Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:57

sherwood schreef:
Castreren is nodig voor mensen die niet weten hoe je met een hengst om moet gaan.

Hoe bedoel je 'generaliseren' zeg hee....

Castreren is nodig voor mensen die niet de luxe hebben van een aparte weide voor hengsten/ruinen, onder andere.

@Clovis: Mag jij mij uitleggen hoe ik mijn hengstige merrie uit een gemengde groep moet houden Een week per maand binnen laten staan?

Overigens, bij ons op stal zijn geen gemengde groepen, voordat daar weer misverstanden over ontstaan Maar ik weet dat er stallen zat zijn die wel gemengde groepen hebben.

Maar okee, alle hengsten die niet geruind mogen worden, maar die wel geboren worden (want dat kun je nu eenmaal niet bepalen van tevoren ) waarvan de eigenaren wel een weiland hebben maar niet de luxe van gescheiden groepen, dan maar in laten slapen? Want voor hun is geen plek.....

Oh, nee, dat geld niet voor iberische paarden natuurlijk... sorry

Lusitana

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:09

Joyja schreef:
Ik ben op dit moment dan in het bezit van een kruizing jaarling hengstje (haflinger X kwpn-er) en hij word volgend jaar gecastreerd, waarom omdat ik dr niet mee wil gaan dekken en wat heeft hij aan al die hormonen in zijn lichaam waar die niets mee kan en mag!

In de eerste plaats is het castreren van een jong dier iets anders dan het castreren van een volwassen paard, dat al bewezen heeft dat hij rustig is en waarbij het dan dus onnodig lijkt en de operatie risicovoller is.
Ten tweede hoeft een paard helemaal niks met die hormonen, mag hij in de natuur ook niet. Alleen als de merrie het toestaat en dat is maar 1 hengst die dan mag. De rest leeft in vrijgezellengroepjes. Denk je dat ze daar elkaar constant dekken? Omdat ze ballen hebben, wil het nog niet zeggen dat ze constant aan sex denken en gefrustreerd raken als ze dat niet kunnen hebben. Dat is dus zo´n menselijke emotie die sommige mensen paarden geven.
Een hengst reageert uit instinct op een hengstige merrie. Niet omdat hij een loslopende sexmaniak is.
De "verkrachters" zoals ik het noem, die op alles springen zonder toestemming, hebben geen recht op hun ballen, nee, ook hier niet, maar dat is niet de gemiddelde hengst en zeker niet de gemiddelde Iberische hengst.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:56

@cer,Overigens, bij ons op stal zijn geen gemengde groepen, voordat daar weer misverstanden over ontstaan Maar ik weet dat er stallen zat zijn die wel gemengde groepen hebben.

DE ruinen en hengsten die bij elkaar lopen dan,is dat niet gemengd???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:10

Karl66 schreef:
. In dat geval had ze in haar openingspost moeten zetten dat ze het onzin vindt en het geen onderzoek maar een discussie moeten noemen.

Ik noem het geen onderzoek. Ik zeg dat ik onderzoek. Dat is : ik probeer uit te vinden. Dat houd niet meteen in dat ik geen tegenargumenten mag geven. Als je ouder bent dan 35 kun je je misschien "de achterkant van het gelijk" herinneren met Marcel van Dam. Die onderzocht door discussie hoe steekhoudend stellingen waren. Er zijn heel veel manieren om er achter te komen wat mensen motiveert en of stellingen wel kloppen, en een discussie voeren is er een van.
Soms wordt er gedacht uit verkeerde grondbeginselen, of uit gewoonte, of uit onwetendheid hoe het anders kan. Dat is heel normaal, je weet immers niet meer dan wat je geleerd hebt (ik ook niet) maar ik hoop dat dit topic sommige mensen aan het denken zet en dat we er allemaal wat aan hebben. Daarin speel ik soms discussieleider. Het is mijn topic dus dat lijkt mij logisch. Heeft niks met superoriteit te maken.

En bovenal, ik zeg niet dat jullie de hengsten allemaal maar hengsten moeten laten, maar vraag me af waarom er volwassen paarden, die bewezen hebben rustig te zijn, gecastreerd moeten worden "omdat er niet mee gefokt wordt" (zie titel).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:11

Iets anders om over na te denken: In principe castreer je alle hengsten en een select groepje wordt voor de fok gebruikt. Nu blijken die dingen te vererven wat pas naar boven komt als de nakomelingen volwassen zijn. Shoot, waar haal je dan andere hengsten vandaan voor je fokprogramma om je ras te redden? Denk hierbij aub niet aan de KWPN waar het land vol mee zit, maar aan iets exclusiefs als de Welsh Cob of Highlander, of Groninger, wat je wilt. Een ras waar er maar weinig van zijn. Dán sla je je toch voor de kop dat je niet meer hengsten beschikbaar hebt? Ja, beetje extreem voorbeeld, maar niet geheel ondenkbaar en even om te laten zien dat het castreren verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben.

