Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:59

Ha Dorien!
Hoe is het met je knappe valk?

Ik ben wel benieuwd naar de paardeninsta Snoraly :)

Ja hier in de omgeving is het nu nog steeds nat na vorig jaar. Nog steeds velden en paden waar niks aan kan gebeuren voor nu, hopelijk van het voorjaar wel.

Ik vind dat een heel groot nadeel van dieren houden, het is dat ik me mijn dagelijks leven niet voor kan stellen zonder dieren maar als ze ziek zijn of ik er zorgen om heb kan ik daar zelf ook echt ellendig van worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:59

Ik begrijp je FB met Peet
Had dat met mijn Gelderse dame
Bijna 15 jaar de mijne
Haar verhaal staat nog in mijn profiel
Ze liep gewoon oké , uiteindelijk
Maar ik kon er gevoelsmatig niets meer mee .
Heb een heel lief huisje voor haar gevonden.
Al 5 jaar geleden en de dame wordt 21 in mei .

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:24

Audesta schreef:
Ha Dorien!
Hoe is het met je knappe valk?

Ik ben wel benieuwd naar de paardeninsta Snoraly :)

Ja hier in de omgeving is het nu nog steeds nat na vorig jaar. Nog steeds velden en paden waar niks aan kan gebeuren voor nu, hopelijk van het voorjaar wel.

Ik vind dat een heel groot nadeel van dieren houden, het is dat ik me mijn dagelijks leven niet voor kan stellen zonder dieren maar als ze ziek zijn of ik er zorgen om heb kan ik daar zelf ook echt ellendig van worden.

Hier precies zo :j

Met Taruga gaat het toppie, twee pagina’s terug heb ik nog een foto en kleine update geplaatst :D

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:26

Afbeelding
Afgelopen week zag ik deze prachtige paarden op het strand, politie te paard in Malaga.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:28

Jeetje, Wat een straf zo’n baan daar… :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:31

Dorien66 schreef:
Jeetje, Wat een straf zo’n baan daar… :+

Mijn gedachten .
Zou trouwens allang in Spanje of Portugal wonen als ik m'n kinderen niet zou hebben en een vader van de kinderen .
Dan zien ze hem helemaal niet meer .
Want hij vindt 26 km al een wereldreis t.o.z van eerder 1.2 km

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:07

Kan me voorstellen dat dat iets te ver weg is voor hem. :D

Wat gaan jullie snel zeg..Jenara ziet er al een stuk beter uit gelukkig! En Rambo zorgde weer even voor een hoge bloeddruk haha (logisch inderdaad die schrik reactie), het wandelen ziet er heerlijk uit. Taruga doet het goed op haar logeer adres.En FB is een beetje de motivatie kwijt wat ik ook heel goed kan begrijpen na alle problemen. Audesta is lekker aan het rijden en lessen en Snoraly heeft een nieuw verzorgpaard, en geen Spanjaarden kunnen ook leuk zijn. :)

Volgens mij ben ik dan wel een beetje bij. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:50

Toen waren er ineens twee pagina's bij, haha!

@Tarzan: ik denk dat menig paard wel gaat vliegen als er ineens een koets binnenkomt, netjes dat je hem gauw terug had! En wat fijn, lekker zo wandelen! Dat doe ik ook minstens 1x per week, vind het fijn voor Navaro als hij ook even wat anders ziet dan het bekende terrein en het is goed om hem ook goed mak te houden buiten, als hij er regelmatig komt.

@Audesta: Wat kan wat cm's dan veel uitmaken he! Maar ik kan me voorstellen dat een hengst ook gewoon wat meer paard is. Wel heel tof dat je die ook mocht rijden!
En wat dieren betreft, ik snap je helemaal. Kan niet zonder, maar die zorgen soms...

@FB: Wat vervelend dat je het even helemaal kwijt bent. Ik voel het af en toe ook, toen ik nog niet kon rijden. Nu het rijden langzamerhand weer wordt opgepakt krijg ik weer wat meer plezier terug. Grondwerk, wandelen etc is leuk, maar het rijden vind ik toch ook echt heel tof.
Geen druk is het belangrijkste, gewoon lekker samen bezig! Ik snap heel goed dat je je toch veel zorgen blijft maken.

@Snoraly: Wat fijn dat je al een nieuw paardje hebt! En het klinkt als een hele fijne plek.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:51

Ja het is heel lastig met die spanning erbij. Ben nu ook begonnen met nieuwe dingen leren (werken aan de hand iets opgepakt bijvoorbeeld). Wil kijken of ik hem wat kleine kunstjes kan leren. Is allemaal wel tricky want zodra hij je niet snapt, sluit hij zich volledig af. Maar wel weer een mooie uitdaging!

Herkenbaar inderdaad Zinzi! Alleen zou ik hem echt niet kunnen verkopen (krijg dan een boze ma op mijn dak :') ) Plus hij zou in lagere prijsklasse vallen en ben dan echt bang dat hij de handel in komt. Ik heb hem beloofd dat hij bij ons blijft tot zijn dood. Ik mis het rijden en tegelijkertijd ook totaal niet... Denk dat het lekkere weer deze dagen welgaat helpen met de motivatie vinden!

