[FOTO] trekpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:46

Fabster schreef:
Uiteraard scheelt dat. Maar als je echt dressuur wil rijden, moet je geen trekpaard nemen. Alhoewel mijn Beau het best aardig deed en het ook heel leuk vond. Die is inderdaad ook van het langere type.

Was trouwens op de boerendag in Rijsbergen gisteren. Heel veel trekpaarden. Eens gelet oo alle benen, maar bijna niks wat geen last had van mok/cpl

Ja en nee, je zit wel met het feit dat een trekpaard niet gebouwd is om te dragen maar eerder om te trekken. Met andere woorden gaan ze graag op die voorhand gaan ronddenderen. Ook al gebruik je ze enkel om buitenritten te maken, lichamelijk gezien is dat absoluut geen voordeel en gaan ze hun lijf verkeerd gaan gebruiken.
Natuurlijk zijn trekpaarden geen dressuurpaarden, maar net daarom is het zo belangrijk dat ze toch wat dressuurmatig gereden worden om ze zo lang mogelijk in een stuk te houden. En als je ze dan toch neemt om te rijden kun je imo beter kijken naar een trekpaard die niet zo rastypisch is, maar iets hoger op de benen staat en iets langer is zodat ze uiteindelijk beter kunnen ondertreden, dan dat je om te rijden kijkt naar het typische blokje. Het lukt ook, en die kun je dressuurmatig ook verbeteren, zeker wel, maar het maakt het jezelf gewoon moeilijker :)

Op buitenrit rij ik de mijne ook absoluut niet in frame en nageeflijk, maar zorg toch wel dat ze ontspannen lopen, rug wat gebruiken, en ik zorg dat ze toch zeker 50-80 % van de totale werktijd per week dressuurmatig werk doen om ze gewoon zo lang mogelijk goed te houden.

Die benen, het is ellendig gesteld ermee. In juni op de markt/keuring hadden zelfs de keuringspaarden soms zichtbaar slechte benen. De dieren op de markt, er zaten er tussen die beter rechtstreeks naar het slachthuis zouden gaan om ze verdere ellende te besparen...

palousa_boy

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:50

Je kunt ook nog kijken naar een kruising met een sportpaard. Een die wel het uiterlijk van een trekpaard heeft, maar wat fijner in de bouw is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:30

Fabster schreef:
Uiteraard scheelt dat. Maar als je echt dressuur wil rijden, moet je geen trekpaard nemen. Alhoewel mijn Beau het best aardig deed en het ook heel leuk vond. Die is inderdaad ook van het langere type.

Was trouwens op de boerendag in Rijsbergen gisteren. Heel veel trekpaarden. Eens gelet oo alle benen, maar bijna niks wat geen last had van mok/cpl

En bij de PHC viel het mij juist op dat meer dan 75% een staart had en verreweg de meeste dieren heel mooi droog beenwerk had. Duidelijk verschil dus tussen de gebruikers en de oude fokkers.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:49

Duhelo schreef:
Fabster schreef:

Ja en nee, je zit wel met het feit dat een trekpaard niet gebouwd is om te dragen maar eerder om te trekken. Met andere woorden gaan ze graag op die voorhand gaan ronddenderen. Ook al gebruik je ze enkel om buitenritten te maken, lichamelijk gezien is dat absoluut geen voordeel en gaan ze hun lijf verkeerd gaan gebruiken.
Natuurlijk zijn trekpaarden geen dressuurpaarden, maar net daarom is het zo belangrijk dat ze toch wat dressuurmatig gereden worden om ze zo lang mogelijk in een stuk te houden. En als je ze dan toch neemt om te rijden kun je imo beter kijken naar een trekpaard die niet zo rastypisch is, maar iets hoger op de benen staat en iets langer is zodat ze uiteindelijk beter kunnen ondertreden, dan dat je om te rijden kijkt naar het typische blokje. Het lukt ook, en die kun je dressuurmatig ook verbeteren, zeker wel, maar het maakt het jezelf gewoon moeilijker :)

Op buitenrit rij ik de mijne ook absoluut niet in frame en nageeflijk, maar zorg toch wel dat ze ontspannen lopen, rug wat gebruiken, en ik zorg dat ze toch zeker 50-80 % van de totale werktijd per week dressuurmatig werk doen om ze gewoon zo lang mogelijk goed te houden.

Die benen, het is ellendig gesteld ermee. In juni op de markt/keuring hadden zelfs de keuringspaarden soms zichtbaar slechte benen. De dieren op de markt, er zaten er tussen die beter rechtstreeks naar het slachthuis zouden gaan om ze verdere ellende te besparen...

