Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:45

Marjolein grappig dat je hier over begint. Hadden Laura en ik vandaag nog over
Die van mij draait ook en heeft hierbij mijn vorige trailer uit zijn voegen gedrukt
Ik denk stang erachter en direct naar voren lopen. Maar ja wat als je niet snel genoeg bent

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:52

Van de vrouw die mij vandaag hielp hoorde ik de tip zorgen dat je de stang bij de hand hebt in de trailer staan deze erin doen en dan langs de zijkant van paard naar voren lopen en vast zetten. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Ja jenny zei vandaag inderdaad dat haar merrie ook wil draaien en hierdoor haar trailer gesloopt had. Lijkt me erg eng om mee te maken. Want hoe zorg je dat ze loskomen /terug gaan.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:32

Ik zal binnenkort even reageren op de andere posts hier.

Maar de merrie die ik rij laad ik alleen. Ik gooi voor de klep het touwtje over haar hals en laat haar los wanneer ze de klep op loopt, doe op mijn gemakkie de stang erachter en loop dan naar voren om haar vast te zetten. Eruit net zo, maar dan eerst voor los maken.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:57

Vanaf het begin dat die van mij moest leren trailer laden heb ik haar ook geleerd haar alleen te laden.
Idd touwtje over haar nek gooien en ze loopt er zo voort in.
Stang dicht, klep dicht en dan naar voren om vast te zetten en een brokje te geven :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:18

Trailerladen is hier ook een probleem geweest. Inmiddels niet meer.
Ik was voor mijn vakantie begonnen met het alleen laden, ging super, maar nu ze niet rad loopt het ik dat even op een laag pitje.

Heerlijk dat jullie dat al wel kunnen Dewirox en DnBles!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:20

Ja ik wil het graag leren maar dan moet het nu eerst goed gaan. Top inderdaad dat jullie het zo relaxed kunnen geeft ons moed!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:21

Bij Isanne doet een bakje biks al wonderen.. :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:22

berdien85 schreef:
Bij Isanne doet een bakje biks al wonderen.. :+

Helaas is deze niet gevoelig voor eten als hij iets niet wil }:0

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:27

Ik laad ook altijd alleen. Paard recht voor de klep, touwtje over de hals en "Toe maar", stang erachter, voor vast zetten, wachten tot ze gemest heeft (50:50), klep dicht en rijden maar!
Ging in het begin ook heus niet zo makkelijk. Ze hebben eerst veel meer begeleiding nodig natuurlijk. Want welk vluchtdier loopt nou vrijwillig een klein donker hokje op wielen in? Belangrijkst is dus dat jij je paard vertrouwen geeft, dat het niet eng of gevaarlijk is.

De aanpak daarin kan onwijs verschillen. Als de paarden echt angstig zijn, neem dan echt je tijd. Blijf zelf echt rustig, kun hè dat niet, laat je paard dan door een ander begeleiden.
Maar ik heb ook wel paarden gehad, die hadden gewoon echt geen zin. Gingen op hun dooie gemakje aan de grond genageld staan, dan moet je toch meer optreden, beweging in de benen, hopla! Vooruit, achteruit, maakt me niet uit, maar niet roerloos staan blijven 2 meter voor de klep.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:20

Sanet je beschrijft in je laatste regels de actie van mijn monstertje hahaaha

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:26

Haha Sanet, Dat mestverhaal komt me heel bekend voor alleen is dit bij Dara zo'n beetje 100% zeker dat als ze er net instaat ze wat laat vallen... :D

Je ziet hier toch dat het zo verschillend is hoe paarden ergens op reageren. Bij de ene moet je juist heel rustig zijn en vooral niet boos worden, de ander moet je lokken met eten en dan komt ie wel en dan heb je ook nog: Boos worden. Dit helpt bij mijne het best. Anders staat ze mooi om haar heen te kijken en verrekt ze geen spier! Nu loopt ze er vrijwel zo in maar heb wel eens tijden gehad dat meneer longeerzweep altijd mee moest. Die laat ik nu weer gewoon thuis :))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:31

Ik denk dat het 9 van de 10 keer aan degene ligt die het paard beet heeft, dat hij of zij er niet in wil. De meeste mensen gaan, zodra ze in de trailer lopen met hun gezicht richting het paard staan. Terwijl ik altijd heb geleerd dat niet te doen. Maar te gaan zien waar ik heen wil lopen. \

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:37

Ja ik zie mij al touwtrekken met mijn paard weet ook zeker dat zij dan niet meeloopt. Ik heb wel eens op wedstrijd gestaan dat mijn paard er niet in wilde en toen kreeg ik ook goed bedoeld hulp van meerdere mensen. (Ze wilden vast dat ik opschoot voor de prijsuitreiking ha-ha) Maar toen stond 1 persoon dus al in de trailer en die trok zegmaar aan het touw nouja, dat win je niet! :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:09

Nou, het probleem waarom mijn merrie zo is, is nu volledig bekend geworden.