Ooohhh wat een prachtige plek Senna!! Wauw!

Ik heb een beetje hetzelfde Century! Vind wandelen, longeren en grondwerken wel leuk maar rijden blijft het mooiste! Het vertrouwen in elkaar en het samen werken, heerlijk!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:36

FB hopelijk helpt dat wel het plezier een beetje terug te krijgen. Lekker weer helpt ook zeker hoor! Ik kom nu ook voorzichtig uit mijn mega winterdip gekropen.

Ik vind de avonden nog zo lastig en overdag kom ik er door de week gewoon niet aan toe... En Lissy doet het ook echt niet tof in het donker, dan is ze helemaal neurotisch, en ik combinatie met een wat gladde bak, denk ik dan toch snel "laat maar"

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:03

Nog even een snelle post tussendoor!
Sorry dat ik even niet op iedereen reageer, maar het is echt even heel druk!

Nog 2 dagen!!! En damn wat ga ik blij zijn,
Vandaag een dag dat ik door werk niet zelf de paarden kon buiten zetten, resultaat .. paarden hebben niet buiten gestaan

Echt. Ik heb het zo gehad met deze mentaliteit!
Wordt er echt boos van

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:22

Wat een idioterie!
Meid, nog heeeeeeeel even…. :(:)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:38

Hou vol Jenara, het einde is in zicht!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:33

FB, wat vervelend dat je motivatie weg is, ik kan het heel goed begrijpen, ik heb 2 jaar lang grote zorgen gehad om de gezondheid van Fuego, elke dag weer een verrassing wat je tegenkomt en als het slecht gaat blijf je extra alert en temperaturen etc. Elke dag weer bang dat het de laatste dag kan zijn. Dus heel begrijpelijk :(:)
Snoraly, ik ben ook wel benieuwd naar de insta!
Elisa, hoe gaat het met Havanna?
Nog maar 2 dagen Jenara en dan kan de vlag uit! *\o/*

Hier woensdag nog even gereden, was samen met de verzorgster van Rambo, haar eerst erop en echt, hij liep letterlijk overal langs zonder te kijken, die dingen waar hij bij mij van schrikt liep hij langs alsof er niks was _O- Ik wed om €1000 dat hij met mij was gaan kijken en was geschrokken _O- Dus ja, even duidelijk voor mij aan wie het ligt 8)7
Rambo schrok wel nog even toen iemand in een rolstoel iets weggooide in de container, die klep ging ineens open maar hij zag natuurlijk niemand _O- Maar z'n reactie is echt veel minder extreem als eerder, nu versneld hij alleen even en is heel makkelijk weer bij je.
Dus het was ook weer een goede eye-opener voor mij om m'n verzorgster van 14 te zien rijden :+
Verder zelf ook nog een heel fijn rondje kunnen rijden met hem en daarna heeft verzorgster hem weer overgenomen :D

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:10

Nog 1 dagje Jenara **\O/**

@_Tarzan, zul je altijd zien hahaha, nou reed ik op mijn 14e ook overal doorheen en vond ik niks spannend. Scheelt enorm ook als je zelf nergens het "gevaar" van inziet. Tegenwoordig bouw ik al spanning op als ik denk dat ze ergens op kunnen reageren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:32

Bijna zover Jenara .
Eindelijk, veel succes morgen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:33

@FB: Ja, het rijden is zo'n mooi samenspel, ik kan dan ook de hele wereld vergeten <3 ik ben een beetje kwijt hoe dit voelt door alle angst. Ik hoop zo dit weer terug te krijgen. Soms voel ik er weer een beetje van.

@Maartje: lekker weer helpt zeker heel goed, ik krijg gelijk meer zin in alles.

@Jenara: Bah, wat een gedoe. Bijna zover gelukkig!

@Tarzan: Ik herken dit ook; nu weet ik niet hoe Navaro is met iemand anders, maar bij het proefrijden had ik de angst niet en toen was er ook niets aan de hand. Confronterend, maar ergens vind ik het ook wel fijn: ik kom er steeds meer achter dat hij best een stabiel, rustig paard van zichzelf is.

Hier net de zadelpasser geweest, ze wilde kijken hoe het lag nu ik weer reed en dus ook met mij erop. Dus extra factor erbij die het net allemaal wat spannender maakte. Echt gereden heb ik niet, maar wel even linksom en rechtsom stap en draf. Hij heeft bij het korte longeren ervoor weer op z'n teugels gestaan... Ik had ze opgebonden maar niet goed genoeg blijkbaar. Arm dier even helemaal de weg kwijt, maar uiteindelijk stond hij best wel snel stil en liet me het oplossen. En toen was hij ook zo de spanning weer kwijt. Kon er gewoon op. Zo fijn!
Teugels niet stuk maar wel beschadigd, dus daar moet ik even naar kijken. Ik had net de andere terug die hij ook al stuk had gemaakt (maar dat was echt mijn fout, die waren niet opgebonden en bij het uitstappen zijn ze over z'n hoofd gegaan toen hij zijn hoofd laag had).
Zadel is weer wat opgevuld en we kunnen er weer even tegenaan!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:19

Afbeelding

Hier word ik toch wel blij van! Even ook van de longe, al was het maar voor de foto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:01

Wat een leuke foto! Jullie zijn een leuke combinatie en hij is echt knap. Alleen maar fijn dat je er achter komt dat hij een stabiel en rustig paard van zichzelf is denk ik.