Je hebt een paard dat gigantisch aan de top presteert als hij 10 is en je had schatrijk kunnen worden als het een hengst was geweest door reproductie. Niet een BEETJE spijt dat het een ruin is?

Twee mogelijke consequenties van het standaard castreren.

Ideetjes om die situaties te voorkomen?

Ik kan wel aangeven hoe je de situaties op kunt lossen.
Geval 1. hengsten of sperma halen van hetzelfde ras uit een nader land, of, als ze echt zo zeldzaam zijn dat die er niet zijn, maar vreemd bloed toevoegen van ene ras dat er sterk op lijkt en voorouders deelt (Zo hebben ze de Groninger teruggefokt bv)

Geval 1 EN 2: Van elke hengst sperma opslaan voordat je castreert.
Er bestaat nl al heel lang iets als kunstmatige inseminatie en zelfs voor dekhengsten komt er dan geen merrie meer aan te pas.
Dus voor die denken dat die zich dageljks uit kunnen leven met sex, verkeerd gedacht. Is lang niet altijd zo.

Dit is dus helemaal gedacht vanuit de fokkerij.

Paarden hengst houden is dus niet echt strikt noodzakelijk. Dat zie ik heus wel.

Maar paarden castreren is ook niet strikt noodzakelijk en daarom vind ik het castreren van volwassen hengsten met name, die al bewezen hebben hoe mak ze zijn, niet logisch.

Het is niet of het een of het ander, dit zijn twee feiten die naast elkaar bestaan (voordat er weer mensen zeuren dat ik mezelf tegenspreek ).

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:19

En soms is het medisch gezien ook beter om niet te castreren,vooral voor die lange slungels.Groeien anders nog meer door niet goed.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:36

Lusitana schreef:
Joyja schreef:
Ik ben op dit moment dan in het bezit van een kruizing jaarling hengstje (haflinger X kwpn-er) en hij word volgend jaar gecastreerd, waarom omdat ik dr niet mee wil gaan dekken en wat heeft hij aan al die hormonen in zijn lichaam waar die niets mee kan en mag!

In de eerste plaats is het castreren van een jong dier iets anders dan het castreren van een volwassen paard, dat al bewezen heeft dat hij rustig is en waarbij het dan dus onnodig lijkt en de operatie risicovoller is.
Ten tweede hoeft een paard helemaal niks met die hormonen, mag hij in de natuur ook niet. Alleen als de merrie het toestaat en dat is maar 1 hengst die dan mag. De rest leeft in vrijgezellengroepjes. Denk je dat ze daar elkaar constant dekken? Omdat ze ballen hebben, wil het nog niet zeggen dat ze constant aan sex denken en gefrustreerd raken als ze dat niet kunnen hebben. Dat is dus zo´n menselijke emotie die sommige mensen paarden geven.
Een hengst reageert uit instinct op een hengstige merrie. Niet omdat hij een loslopende sexmaniak is.
De "verkrachters" zoals ik het noem, die op alles springen zonder toestemming, hebben geen recht op hun ballen, nee, ook hier niet, maar dat is niet de gemiddelde hengst en zeker niet de gemiddelde Iberische hengst.

Zoals ik al schreef moet je ook vooruit denken dus daarom worden ook hengsten die ouder zijn zoals ik het van jou begrijp gecastreerd op oudere leeftijd bij importeren dus en dan moet je dr ook aandenken dat hetzelfde probleem geld voor een oudere hengst als voor een jonge hengst in NL de plekjes waar je met je hengst terecht kan zijn schaars en dan is het voor een ruin handiger een stal en weidegang te vinden.

