lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:56

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:36

Ja, zoals ik al zei: als meest voorkomend, niet als gewenst. ;) Kleur is geen rasstandaard om toegelaten te mogen worden.
Ik heb dit al eerder aangehaald toen het over bonte Lusitanos ging. Alle kleuren komen voor en zijn toegestaan.

Er is geen voorkeur (wat stamboek betreft, onder fokkers kan het er wel zijn, maar dat neigt dan vaak juist naar effen en verdunde kleurtjes) en er worden geen kleuren afgekeurd.

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:57

Nou prima,maar daar verschillen wij ook wat in mening over.maar iedereen zijn mening.maar zo blijven we welles nietis doen,dus ik laat het hier bij.ik zelf vind melanomen wel interessant om dingen over telezen en ervaringen te lezen van mensen met zulke paarden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:59

En een bonte lusitano trekt me wel maar nooit gezien.dus als je er een te koop of ter dekking weet hoor ik het graag

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:26

Klut, hele post weg omdat ik opnieuw in moest loggen omdat ik blijkbaar nogal lang er over had gedaan.
In steno dan maar opnieuw.
Ik denk niet dat je echt van verschil van mening kan spreken. Ik geef namelijk niet echt een mening :D . Maar er staan paarden van alle kleuren ingeschreven, dat is toch het bewijs dat alle kleuren zijn toegestaan? En wat fokkers doen kan iedereen in de ringen terugzien.
Maar inderdaad hoeft niemand het met elkaar eens te zijn hoor, het is gewoon allemaal info, en discussie houdt de boel levendig...;)

Bonten zijn zo zeldzaam dat ze nieuwswaardig zijn en er zijn naar mijn weten nog geen goedgekeurde bonte dekhengsten dus zo´n vlucht zal de kleur niet nemen, maar ze komen voor en worden gewoon ingeschreven, daar ging het even om.

(Je kunt wel makkelijk aan bonte cruzados komen.)

Iets heel anders, een vriendin van me zit achter een mooie zwarte cruzado aan, ik hoop dat het lukt hem te kopen. Het lijkt een heel fijn paard. Bereden en betuigd. Er was sprake van dat hij tot het einde van de maand bij mij zou komen, maar ik meen dat hij direct naar het nieuwe adres gaat van een kennis die meer paarden wil en belangstelling heeft voor de cruzado die bij mij staat en te koop is. Ben benieuwd.

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:31

Je ziet idd veel witte en ' bay ' lusitano's, maar ik zie ook veel zwarte, sommige valk en cremello lusitano's, allemaal inderdaad ingeschreven als lusitano. Ja je ziet meet lusitano schimmels ( het meest denk ik haast ) en bay's, maar de andere kleuren maken de lusitano's niet geen lusitano. ( zoals bij ' bonte friezen, dat is officieel geen fries. )

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:35

Misschien klink ik nu heel stom, maar mag ik vrag wat een cruzados is :')

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:21

CinnamonHM schreef:
Misschien klink ik nu heel stom, maar mag ik vrag wat een cruzados is :')

Portugees voor kruizing :o

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:22

Het verhaal van bonte Lusitano's ken ik niet, voor zover ik weet zijn namelijk alle kleuren toegestaan behalve bont. Kan me herinneren deze vraag ooit eens aan een keurmeester te hebben gesteld maar ik ga het is even uitzoeken!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:35

CinnamonHM schreef:
Je ziet idd veel witte en ' bay ' lusitano's, maar ik zie ook veel zwarte, sommige valk en cremello lusitano's, allemaal inderdaad ingeschreven als lusitano. Ja je ziet meet lusitano schimmels ( het meest denk ik haast ) en bay's, maar de andere kleuren maken de lusitano's niet geen lusitano. ( zoals bij ' bonte friezen, dat is officieel geen fries. )

