Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:28

Maralyn ik heb regumate lang gebruikt maar omdat dit dus de eisprong stopt denk ik ook gelijk aan ophoping. Mijn fries vlakte er van af en ben er mee gestopt. Geef nu oestress en gaat nu veel beter
Wel heb ik ervoor haar soort van ontgift een paar weken om afvalstoffen te verwijderen op advies van osteo eloof met druppels mariadistel
Nu een veel beter paard er voor terugbgekregen

Caro. Ik ga het ook eens proberen. Want mijn paard loopt er ook zo in dus oefen baart kunst haha

Berdien ik heb Landhorst laten komen voor keuring Rn die heeft een mobiel apparaat. Ik denk dat je gauw zit aan 30 euro de foto

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:37

Ik had inderdaad ergens gelezen tussen de 30/35 euro. Maar dan kwam er nog van alles bij. Zou het veel verschillen per kliniek?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:38

Dat kan volgens mij wel verschillen per kliniek maar hoeveel per kliniek weet ik niet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:51

Het verschilt zeker per kliniek dus zou gewoon rondbellen

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:56

Gewoon ff rondbellen Berdien. Ik hoor goede ervaringen met de kliniek in Wolvega en in Vinkega zit ook nog een paardenkliniek.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:59

Oke, bedankt voor het meedenken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:05

Ik was in Wolvega de laatste keer dat ik een kreupelheidsonderzoek heb laten doen iets van 250 euro kwijt. Zaten toen 8 foto's bij van de beide voorbenen. Om toen het evt. verschil te kunnen zien.

Regumate moet je inderdaad erg voorzichtig zijn bij het gebruik. Ik deed het bij Wytske met een spuit over het voer, zo kwam ik er zelf niet mee in contact.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:31

Jenny_S schreef:
Maralyn ik heb regumate lang gebruikt maar omdat dit dus de eisprong stopt denk ik ook gelijk aan ophoping. Mijn fries vlakte er van af en ben er mee gestopt. Geef nu oestress en gaat nu veel beter
Wel heb ik ervoor haar soort van ontgift een paar weken om afvalstoffen te verwijderen op advies van osteo eloof met druppels mariadistel
Nu een veel beter paard er voor terugbgekregen

Caro. Ik ga het ook eens proberen. Want mijn paard loopt er ook zo in dus oefen baart kunst haha

Berdien ik heb Landhorst laten komen voor keuring Rn die heeft een mobiel apparaat. Ik denk dat je gauw zit aan 30 euro de foto

Oestress heb ik ook onder de loep genomen, en schijnt ook goed te helpen voor merries met die kwalen.
Ik heb ook "hormoon balans" gevonden.
Dit zorgt er voor dat de hormonen verminderd wordt.

Oestress is in vloeibaar maar ook in korrel/poeder.
Hormoon balans in poedervorm.

Beiden moeten eerst goed ontgift worden.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:35

Ik geef al sinds augustus Oestress, helpt echt goed. Ik heb de vloeibare vorm. Sindsdien is ze een aantal keer hengstig geweest, maar echt maar 1 dag goed zichtbaar en kwam ik er pas achter doordat ze begon te kauwen toen ik een ruin voorbij liep in het weiland. Verder was ze behoorlijk grillig in gedrag, niet gemeen of zo maar elke dag een ander petje op. Dat is sindsdien echt een stuk gelijkmatiger. Ik denk dat ze afgelopen week de laatste hengstigheid van dit seizoen heeft gehad, winter slaat ze altijd over. Maar voor haar volgend jaar het hele hengstige seizoen Oestress, werkt echt goed!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:41

Caro_MarjaH schreef:
Ik geef al sinds augustus Oestress, helpt echt goed. Ik heb de vloeibare vorm. Sindsdien is ze een aantal keer hengstig geweest, maar echt maar 1 dag goed zichtbaar en kwam ik er pas achter doordat ze begon te kauwen toen ik een ruin voorbij liep in het weiland. Verder was ze behoorlijk grillig in gedrag, niet gemeen of zo maar elke dag een ander petje op. Dat is sindsdien echt een stuk gelijkmatiger. Ik denk dat ze afgelopen week de laatste hengstigheid van dit seizoen heeft gehad, winter slaat ze altijd over. Maar voor haar volgend jaar het hele hengstige seizoen Oestress, werkt echt goed!

Okeey dan.

Humeurig is ze verder niet eigenlijk. Maar het zijn letterlijk uitbarstingen naar andere paarden toe.
Oortjes wel naar voren. Maar een beetje te alert op alles om haar heen.

Qua rijden wordt ze heel wispelturig. En je hoeft dan bijvoorbeeld geen pylon in de bak te zetten. Want stel je voor er komt een tijger uit.
Eerder had ze dit met "Normale dagen." Ook wel een beetje, maar dan achter in de bak bij de vijver met eendjes. Zoals ik toen ook had gemeld. Na goed aanpakken was dit echter over. TOT ze weer "ongesteld" moest worden. Na haar hengstigheid, waren die dingen ineens niet meer zo spannend, als ik haar maar lekker aan het werk zet.
Lekker aan het werk zetten wanneer ze hengstig is, is heeeeel moeilijk. Ze ziet alles, en als een ruin naar haar brult, brult ze heeel hard terug, met een lekker galopje erbij.

Het is al veel erger geweest, vorig jaar heeft ze mij er 2 x af proberen te gooien.
Dit doet ze nu niet meer. Maar, ik rijd boomloos en voel alles onder me gebeuren. Ze trekt enorm in haar lendenen, waardoor het rijden dus minder plezierig wordt. Ik merk aan haar, dat het haar tot last valt. En dat wil ik niet.