Dat van het dekken wist ik al, maar dan nog als dr een hengstige merrie voorbij komt dan word er wel iets los gemaakt bij dat dier wat dus niet nodig hoeft te zijn!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:48

Volgens mij worden bij de meeste rassen waar minder rasvertegenwoordigers van zijn alle hengsten hengst gehouden tot 3 jarige leeftijd (behalve dan bij particulieren misschien) dan worden de dieren beoordeeld op rastypische uiterlijkheden en dan wordt er voor gekozen om het dier al dan niet een kans te geven dekhengst te zijn. Dit houdt in dat de dieren die niet door gaan als dekhengst dus niet rastypisch genoeg zijn. Jammer als de hengsten die wel mochten gaan dekken verkeerde eigenschappen vererven, maar dat betekent niet dat je de ruinen terug had willen hebben. Qua sportprestaties is eigenlijk alleen bij het kwpn enzo interessant en daar wordt volgens mij ook voldoende gekeken naar potentieeel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:20

Joyja schreef:
Dat van het dekken wist ik al, maar dan nog als dr een hengstige merrie voorbij komt dan word er wel iets los gemaakt bij dat dier wat dus niet nodig hoeft te zijn!

En hoevaak zal een hengst een hengstige merrie ruiken? en er komt wel meer in paarden los wat ze niet kunnen uiten. Ze moeten in principe altijd gehoorzamen naar hun mens.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:24

Amable schreef:
Volgens mij worden bij de meeste rassen waar minder rasvertegenwoordigers van zijn alle hengsten hengst gehouden tot 3 jarige leeftijd (behalve dan bij particulieren misschien) dan worden de dieren beoordeeld op rastypische uiterlijkheden en dan wordt er voor gekozen om het dier al dan niet een kans te geven dekhengst te zijn. Dit houdt in dat de dieren die niet door gaan als dekhengst dus niet rastypisch genoeg zijn. Jammer als de hengsten die wel mochten gaan dekken verkeerde eigenschappen vererven, maar dat betekent niet dat je de ruinen terug had willen hebben. Qua sportprestaties is eigenlijk alleen bij het kwpn enzo interessant en daar wordt volgens mij ook voldoende gekeken naar potentieeel...

Mee eens dat je niet met minder rastypische hengsten moet gaan fokken.
Wist niet dat ze paarden dan tot 3 hengst hielden.
Blijft dat ze vervolgens volwassen paarden castreren omdat ze er niet mee fokken. Daar zullen ze dan in dat geval geen spijt van hebben omdat het de minder rastypische zijn, maar het blijft onnodig.
Maar, ik ben blij met deze goed onderbouwde post, want leer ik ook nog eens wat

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:29

Joyja schreef:
Zoals ik al schreef moet je ook vooruit denken dus daarom worden ook hengsten die ouder zijn zoals ik het van jou begrijp gecastreerd op oudere leeftijd bij importeren dus en dan moet je dr ook aandenken dat hetzelfde probleem geld voor een oudere hengst als voor een jonge hengst in NL de plekjes waar je met je hengst terecht kan zijn schaars en dan is het voor een ruin handiger een stal en weidegang te vinden.

Daarom zouden mensen die importeren vooruit kunnen denken en een jonger dier kopen om te laten castreren. ALS je dan valt voor een volwassen hengst, zorg dan dat je hem in Nederland kwijt kunt. Lukt dat bij voorbaat niet, ga dan niet voor een hengst, maar een merrie, of koop een hengst van "castreerbare leeftijd". Lijkt mij het slimst. Want anders kon je nog wel eens je kostbare paard verliezen aan de complicaties van een (medisch onnodige) operatie.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:30

Wat me op het volgende brengt, waarom is men wel altijd bereid dat risico te nemen en in hoeverre kan men zich verzekeren voor dat soort zaken?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:43

Lusitana , ik geloof dat ik het nu begin te snappen wat je bedoelt . We gooien het nu op de fokkerij ,oke. Kijk naar het Friese paard . In de jaren 60 op sterven na dood bijna . In die tijd hebben ze nog aktie gehouden "red het Friese paard",was bijna uitgestorven (dat kan je nu bijna niet voorstellen). Er waren toen nog maar een paar Friese hengsten. Daar is men indertijd mee gaan fokken met als gevolg inteelt problemen, merrie's die blijven staan met de nageboorte, dwergen enz, dat merk je nu nog steeds. Dat vindt ik nu ook nog een probleem dat er te jong geselecteerd wordt. Het Friese paard is een laatrijp ras net als andere barokke rassen . Dus ze laten zich op jonge leeftijd niet goed zien . Moeten als jong paard het verrichtings onderzoek lopen . Het overgrootte deel van deze paarden valt af. Dus je blijft met een klein groepje fokken , en dat doen ze nou in die landen daar in het zuiden wel goed . Iedere fokker heeft zijn eigen hengst of hengsten . Dus daar is veel meer keuze minder inteelt de besten gaan naar de Sicab of een andere goede keuring. Ik vindt dat een veel beter systeem . Ja als je het zo bekijkt ben ik het wel met je eens . Wij zijn met onze Friese merrie's gaan kruisen met Andalusier. Dit omdat wij de kwaliteit van het Friese paard achteruit zien gaan gelet op de achterbenen (knie), het rechthoek model wat erin gefokt wordt terwijl het Friese paard in het vierkant stond. Waarom zijn wij met dit ras gaan kruisen omdat dit paard een van de voorvaderen van het Friese paard is (had ook de lusitano kunnen zijn , maar ik heb nu eenmaal een PRE). Onze ervaringen met dit kruisen is heel positief mooie barokke paarden (staat een in mijn profiel). Merrie stond altijd met de nageboorte toen we nog met Friezen fokten nu met de kruisingen nooit meer.Ik denk dus ook dat je bij zulke rassen best wel een keer aan bloedverversing kunt doen. Toen we een paar jaar geleden een veulen(kruising)bij de Friese merrie hadden . Kwam er eens een keurmeester van het stamboek , en zei tegen ons "best veulen zeker wel een tweede premie gehaald op de fokdag. Hij zag niet eens dat het een kruising was ondertussen weet men het wel want ze worden steeds lichter(schimmel). Maar wij vonden dat toen wel grappig.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:18

