Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:36

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:17

Mwah het probleem met die mega'berbers' is niet alleen dat ze veel te dik, groot en fors zijn, maar ook dat ze bijna allemaal (ernstig) overbouwd zijn.. Ik houd wel van een goed gevoed en mooi rond paard, ok de meeste Berbers zijn wel een stuk lichter gebouwd (en een stuk kleiner!) dan de gemiddelde Anda, maar ze hoeven toch ook echt geen schrielkipjes te zijn.. Een afgetraind endurance paard is dan weer wat anders natuurlijk. Maar die opgeblazen meganekken en verschrikkelijk overbouwde konten met daartussen nog een heel kort, week ruggetje dat vind ik dan ook niks :o
Die kampioensmerrie vind ik prachtig, erg mooi typisch Berberhoofd, ze lijkt nog iets overbouwd maar geloof dat ze nog jong is. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1338_n.jpg

De kampioenshengst is ook gewoon een mooi, goed gebouwd paard! Kleinere maat, lekker compact :j

Hier de winnaar 3 jarige hengsten:
Afbeelding

Afbeelding

Wel wat groter weer, maar mooi hoog op de benen, rastypisch hoofd, niet al te zwaar en breed, vergelijk dat nou eens met deze paarden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan zie je toch wel duidelijk het verschil tussen een mooi Berbertypisch paard en een euhhh gewoon veel te dikke prop waar eigenlijk amper meer wat aan klopt :o

Moragh

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:38

Ze zijn ook wel echt veeeel te vet zeg!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:53

Tja zo zien ze het blijkbaar graag in Marokko -O- Fantasia paarden.. Er is ook een hoop gedoe over, veel mensen vinden dat ze maar een speciaal 'Fantasia-ras' moeten maken dan ipv veel van deze paarden voor Berbers of BerberArabieren te laten doorgaan, gezien er steeds vaker vreemd bloed doorheen word gefokt, enkel om maar zo groot en breed mogelijke paarden te fokken..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:03

Ik vind het allemaal paarden die met verschillende stukjes aan elkaar zijn geplakt... brrr, klopt niets van!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:12

Ja eng he, ze worden ook al wel 'FrankensteinBerbers' genoemd... Hier nog een paar voorbeelden (niet van El Jadida maar van Marokkaanse 'Berbers' (duidelijk koudbloedmixen..) in het algemeen..) Let wel, natuurlijk niet alle Marokkaanse Berbers zien er zo uit!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vergeleken met een 'oud' type:
Afbeelding

Dan weet ik wel welk type ik liever zie :o

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:21

't is toch zonde dat ze dat ras niet veel zuiverder houden...
Wordt daar niet met zuivere paarden en dan outcross in hulp stamboek oid gewerkt?

(Overigens vind ik de crest/manenkap van dat onderste paard ook wel iets TE, maar is verder wel veel fijner dier om te zien)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:25

Nee nog niet, hopelijk gaat er wel zoiets gebeuren anders gaat het niet de goede kant op...
Van het onderste paard zijn de manen in stekeltjes geknipt he!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:49

ah, is niet helemaal duidelijk, lijkt alsof ze aan de andere kant liggen en hij dus heel veel vet op de manenkam heeft!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:12

De laatste foto's van Marokkaanse "berbers" daar zit inderdaad het meeste koudbloed door denk ik. Terwijl de paarden op de keuring, als ze op een dieet gezet zouden worden, misschien nog best mooi zouden kunnen zijn (ze lijken eigenlijk nog het meest op mijn kwpn'er die met pensioen op een veel te rijke wei staat!)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:54

@Zitouna:
Wow zeg, die zijn overbouwd! Met wat ik nu meemaak vind ik het echt een misdaad to het paard om zo'n types te fokken, die dikke halzen...brr, doet me denken aan insuline resistente paarden! Schraal, maar toch stevig, slank en atletisch gebouwd moeten ze zijn. Daarvoor is de Berber toch gekend?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-10-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:59

Zitouna schreef:
Ja eng he, ze worden ook al wel 'FrankensteinBerbers' genoemd... Hier nog een paar voorbeelden (niet van El Jadida maar van Marokkaanse 'Berbers' (duidelijk koudbloedmixen..) in het algemeen..) Let wel, natuurlijk niet alle Marokkaanse Berbers zien er zo uit!

