lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:39

Met Lusitanodag bedoel je de keuring?

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:43

Ja. Was in september geloof ik. Op een zondag. Ik ben toen even geweest.

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:46

Sarah_Elise schreef:
Ja. Was in september geloof ik. Op een zondag. Ik ben toen even geweest.

Ja dat is de keuring geweest.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:18

Sarah_Elise schreef:
Hoe werkt dat dan Luckystory, met het spul uit het buitenland halen? Lukt dat ook vers?


Hengsten in België ( zoals Vencedor, Irs, etc...) Zal wel geen probleem zijn voor Nederland.
Ik ben zelf Belg, dus voor mij al helemaal niet. Sperma van Vencedor ben ik zelf gaan ophalen. Ik was toevallig die dag vrij, dan ga ik geen koerier betalen.
Coral staat in Zuid Frankrijk. Montpellier geloof ik. Dat zal al wel wat lastiger worden...

Ik had nog eens je merrie terug gezocht in dit topic.
En nu vroeg ik mij af welk type hengst je voorkeur heeft?
Zo op de foto, lijkt mij een wat meer barok type geen slechte keuze?
Goede, stevige en niet te lange rug, zou ik als belangrijkste criterium nemen precies... ?

Is wel anders dan wat mij interesseert. Ik kijk meestal naar hengsten die niet al te barok zijn, met genoeg lengte en souplesse en beweging.
En niet te massief en immens...
Mijn Gina heeft zelf al genoeg massa.

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:46

Luckystory schreef:
Sarah_Elise schreef:
Hoe werkt dat dan Luckystory, met het spul uit het buitenland halen? Lukt dat ook vers?


Hengsten in België ( zoals Vencedor, Irs, etc...) Zal wel geen probleem zijn voor Nederland.
Ik ben zelf Belg, dus voor mij al helemaal niet. Sperma van Vencedor ben ik zelf gaan ophalen. Ik was toevallig die dag vrij, dan ga ik geen koerier betalen.
Coral staat in Zuid Frankrijk. Montpellier geloof ik. Dat zal al wel wat lastiger worden...

Ik had nog eens je merrie terug gezocht in dit topic.
En nu vroeg ik mij af welk type hengst je voorkeur heeft?
Zo op de foto, lijkt mij een wat meer barok type geen slechte keuze?
Goede, stevige en niet te lange rug, zou ik als belangrijkste criterium nemen precies... ?

Is wel anders dan wat mij interesseert. Ik kijk meestal naar hengsten die niet al te barok zijn, met genoeg lengte en souplesse en beweging.
En niet te massief en immens...
Mijn Gina heeft zelf al genoeg massa.


Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de regelgeving, want sperma mag niet zomaar de grens over meende ik. Dat ben ik nu aan het uitzoeken vanwege die hengst in Zwitserland, en als ik het goed begrijp zit er oa een periode van quarantaine van de hengst aanvast. Maar wellicht dat sommige KI stations sowieso al aan dat soort regelgeving voldoen.

Inderdaad is de rug het meest belangrijk. Mijn paard heeft een wat lange lendenpartij en neiging tot onderhals. Ik heb er echter niet zoveel verstand van dus mijn plan is tot dusverre om de hengsten te inventariseren die haalbaar zijn (bijv logistiek qua sperma verzenden ed). Daarna kijkt er iemand mee die er veel meer kijk op heeft zodat de hengst goed bij mijn merrie aansluit. Dat is eigenlijk wel het hoofdcriterium want ik ga voor de lusitano omdat ik een sterke en gezonde nakomeling wil. Oh en vanwege het karakter natuurlijk.

