mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:49

Karl66 schreef:
De gemiddelde beginner kan beter op een fries, gelderlander of vergelijkbaar paard gaan rijden. Maar toch stappen de meeste op een Jazzje want ja een naam is ook belangrijk.

Laat ik nou beide hebben....Fries en Jazzje....

Qua temperament is het meestal raadzaam om te beginnen op een koelbloediger paard. Veel Friezen zijn dat wel (niet allemaal...spreek ook uit ervaring) en dus qua karakter voor beginners wel geschikt.
Alleen is het niet altijd eenvoudig om zo'n brave Fries te rijden...daar komt rijtechnisch vaak toch wel wat meer bij kijken...dus dan vind ik het toch niet echt een beginnerspaard.
Een Gelderse...kan best goed zijn voor een beginner.
Maar voor een beginner raad ik aan vooral een ervaren paard te nemen....en dan maakt het ras wat minder uit.
En dan heb ik het over beginners die als doel hebben dressuurwedstrijden te gaan rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:57

polly2 schreef:
Karl66 schreef:
De gemiddelde beginner kan beter op een fries, gelderlander of vergelijkbaar paard gaan rijden. Maar toch stappen de meeste op een Jazzje want ja een naam is ook belangrijk.

Qua temperament is het meestal raadzaam om te beginnen op een koelbloediger paard. Veel Friezen zijn dat wel (niet allemaal...spreek ook uit ervaring) en dus qua karakter voor beginners wel geschikt.
Alleen is het niet altijd eenvoudig om zo'n brave Fries te rijden...daar komt rijtechnisch vaak toch wel wat meer bij kijken...dus dan vind ik het toch niet echt een beginnerspaard.
Maar voor een beginner raad ik aan vooral een ervaren paard te nemen....en dan maakt het ras wat minder uit.
En dan heb ik het over beginners die als doel hebben dressuurwedstrijden te gaan rijden.

Je hebt gelijk dat je als beginner veel beter op een ervaren paard kan beginnen. Maar dan is het nog steeds prettiger om een koel paard te berijden ipv een temperamentvol dier.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:07

polly2 schreef:
Karl66 schreef:

Je hebt gelijk dat je als beginner veel beter op een ervaren paard kan beginnen. Maar dan is het nog steeds prettiger om een koel paard te berijden ipv een temperamentvol dier.
[/quote]

Friezen zijn niet altijd koel, dan moet je weer een ervaren paard hebben inderdaad...dus denk ik dat het ras niet zo veel uitmaakt in dat geval. Maar ik snap de redenering wel
[/quote]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:23

Zet ik er één keer niet "de gemiddelde" bij

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:30

We zijn het dus eens...

Hahaha...mijn Jazzje is idd ook inmiddels een ervaren paard. Echter niet door iedereen te rijden....
Ze is geen prototype Jazz....dat niet...maar kan soms ineens wel zulk gedrag hebben, vanuit het niets....
Dat is ook niks voor een beginner...mee eens...
Maar dat geldt trouwens ook voor onze Fries. Ook dat is inmiddels een ervaren paard, zowel met rijden als met mennen. Maar madam kan erg drammerig zijn, iets wat je alleen kunt oplossen met de juiste aanpak en rijtechniek. Dan is ze in 10 seconden om...en werkt ze mee.
Ga je hier krampachtig mee om....hahaha....dan zet ze haar kop er op en dan is het een echte "ramdram"....die volledig haar eigen zin doet en geen rekening houdt met het tere zieltje van de beginner die er op zit. Ik heb mijn vriendin er een keer op gezet, want ze was immers zo makkelijk te rijden en zo braaf.... Tja...toen leerde ik het paard echt goed kennen.....

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:05

Sfieke schreef:
En dan zeg je tegen mij dat ik generaliseer? Haha jaja ALLE KWPN fans... uhuh!