Vergeleken met een 'oud' type:
[ Afbeelding ]

Dan weet ik wel welk type ik liever zie :o

Ik zag Pacha (Lybico Berber) jaren geleden op het Iberische forum, ...die laatste is een pracht van een hengst, een levend monument bijna, zoals een Berber zou moeten zijn! Toen ik hem zag, ben ik nog meer fan geworden van het ras :D
http://cheval.barbe.free.fr/Maroc2007-2-A14-MaleNoirB.htm
Vergelijk......Pacha, Barbe Noir Lybico-Berbère, un précurseur du Frison:
Hier zijn de manen ook in stekeltjes geknipt, waardoor de gelijkenissen in model treffend zijn!
http://www.georges-millet.com/photos/GRECE/museeathenes87.jpg
http://www.georges-millet.com/photos/GRECE/museeathenes72.jpg
Vergelijk de hoofden:
http://www.georges-millet.com/photos/GRECE/museeathenes71.jpg
http://cheval.barbe.free.fr/Maroc2007-2eS-A14-MaleNoirSkSettat07-07-21/Maroc2007-2eS-A14-N10N568.jpg
http://cheval.barbe.free.fr/Maroc2007-2eS-A14-MaleNoirSkSettat07-07-21/Maroc2007-2eS-A14-N7N558.jpg

Afbeelding

http://img4.hostingpics.net/pics/235894IMG6076jpg.jpg
http://img4.hostingpics.net/pics/215555IMG6059jpg.jpg
http://img4.hostingpics.net/pics/827846140423.jpg

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:08

Nee het zijn stekeltjes, heb nog meer foto's van het paard gezien waar het duidelijker op te zien is. Op deze foto is het inderdaad nogal onduidelijk!

Ja die op de keuring zijn nog neit zo erg als deze paarden hierboven, hoewel er toch wel een paar ernstig overbouwde paarden tussen zitten hoor..

Cambiar ja Pacha is een plaatje, erg mooi type vind ik ook. Echt zo'n mozaik paard inderdaad :D
Er zijn natuurlijk wel verschillende types onder de Berbers, maar over het algemeen zijn het inderdaad wat minder 'propjes' modellen dan de meeste moderne Iberiers.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:05

Die kruisingen zijn ook mijn smaak niet... Zeker niet het beeld dat ik voor ogen haal als ik aan een Berber denk.
De hengsten die bij Al Mansour staan zijn veel meer mijn smaak. En dan vooral "Ouled Naïl" en "Joudran". Dat zijn er 2 die ik best wel op mijn merrie zou willen zien :o

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:58

Ashkerlon Je hebt toch een Arabische merrie? Dat zou wel een leuke mix kunnen zijn ja :) ik vind het ook erg mooie hengsten beide, ook echt mijn smaak :)

Hier nog een van Flavio in traditionele Tunesische optoming :)

Afbeelding

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:44

nee, geen arabier... hoewel er veel zijn die me vragen of er iets arabisch doorheen zit.
Die man van de Berber op vakantie vroeg het me ook al. Hij had nog niet veel arabieren gezien die zo goed gelukt waren? :') goeie stokmaat, geen overdreven dish, leuk karakter... en toen heb ik hem maar vriendelijk op het stempeltje op haar bil gewezen :+
Dit is mijn merrie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1476890
Dusja, kruisingsgevalleke van alle soorten warmbloed, een goeie scheut volbloed er doorheen en dan schrijf je ze als fokker maar in bij het Rheinland? Geen idee hoe ze het bedenken? Maar heb haar dan ook niet gekocht omwille van het papier... meer zelf, ze voldeed amper aan de eisen op mijn lijstje >;)

Ik blijf twijfelen of ik haar moet dekken of niet... veulen zou in het geval van een dekking bij mij blijven, dus qua papier kan het me weinig schelen (bovendien is de merrie in mijn ogen ook gewoon een kruising en dat maakt haar echt niet minder). Volgend jaar waarschijnlijk de laatste kans, want dan is ze 17. Ze heeft wel al minstens 1 veulen gehad en heeft een goeie conditie. Het is meer het kostenplaatje waar ik problemen mee heb. 1 paard op volpension is al duur, laat staan 2. En als die ouwe doos van me besluit om 30 jaar oud te worden is mijn bankrekening niet gelukkig met dat eventuele veulen die ook eten nodig heeft.

