[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:39

droversrun schreef:
Wat een mooie paarden hebben we toch!
Zijn er hier nog mensen die van plan zijn met de indoorselecties van het KFPS mee te doen?

Jaaah :):)

droversrun

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:55

Haha Anneke :') Welke klasse?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:44

droversrun schreef:
Haha Anneke :') Welke klasse?

De B :')

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:45

Daar was jij toch al uit?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:26

Welkom alle nieuwe!

Ik heb niet zo heel goed nieuws... Ben al een tijdje niet meer online geweest, had nog niet zo'n zin om wat te schrijven haha.

Maar, Famke werd afgelopen week na ruim 2 weken weer goed te lopen, wéér kreupel. Ik was het meer dan zat en heb dus een afspraak gemaakt bij de kliniek. Vandaag waren we naar de kliniek. We hebben echo's laten maken van haar onderbeen en ze hebben alles onderzocht.
Gelukkig is het niet iets heel ernstigs... De pees die langs haar sesambeentjes loopt is ontstoken/beschadigd. Daar loopt ook een soort bandje om de pezen heen die de pezen op zijn plek houdt. Dat is de reden waardoor ze steeds weer goed liep voor een tijdje en dan weer kreupel. Want als de pees dik wordt, drukt hij tegen dat bandje aan en dat doet pijn. Als je haar dan rust geeft, neemt de zwelling af en doet het minder pijn (dus niet meer kreupel). En als je dan weer oppakt, neemt de zwelling weer toe en gaat het op een gegeven moment weer pijn doen.

Famke moet nu 6 weken in haar eentje op een klein weitje staan en mag niks doen. Na 3 weken mogen we rustig wat gaan stappen. En na die 6 weken moeten we terug naar de kliniek voor een nieuwe echo. Als haar pees dan weer helemaal goed is mogen we weer rustig aan opbouwen. Mocht dat niet het geval zijn, moeten we gaan zoeken naar andere oplossingen. Dan moet waarschijnlijk ook dat bandje dus doorgesneden worden.

Maar gelukkig weet ik nu wat het is, die onzekerheid is zo vreselijk. Duimen maar dat na de 6 weken haar pees weer helemaal goed is!!
Afbeelding

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:21

Ik wil misschien nog mee doen aan de indoor kampioenschappen, maar hangt er een beetje van af hoe snel Klasiens conditie opbouwd en hoe snel ik een nieuw goed zadel kan vinden. En dan ook nog of het een beetje in de buurt is... vorige jaren waren die selecties echt super ver weg vanaf hier :roll:

Celine_famke, fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Duidelijkheid is altijd fijn in dat soort situaties. Hopelijk is ze na deze rustperiode gewoon weer helemaal hersteld!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:19

Ik vlecht pablo gewoon op de normale manier. Gewone hengsten vlecht maar goed bovenop de hals. Afbeelding

Sterkte met Famke! Ik hoop dat ze snel weer goed loopt!!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 06:51

Balen Celine hopen dat het goed komt! Droversrun ik wil wel meedoen maar dan moeten de selecties inderdaad wel in de buurt zijn :j waar kan je dat eigenlijk zien?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:07

Oh dat is minder nieuws Celine, maar hoeft ze dan niet geopereerd te worden? Een van onze friezen had namelijk echt precies hetzelfde en die is twee weken geleden geopereerd.

Ja die selecties liggen bijna voor niemand op een logische plek heb ik het idee haha. http://www.kfpssport.nl/agenda-indoor/ kun je de planning vinden. Ik vind ook wel dat de eerste selectie al heel snel is en laat dat nou net de selectie zijn die nog enigszins dicht bij mij in de buurt is.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:29

droversrun schreef:
Oh dat is minder nieuws Celine, maar hoeft ze dan niet geopereerd te worden? Een van onze friezen had namelijk echt precies hetzelfde en die is twee weken geleden geopereerd.

Nee nog niet direct. 1 op de 10 paarden moet ervoor worden geopereerd. Famke is ingespoten met ontstekingsremmer en glijmiddel zodat het hopelijk (met totale rust en na 3 weekjes alleen stappen) over gaat. Meestal gaat het dan over. Dus hopelijk bij Famke ook...
Over 6 weken maken we dan een nieuwe echo. En als die 100% goed is mogen we weer aan de slag. En als er ook nog maar iets op te zien is moet ze waarschijnlijk ook geopereerd worden ja (dan wordt dat bandje die om de pezen heen zit doorgesneden).

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:57

droversrun schreef:
Wat een mooie paarden hebben we toch!
Zijn er hier nog mensen die van plan zijn met de indoorselecties van het KFPS mee te doen?

Wij doen mee met de wintercompetitie van Het Friesche Paard Zuid-Nederland in de klasse Z1 :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:59

Ik snap het trouwens niet helemaal, er staat je moet 4 selectieproeven rijden. Maar als je op een wedstrijd, twee proeven rijdt tellen ze dan beide mee?