Ja, zo noem je die toch?
[/quote]

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:42

Oja nog een leuke, van de week mn M2 debuut gemaakt. 178 punten dus zeker niet verkeerd. Zegt iemand tegen mij ja maar jouw fries loopt niet als een fries! Haha de eerste stermerrie die niet als een fries loopt moet nog geboren worden Ik denk dat veel mensen gewoon een heel verkeerd beeld hebben van de hedendaagse fries.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:02

Starbreeze schreef:
Oja nog een leuke, van de week mn M2 debuut gemaakt. 178 punten dus zeker niet verkeerd. Zegt iemand tegen mij ja maar jouw fries loopt niet als een fries! Haha de eerste stermerrie die niet als een fries loopt moet nog geboren worden Ik denk dat veel mensen gewoon een heel verkeerd beeld hebben van de hedendaagse fries.

dat krijg ik ook wel eens te horen als ik op de friezen rijd...dat ze neit als een fries lopen.....nee....hahaha
Of dat die van mij wel erg gemakkelijk te rijden zijn....hahaha....zo zijn ze dan geboren, denk je ook niet....waar zal dat toch aan liggen?

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:51

Starbreeze schreef:

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:57

Dus....

Verder nog iemand een verassende mening over Friezen in de dressuur?

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:57

Ik vind het over het algemeen schitterende show/dressuur paarden. En ik ben altijd meer onder de indruk van een fries die Z rijdt dan een warmbloed/volbloed . Die manen en sokken zien er toch super gaaf uit tijdens het uitstrekken of appuyeren?
Mijn ervaring is dat mensen die niets van paarden weten een fries bijna altijd mooier vinden dan een kwpn paard . ( zal wel aan de barbie paard look liggen ) Ik vind het altijd zo leuk als er mensen naar mij toe komen die niets van paarden weten en toch zeggen dat ze het een schitterend beest vinden . Ik had het er laats met een vriendin van mij over die een hele mooie wpner heeft en die zei dat ze dat vrijwel nooit meemaakt. Ook met mijn vader kwpn maak je zoiets minder vaak mee. Lijkt mij nogal een objectieve waarneming dus want ik heb zowel een fries als een kwpn. Ik vind ze gewoon meer de show stelen .
Verder hebben ze mooie gangen voor verzameling en nog wel meer voordelen maar die zullen in dit topic al wel besproken zijn. Met mijn friezen heb ik gemerkt dat je ze zoveel op kun peppen als je zelf maar wilt. Eenmaal heet dan zijn ze niet meer te stoppen. Ik vind dit niet altijd even handig.

Nizpie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:30

afgelopen kampioenschappen was een Fries Z kampioen
blijven mooie paarden

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:54

Nou, de fries die ik rijd is zéker niet altijd koelbloedig. Ik vind Friezen in de dressuur mooi als ze vol power zitten, zo'n mooie uitstraling, heerlijk..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:11

ik vind Friezen die echt mooi gebouwd zijn en uitstraling hebben, best leuk om die in de dressuurring te zien.
helaas kom je steeds vaker anders tegen, slecht kortgebouwde ( gruwel) beestjes die nog geen volte kunnen galloperen of waarvan de gangen om te huilen zijn.
zo'n lekkere hengst of gewoon een Fries met de X factor.. prachtig, echt, maar 90% van de Friezen die ik hier zie rijden.. nee, dat is echt 10X niets.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:32

Kom maar een keertje op selectie wedstrijden voor het NK voor friezen kijken, dan ben jij dat beeld direct kwijt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:18

Het gaat hier meer om een mening denk ik Als zij dat vindt... tjah dan moet je volgens mij met een hele knappe Fries aankomen

Ik ben naar het NK voor Friezen geweest vorig jaar. Sommigen waren inderdaad echt mooi

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:17

christel1857 schreef:
Mijn ervaring is dat mensen die niets van paarden weten een fries bijna altijd mooier vinden dan een kwpn paard . ( zal wel aan de barbie paard look liggen )

Dat denk ik ook...hahaha..

Het gebeurt ons regelmatig dat mijn man en ik samen in het bos rijden, hij op de Fries en ik op de Jazz (die voor kenners eigenlijk foktechnisch gezien in verhouding beter is dan de Fries). Komen we mensen tegen en zeggen ze: Oh...die zwarte...dat is een mooi paard.
We hadden het zelfs een letterlijk zo: die zwarte is mooi...die andere is maar gewoon een paard....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:31

Ja! Dat klopt!