Maar als ik dan een Berber tegen het lijf loop, en mijn hart slaat al een tel over nog voor ik weet welk ras er achter het dier zit... tja?
Joudran zou haar echt heel mooi aanvullen...
kortere nek, kortere rug, staart lager aangezet, met zijn 154cm iets kleiner dan mijn merrie van 162 die me wat te groot is, Berberbloed gaat haar heethoofdigheid ook wat temperen denk ik, misschien ook wat volgzamer richting mensen?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:51

Ashkerlon voel met je mee - heb ook hele winter lopen dubben want mijn KWPNer van 21 mag dan een versleten rug hebben, ze heeft echt nooit stalbenen dus hart en bloedvaten zijn O.K. dus serieus risico dat ze 31 wel gaat halen. Hoop dus maar dat ook mijn autootje nog tien jaar meegaat. Van zowel Lahouar al Shatane als Haidouck wordt gezegd dat ze hun rustige karakter doorgeven - van beide zijn ook kruisingen (op arabische merries of spaanse merries bekend) bekend, en de fokker zegt er tevreden over te zijn. Misschien zou je het aan de eigenaren van Joudran kunnen vragen? Heb je bij je pensionstal goede mogelijkheden voor een merrie met veulen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:41

De mijne trek ik nu dagelijks met stalbenen uit de stal :\ een maand geleden stond ze nog 24/7 buiten, op een andere stalling, niks geen stalbenen. Sinds begin deze maand staat ze op een andere plaats. Gisteren heel de namiddag buiten gelopen tot laat in de avond. De nacht en voormiddag op stal. Om 14u trek ik haar uit de stal met volgelopen benen? En ze is nu al een paar maanden aan het "tikken" in 1 van haar achterbenen. Ik vrees dat haar sportcarrière bij haar vorige eigenaren zijn gevolgen begint te tonen :(
Anders is ze nog vol vuur en levendigheid. Ze loopt een 20km endurance met 2 hoeven in haar neus. Als ze minder spoken zou zien op de baan, en mijn conditie beter zou zijn, had ik al een 30km geprobeerd.
Het is echt een top-knol. Moeilijk karakter, maar een hart van goud. Heel veel geluk gehad bij de aankoop, want zo'n veelzijdig toppertje vind ik nooit meer voor die prijs. Alles waar ik mee gereden heb, sinds ik haar heb, valt in het niets. En toch is het absoluut een moeilijke tante die je niets cadeau geeft.

Op de stal waar ik nu sta, is het denk ik wel mogelijk om een merrie met veulen te zetten. Zelf fokken ze ook regelmatig veulens, dus ze weten ook wel hoe het er aan toe gaat. Maar die stal is niet betaalbaar als je er 2 paarden wil zetten.
Nuja, ik weet wel stallen waar ze heen zou kunnen met veulen, en die betaalbaarder zijn, maar die zijn op dit ogenblik te ver van huis. Misschien binnen een paar jaar niet meer, want de kans is groot dat ik tegen dan die kant op verhuis (huis van grootvader waar ik stapelgek op ben)

Keuzes maken is moeilijk!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:52

Ashkerlon ah ok ik kan de foto's in je profiel niet zien dus het was even uit m'n hoofd :P anders inderdaad, zoals Nicolanca zegt, eens contact opnemen met Al Mansour (mocht je het verder voor elkaar kunnen krijgen natuurlijk...) Over het karakter, ik ben er aan gewend geraakt denk ik, maar hoor hier steeds weer van Europeanen hoe enorm makkelijk en relaxt ze de paarden hier vinden :)
Balen dat ze zo snel stalbenen krijgt nu, lastig hoor :(

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:24

Als ik besluit om te dekken, ga ik in ieder geval eens langs bij Al Mansour om al hun hengsten te bekijken. Ik ben op dit ogenblik erg fan van Joudran, maar face-to-face zou een ander misschien toch beter geschikt zijn. En ze hebben redelijk wat staan van hengsten, dus denk wel dat ik daar iets ga vinden waar ik volledig achter sta.

Weet toevallig iemand of ze bij Al Mansour ook meer talen spreken dan enkel Duits? Want meer dan 3 woorden Duits ken ik eigenlijk niet...

