Fabster schreef:Uiteraard scheelt dat. Maar als je echt dressuur wil rijden, moet je geen trekpaard nemen. Alhoewel mijn Beau het best aardig deed en het ook heel leuk vond. Die is inderdaad ook van het langere type.
Was trouwens op de boerendag in Rijsbergen gisteren. Heel veel trekpaarden. Eens gelet oo alle benen, maar bijna niks wat geen last had van mok/cpl
Ja en nee, je zit wel met het feit dat een trekpaard niet gebouwd is om te dragen maar eerder om te trekken. Met andere woorden gaan ze graag op die voorhand gaan ronddenderen. Ook al gebruik je ze enkel om buitenritten te maken, lichamelijk gezien is dat absoluut geen voordeel en gaan ze hun lijf verkeerd gaan gebruiken.
Natuurlijk zijn trekpaarden geen dressuurpaarden, maar net daarom is het zo belangrijk dat ze toch wat dressuurmatig gereden worden om ze zo lang mogelijk in een stuk te houden. En als je ze dan toch neemt om te rijden kun je imo beter kijken naar een trekpaard die niet zo rastypisch is, maar iets hoger op de benen staat en iets langer is zodat ze uiteindelijk beter kunnen ondertreden, dan dat je om te rijden kijkt naar het typische blokje. Het lukt ook, en die kun je dressuurmatig ook verbeteren, zeker wel, maar het maakt het jezelf gewoon moeilijker

Op buitenrit rij ik de mijne ook absoluut niet in frame en nageeflijk, maar zorg toch wel dat ze ontspannen lopen, rug wat gebruiken, en ik zorg dat ze toch zeker 50-80 % van de totale werktijd per week dressuurmatig werk doen om ze gewoon zo lang mogelijk goed te houden.
Die benen, het is ellendig gesteld ermee. In juni op de markt/keuring hadden zelfs de keuringspaarden soms zichtbaar slechte benen. De dieren op de markt, er zaten er tussen die beter rechtstreeks naar het slachthuis zouden gaan om ze verdere ellende te besparen...