Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:11

Dat zei je inderdaad al sevke en vele mensen voor je. Ik denk dat de boodschap ook wel over is gekomen over de voordelen van ruinen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:14

Misschien voor TS wel Jessix, maar ik lees hier toch nog heel wat reacties van bokkers die schrijven : ruinen, nee toch! Lekker hengst laten!
En dan denk ik : oh boy...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:40

Chanelle007 schreef:
Maar hij gaat waarschijnlijk volgend jaar op de weide met 1 of 2 ruinen.

Beter met 1 of 4 in totaal; niet met 3. Dan is er altijd 1 het buitenbeentje
Het is wel te hopen dat dat met je hengst ook gaat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:57

Babootje schreef:
Chanelle007 schreef:

Het is ook nooit goed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:59

Dat dacht ik ook Pillow.
Heb er een tijd 3 gehad en dat waren echt de 3 musketiers hoor, alles samen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:00

Babootje schreef:
Chanelle007 schreef:

pillow schreef:
Het is ook nooit goed.

Werkelijk?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:12

En wat wil je nou met die opmerking zeggen Babootje.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:22

Waar gaat dit nu eigenlijk nog over? Op elke slak wordt zout gestrooid nu, TS weet nog niet eens zeker of het om 1 of 2 paarden gaat. Als er zulke specifieke discussies gevoerd moeten worden, kan dat beter in een ander topic dan dat van TS.

TS mag/moet ook haar leerproces doormaken, maar hun haar een beetje ademruimte in dit topic.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 09:53

Tieneke schreef:
Waar gaat dit nu eigenlijk nog over? Op elke slak wordt zout gestrooid nu, TS weet nog niet eens zeker of het om 1 of 2 paarden gaat. Als er zulke specifieke discussies gevoerd moeten worden, kan dat beter in een ander topic dan dat van TS.

TS mag/moet ook haar leerproces doormaken, maar hun haar een beetje ademruimte in dit topic.

Bedankt :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:25

pillow aub! Mijne lopen in twee kuddes van 7. Gaat perfect.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:33

sevke schreef:

zou ik mogen vragen of er een probleem is?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:43

Mijn rijpaard hengst wordt sociaal gehouden, stal met open front, samen met een minipaard ruintje, naast een andere ruin (waar ook sociaal contact mee is) en overdag samen op de wei naast de merries en ruinen. Hij heeft wel een zeer makkelijk karakter, maar mocht je meer willen weten over het management kun je me een pb sturen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:48

sevke schreef:

Volgens mij leg jij mijn opmerking verkeerd uit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:58

Chanelle007 schreef:
sevke schreef:

zou ik mogen vragen of er een probleem is?

dat ik vind dat Pillow overdrijft met kritiek geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:11

Tieneke schreef:

Jongens niet zo op de kist allemaal. Het was maar een tip. Geen kritiek. ik begrijp niet dat daar zo overtrokken op moet worden gereageerd. |o
Een hengst in een groep is de kans groot dat je gedonder krijgt. Een oneven aantal in een groep geeft ook vaak gedonder. Uitzonderingen bevestigen ongetwijfeld de regel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:00

Het ligt er geheel aan met wat voor doel je een hengst houd. Fokken?? Dan moet hij minstens gekeurd worden en interessant bevonden door eerst mooie prestaties te laten zien en vooral een stabiel goed karakter te tonen. Alleen omdat hij ,,mooi,, zal zijn dekt men niet, ja wellicht een enkele keer maar om hem daar nu hengst voor te moeten laten!?? Dat is vermeerderen.
Daar komt bij wat de een braaf vind hoeft de ander dat niet te vinden. Bij een hengst, hoe lief hij ook kan zijn moet je op je hoede en vooral consequent zijn. Dagelijkse zelfde ritme aanhouden. Altijd. En is dat nu leuk en ontspannen voor een groene ruiter?? Nee dus

Je moet je ook afvragen of je het dier er zelf plezier mee doet dat hij geen raad weet met zijn hoeveelheid hormonen in zijn lijf als hij deze niet ,,kwijt,, kan.
Kans is groot hij zijn verdere leven alleen moet staan. Er alleen uit komt als die moet werken en onderdanig moet zijn ja ook bij grondwerk. Ook dit gaat aan een nuchter weldenkend mens vreten. Is mijn dier wel gelukkig?? Ben ik niet egoïstisch?? Zeker als je op pension of een manege staat. Dat allemaal omdat een eigenaar het zo gaaf vind een echte hengst te bezitten.

Jullie kunnen dit onzin vinden maar praat met grote namen in de sport of mensen met jarenlange ervaringen deze beamen dit. Hengsten serieus voor de fok moet je aan hengstenhouders overlaten. Proffesionals die de weg weten.
Ik wens de TS veel wijsheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:10

Popstra ja je hebt gelijk en toch kan het ook anders.