Confronterend he Tarzan, paarden kunnen zulke enorme spiegels zijn en tieners zijn nog zo onbevangen.

Met Havanna gaat het super, eigenlijk is ze sinds de fascia behandeling enorm aan het uitzwaren (is misschien toeval) maar ze doet het hartstikke goed voor de wagen ook en met alles. Enige puntje is dat ze nogal snel opgewonden raakt, voordat we bijv. gaan mennen breekt ze gerust de hele stal af..en staat ze te bokken en slaan op stal. Dan gaan we met de trailer en de trailer is spannend ondanks dat ze er wel zo in loopt haha. :+ Maar zo snel als ze opgenaaid is, zo snel is ze het ook weer kwijt dus het is een beetje een kwestie van de gebruiksaanwijzing kennen. Soms is ze wel erg heftig.

Afbeelding
Kleine Bolle is het aan het worden.

Ah Jenara, daar zou ik me ook vreselijk bij voelen..gelukkig morgen verhuizen en hopelijk wordt het dan beter!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:44

Dat heftige herken ik .Cam kan dat ook enorm zijn , maar het vloeit ook heel snel af bij haar .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:50

Dat is ook een knap paard @Elisa! Wat doet ze als ze heftig wordt?
Navaro kan best even bokken en gek doen, maar hij is ook weer snel rustig. Is dat een PRE-trekje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:40

Dankjewel :)

Havanna breekt echt de stal af, gaat met de voorbenen tegen de tralies/ deur meppen, bokken en ook weleens trappen tegen de achterwand. Als het heel extreem is laat ze zich soms vallen tegen de wand en buiten de stal is het omhoog komen dan bij veel opwinding en als ze kan lopen is het ook bokken en rennen. Nu bokt ze sowieso graag haha, dat is niet zo erg..ik vind het wel een handenvol paard en ben best wel een beetje ervaren. Ze kan dan ook enorm lomp doen dus het is altijd een beetje opletten. Als ze ontspannen is, is het gewoon een fijn, lief (beetje ondeugend) meewerkend dier. Maar het slaat zo om, van 0 tot 10 in 1 seconde zeg maar.

Volgens mij is dat wel een trekje van de Iberische paarden dat ze snel druk maar ook wel weer snel rustig worden. Alleen de een uit het anders dan de ander, zo kan Cacahuete heel druk gaan doen in beweging en in zijn hoofd maar zal bijv. niet snel omhoog komen. Havanna is weer heel extravert en explosief.

Wij hebben er nog een gehad een aantal jaar geleden en die was heel cool op de omgeving maar bouwde kennelijk spanning op wat hij dan niet liet merken en dan reageerde hij ineens en draaide dan ineens supersnel 360 gr om. Die was weer wat introverter denk ik.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:45

Oh jeetje wat heftig die Havanna :+
Fuego was echt altijd een voorbeeld paard, mega braaf in de omgang, wachtte braaf met uit de stal komen en met eten werd hij alleen maar boos op de rest, verder wel veeeeel paard maar altijd fijn te hanteren! En een EEH van mij of een vinger in de lucht was vaak genoeg om hem weer even tot orde te roepen!

Rambo is daarentegen eentje die iedereen kan pakken, die kijkt nooit boos en vind iedereen, mens of paard leuk :')

Blijft een mooi dier die Havanna van jou Elisa <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:55

Dankjewel Tarzan! :)

Rambo is zo'n vriendelijke snuiter zo te lezen haha. Fuego klinkt ideaal qua temperament, dat fijne hanteren daar gaat het om denk ik. Dat maakt ze zo fijn.

Ik hoop dat Havanna nog een beetje bijtrekt als ze ouder wordt, maar ze heeft twee kruinen onder elkaar en kennelijk is dat berucht want het eerste wat de DA zei bij mij was: "dat had je kunnen weten, wijzend op die kruinen". :D
Ze is ook vreselijk jaloers, als ik een ander paard aandacht geeft gaat ze als ze op stal staat ook de stal afbreken en als ze buiten staat gaat ze het andere paard aanvallen. Ze zeggen dus dat paarden met twee kruinen onder elkaar snel opgewonden raken en erg emotioneel zijn. Nou dat klopt 300%. :+

Ze staat dan wel iedere dag klaar om mee te gaan, en ook als ik 10 keer kom dan vind ze het nog leuk. En van een dag zonder aandacht wordt ze echt heel ongelukkig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:03

O zo hevig is Cam dan weer niet !
Wel schrapen , druk langs me lopen, doen alsof ze omhoog wil komen . Maar een Hey, doe gewoon is eigenijk genoeg.