Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:47

Dat klinkt goed zeg! een stapje terug doen werkt vaak erg goed.

Hij ziet er ook goed uit!

Dat klinkt toch weer als een fijne en positieve stap vooruit Century, fijn om te lezen..het komt wel goed, stapje voor stapje.

En dank jullie wel! Ik men express bij de vereniging in een 20x 60 baan..en we kunnen als we willen ook nog door de bak die er achter ligt..die is 20 x 40 dus dan hebben we 100 x 20. En ja, de bochten en sturen is best zwaar voor een (jong) paard daarom doe ik het maar 1x p/w als het lukt en niet te lang. En dan hopelijk straks als het weer wat warmer is weer lekker naar buiten en rechtuit.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:41

Oh wauw, dat is wel ruim idd. Straks lekker naar buiten is natuurlijk het leukste om te doen.

Hier zal het wel weer een paar dagen niks worden met deze vrieskou :roll:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:08

Van mij mag die kou ook wel weg, ben het aardig zat die diepvries buiten.

Ja in het bos is het leukste. :j

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:12

Goed bezig allemaal, vooral de dames die wat stapjes terug hebben durven doen. Soms is dat zo moeilijk maar het kan zo onwijs lonen.

Hier vandaag hoefschoenen besteld voor de zwarte dame, die was daarna duidelijk geïrriteerd dat ze lang had moeten stilstaan voor het pasconsult dus met rijden betaalde ik de prijs haha.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:58

Hier vandaag weer voor het eerst sinds een tijdje gereden! Ging super goed! Alleen is meneer wel scheef, maarja, was te verwachten. Ging op de tweede hoefslag galopperen zodat hij niet aan de omheining ging kleven en om het voor mij makkelijker te maken hoe en waar hij scheef is. Springt meneer gewoon eventjes een nette vliegende wissel :') Zat met mijn balans te prutsen en onbewust dat knopje ingedrukt geloof ik _O-

Ziet er goed uit Elisa! Hopelijk dadelijk lekker kilometers maken buiten!

Zo lastig soms Tarzan! Maar van dat type paarden leer je vaak wel echt super veel! En jullie gaan de goede kant op!

Oh pff Audesta! Wel fijn dat de hoefschoenen besteld zijn! Hopelijk bevallen ze!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:00

Flubberboot schreef:
Springt meneer gewoon eventjes een nette vliegende wissel :') Zat met mijn balans te prutsen en onbewust dat knopje ingedrukt geloof ik _O-

Dit had ik laatst met Neva ook hahaha!

Lees verder alles mee hoor, maar ben op vakantie geweest (vlieg vanmiddag weer terug). {:}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:28

Ik heb het gevoel van die Iberische paarden over het algemeen vrij makkelijk een wisseltje springen, mijne maakt af en toe echt perfecte wissels aan de longe. Maar super leuk FB! loopt hij weer helemaal goed? En dankjewel! :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:57

Peet loopt op het moment gewoon goed! Ga nu gewoon rustig weer opbouwen en kijken wat er gebeurt. Ik verwacht wel dat hij goed blijft. Dat gevoel zou zomaar kunnen kloppen! Op de longe doet hij soms ook overspringen, komt er dan achter dat contra toch zwaarder is en springt weer terug naar de goede galop :')

Leuke vakantie gehad Jorinda? Fijne vlucht terug!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:30

Oh wat fijn zeg! Hopelijk blijft hij inderdaad goed en kunnen jullie rustig verder opbouwen. Leuk dat hij ook zo makkelijk changeert aan de longe.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:05

Bedankt voor de reacties, ik was (ben) heel trots op mijzelf, en wat ik met name heel fijn vond is dat ik gisteren voor het eerst sinds ik weer aan het rijden ben de gedachte had "dit smaakt naar meer". Ik begin het plezier weer terug te vinden.

@Elisa: 100x20 klinkt als een fijne bak, al blijf je natuurlijk wel met de 20 zitten. Wat voor oefeningen kan je doen in de bak met een wagen?

Heb ook zin in de lente, maar vooral in meer zon. Minder grijs!

@Audesta: wat deed ze dan tijdens het rijden? Nukkig zijn?