Andafries > Heb jij niet meer foto's van je kruisingen? Ben wel nieuwsgierig

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:57

Dat is zeker en goede kruising en fetielijk inderdaad gewoon teruggaan naar de oorsprong. Sommige Frise paarden lijken tegenwoordig wel teckels! Maar inderdaad ook een laat rijp en even vriendelijk, mak ras! Ik denk dat ze mede daardoor zo populair zijn, omdat ze zo handzaam zijn (net als het Iberische paard).
Grappig dat dan zo´n jury zo´n opmerking maakt, hè? Geeft wel te denken. Waarom fokken ze dat er dan niet gewoon officieel niet weer in, Iberisch bloed, ter verbetering?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:01

Lusitana schreef:
Joyja schreef:

Daarom zouden mensen die importeren vooruit kunnen denken en een jonger dier kopen om te laten castreren. ALS je dan valt voor een volwassen hengst, zorg dan dat je hem in Nederland kwijt kunt. Lukt dat bij voorbaat niet, ga dan niet voor een hengst, maar een merrie, of koop een hengst van "castreerbare leeftijd". Lijkt mij het slimst. Want anders kon je nog wel eens je kostbare paard verliezen aan de complicaties van een (medisch onnodige) operatie.

Misschien ligt er hier een taak voor de verkoper om advies te geven

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 23:26

Denk je niet dat het beter is om te denken over de gevolgen van je aankoop dan om maar te verwachten dat je een of ander advies krijgt van een verkoper? De verkoper levert gewoon wat men wenst.

Als jij een auto gaat kopen gaat men toch ook niet vragen of je een garage hebt en hoe groot die is? Als je met een auto thuiskomt die niet in je garage past, is dat jouw probleem, had je de garage en auto maar moeten meten.

Makkelijk hoor, zo, alles bij een ander neerleggen.

"De verkoper moet maar zorgen dat ik geen volwassen hengst koop."

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:38

Lusitana, ik heb het over de klanten die willen dat de volwassen hengst voor hun geruind wordt.

Goed verkopen is meer dan alleen maar leveren.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:02

Ik heb het laatste een beetje globaal doorgelezen... Uiteraard ligt de keus bij de koper. Als je geen hengst kan houden, koop dan een ruin of merrie. Maar dat is wat ik in een eerdere post bedoelde (en wat jij maar niet lijkt te snappen). Hier in NL hebben veel mensen een hengst 'voor de kick'. Die fokken er dus niet mee (ja, in hun dromen) maar willen graag een hengst omdat dat stoer is. Vervolgens moet dat dier altijd alleen gehouden worden. DAT snap ik niet.

Overigens, als je een merrie hebt, en je wilt een veulen fokken voor jezelf (wat best kan) en dat wordt een hengstveulen (want je hebt dat nog niet voor het uitzoeken) en je wilt hem wel houden (anders had je niet hoeven fokken voor jezelf) kan ik me voorstellen dat je dan ruint. Kan ie namelijk gezellig met zn moeder op een weitje.

@ShantiDior: Die ruin/hengstengroep is in zoverre gemengd dat het ruinen/hengsten zijn. Maar hiervoor stond ik op een stal waar ze een scheiding maakte tussen rustige paarden/drukke paarden. Zo stond Scotch (rustige merrie) tussen rustige ruinen op de wei. En de drukke ook bij elkaar. Die boer had geen ruimte voor een aparte hengstenweide.
Een stal waar ik daarvoor stond, die was wat kleiner en die zette de paarden (ruinen/merries) in de ochtend allemaal bij elkaar los in de bak. Ook handig als er dan geen hengst tussen staat.