Dat alle kleuren toegestaan zijn weet ik,maar als je jaren terug gaat kijkn zag je toch vooral schimmels.ook hier in nl. Maar nu zie je hier heel veel kleuren.en inderdaad dat zijn gewoon lusitano,s ik heb ook bv een dunskin lusitano

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:02

Ik denk zelf dat tegenwoordig hier ongeveer een derde (of minder) schimmel is. Men is redelijk massaal bezig met het fokken van effen kleuren en verdunde kleuren, sommige stoeterijen leggen zich toe tot 1 kleur en dat weegt toch zwaar in de schaal. Neem een Ortigão Costa die zich op zwart toelegt, de Alter stoeterij die voornamelijk bruin fokt, en diverse fokkers die zich toeleggen op verdunde kleuren.
In het noorden lijken schimmels minder vertegenwoordigd dan in het zuiden als je Portugal even in tweeën deelt.
Maar het is lastig oordelen, omdat paarden die op keuringen en wedstijden komen natuurlijk maar een klein gedeelte zijn van alle Lusitanos. Maar op stallen waar ik zelf ben geweest in het midden en noorden van Portugal waren schimmels niet echt sterk vertegenwoordigd. Hier in het zuiden weer wel.

Wat de cruzado betreft, dat is wel even nadere uitleg waard.
Want alle paarden die niet van een ander ras zijn en ook niet bij het Lusitano stamboek zijn ingeschreven, gaan hier als cruzado door het leven.
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een "sport cruzado" , waar het om paarden gaat die geen enkel Lusitano bloed lijken te voeren of idd per definitie voor de sport worden gefokt of gebruikt, vergelijkbaar met "warmbloed", en de gewone portuguese cruzado die over het algemeen gewoon een Lusitano is of daar sterk op lijkt, maar niet ingeschreven kan worden omdat niet beide ouders ingeschreven staan.

Het is namelijk een gesloten stamboek tegenwoordig, dus alleen paarden waarvan twee ouders staan ingeschreven bij het stamboek voor volwassenen (waarvoor ze gekeurd moeten worden of ze wel aan de standaard voldoen en dus geschikt zijn om nakomelingen te produceren) kunnen worden opgenomen.

Nu gebeurt het nogal vaak dat paarden helemaal niet ter keuring worden gebracht, ook al zijn ze een kind van twee ingeschreven Lusitanos ouders en staan ze wel in het geboorte register van het stamboek.
Als je daarmee gaat fokken, ook al gebruik je een goedgekeurde hengst, worden de kinderen daarvan niet toegelaten en moeten als cruzado door het leven gaan. Zo bestaan er dus cruzados die gewoon Lusitanos zijn, waarvan men de complete stamboom kent, maar die toch cruzado heten.
Als voorbeeld kan ik de hengst noemen die ik twee jaar heb gereden en verzorgd, een Sommer Andrade, ingeschreven in het veulenstamboek, maar nooit ter keuring gebracht. Deze heeft een aantal nakomelingen, ook bij ingeschreven goedgekeurde merries, maar die gaan toch als cruzado door het leven....

Ik wil ook even van de gelegenheid gebruik maken om te benadrukken dat brandmerken niks met het stamboek te maken hebben, maar dat elke fokker gewoon zijn eigen brandmerk kan ontwerpen. Deze kan hij op al zijn dieren zetten, ongeacht ras of soort.
Laat je dus niet wijsmaken dat als een paard een brandmerk heeft, het wel een volbloed Lusitano moet zijn.

Verder bestaan er van oudsher zeer gewenste kruisingen als de Anglo- Luso, de Luso- Árabe (ook door de nationale stoeterijen, inmiddels samengevoegd, gefokt) en de driebloed, die zowel Engels als Arabisch als Lusitano bloed voeren. Zij worden dan zo aangegeven en niet als "cruzado".