@FB: Wat fijn dat hij goed loopt! En grappig dat met die wissels. Navaro springt nog wel eens verkeerd aan, maar dan met name voor en achter wel goed. En dan springt hij vaak zelf weer om. Ziet er altijd heel soepel uit. Maar is natuurlijk niet helemaal de bedoeling :+
Hij mist nog veel balans, maar daar werken we aan en gaan we blijven werken als ik ook onder het zadel meer kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:23

Dat is toch heel positief? Het plezier terug krijgen is het allerbelangrijkste!

Met de wagen kun je vanalles doen, voltes, gebroken lijnen achter elkaar, twee kleine gebroken lijnen. Rechts en links omkeert, recht over de AC lijn, soort gebroken lijnen rijden over de AC lijn (zwenkjes), over de diagonaal van hand veranderen en midden draf. Door een S van hand veranderen, keert wendingen (zijn makkelijker voor de wagen dan ohz) en dat kan natuurlijk allemaal in alle drie de gangen.

Alleen voor een paard zijn de bochten wel zwaarder voor de wagen als rechtuit, dus tussendoor regelmatig recht uit rijden is wel belangrijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:55

Dat is zeker positief, daar ben ik ook heel blij mee!

Is een links/rechts omkeert niet een hele krappe bocht? Of zie ik dat verkeerd voor me.
Ik heb er echt heel weinig verstand van, heb een keer een ritje gedaan voor mijn verjaardag waar ik even mocht sturen, en dat is het een beetje :+ Vind je rijden of mennen leuker, of gewoon de afwisseling? En wat vindt je paard? Zijn Iberische paarden fijne paarden voor de wagen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:30

Valt wel mee qua krapte bij de links of rechtsomkeert, je kunt hem natuurlijk zo groot of klein rijden als je wilt.

Nou ik heb ook altijd gereden vroeger hoor, ging als kind wel mee op de kar maar toen vond ik het saai. Maar nu vind ik het hartstikke leuk maar wel een stuk moeilijker dan rijden! Vanwege de vier meter lange teugels en het geen been hebben. Ook voelt het wat onveiliger allemaal.

Afwisselen kan ik helaas niet meer aangezien ik niet meer kan rijden dus ben al heel blij dat ik dit kan.

Havanna vind het leuk! Ik weet niet of alle Iberische paarden geschikt zijn maar zij is heel cool en niks is ooit een probleem geweest qua mentuig, bandje slepen, kar etc. Dus ja, ik vind haar een heel fijn paard voor de wagen. Maar kan wel merken dat stuwen en kracht van nature niet zo in deze paarden zit. Een Tuiger met grote passen stuwt zo makkelijk de bak door zeg maar. En onze oude Tinker heeft van nature veel meer kracht.

Maar het allerbelangrijkste voor een menpaard is denk ik wel het karakter. Je moet geen paniekerige dieren hebben.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:13

Echt leuk dat Havana het zo goed oppakt. Ik heb ooit eens mijn menbewijs gehaald met een verzorghaflinger die ik toen had. Vond het ook wel leuk om te doen. Je moet idd wel een betrouwbaar dier hebben want je hebt wel echt minder controle.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:26

Ja he? Voor mijn gevoel ben je altijd later qua reacties dan onder het zadel en is gehoorzaamheid eigenlijk nog belangrijker. Ik ben ook blij dat Havanna het echt leuk lijkt te vinden, mijn vorige pony bouwde zoveel spanning op (door slechte ervaringen) maar dan is voor mij de lol er ook snel af.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:01

Ja ik vond het doodeng met grote paarden maar met mijn mini vind ik het echt geweldig. Net weer een rondje gemaakt, helemaal lachen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:23

Dat lijkt me ook super leuk met zo'n kleintje, lekker scheuren haha.

Voordeel is dat je echt alle ruimte hebt met zo'n kleine!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:30

Ego post .
Ik ben echt zot aan t worden !
Paard kreeg maïs ondanks verzoek niet te doen .
Is t zo moeilijk om niet naar eigenaren te luisteren .
Maïs is iets waar mevrouw enorm druk van wordt .
Gevolg ze oefent alle hogeschool oefeningen van de weense rijschool aan de hand .

Ik wil gewoon graag een plekje waar ze willen luisteren, normaal voeren. En ze buiten komen in weide / paddock waar ze zich keer kunnen uitleven en te vreten hebben.

De lol gaat er echt helemaal af zo .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:46

Ah wat naar zeg..jullie hadden toch binnenkort een plek voor jezelf?

