Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:14

Beste wensen allemaal ✨

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:56

Beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal!
Hopelijk goed gevierd en alles paardjes nog gezond en wel de oudejaarsnacht doorgekomen?

@Jorinda, ik was niet zo tevreden van de belichting, iets te donker, de scherpte kon ook beter (mijn autofocus liet het afweten door de koude die dag) en Jenara haar oog is veel te zwart. Maar ik zeg het, was mijn allereerste keer met studiolampen, dus logisch dat het niet in 1x perfect is

@Tarzan, fijn dat je kat terecht is en wat een leuke foto's van Fuego :D zo goed getimed!!

Ik heb de 31e nog een ochtendtraining gehad die echt heerlijk was, Jenara liep echt goed :D
Ga binnenkort nog eens een training filmen.
Verder de mogelijke nieuwe plek gaan bezoeken en ziet er wel de moeite uit, accommodatie echt top, de kudde op de de weide ziet er ook echt fijn uit + helemaal niet zo duur! Wel nogal druk, echt héél veel pensionklanten ... maar geen manegelessen waardoor pistes bezet zijn, dus dat scheelt ook weer.
1 echt nadeel, er is een wachtlijst ... dus héééél hard duimen dat er een plekje vrij komt tegen de zomer.
En het tweede is een beetje een raar buikgevoel ... ik werk nu al een aantal jaren volgens natural horsemanship principes en dus ook veel onder (min of meer verplichte) invloed van parelli en de nieuwe stal is echt wel iets heel traditioneel ... dus ik vraag me nu heel erg af of we daar wel tussen gaan passen ... langs de andere kant gaat het ook wel fijn zijn om echt verder te kunnen met dressuur en springen natuurlijk ... mss moet ik me er niet te druk over maken natuurlijk.

Daarnaast ben ik eens aan het nadenken waar ik komend jaar naartoe wil met Jenara ... wat ik nog wil bereiken en waar ik naartoe wil werken. Wil ik bv. dressuur gaan starten? Ben echt even zoekende hoe ik mijn motivatie terug beter kan krijgen, sinds alle veranderingen op stal heb ik het daar echt een beetje lastig mee en het weer helpt er natuurlijk ook niet aan.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:39

Ik duim met je mee!

Mijn katten waren ook binnen gelukkig (maar dat zijn ze altijd haha). Ik was met mijn hond bij mijn broer, achteraf heel blij mee want er was een forse explosie in de straat achter mij. De katten en kippen zijn er gelukkig niet (blijvend) van onder de indruk, die gedragen zich zoals normaal. Maar mijn hond was erin gebleven denk ik.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:03

Ook de beste wensen iedereen!

Ik heb zaterdag voor het eerst op Dawn gezeten. De stalhoudster reed even op hem en vroeg of ik mijn paard wilde uit stappen, daar hoefde ik niet lang over na te denken haha. Maar het opstappen is nog onstabiel omdat mijn rechterbeen nog geen balans heeft. Dawn deed beetje hals omhoog zodat ik wat meer steun had. Die lieverd voelde echt aan dat ik een beperking heb en paste zich er meteen aan.
Ik had pas door toen ik in zadel zat dat er nog iemand in de bak reed dus was beetje angstig en ook mijn man vond het beangstigend, we vertrouwen Dawn wel maar andere paarden niet want mijn ongeluk is ook door ander paard gebeurd. Gelukkig was die snel klaar en stapte de bak uit dus kon toen zo genieten weer op onze lieve Dawn te zitten. In het zadel zat ik wel stabiel maar moet nog wel meer herstellen en wat sterker worden voordat het rijden weer gaat lukken.
Ook mijn zoontje van 8 had voor het ongeluk geregeld les op Dawn dus die wil ook weer. Komt vast goed!
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:05

De beste wensen nog allemaal!

Jenara ik snap je gemengde gevoelens wel. Mijn ervaring met traditionele stallen is beter dan met de echte NH stallen moet ik zeggen. Vanwege het echte hokjes denken en op traditionele stallen is dat echt hokjes denken een stuk minder. Als ze al wat van grondwerk vinden dan laten ze je gewoon. Meningen over anderen zullen er altijd zijn, dat blijf je houden, maar gewoon je ding kunnen doen zonder verplicht ergens lessen oid is wel enorm fijn en belangrijk.

Twirrewyn wat goed! Onwijs leuk dat je er weer op hebt gezeten en je een goede ervaring hebt opgedaan. Wat een lieverd is je paard ook dat je doorhad dat hij echt rekening met je hield <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:08

Twirrewyn, wat fijn om te lezen dat je weer herstellende bent en er zelfs weer even op hebt gezeten, heerlijk gevoel moet dat zijn geweest! Hoe is het nu verder met je?