Maar goed, ik zou me dus wat meer moeten focussen op het barokke type. Mijn instructrice gaf dit ook al aan, goed om bevestiging te horen.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:25

KI uit het buitenland moet aan regels voldoen; in principe moet de hengst in quarantaine zijn geweest en moeten overdraagbare ziektes zijn uitgesloten ( overigens nemen niet alle hengstenhouders en transportbedrijfjes dat zo nauw, maar er wordt soms wel gecontroleerd). Binnen de Benelux en Frankrijk gelden minder regels van export/ import dus vandaar uit kan je eenvoudiger sperma binnen krijgen.
Realiseer je wel dat zoveel te langer ( vers gekoeld) sperma onderweg is zoveel te korter de levendigheid die nog resteert is. In principe mag je er van uit gaan dat sperma nog ca. 48 uur leeft na de deksprong; dat is belangrijk omdat je dan vlak voor de eisprong kan insemineren en er nog tijd over blijft voor de bevruchting. Dat is ook meteen het nadeel van diepvries, dat moet geïnsemineerd worden tijdens de eisprong en luistert dus veel nauwer, ook wat het werk en expertise van de DA betreft.

Jouw merrie heeft inderdaad een hengst nodig met korte, stevig rug en achterhand. Als je voor haar een lang gelijnde hengst gebruikt met weinig kont zal je weinig verbetering zien in het veulen. Jammer genoeg zijn veel van de modernere hengsten lang, groot en missen ze kracht in de achterhand. De meer barokke hengsten worden steeds schaarser; uiteindelijk zwicht ook het APSL voor het fokken van warmbloed modellen en ( volgens mij) zijn die er al zat en gaat het echte barokke type steeds meer verloren ( je ziet dat ook bij de PRE en Fries terug).
Persoonlijk hou ik niet van de hele grote Lusitano's met lange ruggen en zonder kont, ze missen nogal eens het oorspronkelijke type en gaan dus steeds meer neigen naar warmbloed of de minder goede PRE.
Het is leuk dat die paarden kunnen "draven" maar die steekdraf van tegenwoordig hoeft voor mij ook niet, ik zie liever een paard wat in balans is en in balans loopt :o 8-)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:24

@Sarah_Elise

Heeft Eugène Rabi niet meer beschikbaar? Ik heb zelf een nakomeling van hem met een super fijn karakter en een compacte bouw! :) Of is Rabi niet de goede kleur voor jou?

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:50

Mm daar heeft hij het niet over gehad. Alleen Geordy en Ice Cream noemde hij als beschikbare hengsten voor aankomend dekseizoen. En de kleur, ach. Ik heb mijn voorkeuren maar goed passen bij de merrie gaat voor.

ElCid: bedankt voor alle info! We hebben ook contact via pb :)

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:35

Volgens mij is Rabi verkocht, ik weet niet of hij nog dekt dan.

Phoenix is nog via KI beschikbaar, je kunt er natuurlijk altijd naar vragen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Don van Gaby is ook een mooie gekleurde hengst met een goed karakter.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:38

_Bianca schreef:
@Sarah_Elise

Heeft Eugène Rabi niet meer beschikbaar? Ik heb zelf een nakomeling van hem met een super fijn karakter en een compacte bouw! :) Of is Rabi niet de goede kleur voor jou?


Rabi heeft recentelijk nog te koop gestaan en was toen al niet meer in bezit van Eugene.

elcid schreef:
De meer barokke hengsten worden steeds schaarser; uiteindelijk zwicht ook het APSL voor het fokken van warmbloed modellen en ( volgens mij) zijn die er al zat en gaat het echte barokke type steeds meer verloren ( je ziet dat ook bij de PRE en Fries terug).
Persoonlijk hou ik niet van de hele grote Lusitano's met lange ruggen en zonder kont, ze missen nogal eens het oorspronkelijke type en gaan dus steeds meer neigen naar warmbloed of de minder goede PRE.
Het is leuk dat die paarden kunnen "draven" maar die steekdraf van tegenwoordig hoeft voor mij ook niet, ik zie liever een paard wat in balans is en in balans loopt :o 8-)


Ik vind dat ook jammer, het lijkt een niet te stoppen tendens te zijn helaas.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:25

Rabi zou ik niet doen. Die gaat niet verbeteren wat je wilt.
Je hebt veel betere mogelijkheden ;)

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:46

Nouvel schreef:
Volgens mij is Rabi verkocht, ik weet niet of hij nog dekt dan.

