juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:34

horseyfries schreef:
Friezen minder gevoelig? Je krijgt gewoon exact wat je traint. Als je Friezen consequent op lichte hulpen leert reageren, is er niets mis met hun gevoeligheid. Als de ruiter niet in staat is om dit aan te leren, ligt dit dus aan de capaciteiten van de ruiter en niet aan de gevoeligheid van het paard. Een Fries voelt een vlieg op zijn buik zitten, zo gevoelig zijn ze.

@Daisies: het zou fijn zijn voor het paard als je niet hem de schuld gaf, hij is niet geboren met een chip waarop staat wat hij moet doen. Als hij het niet goed doet komt dat altijd door fouten van de ruiter. Dus hoezo schop geven? Hij gaat geen idee hebben waarom hij die schop krijgt.

@Jeltsje: doe je paard een plezier en neem goed les. Van één les van een goede instructeur leer je meer dan van alle aanwijzingen op internet bij elkaar.

Vat het niet te letterlijk op, hij snapt duidelijk haar hulp niet. Misschien moet ze dan wat meer doorduwen zodat hij het wel snapt?

Moll

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:47

als het paard de hulpen niet snapt is het aan de ruiter om het goed uit te leggen zonder dat er dwan en hardheid bij komt kijken.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:03

Misschien geeft ze de hulp gewoon niet goed, misschien doet ze wel iets fout met haar handen terwijl ze een hulp geeft met haar benen, er kan zoveel misgaan qua timing en hulpgeving. Kijk daar eerst eens naar ipv te denken dat harder schoppen dé oplossing is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:05

met geduld en zachtheid word resultaat verkregen.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 26-04-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:30

Ach, ik ben de laatste die zal zeggen dat je nooit eens een duidelijke tik met je been mag geven, maar wel alleen als je 100 % zeker weet dat je zelf mee in de beweging naar voren bent, je handen niet tegenwerken, en je eerst een kleine hulp hebt gegeven. En dat kun je op het internet nu éénmaal niet zien bij mensen waardoor advies geven onmogelijk wordt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:24

Ik neem aan dat ze daar les voor heeft. Maargoed, mijn paard wil soms wel es zijn nek er tussen drukken en dat straf ik af. Niet door hem te mishandelen maar wel door duidelijk te maken dat ik daar niet van gediend ben

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:06

vraag je je dan niet eerst af waarom je paard dit doet?

mol

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:12

Dat is denk ik wat ik dus ook bedoel, waar jullie het in bovenstaande over hebben.
En wat Daisies zegt, dat herken ik dus wel.
En tegenwoordig snapt de mijne heel goed waar het om gaat en hoef ik dus nog maar weinig tot niet heel nadrukkelijk in te werken met mn hulp.
En ik ben het er volledig mee eens dat je daarom dus niet zonder instructie kunt en dat het niet te leren valt op internet. Maar je kunt wel een stuk theorie opdoen via zo'n topic als deze.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:31

Wat denk je zelf mol, dat ik eerst mn paard in elkaar schop en dan ga nadenken waarom.. Ik weet heel goed waarom hij dat doet, omdat het voor hem het makkelijkste is. Maar de makkelijkste weg is niet altijd de juiste :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:04

maar dan nog is er een reden, dat het dus moeilijk is of zwaar, daarom kiest het paard de makelijkste weg, ik zeg ook niet dat je niet eens door mag vragen, ik persoonlijk vind dat ik als ruiter de fout bij me zelf moet zoeken en niet bij het paard, als me paard er onder uit kan komen doe ik als ruiter iets fout en heb niet zitten opletten wat het paard mij aan geeft enz, daarvoor schop ik hem dus niet er door heen of iets in die trand, ik beging gewoon opnieuw, het is immers ook zo dat hij zich de eene keer beter voelt en lekkerder in zijn vel zit als de andere keer, het gaat dan ook niet om de oefening opzich op zo moment maar de weg er naar toe het voelen luisteren proberen zonder verzet of zonder stress dat te berijken, en dat je daar in als riter duidelijk en gericht moet reageren zonder meer, maar ben het niet eens dat het dier op zijn kop krijgt omdat hij er onderuit kan komen door onoplettentheid van de ruiter.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:02

Daisies, ik zou je graag eens willen zien rijden want eigenlijk zeg je hiermee dat jij niets fout doet maar dat je paard de gemakkelijkste weg kiest. Ik heb maar weinig foutloze ruiters tegengekomen eerlijk gezegd....

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:28

me paard is ook nog jong hoor 5 jaar .. dus het hoeft ook nog niet perfect en ik heb les en we zijn er ook hard mee bezig .. maar ze is slimmer dan mij ze weet als we 2 keer een proefje hebben gereden zonder verder te oefenen weet ze het al terwijl ik nog zit na te denken !!! het is een slimme tante en als ik haar dit vraag doet ze dat .. dus heb ik net me buitenbeen net goed voor mekaar dan krijgen we weer dat ze uithaar zelf gaat versnellen, ik raak dan wel weer eens uit balans, wat niet mag natuurlijk van de week hadden we weer dat ze niet wou stoppen !! dus toen heb ik wel even duidelijk gemaakt dat, dat ook weer niet de bedoeling was ..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:44

horseyfries schreef:
Daisies, ik zou je graag eens willen zien rijden want eigenlijk zeg je hiermee dat jij niets fout doet maar dat je paard de gemakkelijkste weg kiest. Ik heb maar weinig foutloze ruiters tegengekomen eerlijk gezegd....