Jenara, ik duim voor je! En ik heb zelf op een grote stal gestaan met veel wedstrijdruiters maar heb daar nooit last van gehad of commentaar gekregen, enige wat ze zeiden was dat ze m'n paard toen zo leuk vonden haha! Dus ik zou mij er niet zo druk om maken hoor.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:48

_Tarzan schreef:
Twirrewyn, wat fijn om te lezen dat je weer herstellende bent en er zelfs weer even op hebt gezeten, heerlijk gevoel moet dat zijn geweest! Hoe is het nu verder met je?

Jenara, ik duim voor je! En ik heb zelf op een grote stal gestaan met veel wedstrijdruiters maar heb daar nooit last van gehad of commentaar gekregen, enige wat ze zeiden was dat ze m'n paard toen zo leuk vonden haha! Dus ik zou mij er niet zo druk om maken hoor.

Was zeker een heerlijk gevoel. Verder gaat het goed in kleine stapjes. Door het wandelen, fysio en zwemmen wordt ik wel sterker en hou het steeds langer vol maar conditie is er nog niet helemaal. Ik zal zeker iets over houden van de NAH (hersenletsel) maar dat weet ik pas na een jaar herstel. Ben snel moe dus moet ook vaak tussendoor veel rusten. Ben het ook nog aan het verwerken dat ik nooit meer hetzelfde wordt als voor het ongeluk, is soort van rouwen om mijn oude ik. Maar ik blijf positief en komt uiteindelijk wel goed en leer wel leven met deze beperking.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:00

Oh wat een heerlijk bericht Twirrewyn! Zo fijn dat paarden het aanvoelen wanneer ze zich echt even rustig moeten houden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:49

Super om te horen dat het al zoveel beter gaat! En wat goed dat je zo positief blijft, het zal zeker allemaal niet meevallen! :knuffel:

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:31

Super fijn Twirrewyn!!! Super dat je zo positief blijft denken! Lijkt me een lastig stuk om vrede mee te moeten krijgen wat vaak door anderen onderschat wordt! Respect voor hoe jij het aanpakt!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:58

Wat enorm fijn!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:05

Izarra is heel fris en blij de laatste dagen. Onder het zadel hebben we de handen vol. ( Niet heel lastig, maar ehm beetje spoken zien om zo harder te kunnen gaan als de bedoeling is :D en ook wel dat ze dan minder hoeft te werken, want je achterhand gebruiken is vermoeiend, dus als je er even onderuit kan komen dan doe je dat natuurlijk :+ )

Kom je op stal zie je dit <3
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:16

Wat een schattige foto! Het fris zijn met dit weer vind ik niet zo gek. :D

Wat fijn dat je er weer op gezeten hebt Twirrwyn!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:38

Wat een leuke foto <3

Hier is het koud haha!
Fuego toch maar een deken opgelegd, 150 grams, omdat het opeens zo snel koud werd!
Afbeelding

:brr: :brr: :brr:

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:48

Hier is het ook echt mega koud!!

Afbeelding
Laatst met mijn beste vriendin en Peetje een heerlijke wandeling gemaakt! Echt enorm genoten! En Peet weet wanneer de camera op hem gericht is, dan gaan de oren naar achteren :') Hij staat altijd met de oren naar voren maar op een of andere manier heb ik daar geen foto's van _O-

Afbeelding
En zijn die van jullie ook zo wild? Tijdens dekens wisselen staat meneer gewoon braaf te genieten met de deur wagenwijd open <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:12

Ja Nero is echt een wilde hengst :Y) ik stond laatst in de binnenbak te kletsen en wat op te ruimen, Nero stond nog erbuiten braaf te wachten. Na een kwartier zei ik, ik ga even verder want Nero staat nog op het erf. Huh zegt ze staat hij nog te wachten?
Jep :D
Dat leerde ik hem vrij snel aan. Ho is ho en ook als ik weg ben. Soms smokkelt hij een stapje maar verder staat hij zeer stil. Zo fijn, zowel op vreemd terrein als thuis als in het bos.

Lekker Tarzan, Fuego met een deken. Verstandig.
Nero heeft toch maar een halsdeken op . Vond t altijd zo sneu, zo ingepakt. Maar ik moet zeggen hij staat zeer tevreden ermee :')

Wat een schattige foto Ineke! En nog zo wit _/-\o_

Wat goed dat je er op gezeten hebt Twirrewyn!!

Heb je al een keuze gemaakt in je stallingsdilemma Jenara? Ik zou zelf er wel boven kunnen staan. Ik ben gewoon lekker m’n eigen ding aan het doen als ik op stal ben. En wie weet kan je ook weer van elkaar leren en verbreed het jouw en hun horizon als je dingen op andere manieren aanpakt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:30

Haha..Caca doet dat ook, Havanna niet..die is te ondeugend. :D Hopelijk komt dat nog tzt.