Ik snap ook echt al die stallen niet waar gewoon niet aan de basisbehoeften kan worden voldaan. En ik zou ook niet gelukkig worden als mijn paard mais krijgt..kan ook voor verstopping zorgen en ik vindt dat geen paardenvoer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 16:03

We hebben een plekje waar je veel zelf doet .
Maar het voer geven gebeurd door stal ook buiten en binnen zetten door de weeks
Nog niets echt voor onszelf gevonden.
Alleen dat we zelf als gezinnetje bestaande uit mij en m'n 2 kinderen aan het verhuizen zijn naar ander dorp .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:56

Ah dan heb ik het verkeerd begrepen sorry.

Wel vervelend zeg als ze zich dan niet aan de voer afspraken houden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:05

@zinzi, oh dat is vervelend zeg! Ik vind maïs ook echt geen paardenvoer, zou daar ook niet blij mee zijn.

@Elisa, wat leuk dat mennen met Havana en dat ze het zo goed doet! Ik was net deze week aan het fantaseren over mijn oude dag en dat ik het dan ook wel leuk zou vinden om er op uit te trekken met de kar :)
Jenara zou daar ook wel een toppaard voor zijn, zo nuchter en echt niet makkelijk bang.

@FB, oh wat goed dat Peet weer goed loopt! Ik duim echt voor jullie dat het zo blijft!

@Tarzan, oh wat goed dat je weer wat plezier hebt gevonden met Rambo :) Ik denk eerlijk gezegd dat je nog steeds heel erg aan het rouwen bent om Fuego, dus dan is het echt logisch dat je emoties nog wat alle kanten op gaan! en ohh, wat lief! moest je dichterbij zijn, ik zou zo komen!

Ik ben vandaag begonnen op mijn nieuwe werk!
Heel blij dat mijn halve stal heeft voorgesteld om een dagje extra van me over te nemen, want na zo'n lange dag, koken en eten nog hooinetten beginnen vullen en de auto in springen om naar stal te rijden, zou wel echt flink pittig zijn. Morgen ga ik een uurtje vroeger stoppen en dan kan ik zelf gaan :)
Gelukkig ga ik ook maar 3 dagen per week op kantoor werken, dus dan lukt het wel voor de komende twee weken (was in mijn vorige bericht mis, het is nu dus nog twee weken :'( )

Afgelopen weekend ook nog een nieuwe baal hooi van 100kg laten leveren, ik heb Jenara op 4 weken tijd dus 200kg hooi bij gevoerd! En ze staat nog steeds mager :'(

Voorlopig maken wij dus korte wandelingetjes of wat licht grondwerk in de piste bij slechter weer.
De wandelingetjes zijn wel héérlijk! Ik zie haar er ook echt van genieten.
Barebackpad erop, touwhalster om en we zijn weg, gewoon met ons tweetjes :)
Dat paard is toch echt zo'n topper <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:12

Heb je al eens gedacht aan fibre beet bijgeven is van Pavo
En body builder van hipalgo ( voorheen mijten ) deed het enorm goed bij Cam .

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:29

Zinzi_jewel schreef:
Heb je al eens gedacht aan fibre beet bijgeven is van Pavo
En body builder van hipalgo ( voorheen mijten ) deed het enorm goed bij Cam .

Ja, die heb ik inderdaad al aangeraden gekregen :)
Ik geef de zupa van equifyt bij al een paar weken, aangezien ik zowieso equifyt bijvoer, vond ik het logisch om daar gewoon een zak mee van te bestellen i.p.v. nog naar een ander merk te gaan.
Dat eet ze dagelijks met héél veel smaak op :D
Langzaam zie ik het wel een beetje verbeteren hoor!
In het begin gaf ik zo'n 8kg hooi per dag bij, wat ongeveer de hoeveelheid was die ik in het zomerseizoen ook bij gaf (toen mochten we nog zelf hooi van stal nemen en bijgeven)
maar dat bleek nog niet genoeg, dus sinds 1,5e week geeft ik nu rond de 11kg bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:27

Ah sneu dat ze nog steeds mager staat maar bijkomen kan wel wat langer duren, het belangrijkste is denk ik dat er vooruitgang in zit. En Jenara klinkt inderdaad heel geschikt voor de wagen qua karakter..wie weet ooit. :D

Drie dagen op kantoor klinkt ideaal met genoeg vrije dagen er tussen. :)