Phoenix is nog via KI beschikbaar, je kunt er natuurlijk altijd naar vragen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Don van Gaby is ook een mooie gekleurde hengst met een goed karakter.


Klopt hoor, ik ben bij Theo langsgeweest. Hele vriendelijke man en ik zou graag een hengst van hem gebruiken alleen al omdat hij zo aardig is haha. Maar goed, ik probeer echt gedegen onderzoek te doen zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen. Phoenix sperma mag ik gebruiken, maar de nadelen zijn dat het diepvries is en tja, zo'n rietje, weg is weg. Beetje safe met vers sperma, extra inseminatie mogelijkheden en gustregeling vind ik wel prettig.

Valt Don Inacio onder het barokke type? Is wel een hele fijne hengst qua karakter vertelde Theo. En leuke kleur inderdaad. Valk is mijn lievelingskleur.

@luckystory Vertel :D

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:28

Gewoon mijn bescheiden mening en smaak. :D
Ik ben er niet zo van gecharmeerd als vaderdier. Dan vind ik dat je al leukere opties genoemd hebt.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:16

Ik vind Don niet verkeerd, maar het moet jou passen, ik ben verder niet thuis in de fokkerij.
Je kunt gewoon eens gaan kijken en praten, zij kunnen je ook vast wel tips geven, zij hebben fokkerij kennis genoeg.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:11

Ik ben ook benieuwd naar welke hengst bij mij merrie zou passen? Wat zijn volgens jullie haar zwakke en sterke punten? Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
https://youtu.be/vQHEa7jf5bI

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:03

Misschien is het dan ook wel handig als je de afstamming erbij zet, dan weet men ook wat er achter zit aan (voor)ouders.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:13

Jessix schreef:
Misschien is het dan ook wel handig als je de afstamming erbij zet, dan weet men ook wat er achter zit aan (voor)ouders.


Is dit ok? http://www.allbreedpedigree.com/idra6
Anders, er is maar 1 Idra in het stamboek :D Ik weet niet goed welke voorouders van belang zijn daarvoor.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:21

Wel ik zag net dat Romina Gin Lemon ter dekking aanbiedt. Dat zou misschien nog wel mooi kunnen zijn met jouw merrie.
Hij is een mooie compacte hengst, eerder een 'working' type maar met exceptionele beweging. En steekt heel degelijk in elkaar.
Als jonge hengst heeft hij op de keuringen ook alles gewonnen wat er te winnen viel.
En ook nog eens een heel leuk kleurtje. Dubbel cream en pearl.

T'is dat het een halfbroer is van mijn Gina, dat ik er zelf niks mee kan. Maar op een wat rankere merrie met genoeg lengte, why not?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 23:36

Ik vind gin ook zeer mooi, en je kunt vers of diepvries krijgen

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:38

Luckystory schreef:
Wel ik zag net dat Romina Gin Lemon ter dekking aanbiedt. Dat zou misschien nog wel mooi kunnen zijn met jouw merrie.
Hij is een mooie compacte hengst, eerder een 'working' type maar met exceptionele beweging. En steekt heel degelijk in elkaar.
Als jonge hengst heeft hij op de keuringen ook alles gewonnen wat er te winnen viel.
En ook nog eens een heel leuk kleurtje. Dubbel cream en pearl.

T'is dat het een halfbroer is van mijn Gina, dat ik er zelf niks mee kan. Maar op een wat rankere merrie met genoeg lengte, why not?


Wat handig dat die ook een eigen fb-pagina heeft :j Dat maakt het zoeken op internet alvast wat eenvoudiger!