Daardoor is de grote doelgroep voor de Friezen nog steeds recreatieruiter Die worden verliefd op de manen en de kleur, maar kijken verder niet naar de vaardigheden van het dier. Als ie maar door het bos kan. En dan is het misschien helaas voor de Fries dat ie juist zo'n goed karakter heeft

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:41

er worden tegenwoordig al friezen gefokt met meer aanleg in de dressuur maar het zijn zeker geen paardjes die het van nature al echt goed in zich hebben...dat friezen koudbloeden zijn is ook steeds in de discussie want er word ook gezegt dat het wel warmbloeden zijn (ooit eens gelezen ergens) en somige friezen hebben behoorlijk wat temprament echt wel meer als een koudbloedje (kan het weten want werk met en tussen de friese paarden in de fokkerij *opvoeden rijden verzorgen enc van de paarden*) maar goed misschien zijn er minder veel paarden die in de grand prix komen ja...maar ook dit hangt gedeeltelijk van de ruiter af...ik ken een fries die nu zz zwaar rijd.... het dier doet het prachtig! maar voor pure hobby is het zowiezo een prachtig dressuur paardje.... ze zijn ook goed in western.... en zelfs kunnen ze springen je hebt alleen meer gedult nodig en kost je meer moeite om hem niet lomp te laten springen...maar ik ken een friese merrie die heel graag springt en zet zich dan ook voor alle 100% in...en ze komt eigenlijk toch wel redelijk hoog!

maar goed over friezen zijn zovaak discussie's en de meningen verschillen heel erg ik weet alleen dat iedereen die ooit dan toch echt met friezen bezig is geweest (en dan bedoel ik echt intensief) wilt geen ander meer...op enkele uitzonderingen na...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:07

Ik ken nog wel zo'n uitzondering dan!

Deze persoon is ALTIJD met de Friezen bezig geweest. Op een bedrijf met Friezen gewerkt, altijd Friezen gereden. Ook op een hoger niveau binnen de basisdressuur, maar toch kiest deze persoon voor de KWPN-ers.

Helemaal nu hij/zij op een goed dressuur paard heeft gereden die KWPN gefokt is... Tjah!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:58

Uitzonderingen bevestigen de regel.... en de regel is: eens een Fries, altijd een Fries!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:59

once you go black, you never go back

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:17

ha ja nou als je op een top dressuur paardje hebt gereden zal je zeker daarvoor kiezen ...ik wil later wel een fries hebben...gewoon omdat ik ze prachtig vind..en ga er dressuur mee doen...maar meer hobby dan wat anders en komen we op hoog niveau nou super zo niet dan niet!...heb genoeg rassen die ik nog graag wil hebben...waaronder ook een andalusier en een hannoveraan...maar ook de engelse volbloed raakt mij..vind zoveel rassen geweldig! maar wil ook een hannoveraan omdat ze meestal zeer geschikt zijn voor dressuur en springen...maargoed
ligt uiteraard ook wat je wilt doen met paarden he!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:56

polly2 schreef:
christel1857 schreef:
Mijn ervaring is dat mensen die niets van paarden weten een fries bijna altijd mooier vinden dan een kwpn paard . ( zal wel aan de barbie paard look liggen )

Dat denk ik ook...hahaha..

Het gebeurt ons regelmatig dat mijn man en ik samen in het bos rijden, hij op de Fries en ik op de Jazz (die voor kenners eigenlijk foktechnisch gezien in verhouding beter is dan de Fries). Komen we mensen tegen en zeggen ze: Oh...die zwarte...dat is een mooi paard.
We hadden het zelfs een letterlijk zo: die zwarte is mooi...die andere is maar gewoon een paard....

Naast mooi zijn drie goede gangen toch ook wel handig wil je echt ver komen in de dressuur. En ondanks dat er friesen zijn met een goede galop, kan je niet zeggen dat de fries als ras een ras is met van nature een goede galop doordat er eeuwenlang juist op de drafkwaliteit is gefokt.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:35

@ karl: Ja daar zit een waarheid in. Nu komt de maar:
Ik krijg maandelijks de phryso, en daar staan uiteraard de keuringsresultaten in, van zowel merries als dekhengsten. En al zeker 5 jaar worden er hengsten afgekeurd op galop . Ze krijgen ook een punt voor de galop die net zo zwaar meetelt als de draf en tevens krijgen ze een punt voor de galop in het kader van geschiktheid voor rijpaard ( als ik het zo goed zeg, er staat rijproef bij ) Bij de hengsten met een zeer mooie galop staat er altijd bij vermeld dat ze verbeterend zijn .
Wat ik er mee wil zeggen is dat de galop voor de fokkerij van de friezen dus even zwaar meetelt als de draf .

Huppa: weer een vooroordeel uit de weg geruimd ! haha