Ze heeft last van extreme, onregelmatige en vaak hengstigheid.
Haar eitje wil niet loskomen, waardoor het op knappen staat en dat doet ontzettend pijn.
Ze is daardoor onrijdbaar.

Niet te hanteren buiten de weide om.
Moeilijk te vangen.
Vals doen tegen andere paarden.
Luisteren ho maar.

Dierenarts om advies gevraagd en dit was de uitkomst.
Zijn middeltje is 70 euro, en moet eigenlijk het heel jaar door gegeven worden.
Het stopt de eisprong en stopt de hengstigheid.
Ik zit dan tussen de 300 en 350 euro in het jaar.

Ik was benieuwd of er meer middeltjes zijn die ook een soort gelijke werking doen.
Misschien dat jullie daar ervaring mee hebben?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:11

Wat voor middel is dat, maralyn? Als het regumate is. Dan heb je ook een varkensvariant die goedkoper is dan de paardenvariant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:42

FriesWytske schreef:
Wat voor middel is dat, maralyn? Als het regumate is. Dan heb je ook een varkensvariant die goedkoper is dan de paardenvariant.

Als regumate 70 euro kost, kan dit wel kloppen ja.
Ik mocht ook echt niet het middel op mijn, en al heelmaal niet op mijn vriend zijn lichaam krijgen.

Pittig spul dus!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:53

Maralyn hoe ben je daar achter gekomen? Want het rijden ging toch beter?

Verwachten jullie ook nog veulens volgend jaar?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:55

M_arjolein schreef:
Maralyn hoe ben je daar achter gekomen? Want het rijden ging toch beter?

Verwachten jullie ook nog veulens volgend jaar?

Het rijden ging met sprongen vooruit.
Tot ze hengstig werd. Toen kon ik haar weer door de gehaktmolen halen.

Elke keer met hengstigheid is het echt malleur.
Net alsof ze alles vergeten is... Geen stuur... alleen maar een groot gaspedaal, bokken...
Duidelijk dat ze last heeft van haar eierstokken (Volgens de DA)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:02

Je gebruikt het middel van de DA nu nog niet? Zou je dat niet eerst gaan proberen om te zien of het helpt? Misschien werkt het wel niet en heeft je paard iets anders nodig. En werkt het wel. Dan is het misschien het geld wel gewoon waard....?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:05

Heeft hier iemand enig idee wat het kost om je paard op de foto te laten zetten (gaat om het achterbeen ivm haar korte stappen)?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:05

Ik ben echt zo blij met mijn ruin :')
Verder met trailer laden doet hij niet moeilijk hij loopt er gewoon op alleen als hij eraf moet doet hij wel eens lomp en valt hij op zijn knieen omdat hij niet kijkt waar hij zijn voeten neer zet.

Vanavond gaan we weer even serieus trainen ben benieuwd hoe dat gaat :D

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:10

Ik geef sinds augustus het middel Oestress van Naff, sindsdien nog maar korte hengstigheden en niet zoveel humeurwisselingen meer. Ik heb 2,5 liter en doe er al mee sinds half augustus, zal nu nog ongeveer een paar weken mee gaan. Kosten rond de 40,-
Regumate is wel echt een medicijn en in ernstigere gevallen echt wel nodig. Als de merrie daar van opknapt zou ik het geld er wel voor over hebben maar misschien helpt een middel als Oestress of Moodymare ook wel.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:14

Jenny_S schreef:
Marjolein grappig dat je hier over begint. Hadden Laura en ik vandaag nog over
Die van mij draait ook en heeft hierbij mijn vorige trailer uit zijn voegen gedrukt
Ik denk stang erachter en direct naar voren lopen. Maar ja wat als je niet snel genoeg bent

Meestal staat ze eerst op stal met de transportbeschermers om, dan weet ze al dat we weg gaan en mest lekker de stal vol, gevolg is dus vaak een schone trailer *\o/*
Mijn merrie loopt zonder aarzelen de trailer op, als ik alleen ben loop ik met haar mee naar voren, zet haar daar vast, deurtje dicht, dan loop ik naar achteren buitenom en doe de stang achter haar op z'n plek, staart erover en klep dicht.
Bij het uitladen eerst het deurtje open, halstertouw aankoppelen en de trailerlijnen los maken, dan staat ze dus los in de trailer. Daarna loop ik buitenom, klep naar beneden en stang eruit en dan moet ze blijven wachten tot ik langs haar heen ben gelopen in de trailer en voor haar sta om haar naar buiten te begeleiden. Dat wachten is soms moeilijk......

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:23

berdien85 schreef:
Heeft hier iemand enig idee wat het kost om je paard op de foto te laten zetten (gaat om het achterbeen ivm haar korte stappen)?

Ik was destijds voor 3 foto's per voorbeen (6 totaal dus) zo'n 350 euro kwijt incl verdoven en onderzoek, monsteren, buigproeven, longeren op harde en zachte..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:28

Tnx Sanet!