Wanneer hij zich er tussen uit kan drukken heb ik toch al een fout begaan? PaardRIJDEN is de fout van de ruiter, want het paard wil wel. Maar mijn paard kan op sommige momenten soms erg dwars zijn op een punt, en natuurlijk doe ik daar iets fout. Maar ik moet daarin wel streng voor hem zijn. En alsnog, ik loop niet te sjorren of te trappen. Het enige wat ik doe is hand iets strenger, zet hem iets ronder in en ik rijd hem iets voorwaards.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:40

Waarom zou je streng voor hem moeten zijn als JIJ iets fout doet? Die redenering begrijp ik echt niet. Volgens mij kom je een stuk verder als je gaat nadenken WAAROM hij dwars wordt en wat JIJ fout doet en probeer je die fout bij jezelf te verbeteren.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:13

omdat er heel veel paarden zijn die als ze iets niet hoeven, het liever niet doen.

melle is daar een van. stap galop? liever 4 passen draf ertussen. toch veel makkelijker

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:25

En dan kan ik been geven wat ik wil, hij vindt dat niet makkelijk dus doet hij het niet.. Of dat aan mij ligt.. Misschien.. Schiet mij maar lek >;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

Daisies schreef:
Je paard een schop onder zijn kont geven. Wat je paard doet mag niet. dus druk geven en naar voren rijden. als jij wilt 'verzamelen' dient je paard dat te doen en als hij dat niet doet moet je hem aanpakken.. Klinkt hard, maar dit is gewoon onder de druk uitkomen

Ik vind niet dat je dit zo neer kan zetten als antwoord op de vraag. Eerst maar eens het hoe en waarom vragen lijkt me. Ik stelde dezelfde vraag eigenlijk als jeltsje, maar dit antwoord maakt me lichtelijk pissig.
Mijn paard vind het nog erg moeilijk en moet het echt nog leren en er sterker voor worden, hij doet ontzettend zijn best dus deze methode vind ik niet gepast en ook een beetje kort door de bocht. Er wordt om een tip gevraagd, niet hierom!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:33

horseyfries schreef:
Friezen minder gevoelig? Je krijgt gewoon exact wat je traint. Als je Friezen consequent op lichte hulpen leert reageren, is er niets mis met hun gevoeligheid. Als de ruiter niet in staat is om dit aan te leren, ligt dit dus aan de capaciteiten van de ruiter en niet aan de gevoeligheid van het paard. Een Fries voelt een vlieg op zijn buik zitten, zo gevoelig zijn ze.

Inderdaad! Iedereen die beweert dat friezen niet gevoelig zijn oid nodig ik bij deze uit om eens op die van mij te komen zitten! Het is het meest gevoelige paard wat ik ooit onder mijn kont heb gehad. Ik hoef maar aan een oefening te denken en hij doet het, bij wijze van spreken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:34

Stille meelezer meldt zich ook ;)
Ik heb geen Fries, maar vind het interessant om hier mee te lezen.

Ik denk dat als een paard tijdens een oefening iets niet doet, hij daar een reden voor heeft. Negen van de tien keer is er iets in de basis niet in orde en gaat het daarom niet goed. Of je bent een stapje te snel gegaan, hebt iets over geslagen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:54

ik vind het wel grappig om te lezen dat we hier allemaal zoo lief en voorbeeldig met ons paard omgaan. het paard doet immers altijd zijn best en vind het gewoon heel erg moeilijk. op zijn kop geven? jaa dat is echt een misselijke actie!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:06

Dan heb je mij misschien verkeerd begrepen Lot ;)
Wanneer hij echt kliert is het zeker wat anders, maar dan moet je wel echt zeker weten dat hij kliert en dat het niet voortkomt uit iets anders.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:10

_Lott schreef:
omdat er heel veel paarden zijn die als ze iets niet hoeven, het liever niet doen.

melle is daar een van. stap galop? liever 4 passen draf ertussen. toch veel makkelijker

sorry maar ik vind dit echt een raare redenering hoor, besef je wel hoe zwaar zo'n overgang is voor een paard en wat een ruiter hier in allemaal kan doen om hem onbewust tegen te werken.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 26-04-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:11

Daisies schreef:
En dan kan ik been geven wat ik wil, hij vindt dat niet makkelijk dus doet hij het niet.. Of dat aan mij ligt.. Misschien.. Schiet mij maar lek >;)

ja dat ligt dus aan jou.

mol

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:31

Zijn we daar in ieder geval over uit. Fijn dat je het zo kan beoordelen :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:39

jee moet er simpel weg van uitgaan dat jij fout zit, het paard is nooit fout in dezeomdat er niet mand zo goed is omdat onder het rijden te kunnen beoordelen

mol