Tegenwoordig maakt een nieuwe driebloed opgang, kinderen van bovenstaande (dus Anglo-Luso of Luso-Árabe) en een warmbloed (meestal KWPN, maar ook wel Hannoveraan) hengst.
Deze blijken zeer geschikt voor de sport omdat ze uithoudingsvermogen, moed en snelheid combineren, goede gangen hebben en van de Lusitano de wil om te werken en het koele hoofd meekrijgen.

Overigens wil ik ook wel melden dat in Portugal de verdunde kleuren bij het PSL stamboek niet echt worden onderverdeeld.
Alle valen dus met donkere benen en manen en staart vallen onder "baio" (valk) en alle valen met dezelfde kleur manen en staart, of lichter, zijn "isabel". Uitzondering is Palomino dat soms wel apart wordt genoemd.

Bij de Sorraia maakt men echter wel een onderscheid in de variaties die voorkomen nl: baio claro (licht) tot baio torrado (donker);en de rato claro (lichte) tot rato escuro (donker). Rato is muis, het gaat daar om de muiskleur (grijs). Ze hebben specifieke namen voor de schakeringen.

De Sorraia is een van de oervoorouders van de Lusitano
(en Zuid Amerikaanse paarden, met name de Criollos), van uitsterving gered door dr. Ruy d´ Andrade.

Een ander oervoorouder is de Garrano, die voor het stamboek altijd bruin moet zijn. Ook de Garrano is op het nippertje van de uitsterving gered door (nog niet zolang geleden) een stamboek op te richten, maar ze zijn nog steeds niet echt veilig. Met name omdat ze vaak in het wild gehouden worden, lijden fokkers nog grote verliezen. Wolven, auto´s in het gebied waar ze leven en bosbranden- die voor honger zorgen, en gewoonweg dierenbeulerij zoals mensen die voor de lol op ze schieten zijn de oorzaak dat ze elk jaar ongeveer een kwart van hun kuddes verliezen. Ze worden door veel te veel mensen nog gezien als een soort minder dan een ezel en krijgen ook niet altijd de beste behandeling.
Daarnaast bestaan er liefhebbers die zich inzetten voor het ras en rennen in telgang (andadura) en minder in tölt(passo travado ), en galop, wat helpt om de populariteit iets te verhogen.
Er zijn in het noorden ook bedrijven die op toeristisch gebied werken met Garranos omdat ze voor iedereen te berijden zijn.
De Garrano is ook in Amerika beland, hij heeft in México gezorgd voor het ontstaan van de pony daar.

Wil er even bij vertellen dat zo´n beetje elke pony "garrano" wordt genoemd in de volksmond, tenzij ze lijken op een Shetlander, die heten dan pónei... Dus niet elke "garrano" is werkelijk eentje van het ras Garrano.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:49

Lusitana, ik vind het elke keer zo leuk om te lezen wat je te vertellen hebt over de Lusitano en aanverwante rassen uit Portugal. Blijf daar alsjeblieft mee doorgaan :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:53

Ik vind het ook erg leuk om te lezen,wel jammer dat portugeese ook kruisen maar er geen stamboek voor is.ik zou best een lusi met volbloed willen hebben bij ons kun je er dan nrps papier bij krijgen maar daar koop je een papierloze waar je dus ook niks van de achter grond weet.en die prachtige pony,s sorraias is daar stamboek voor of stamboek voor half bloeden. Want bij de pre heb je als je kruist ook een half stamboek zou mooi zijn als dat ook bij de lusitano zou zijn.

en keuringen ja zo als je schreef vroeger moest je er goed mee kunnen werken en was uiterlijk niet belangrijk wel de moed.maar waar is dat stamboek en vooral de keuringen ,wat willen zij zien een mooi paard of dat moedige paard.karakter is bij de keuringen denk ik niet meer belangrijk

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:21

Heel erg leuk om te lezen Lusitana! Bedankt :) Ik ben zelf bij de Alter Real fokkerij geweest en daar hebben ze inderdaad ook van alles verteld over de oorsprong van de Lusitano. Super interessant!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:28

keona, de Anglo-Luso en Luso-Árabe hebben wél een eigen stamboek(vereniging van fokkers) in Portugal. Ze worden al heel lang gefokt op de staatsstoeterijen en er is dus soms een stamboom tot de oorsprong bij te krijgen....
Er zijn er ook waar ze gewoon op uiterlijke kenmerken afgaan, natuurlijk, daar is dan geen achtergrond van bekend.