Naar mensne toe is ze niet raar.
Naar andere hengstige merries ook echt niet! Daar trekt ze dan juist mee op.
Maar gewone merrie's nouw, dan moet ik haar echt in toom houden met die voorbenen en achterbenen.
En ruinen? Nou dat snapt iedereen denk ik heel goed.
Ze heeft ontzag voor stroom op het draad, daar is alles ook mee gezegd.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:12

Gister even de tips voor de linkergalop uitgeprobeerd wat altijd een drama is -O-

Als ik aangallopeerde deed ik dat namelijk alleen met mijn binnenenbeen, en tja dan gaat hij naar buiten en springt hij verkeerd aan. Moest het nu proberen met een rechtsomkeert.
Eerste keer had ie zoiets van wat moet je met je rechterbeen snap er niets van. Toen maar even de zweep erbij gepakt en been + tikje en wat deed ie HIJ SPRONG GOED AAN *\o/*

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:17

Probeer, nu het lukt om goed aan te springen, te voelen wanneer die goed aanspringt en wanneer niet. Vaak kan in de verkeerde galop al heel veel verbeteren als de ruiter op het juiste moment de galops hulp geeft. Zet hem iets weg voor je binnenbeen in de hoek of op een volte en zorg dat het tempo gelijk blijft en anders liever net een tikje terug dan te hard en geef dan op het juiste moment de hulp. Door je buitenbeen naar achteren te plaatsen en met beide benen net even wat meer druk uit te oefenen ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:19

Vinden jullie het trouwens vervelend als ik even niet meer reageer op de oudere berichten? Ik heb wel alles gelezen, maar het is best een hoop.

Ik wil in ieder geval degene die gevallen was veel sterkte wensen en ik hoop dat het al wat beter gaat.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:20

Heb geen ervaring met dat soort middeltjes. Hier gelukkig geen last van hevige hengstigheid.
Tuurlijk merk je t wel iets, maar dat is vaak achteraf. Dat ik denk, wat was ze toch vervelend en dan pas later door heb dat ze hengstig is :Y)

Wat goed Maaike!!

Wow wat 1 lesje wel niet kan doen. Het werpt meteen z'n vruchten af <3
Heerlijk gereden vanochtend. ze liet echt super goed los, zo licht in m'n hand is ze nog nooit geweest. Ik zat haar gewoon veel te veel in de weg met die stomme binnenhand. Maar wat een verschil!
Alleen t tempo is nog steeds ruk, maargoed, heb het idee dat er ook wat meer energie in mag. Maar sinds vandaag is het veulen er af, dus nu even juist niet.
Hoop dat de uier snel bijtrekt. Wou zondag met der op wedstrijd :=

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:21

DewiRox schreef:
Probeer, nu het lukt om goed aan te springen, te voelen wanneer die goed aanspringt en wanneer niet. Vaak kan in de verkeerde galop al heel veel verbeteren als de ruiter op het juiste moment de galops hulp geeft. Zet hem iets weg voor je binnenbeen in de hoek of op een volte en zorg dat het tempo gelijk blijft en anders liever net een tikje terug dan te hard en geef dan op het juiste moment de hulp. Door je buitenbeen naar achteren te plaatsen en met beide benen net even wat meer druk uit te oefenen ;)

als ik hem al iets wegzet met mijn binnenbeen op de volte of in de hoek springt hij verkeerd aan

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:35

Die van mij merk ik niet dat ze hengstig athans al zeker maanden niks gezien?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:14

Iedereen bedankt voor de lieve berichten!
Het lijkt helaas steeds slechter te gaan dus houd me maar rustig en niet te veel computer en tv.
Luna moet ook op rust heeft toch ook een flinke smak gemaakt.

Ik probeer morgen even bij te lezen!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:03

Dewi geen probleem toch ik kan ook niet altijd overal op reageren.

R-G Beterschap doe kalm aan en anders nog even naar de HA?
Luna heeft niets ergste toch? Beide hebben vast spierpijn.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:58

Ach wat sneu allemaal Winnie!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:02

Heel veel stertke RG je mag mij altijd appen of een pb sturen als je je niet goed voelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:08

Als je een hersenschudding hebt, zo min mogelijk prikkels tot je nemen. Anders heb je er veel langer last van. Hoe meer prikkels je tot je neemt, zoals internetten, tv kijken of met je mobiel aan de gang gaan. Krijgen je hersenen niet de rust die ze nodig hebben om te herstellen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:38

Ben gisteren bij de HA geweest die zei dat ik goed naar mn lichaam moet luisteren en zo weinig mogelijk prikkels.
Luna hebben we gisteren mee gehad naar de fysio, mijn zus was zo lief om haar te rijden. Het beste was 4 dagen op de wei en dan rustig opbouwen ze heeft niks ergs maar rust kan geen kwaad.
Irtje, dat is lief! Dankje
Klopt FW, probeer dit ook zo minmogelijk te doen. Maar verveel me nog al snel :o Gisteren is echt te veel geweest dus vandaag ga ik echt rusten :j

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:49

Beterschap! Verstandig om het even rustig aan te doen. Ik heb ook een hersenschudding gehad door een val van mijn paard. Op een gegeven moment werd ik zo moedeloos van het in bed liggen dat ik de tv op zwart-wit had gezet en met een zonnebril tv zat te kijken :+

Fijn dat Luna goed gaat. Beterschap!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:50

Fijn dat Luna niks heeft!

Niet teveel op Bokt voor jou dus! Beterschap!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:11

Fijn dat luna oké is. Beterschap!