Ik zou het al lastig vinden als ik een slecht gesocialiseerde ruin/merrie heb die niet goed in een groep past. Laat staan dat ik een heel rustige hengst zou hebben, die niet in de groep kan, alleen omdat hij hengst is. Dan maar ruin en lekker bij de rest.

Maar ja, ik heb geen ervaring met iberische paarden, alleen met quarters... en vooral bij die rasgroep zie ik veel zogenaamde 'hengsten'houders met een hengst die niet dekt, maar verder ook niks mag. Dat vind ik zielig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 10:28

Karl66 schreef:
Lusitana, ik heb het over de klanten die willen dat de volwassen hengst voor hun geruind wordt.

Goed verkopen is meer dan alleen maar leveren.

De verkoper (en in mijn geval ben ik dat zelf niet, ik bemiddel alleen maar) zal het worst wezen. Waarom wil je van een paard af? Overkompleet, je hebt geen geld meer voor onderhoudt, je hebt er geen tijd meer voor, etc. Kortom paard moet weg. en zoveel kopers komen er niet op een Lusitano af, zo´n paard staat maanden te koop. als er dan iemand komt die hem wil, maar wel gecastreerd, dan is de keuze makkelijk hoor. Je moet ook de omstandigheden van deze kant bekijken. En iemand moet gewoon niet op en volwassen hengst afgaan als hij/zij die niet kan houden. Dat blijf ik totaal onlogisch vinden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 10:31

Cer schreef:
Maar dat is wat ik in een eerdere post bedoelde (en wat jij maar niet lijkt te snappen). Hier in NL hebben veel mensen een hengst 'voor de kick'.
Die fokken er dus niet mee
(ja, in hun dromen) maar willen graag een hengst omdat dat stoer is. Vervolgens moet dat dier altijd alleen gehouden worden. DAT snap ik niet.

Er valt weinig kick te halen uit een Iberische hengst hoor. Die kick komt voornamelijk omdat het daar nog "byzonder" is. Als ieder manlijk paard een hengst was, was het al anders.
Jij bent dus overtuigd dat een hengst alleen maar hengst mag zijn als er mee gefokt wordt, dat vind ik een vreemd uitgangs punt. En apart houden is niet zieliger voor een hengst dan voor een ander paard en ook niet noodzakelijk.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:39

Ik ga echt niet meer reageren, je WIL gewoon niet lezen wat er staat.

Ik heb het niet over Iberische hengsten, ik heb het over de mentaliteit van de mens.

Dat het soms noodzakelijk is om een hengst apart te houden is hier ook al 10000x opgeschreven, maar dat wil je ook niet lezen.

Ja, zo hou je de zogenaamde discussie (die geen discussie is, alleen maar de mening van Lusitana) lekker open....

Discussier maar fijn verder in je 1tje, dan krijg je wel gelijk nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:01

Lusitana schreef:

Als je een oudere hengst via kijkoperatie en in de kliniek laat castreren is die operatie niet risicovoller dan bij een jong paard. Ook de meeste jonge Quarters op onze stal gaan naar Utrecht, en worden niet in de wei gesneden. Maar misschien hebben ze in Portugal van die methode nog niet gehoord?

Als je argument om een hengst maar niet te snijden is dat het een risico is om het wel te doen, kun je ook chemisch castreren. Zo'n injectie duurt een half jaar en de garantie dat je nadien een vruchtbaar dier overhoudt is ook niet gegeven.

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:26

Cer schreef:
Ik ga echt niet meer reageren, je WIL gewoon niet lezen wat er staat.

Ik heb het niet over Iberische hengsten, ik heb het over de mentaliteit van de mens.

Dat het soms noodzakelijk is om een hengst apart te houden is hier ook al 10000x opgeschreven, maar dat wil je ook niet lezen.

Ja, zo hou je de zogenaamde discussie (die geen discussie is, alleen maar de mening van Lusitana) lekker open....

Discussier maar fijn verder in je 1tje, dan krijg je wel gelijk nl.

Ik ga hier in mee succes met je discussie in je eentje!

Je luisterd niet naar wat al vele bokkers voor mij ook hebben proberen te zeggen!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:57

Nou ben ik toch even nieuwsgierig wat Lusitana dan als conclusie van dit onderzoek/ deze discussie heeft.
Wat denk je nu als je dit allemaal leest?