Wat de cruzados betreft kun je het ook een beetje zien als Fjorden, Haflingers, Shetlanders en Friezen in Nederland. Als er geen papieren bij zitten, zie je toch bij welk ras ze horen, alleen missen ze het bewijs van het stamboek.
Vandaar dat de meeste cruzados die gewoon Lusitano zonder papieren zijn, dan ook gewoon vaak Lusitano worden genoemd en er tegenwoordig extra Pur Sangue (volbloed) bij wordt vermeld als het om een stamboek exemplaar gaat. Je hebt dan een PSL (Pur Sangue Lusitano)

Vergelijkbaar heb je de "Andalusiër" dat gewoon een paard uit de streek is, en de PRE als het om een Spaans paard dat ingeschreven is bij het stamboek gaat.

En het is een opluchting om te lezen dat de post de moeite waard was en niet "veel te lang" waar ik voor vreesde. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:38

Dit is trouwens een slechte foto (mijn camera heeft het begeven en mijn mobieltje is niet je van het op fotogebied) van de cruzado die bij mij staat, om maar even ook een fotobijdrage te leveren:

Afbeelding
(De vos erachter is een Franse draver van 1.70m)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:35

Eefiepeefie schreef:
Het verhaal van bonte Lusitano's ken ik niet, voor zover ik weet zijn namelijk alle kleuren toegestaan behalve bont. Kan me herinneren deze vraag ooit eens aan een keurmeester te hebben gesteld maar ik ga het is even uitzoeken!

Deze Gaivota is bont en bij nader onderzoek staat er bij dat ze nog niet ingeschreven is, echter het is niet duidelijk waarom niet en in welk register dan niet. Ze wordt dit jaar 5.

Echter ze is wel 100% Lusitano.
Ik kan wel de fokker vragen wat er gaande is.

Er staat ook een oproep onder voor andere bonte gevallen. Ik kan wel even vragen wat daar uit gekomen is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:47

Even een update over de zwarte cruzado die de vriendin van me wil kopen. Omdat ze slecht Portugees spreekt heb ik met de verkoper gesproken. En het voordeel van het feit dat ik wel Portugees spreek, werd al snel duidelijk. :) Ik heb een derde van de prijs af kunnen krijgen, én kunnen regelen dat ze in delen kan betalen (ze heeft nl geen geld liggen voor een paard) én hij brengt zelf het paard naar de nieuwe bestemming....
Dus nu zou ze met de man van de wei af gaan spreken wanneer het paard kan komen en dan zoekt ze nog gezelschap en ik hoop dat ik de schimmel die bij mij staat aan de man van de wei kan verkopen. Dan kan de oude vos namelijk in mijn groep en kan ik hem een beetje bijvoeren omdat die ´snachts binnen staan. Ik zie die nl niet echt als verkoopbaar dus die zal hier wel van zijn oude dag blijven genieten, tenzij ze die ook willen kopen. Ik wacht het rustig af.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:35

Ik heb ook een cruzado.
Zelf gefokt uit mijn kruising Quarter horse-Anglo Arabier.
Hij is dus half Lusitano, en een kwart QH en een kwart Anglo Arab. :D
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
Afbeelding
Wordt nu 4. Op de foto is hij 3
Helaas nogal ziekjes het laatste jaar. Maar ik blijf stapelgek op hem <3