Natuurlijk moet je ieder paard trainen om hem goed te houden. Dat geldt voor elk paard. Want uiteindelijk is geen enkel paard gemaakt om op te zitten. En zou je dus ook met de gedrongen types moeten doen. Of vind jij dat je daar helemaal niet op mag zitten? Maar ik bedoelde meer, dat als je echt dressuur wilt gaan rijden (ook wedstrijden enzo), dat dan een trekpaard niet de beste keuze is voor de ambitie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:03

Haha, ja, een typisch dressuurpaard zijn ze uiteraard niet. Mijn jongste loopt behoorlijk goed en daar zou ik wel eens mee durven starten, maar als je echte ambitie's hebt is het niet de juiste keuze.

Ik bedoel zeker niet dat je beter niet op de gedrongen type's gaat zitten, dat is absoluut geen probleem, mijn oudste loopt ook gewoon onder het zadel, sprong ik zelfs de springles mee (met beleid en aangepaste hoogtes uiteraard, sprong ook minder sprongen dan de gewone paarden.). Maar het is wel lastiger om een dergelijk type correct te rijden en te trainen. Ik had ze al dus hebben we er het beste van gemaakt, maar als ik nu een nieuw paard zou moeten kopen, zou ik wel serieus rekening houden met hetgene wat ik wil (vooral onder het zadel rijden, 80 % dressuurmatig, de rest buitenritten en sporadisch eens voor de koets) en een paard uitkiezen wat zo goed mogelijk voldoet aan die eisen.
En ja, dan ook wel een trekpaard wegens mijn liefde voor het ras.

Ik geloof dat we beide uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen hoor :P

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:52

Duhelo schreef:
voor dat ras is het een normale prijs. comtois zijn super sjieke paarden, maar imo minder geschikt om te rijden (dat zijn toch wel zwaar uitgevoerde paarden.)
als je wil rijden zou ik naar een luxe belg kijken. of een vlaams paard.

3250 is ook voor een 9jarige Comtois redelijk aan de prijs, tenzij ze al geimporteerd zijn enz. Heb zelf achteraf ruim voldoende betaald voor een 'zadelmakke' zonder-papieren Comtois. Voor meer info mag je pb sturen.

@Duhelo, waarom zijn ze minder geschikt om te rijden?

Ons jonkie voor de wagen:
Afbeelding

Ik heb met mijn (zonder papieren) Comtois weer dikke schik gehad tijdens TREC training:
Afbeelding

http://myalbum.com/photo/DQetXPVyU5lC/360.jpg

http://myalbum.com/photo/Pz4bBR6Oiqma/360.jpg

Deze heeft korte beentjes, de andere twee staan wat hoger op de benen. Deze is dus moeilijk bij elkaar te rijden, meer als 'een beetje' nagevelijk kan ik niet verwachten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:26

Wel, je zegt het daar al helemaal zelf, deze heeft korte beentjes en is moeilijk bij elkaar te rijden. Ik vind comtois heel erg cool, het zijn echt stoere paarden. Maar de meeste zijn in verhouding met hun hoogte wel heel erg breed (onlangs twee merries gezien die nog een stuk breder waren dan mijn jongste belg (en die is breed), maar zeker 15 cm kleiner was, kwa gewicht zaten ze rond de 1000 kilo. Machtig mooie dieren om te zien, maar een deftige draf of galop kwam daar niet echt uit, ze krabbelen meer met de benen dan dat ze echt lengte kunnen maken.
Dat is in het trekwerk / landwerk geen echt probleem, wel een beetje om te rijden.

En hoe breder en gespierder het paard, hoe minder ze te plooien vallen, dus hoe moeilijker te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:11

Pff, vandaag weer een discussie met een betweter op stal. Dat koudbloeden slechte rijpaarden zijn en je ze eigenlijk absoluut niet moet kopen om te rijden. Vooral geen tinker (wat ik juist ook wel zou overwegen) want die hebben een te korte rug. Een fjord of haflinger daarentegen waren geen probleem :?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:11

MorganeR, je moet dat soort gesprekken echt nirt aan gaan, hoor. Het gaat allemaal nergens over. Uiteindelijk is geen enkel paard (of dier) gemaakt om op te zitten of volle bepakking te dragen of trekken. Natuurlijk is door fokbeleid de 1 wat meer geschikt voor het 1 of voor t ander. Maar kort door de bocht is een paard gewoon een paard. Mijn Belg heeft een hele lange rug en mijn fjordenmerrie een hele korte. Dus waar ze die wijsheid halen, vraag ik me dan altijd af. Kies gewoon je eigen pad. En als zij geen tinker wil, dan neemt zij geen tinker. Ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:13