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:31

Luckystory schreef:
Wel ik zag net dat Romina Gin Lemon ter dekking aanbiedt. Dat zou misschien nog wel mooi kunnen zijn met jouw merrie.
Hij is een mooie compacte hengst, eerder een 'working' type maar met exceptionele beweging. En steekt heel degelijk in elkaar.
Als jonge hengst heeft hij op de keuringen ook alles gewonnen wat er te winnen viel.
En ook nog eens een heel leuk kleurtje. Dubbel cream en pearl.

T'is dat het een halfbroer is van mijn Gina, dat ik er zelf niks mee kan. Maar op een wat rankere merrie met genoeg lengte, why not?


Ik zag het ja! Misschien ook wel wat voor mijn paard. Oh hij is echt prachtig! :~ En idd ook wat compacter gebouwd. Ik heb natuurlijk direct een bericht gedaan. Ben benieuwd naar verdere info.

Ik heb net vanalles gelezen over Pearl. Maar wat ik begrijp is dit een mutatie van het crème gen en zou het dus creme + Pearl zijn wat Gin Lemon draagt. En dan kan hij of creme doorgeven of Pearl (wat niet toont in heterozygoot vorm tenzij met creme).

Wat gaaf trouwens dat dit een halfbroer is van Gina. Ik had nog even gespiekt en wow, plaatje van een paard is dat! Echt helemaal mijn ding :j

Keona; ik zag alleen diepvries staan in het berichtje. Helaas.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:36

Pearl is een apart gen los van het creamgen. Alleen heb je minstens 1xcream nodig voordat pearl zich toont. Op palomino krijg je dan een soort abrikozen kleur met groene ogen. Op valk geeft het een paarse schijn. Heel apart... En parlemoer-schijn over de vacht.

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:59

Gin Lemon RS!! *\o/*

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 07:59

Sarah_Elise schreef:
Luckystory schreef:
Wel ik zag net dat Romina Gin Lemon ter dekking aanbiedt. Dat zou misschien nog wel mooi kunnen zijn met jouw merrie.
Hij is een mooie compacte hengst, eerder een 'working' type maar met exceptionele beweging. En steekt heel degelijk in elkaar.
Als jonge hengst heeft hij op de keuringen ook alles gewonnen wat er te winnen viel.
En ook nog eens een heel leuk kleurtje. Dubbel cream en pearl.

T'is dat het een halfbroer is van mijn Gina, dat ik er zelf niks mee kan. Maar op een wat rankere merrie met genoeg lengte, why not?


Ik zag het ja! Misschien ook wel wat voor mijn paard. Oh hij is echt prachtig! :~ En idd ook wat compacter gebouwd. Ik heb natuurlijk direct een bericht gedaan. Ben benieuwd naar verdere info.

Ik heb net vanalles gelezen over Pearl. Maar wat ik begrijp is dit een mutatie van het crème gen en zou het dus creme + Pearl zijn wat Gin Lemon draagt. En dan kan hij of creme doorgeven of Pearl (wat niet toont in heterozygoot vorm tenzij met creme).

Wat gaaf trouwens dat dit een halfbroer is van Gina. Ik had nog even gespiekt en wow, plaatje van een paard is dat! Echt helemaal mijn ding :j

Keona; ik zag alleen diepvries staan in het berichtje. Helaas.

Ik heb het er gister toevallig over gehad met haar en toen zij ze dat vers ook kon, dus daar komt mijn antwoord vandaan. Als je intressen hebt gewoon contakt opnemen dan kun je alles bespreken.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:49

Luckystory schreef:
Gewoon mijn bescheiden mening en smaak. :D
Ik ben er niet zo van gecharmeerd als vaderdier. Dan vind ik dat je al leukere opties genoemd hebt.


Puur uit nieuwsgierigheid. Waarom ben je niet zo van hem gecharmeerd? *D