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:59

Zeker erg intressant om te lezen lusitana!
Ik merk inderdaad hier in het zuiden dat ze erg ' verzot ' zijn om de witte lusitano's.. Tot nu toe heeft elke stal waar ik ben geweest prachtige witte lusitano's staan. Waar ik ook gelijk aan dacht is ( denk ik ) de hoge school, ik kan mij herrineren dat ik vroeger altijd lusitano googlede dn veel plaatjes kreeg van spierwitte lusitano's die kunstjes deden..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 09:52

Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]

Hoe gaat het nu met dit ventje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:45

CinnamonHM schreef:
Zeker erg intressant om te lezen lusitana!
Ik merk inderdaad hier in het zuiden dat ze erg ' verzot ' zijn om de witte lusitano's.. Tot nu toe heeft elke stal waar ik ben geweest prachtige witte lusitano's staan. Waar ik ook gelijk aan dacht is ( denk ik ) de hoge school, ik kan mij herrineren dat ik vroeger altijd lusitano googlede dn veel plaatjes kreeg van spierwitte lusitano's die kunstjes deden..

De nationale hoge school werkt met Alters, dus bruinen (en een enkele cremekleurige), maar veel ruiters houden zich hobbymatig met hoge school bezig. En dan krijg je dus hun eigen paarden te zien.

Het voordeel van de prettige natuur en werkwilligheid en aanleg van de Lusitano is dat veel hoge school bewegingen zelfs binnen het bereik van een gewone manegeklant liggen.
Hier is het ook vrij normaal om als kind al Spaanse pas en piaffe te rijden bv.
Knielen en reverance etc wordt ook bijna elk paard aangeleerd. Het hele "kunstjes doen" is hier "normaal" en men denkt er ook niet ingewikkeld over, het gaat spelenderwijs, het hoort er gewoon bij.
Er wordt vaak ook al vrij snel geleerd om een stang te hanteren en dat kan omdat je hier eerst een onafhankelijke zit aanleert aan de longe en als je vekeerd met een stang omgaat komt je paard meteen omhoog.... dus je wordt vanzelf wel voorzichtig en gevend met je handen.
Dat is dan feitelijk paardvriendelijker dan gehannes van beginners met een trens.

Helaas zijn er natuurlijk ook veel te veel mensen die gewoon een paard kopen en nooit les krijgen die voor onbeschrijflijk leed zorgen en de goede wil van het paard misbruiken....
Ik heb daar drie exemplaren van staan (en een twee jaar getrained) waarvan ik niet verwacht dat die nog volkomen geestelijk en/of lichamelijk herstellen.... |(
Maar dat is niet uniek voor Portugal, dergelijke ruiters vind je helaas overal.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:43

Lusitana schreef:
Eefiepeefie schreef:

Deze Gaivota is bont en bij nader onderzoek staat er bij dat ze nog niet ingeschreven is, echter het is niet duidelijk waarom niet en in welk register dan niet. Ze wordt dit jaar 5.

Echter ze is wel 100% Lusitano.
Ik kan wel de fokker vragen wat er gaande is.

Er staat ook een oproep onder voor andere bonte gevallen. Ik kan wel even vragen wat daar uit gekomen is.

Dit is wel een heel bijzonder verhaal inderdaad! Ben benieuwd wat de uitkomst ervan is!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:48

Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]

Wie is zijn vader?

Erg goed gelukte cruzado! Hij zal in ieder geval een flinke bilpartij krijgen *\o/*

Mijn bijna 4 jarige Lusitano kanjer Hèrmes <3
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:46

Stevige kerel voor een 4 jarige!

keona schreef:
Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]

Hoe gaat het nu met dit ventje

Nogal wisselend. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed.
Maar ik heb tijd en ik blijf hopen dat hij toch weer beter wordt...

Eefiepeefie schreef:
Wie is zijn vader?

Colibri, een leuke jonge hengst die Romina een tijdje heeft gehad. Hij is op 4 jaar weer terug gegaan naar Portugal en daarna verkocht naar Frankrijk. Ik heb nog wel eens filmpjes van hem gezien onder het zadel en het was een hele gave hengst geworden. :)