Fabster, daarin heb je uiteraard gelijk. Maar ik ben dan te koppig en ga proberen ze toch te overtuigen. Lukt alleen niet zo :')

Net zoals het misverstand dat boomloze zadels absoluut geen druk zouden verdelen en flut zadels zijn. Nee hoor, die zadels van een paar jaar geleden die je nog bijna op kon rollen misschien ja.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:18

Choose your battles, zeggen ze dan, hè :+ . Toevallig de stalhoudster waar ik vroeger stond doet Academische dressuur met haar (vele) tinkers. En die doen t echt heel goed. Ik had het met mijn Belg willen doen. Hij had er echt plezier in en kon het ook best aardig. Alleen de blessure gooide roet in t eten. Lekker doen wat je zelf doen. En laat de rest maar lekker kletsen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:28

Inderdaad, aan dergelijke mensen geen energie verspillen.
En natuurlijk, je hebt idd tinkers met een korte rug, ik heb eentje gekend, die had amper 40 cm zadelruimte, had een lang doorlopende schoft, was onderbouw, was erg rond met een grote schouderpartij. Daar kregen we simpelweg geen zadel passend op, noch met boom, noch boomloos...

Maar weer zo, als je de luxe hebt om een uit te kiezen kun je daar rekening mee houden.
Enneuh, wie vindt er dit geen leuk rijpaard?:
Afbeelding
Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:34

@Duhalo, bij de fokker van die van ons staan toch lang niet allemaal 1000+ers en teckel pootjes hoor. En de ene Belg is de andere ook niet.
Maar over het algemeen zijn we het wel eens. Gedrongen paardjes zijn moeilijk bij elkaar te rijden. Gelukkig heb ik haar voor het boscrossen en leuke dingen doen en niet voor de dressuur :D Van onze ruinen heb ik een hogere verwachting :+

@Fabster, ken ook genoeg Tinkers met een langere rug hoor! Zou ze ook lekker laten kletsen ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:47

Ik lees net weer ff heel wat bij.. om ook maar ff op het rijpaard imago van het trekpaard in te gaan...
Meet Kiwi.. dagkampioen bij de keuring en kan ook nog eens leuk onder het zadel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:48

Zo is t maar net! <3

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 05:36

Beetje trekpaard is mits klassiek gereden, prima bij elkaar te rijden. Ik heb ervaren dat met het moderne trek en pluk werk er geen land mee te bezeilen is. Ze kunnen het athletisch niet bolwerken.

Ieder paard kan lichamelijk de basis, dit wil zeggen Z niveau

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:06

Maar wie vindt trek en plukwerk nou wel leuk?

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:10

Ik denk niemand maar het is wel de realiteit in de huidige dressuur. De paarden in de GP zijn zo atletisch dat ze het kunnen bolwerken. Trekpaarden helaas/gelukkig niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:22

Klopt hoor. Maar dan is dit toch beter.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:31

En wij zijn daar tevreden mee toch? :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:36

Het lijkt mij wel, ja! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:37

En ik hopelijk binnenkort ook, haha. Mag over een half jaartje hopelijk jullie expertise en netwerken vragen om aan mijn eigen knollie te komen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:05

Ik heb onlangs een les gevolgd van een klassieke dressuur instructrice. Beetje gewerkt aan schoudervoor, schouder naar buiten en zo afwisselend het binnen en buitenbeen laten buigen. Zegt ze na even, ja, en de volgende stap is de piaffe, dan vragen we simpelweg om de twee benen beurtelings te buigen :D
Ik zo van, huh? Gaf ze ook aan dat iéder (gezond) paard mits correct getraind de oefeningen zoals piaffe, passage etc zou aankunnen, maar dat het in de trekpaarden wel meer training zal vragen dan voor bv een PRE, en dat het er uiteraard minder lichtvoetig zal uitzien, maar de basis van de oefening moeten ze in principe kunnen.
Dusja, daar werken we dan naartoe zeker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:06

Het geeft inderdaad een beetje een sullig en onbeholpen beeld in mijn hoofd, haha.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:09

Paarden zijn net honden. Je kunt met een beagle ook gehoorzaamheid gaan doen maar daar heb je net wat meer doorzettingsvermogen voor nodig dan met een border collie. :')