Broertje vroeger een opknap hengst in de opvang gehad, voor een stuiver en een cent overgenomen want afmaken kon altijd nog. Na 2 jaar waren alle problemen opgelost en kwam er een mooie zwaan uit dat hengstje en ging mijn broer (geen ervaring met hengsten wel met arabieren merries en ruinen) eens kijken naar de papieren want hij vond het een mooi gebouwd arabiertje. Bleek het een goede lijn te zijn, dus ach, hengstje eens voor laten brengen. Hengstje stond altijd bij hem tussen de ruinen in. Bam, goed gekeurde dekhengst met hoge punten→ wouw dus.
Tja, dus wat deed hij, hij pakte een hoofdstel dat een klein zacht geluidje maakte met dragen en daarmee mocht het hengstje dekken. Hij kon overal met dat beestje komen, op zijn sloffen. De kinderen reden ermee, ook op wedstrijden en mijnheertje ging overal mee naar toe. Hij was echt braaf arabiertje.
MAAR als het hoofdstel omging met geluidje, dan wist het hengstje, dat ie aan de bak moest, en reken maar dat hij vanaf wip 1 precies wist hoe hij dat moest doen. Zodra mijn broer het hoofdstel opdeed, dan piaffeerde hij naar de merrie blij dat hij mocht dekken. Zolang hoofdstel uit het zich was en zeker niet om, was het gewoon een ruintje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:18

Citaat:

Citaat:
dat ik vind dat Pillow overdrijft met kritiek geven.

Nou ja sorry hoor, maar ik geef nergens kritiek. Ik reageer juist omdat anderen overal kritiek op hebben
Ik heb op iemand gereageerd die vond dat 5 jaar rijden niks is. Paar berichten terug heb ik nog gezegd dat men op moest houden over dat wel of niet castreren. Vervolgens zegt TS dat ze een plek voor hem heeft, reageert er direct weer iemand met commentaar, waarop ik zeg Het is ook nooit goed. Dus waar zie jij kritiek?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:15

@pillow : mijn excuses. Ik reageerde eigenlijk op de opmerking van babootje dat ze met 2 of 4 moeten staan en niet met 3. Heb de verkeerde naam genomen. Jij zei eigenlijk wat ik ook dacht. Y;(

@popstra : helemaal mee eens. Buiten dat het 'stoer' lijkt om te vertellen dat je een hengst hebt, is er geen enkel voordeel aan. Nul komma nul nada. En op de meeste pensionstallen zien ze je met een hengst ook helemaal niet graag komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:04

Nou ik wil natuurlijk gewoon stoer doen, maar ik vind hengsten super leuk. De problemen die hier geschetst worden bestaan natuurlijk, maar het kan ook heel positief uitpakken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:11

Daarnaast kan een castratie ook verkeerd uitpakken, niet iedereen staat erbij stil maar het blijft een medische ingreep. Er moet altijd goed gekeken worden naar het welzijn van het paard en de combinatie met de eigenaar.

Mijn hengst is natuurlijk ook stoer, maar het is vooral een superfijn dier om mee te werken. Wanneer een hengst geen last heeft van zijn hengst zijn en zijn eigenaar ook niet. Zie ik er niet een noodzaak van in om een medische ingreep plaats te laten vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:47

Ja maar jullie zijn geen groene ruiters

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:00

Alsnog ligt dat ook aan het karakter en de begeleiding. Mijn hengst stapt rustig los met kleuters rond, kan door iedereen uit de weide gehaald worden en ik zou hem ook aan een ruiter met enkele jaren / nog niet zoveel rijervaring durven verkopen (nu komt hij nooit te koop, maar bij wijze van spreken). Zonder het dier live mee te hebben gemaakt en de begeleiding niet live te hebben gezien, kan ik er geen duidelijk oordeel over geven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:09

Ja nu, ook toen hij 3 was aan een groene ruiter? Hij nog geen basis had betreft rijden? Nog vol karakter en stoer zijn aan het ontwikkelen is?

Toen ik mijn jaarling castreerde zei de dierenarts, wat fijn.
1. het is allemaal nog nier volgroeid, veel kleinere ingreep.
2. tenminste geen spoed meldingen van paarden die door draden gaan richting merries of dat je hoort dat er een ruiter achteraan geslingerd is op weg naar die merries.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:21

Ja en mijn dierenarts zou zeggen "Goh wat zonde!"
Ik heb inmiddels al +20 jaar probleemloos hengsten. Daarmee zeg ik heus niet dat het de beste keuze is voor iedereen, maar er zijn zeker wel genoeg voorbeelden te vinden die gewoon succesvol zijn.

TS heeft hulp, is op zoek naar betere. Staat open om te leren en naar het welzijn van haar paard te kijken. Ik hoop dat het haar lukt haar droom vast te houden.