De stalbenen zijn denk ik ook te danken aan de voeding. Dus ik hoop dat ze na wat wennen misschien minder last krijgt. Voordien kreeg ze 1x/dag een halve kilo krachtvoer en een hoeveelheid hooi waar ze eigenlijk niet voldoende mee had. Nu krijgt ze 2x/dag een halve kilo krachtvoer, en voordroog in bergen waar je niet overheen kan kijken. Dus ze kan voordroog vreten zoveel ze wil, terwijl ze eigenlijk van een redelijk arm dieet komt. Ze kiest er wel zelf voor om tussendoor ook stro van haar bodem te eten. Dus ik denk dat ze zelf ook voelt dat die voordroog te rijk is?
Nuja, ze kon wel wat extra gebruiken in haar voeding. Ze stond te mager en mag nu nog steeds wat meer vet kweken.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:19

Ja dan zou ik ook zeker eens gaan kijken, gewoon kijken welke je 'live' het meeste aanspreekt! Dat zou zomaar weer ineens een hele andere kunnen zijn. Ze hebben daar inderdaad flink veel keuze! Maghreb is er toch op bezoek geweest? Volgens mij zijn de eigenaars Duitser en Francaise..

Ai lastig dan met voer ja, rijker voer en wat meer op stal dan gaat het misschien ook wel hard ja.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:40

hmm... ik vrees dat ik Joudran uit mijn hoofd zal moeten zetten?
Mijn Duits is verre van goed, en die vertaalmachines leveren ook geen goed werk. Maar dit staat bij de informatie van Joudran:
Citaat:
Hinsichtlich seiner großartigen Abstammung und seines Ausnahmemodells werden seine Stuten einer besonderen Auswahl unterliegen, die sich wohlmerklich nur auf die Rasse Berber und Araber-Berber beschränkt.

Ik denk (en vrees) dat ik hieruit moet opmaken dat hij enkel binnen het ras dekt?
Ik kan me niet herinneren dat dit er altijd bij gestaan heeft...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:57

Ooh ja daar lijkt het wel op inderdaad.. Jammer, dan wordt het dus niet Joudran waarschijnlijk -O- staat het alleen bij hem erbij? Ouled Nail trok je toch ook wel?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:24

Bij Ouled Nail zie ik enkel dit staan wat interessant lijkt in de hele lap tekst (al de rest is beweging en karakter, klinkt allemaal positief):
Citaat:
Gekört in Wickrath am 3. und 4. November 2006 im Rheinisch-Westfälischen Pferdestammbuch mit Beteiligung einer Richterkommission des Weltberberverbandes.

De vertaler maakt er dit van:
Citaat:
In Wickrath goedgekeurd op 3 en 4 November 2006 in het Rhine Westfaalse paard Stammbuch waarbij een rechter van de Berber World Federation Commissie.

Dus als ik het goed begrijp is hij goedgekeurd bij het Rheinland? Is een plus voor mijn Rheinland-gebrande merrie (denk ik? weet niet hoe papieren verkregen worden bij een Duitse warmbloed?)

Anders zie ik niet meteen iets staan qua dekbeperkingen, maar zoals ik al zei, mijn Duits stelt niets voor. Hier en daar herken ik wel een woord, maar zinnen zijn moeilijk.

Ouled Nail vind ik ook heel geslaagd als Berber, maar hij past minder goed bij mijn merrie dan Joudran. Joudran lijkt veel hoger op de benen te staan dan Ouled Nail. En mijn merrie heeft in verhouding wel iets te korte beentjes. Of het vertekend omdat haar rug zo lang is, en dan is Ouled Nail misschien toch wel beter passend dan Joudran. Ouled Nail lijkt stukken korter in de rug dan Joudran. Mijn merrie is een typisch rechthoek-modelletje. De Berbers staan veel meer in een vierkants-model. Dus sowieso een plus.
Nu, een te korte rug is voor mij zo erg nog niet. Ik ben klein en tenger en heb genoeg aan een 16.5 inch zadel. Je moet al een extreem korte rug hebben wil je er geen 16.5 inch op krijgen.
Echt moeilijk...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:08

Ja hij is gekeurd bij het Rhijnlandse, hoe dat met papieren zit weet ik verder niet, dat kunnen ze je vast daar wel vertellen. Die merrie die bij het VFZB afgelopen keuring de winnares van de show was, was een dochter van Joudran trouwens. Korte ruggen, tja die hebben ze meestal wel, maar een 17,5 inch past hier bij de meesten er ook nog wel gewoon op. Alleen Mabrouk is echt heel erg kort, maar dat is dan ook maar een kleintje met z'n amper 1.50.
Ik zou zeggen ga gewoon eens kijken bij Al Mansour en heb het er met hen zelf over, ze hebben natuurlijk behoorlijk wat aan keuze staan :)