Lusitana schreef:Ik weet ook niet waarom er weer ik weet niet hoeveel is bijgehaald over allerlei evenementen die niks met Portugees stierenvechten te maken hebben en waarin dan weer verteld moet worden dat ze wél gedood worden. Laat je toch niet gek maken door anti stierenvecht sites, maar doe je research zelf in het land zelf en vorm dan een mening. In Portugal wordt de stier niet in de arena gedood (er is 1 uitzondering, in Barrancas, 1 x per jaar), de meeste stieren gaan daarna ook niet naar de slacht maar worden weer voor de fok gebruikt en gaan dus weer gewoon de kudde in. Er zijn maar een zo'n tweehonderd evenementen per jaar dus er worden echt geen duizenden stieren hier gedood en wat er in de rest van de wereld gebeurt is gewoon niet het onderwerp. Er zijn heus evenementen die niet door de beugel kunnen en veel van stiertje pesten hebben, maar daar hoort Portugees stierenvechten niet bij. De stieren mogen gewoon hun instinctieve drang uit voeren, nl op het paard af gaan.
De bandarilhas gaan in een plek met veel vet en weinig zenuwen, er komen geen messen aan te pas (wat ik ook nog in een post tegenkwam) en er is ook geen sprake van doorboring, want dan zou het door het hele lijf gaan en het gaat slechts door de huid.
Stieren die niet gedood worden is nog drie keer zo onfair, als ze dan uiteindelijk sterven aan verwondingen. Marteling voor menselijk vermaak is vreselijk. 
En mochten ze terug de kudde in gaan, dan nog, een leuk leven enz. enz. kan allemaal wel fijn en aardig zijn, maar los daarvan blijft het het "pesten" van een dier.
En wat betreft die zogenaamde vetbult; een stier heeft daar zeker wel gevoel. Los daarvan wordt het dier helemaal opgefokt en gestresst, en dat is ook niet fijn.
Wat betreft jouw inzicht in deze discussie, wat jij van deze discussie vindt:
Lusitana schreef:Ik vind het jammer dat er een hele pagina lang niet over het onderwerp gaat maar over hoe men al of niet zou moeten discussieren of reageren.
Ik weet ook niet wat links naar andere topics die er niets mee te maken hebben in dit topic doen.
Ik vindt dat jijzelf niet zo goed reageert in deze discussie. Jij wil het zelf per se bij dit onderwerp houden, prima, en logisch, maar blijf dan niet constant hetzelfde verhaal herhalen en herhalen en herhalen. Inmiddels zijn hier al veel meningen bijgesteld, mensen zien het samenspel tussen paard en ruiter, maar ook de dierenmishandeling. Je kan wel blijven willen overtuigen, maar je kan beter samen tot een goed inzicht komen.
Ninx schreef:detour schreef:Da's idd een goeie, Ninx, ik heb Polopaarden gezien die uit Spanje kwamen, broodmager (kregen geen eten meer vanaf het moment dat de koop rond was tot ze in Nl kwamen, echt geschift) en een aantal waren kopschuw en hadden singeldwang.
Dan vraag je je toch af, hoe dat kan..
Tja, ik denk dat we dat wel kunnen raden? Men gaat heeeeel anders met dieren om.
En dan hoef je er niet vanuit te gaan dat dit zachtzinnig is.
Ts zal wel bulderen dat Spanje en Portugal niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar waar het gaat om de behandeling van dieren
ontlopen ze elkaar niet erg veel vertrouwde een vriend die in Portugal woont mij toe....
Nee, ieder geloof in blije paarden & stieren binnen een arena heb ik nooit gehad, en zal ik nooit krijgen.
Hier ben ik het niet mee eens; echt niet in Spanje en Portugal dat er per definitie de paarden gedwongen worden. Vooroordelen zijn er altijd; kijk eens hier naar onze eigen dressuur, die amazone die haar paard honderden keren sloeg?
Nee, deze vergelijking is scheef. Er zijn nog steeds veel handelaren die lekker makkelijk en goedkoop onhandelbare import willen verkopen in Nederland, en dat is in alle landen zo. Dat wil niet zeggen dat alle (stierenvechters)paarden in Spanje slecht behandeld worden.
Ik denk niet dat de stier er plezier aan beleeft in de arena, totaal niet. Maar de paarden zijn niet angstig, ze zijn getraind. Kijk eens op YouTube naar de filmpjes van het stierenvechterspaard Merlin. Een prachtig paard, en ook in de arena. De oefeningen die ze thuis doen en in de arena uitvoeren gaan met dezelfde behendigheid. Natuurlijk is het voor een paard ook een boel adrenaline, maar tijdens een springwedstrijd op het WK is dat niet zo? Nee, ik vind niet dat de paarden zo ongelukkig zijn in Spanje of Portugal.
En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die heb je overal. 
Jannepauli schreef:Citaat:
Mijn KWPN heb ik gekocht in Spanje direct van transport af uit NL nou die heeft een zweepangst dat wil je niet weten (niet te rijden met zweep), terwijl mijn andere Spaanse paarden en de andere PRE die op stal staan dit helemaal niet hebben.
.. heb je nog niet door dat je een paard over het algemeen niet op een zweep hoort te rijden?
Als jouw spaanse paarden dat zo normaal vinden, geef ik meteen geen kwartje meer voor je beoordelingsvermogen

Een paard hoort niet bang te zijn voor de zweep. Een zweep is een hulpmiddel.
En ik heb het hier niet eens over rijden. Als je grondwerk doet of lange lijnen werk, of je ment, dan heb je een zweep nodig als verlengde van je arm om aanwijzingen te geven. Een hulpmiddel, geen dwangmiddel.
Als je je paard vooruit moet slaan dan doe je wel iets fout. 
Ik vind dat deze discussie een beetje té zwart-wit is geworden.
Nu krijg ik vast al een aantal over me heen die meteen gaan brullen dat het ook zwart-wit is omdat wat zij verkondigen de "echte waarheid" is. Dat is allemaal heel leuk en aardig, om standvastig bij je standpunt te blijven maar als je je openstelt voor wat anderen zeggen kom je zoveel verder.
Dat wil dus niet zeggen dat je de mening van een ander deelt of het idee goedkeurt, maar je kan je er voor openstellen. En als je dat doet, dan pas kan je er ook in real life echt wat mee doen. Je zult namelijk oplossingen voor beide kanten moeten zoeken en dat gaat niet als je je gesloten en hard opstelt.