb.

RG Heel veel beterschap, wat zal je geschrokken zijn! :O

Ik zal dat jullie over het vloeibare variant oestress gehad hebben, hoevaak geven jullie je paard dit? en in hoeveel ml?
Ik zat te denken om hier mee te gaan beginnen gewoon het hele jaar door, mijn paard blijft hengstig(wel met periodes) Maar je hebt niet snel door wanneer ze hengstig is, ja na een aantal keer rijden als ze 'vervelend' is.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:24

L_Vie schreef:

Ik zal dat jullie over het vloeibare variant oestress gehad hebben, hoevaak geven jullie je paard dit? en in hoeveel ml?
Ik zat te denken om hier mee te gaan beginnen gewoon het hele jaar door, mijn paard blijft hengstig(wel met periodes) Maar je hebt niet snel door wanneer ze hengstig is, ja na een aantal keer rijden als ze 'vervelend' is.

Ik geef zoals op de gebruiksaanwijzing staat, 1x per dag 20 ml (geloof ik) door het eten heen. Er staat wel dat het bij voorkeur 's ochtends gegeven moet worden maar ik doe het liever zelf en 's ochtends voeren lukt me niet maar 's middags wel dus ik geef het vanaf het begin al 's middags door de brokken heen en dat werkt ook prima.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:25

Caro_MarjaH schreef:
L_Vie schreef:

Ik geef zoals op de gebruiksaanwijzing staat, 1x per dag 20 ml (geloof ik) door het eten heen. Er staat wel dat het bij voorkeur 's ochtends gegeven moet worden maar ik doe het liever zelf en 's ochtends voeren lukt me niet maar 's middags wel dus ik geef het vanaf het begin al 's middags door de brokken heen en dat werkt ook prima.

Oke! Ze krijgen hier 2x op een dag brok. dus denk dat ik sochtends 10 doe en smiddags 10

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:28

Ik geef de poedervorm 1 schep bij ochtend brok. Mijn paard wil namelijk niks vloeibaars eten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:49

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:24

Ik ben heel slecht met herkennen van kreupelheid. Tenzij ze katskreupel lopen. Enige wat mij opvalt is dat hij linksachter kort stapt. Klopt dat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:26

Ze loopt inderdaad linksachter korter dan rechtsachter. Maar kan er verder niet veel uit opmaken op dit moment. Misschien kom ik straks nog ergens op. Zo ja, dan meld ik het hier wel.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:31

Dit ziet er wel al beduidend beter uit als het filmpje dat vorige week op fb zette. Lijkt dus wel verbetering in te zitten. Het lijkt ook wel alsof er een spier ergens hoog in het been/bil of in het kruis opspeelt. Als daar een spier verrekt is dan heeft dat even tijd nodig. Misschien heeft ze in het land een rare beweging gemaakt?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:09

Inderdaad ze stapt wat kort, maar niet extreem ofzo. Lijkt meer wat stijfjes.
hoop voor je dat je snel de oorzaak hebt gevonden en dat t snel weg gaat! :(:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:51

Ik heb het gevoel dat het in de spieren zitten rond haar bil en kruis.
Misschien zit ze wel vast bij haar heupen.
Ze loopt niet echt kreupel, maar vooral heel stijf zoals ik zie.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:31

Ze is inderdaad behoorlijk kort links achter. Het is jammer dat je niet een filmpje heb waar ze helemaal even op staat, want het lijkt alsof het van hoger komt. Misschien haar SI gewricht? Heb je het idee als je van achter kijk dat de rechterkant van het bil hoger blijft dan links?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:05

Idd meer kort en stijf dan echt kreupel, ik denk ook meer si gewricht maar ik ben dan ook geen DA. Hoop wel dat het overgaat

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:05

Jenny: Dat is ook zo. Ze is niet kreupel enkel kort.

FW: Het is ook de ene stap erger dan de ander. Soms zie je het zelfs helemaal niet. In draf heeft ze er (lijkt het) geen last van.

Els: Er zit inderdaad wel verbetering in, al gaat dat niet heel snel..

Zou kunnen Maralyn..

Dewirox: Dat durf ik zo niet te zeggen. Ga ik morgen eens op letten. Filmpje van het hele paard kan ik morgen eventueel ook maken.

Wat is trouwens het SI-gewricht?

Ik plaats zo even een filmpje van vandaag.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:10

mijn merrie had idd de ene bil hoger staan als de andere. ik weet nu wat er aan de hand is bij haar, en vindt het voor mijn paard ook een hele prestatie dat ze zolang heeft doorgelopen in de sport. Ze heeft gelopen tot ze het niet meer aan kon om haar achterhand er onder te krijgen.
Nu loopt ze nog wel onder het zadel, maar niet meer zoals is geweest, en komt ook niet meer.
Zij heeft oa artrose in de beide si gewrichten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:12

Pff nou ik hoop toch niet dat met haar 4 jaar al atrose heeft zeg!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:27

Dat is het sprong gewricht als ik me niet vergis, mijn vorige had dat ook en die liep ook zo. Maar dat hoeft helemaal niet te zeggen dat die van jou dat ook heeft

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:09

Het paard heeft, net als de mens, een bekken dat uit 2 delen bestaat. Tussen een zo'n deel en het heiligbeen zit een soort gewrichtscheur, het SI-gewricht (Google maar eens op SI-gewricht paard). Hierdoor kunnen de bekken scheef staan of 'vast' zitten, wat ze dus kunnen 'oplossen' door een kortere stap te zetten en dan zijn ze dus niet echt kreupel. Maar ook zullen ze dan moeite hebben met het kantelen van de bekken en dus het 'hogere' werk.

Een osteopaat oa kan dit SI-gewricht weer los maken.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:13

De merrie die ik rij was 2 weken geleden ook niet helemaal goed en naar ons idee zou dat ook het bekken/SI moeten zijn. Ik heb toen een week met haar gestapt, wel erop. Veel rechtdoor en links en rechts stellen in een wat lagere lijn. Na een weekje ben ik weer wat gaan draven en dit ging goed. In draf heb ik haar ook nog een weekje vooral rechtuit gereden en wat lager ingesteld.

Maar soms moet er een osteopaat bijkomen en lost het niet vanzelf op.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:18

Ja dat is helemaal de sprong niet wat dom ik heb laatst zelf een ontsteking aan me si gewricht gehad. Maar heb je al foto's laten maken of uitverdoofd?