In dat geval zou je namelijk twee wedstrijden moeten rijden. Dat zou voor mij nog eventueel te doen zijn, dan kan ik naar Lunteren en Balkbrug. Beide niet echt om de hoek, maar voor een keertje nog wel te doen.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:16

Zo staat het op de site:
Indoor dressuur: Om voor selectie voor deelname aan de finale in aanmerking te komen dient dezelfde combinatie aan tenminste vier competitieproeven deel te hebben genomen met een maximum van zes. Indoor mennen: dient hetzelfde span aan tenminste drie competitieproeven hebben deelgenomen (geen maximum) Plaatsen waar het twee proeven worden uitgeschreven geld alleen de 1ste proef voor de competitie. (beide proeven tellen wel voor winstpunten)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:45

Dus min 4 wedstrijden starten max 6. Want alleen de eerste proef is selectie.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:04

Heel veel succes mensen die daaraan meedoen :)

Oh klinkt niet fijn Celine! Hopelijk is het zonder operatie op te lossen! Sterkte ermee :)

Hier ook een kreupel paard.. met een dikke scheur in de hoef dus ik gok dat het ijzers worden.
Iemand ervaring met kreupel door scheur in de hoef?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:09

Sterkte met de kreupele friesjes ;( Altijd vervelend als je maatje wat mankeerd...

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:33

Maar omdat dat van de eerste selectie proef onder dat mennen staat, weet ik dus niet of dat ook voor de gewone dressuur geldt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:35

Heb gemaild naar de organisatie! ;)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:44

@Talithah WAUW wat een manen <3 (mooie vlecht ook trouwens) die foto met de hond is echt te schattig

@LiindseyV fijn dat je paardje het zo in eerste instantie goed doet op het myler bit ! staat op de foto’s ook met zo’n heerlijk schuimbekkie :p

@Steffie super leuke foto zo met het water. Haha dat been ook zo heerlijk hoog om nog harder te kunnen stampen in het water.

@daisssx jammer dat je paard niet zadelmak was zoals je dacht. Wel fijn dat je er al voor de 2de keer op hebt gezeten ! *\o/*

@just_eva WAUW wat een mooie fries <3 *smelt* <3
doeke 287 als afstamming, is al een oudere bloedlijn, hoe oud is jouw paardje ? ik had er ook 1 van doeke 
zoals jij vlecht doe ik het ook. Echt bovenop de hals een hengstenvlecht. Maar jij kan het wel erg netjes en strak zo te zien !

@captain mooi hoofdstel. Staat je paard goed !

@celine-famke wat vervelend dat je paard kreupel is hierdoor. Wel fijn dat je weet wat het is. Hoop voor je dat het snel, maar vooral GOED herstelt.

@nynke. Kreupel door scheur in de hoef heb ik hier ook gehad. Zowel de fries als de shet.
Oplossing was bij mij een goede hoefsmid en inderdaad een ijzer eronder. In ieder geval tot de scheur geheeld is. moet zeggen dat ik voor de scheur in de hoef kwam een andere smid had. toen met die scheur andere hoefsmid gebeld, en die komt hier nu nogsteeds (ondertussen iets van 6 jaar of meer)

Zo dit was mijn grote meelees-post.
ik had een paar lange dagen op het werk, maar nu ik weekend heb maar even extra genieten van paardlief en de shetties. *\%/*

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:48

@Annekee, oh top! :)

Vandaag heeft Alpha weer lekker met zijn JollyBall gespeeld.. toch nog wel een beetje lastig :')

Kan me al helemaal niet meer voorstellen dat hij 3 maanden geleden zo klein was :+ . Op dit filmpje was hij nog geen dag oud.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:58

Laatst bijgewerkt door Afwezig op 03-12-22 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:18

Leuke filmpjes hierboven :D

Saskia, ah op die manier. Welke smid heb je er nu bij?
Ik had onze hoefsmid al wel geappt (Michel Speklé) en die zei dat het geen hoefzweer is, en dat ik niet echt wat hoef te doen tenzij hij verder scheurt dan komt ie meteen langs.
Ik moet t wel nat houden.
Hoe lang heeft dat bij jou geduurd?
Wikje loopt op het harde wel dramatischer dan in t gras.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:50

_Nynke schreef:
Leuke filmpjes hierboven :D

Saskia, ah op die manier. Welke smid heb je er nu bij?
Ik had onze hoefsmid al wel geappt (Michel Speklé) en die zei dat het geen hoefzweer is, en dat ik niet echt wat hoef te doen tenzij hij verder scheurt dan komt ie meteen langs.
Ik moet t wel nat houden.
Hoe lang heeft dat bij jou geduurd?
Wikje loopt op het harde wel dramatischer dan in t gras.

ik heb Rienk Waaksma Hantumhuizen al jaaaaren als hoefsmid. zowel de friezen als de shetten en ook op ijzers zetten geen probleem. (bijna niemand doet shetten en al helemaal niet beslaan)

hier was het probleem dat de scheur naar boven liep en zo richting het leven. dat was dus de reden dat het zo gevoelig was. hebben er toen ijzers onder gedaan, en t hielp wel. door de ijzers werd de hoef zegmaar bij elkaar gehouden en kon de scheur niet groter of breder worden. die fries liep toen na 2 dagen met ijzers gewoon weer onder het zadel of er niks aan de hand was.

heeft in totaal wel paar maanden geduurd voor de scheur helemaal weg was want we hebben m als het ware uit laten groeien. maar t kreupele was al snel weg. dus heb gewoon gereden met alleen 2 voor ijzers :P

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:58

Rienk heeft inderdaad ook eentje bij ons op ijzers gezet. Ook wel goede dingen over gehoord :)

Hier loopt de scheur ook idd naar boven richting het leven.
Het maakt me weinig uit hoe lang ze op ijzers moet, als ze maar geen last heeft.

Dit is de scheur:
Afbeelding

Als je de hoef optilt zie je m ook een klein beetje zitten in de zool zegmaar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:22

Hier ook scheuren in de hoeven. Komt door het droge weer.. Als het weer wat natter wordt hebben we er geen last van.