Leuke foto in het bos Flubberboot, met zijn oren naar achter is hij ook knap.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:32

Dank jullie wel!

@tarzan en flubberboot wat een leuke foto's. Het is idd heel koud brr!
Dawn heeft al extra dekentje eronder en met elkaar 450 grams op. Hij houd echt niet van die kou.
Wij zijn zondag weer geweest en even lekker geknuffeld en gepoetst. Was weer genieten.
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:42

Peetje staat nu onder 500grams. Die vind de kou ook echt helemaal niks. Hij blijft nu tenminste lekker warm. Onder 400 werd hij toch koud en 450 kan ik helaas niet met de dekens die ik heb

Leuke foto trouwens! Fijn dat je weer even langs bent geweest bij hem!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:51

Ik heb het idee dat Aaron deze kou niet heel erg vindt. Hij staat 24/7 buiten en heeft een goede wintervacht gecreëerd. De regen de hele tijd vonden ze beide niet zo leuk... Waar merken jullie dat aan, dat jullie paarden de kou niet leuk vinden?

En heerlijke foto's allemaal! Ik herken dat: zo'n paard die dan meteen de oren naar achteren doet bij een foto maken. Dat heeft Fenna, mijn andere paard ook. Ik heb wel eens het idee dat ze dan merken dat alle focus en energie op hen gericht is, en dat ze dat niet prettig vindt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:00

Ik heb niet het idee dat Izarra de kou erg vindt. Wel waardeert ze haar warme en zachte bed, want welk jaargetijde dan ook, ze ligt graag en veel.

Ze staat onder een bucas smartex en heeft het niet koud.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:04

MZorro schreef:
Ik heb het idee dat Aaron deze kou niet heel erg vindt. Hij staat 24/7 buiten en heeft een goede wintervacht gecreëerd. De regen de hele tijd vonden ze beide niet zo leuk... Waar merken jullie dat aan, dat jullie paarden de kou niet leuk vinden?

En heerlijke foto's allemaal! Ik herken dat: zo'n paard die dan meteen de oren naar achteren doet bij een foto maken. Dat heeft Fenna, mijn andere paard ook. Ik heb wel eens het idee dat ze dan merken dat alle focus en energie op hen gericht is, en dat ze dat niet prettig vindt.

Peet vind alle aandacht op hem dan weer helemaal geweldig. Zet hem in een groep mensen die alleen maar vertellen hoe mooi hij is en hoe lief en braaf braaf, staat hij echt gewoon te glunderen. Maar zodra de camera er is, nope. Figuurtje van me :')

Peetje is geschoren geweest maar is inmiddels weer fluffy. Zit tegen opnieuw scheren aan te hikken maar met deze kou ga ik hem dat niet aan doen. Hoop stiekem dat het niet meer nodig is maar ben er bang voor...

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:24

Flubberboot schreef:
MZorro schreef:

Peet vind alle aandacht op hem dan weer helemaal geweldig. Zet hem in een groep mensen die alleen maar vertellen hoe mooi hij is en hoe lief en braaf braaf, staat hij echt gewoon te glunderen. Maar zodra de camera er is, nope. Figuurtje van me :')

Haha oja, heerlijk! En bijzonder dan hè, dat zo'n camera dan een tegenovergesteld effect heeft :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:24

Neva is ook zo wild inderdaad. Had echt moeite met haar stal uitmesten laatst… omdat ze in de weg stond en zij vond dat dat mijn probleem was _O-

Neva staat onder 100gr en daar gaat ze goed op.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:20

Mag het nog? Beste wensen allemaal!

Twirrewyn, superfijn bericht!

Oud en nieuw verliep dit jaar een stuk beter met Taruga. Vorig jaar was ze vanaf 18.00 uur al behoorlijk van de kaart, rondjes draaien, zweten, uit haar box willen klimmen en niet willen eten. Om twaalf uur was het nog meer drama. Ik zag dus enorm op tegen de jaarwisseling. Tube Stressless gekocht, en wat van die feromonengel. Om 17 uur injector erin en om 23.30 gel op de basis van haar neus. We zijn relatief makkelijk erdoor gekomen. Ze heeft gegeten tot tegen twaalven, toen had ze het een kwartiertje wat moeilijker, maar het was niets vergeleken bij vorig jaar. Gelukkig!

Bizar, die verschillen met dekens. Van 24/7 niks tot 500 gram 8)7
Taruga heeft een prachtige, hele zachte, wollige wintervacht. Wel sinds een paar dagen een Bucas Smartex Rain 0 gr op, want het was te slecht met de regen en wind. Nu met de kou en die ijzige wind laat ik hem er nog even op liggen, en ze heeft het absoluut niet koud…

Afbeelding