Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:00

Ik ook :')

Ze waren hier gisteren echt knettergek. Meestal zijn het alleen de kleintjes, maar de grote deden nu ook mee. Echt complete chaos in de paddock :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:39

Ik ga later nog even op iedereen antwoorden,

maar moet even iets van me af schrijven!
Ik ben een beetje razend.

Ik rij ondertussen al 3 weken bijna elke dag met hooinetten van 10-12kg over en weer naar stal, zodat Jenara genoeg eten krijgt.Soms leg ik een extra hooinet klaar op mijn kast zodat mijn halve stal het dan kan wisselen.
Vorige week werd een bericht rondgestuurd dat er niets meer op de kasten mocht liggen,
waar ik al pissed om was, aangezien ik dus niet echt een andere optie heb om een reserve klaar te leggen.

Nu was het dus zo ver, hooinet met 12kg hooi was weggenomen :'(
Blijkbaar gaan hun principes en regeltjes boven het welzijn van de paarden.

Mijn halve stal dacht dat ik eerder op de dag al was geweest om te wisselen (was al eens gebeurd)
dus Jenara heeft gisteren weer maar amper eten gehad. Ik ben echt zoooo boos!
Als ik er vandaag nog kon vertrekken, zou ik het doen.
Nog twee weken ...

Heb nu mijn kast maar al leeggehaald om er in het vervolg mijn reserve hooinet in te kunnen proppen.

Nadir

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:55

Jeetje Jenara, wat een horken bij jou op stal. Geef die paarden gewoon genoeg te eten. Ik snap echt dat je heel boos bent, daf zou ik ook zijn. Nog even volhouden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:02

Pfft ik zou ook echt boos worden, zou me niet kunnen inhouden denk ik. Geef inderdaad die paarden gewoon genoeg te eten!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:25

Ik vind het echt heftig voor je jenara.
Wat een zorgen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:18

Nou ja zeg Jenara, dit is toch echt volslagen idioot!
Kun je nog niet terecht op de andere stal? Ik zou twee weken dubbel stalgeld voor lief nemen als ik in zo’n situatie zou zitten… dus NU verhuizen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:05

Pff dat zijn rare streken zeg. Ik snap niet dat je een pensionstal runt als je niet mee wilt denken met hoe paarden gezond te houden. Dat niet altijd alles mogelijk is snap ik, maar ik vind dit wel raar.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:21

Wat zul je blij zijn als je daar weg bent! Er is op iedere stal wel iets, maar dit is gewoon echt erg.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:32

Dorien66 schreef:
Nou ja zeg Jenara, dit is toch echt volslagen idioot!
Kun je nog niet terecht op de andere stal? Ik zou twee weken dubbel stalgeld voor lief nemen als ik in zo’n situatie zou zitten… dus NU verhuizen.

Als ik kon, meteen!
Maar ik kan op de andere plek echt maar 1 maart terecht omdat ze ons erbij nemen, moesten ze nog wat voorbereiden.

Heb zelfs rond gekeken om ze mss nog 2-3 weken ergens op een weide te zetten, maar zo kort dag vind ik echt niet meteen iets.
Heb voor nu een oplossing waardoor ze mij niet meer kunnen kl*ten. Desnoods rij ik voor nu alle dagen even.

Thx voor jullie reacties ❤️

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:38

Vreselijk zeg, ik zou ook zo woest zijn. Dat die stal niet helemaal leeg is gelopen snap ik niks van!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:52

Mag ik mensen via app filmpjes sturen?
Vandaar paardjes gaan kijken en zou graag meningen horen. :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:00

Kom maar op :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:28

Natuurlijk, wat leuk dat je paardjes bent gaan kijken!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:30

Ik wil ook wel meekijken! Ben benieuwd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:26

Ik wil ook best even meekijken :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:11

Ik wil wel, maar heb denk ik er niet zo'n goede kijk op. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:45

Ik heb al meerdere reacties gehad dankje! :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:22

Century, was jij nog verder gekomen met het overschrijven of heb je er nog niet naar gekeken?

Ik heb vandaag heel veel oud stroomdraad op het land vervangen voor nieuwe, wat een heerlijk werkje. Ik had een rol van 500 meter besteld, dat rolt lekker door :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:38

Ik heb het nog niet gedaan, staat op mijn todo-lijstje maar ik was even vol in mijn hoofd. Maar ga er binnenkort mee bezig :j

Ik wil morgen weer rijden, de angst is er helaas nog steeds. Iemand die me moed in wil spreken?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:45

Misschien eerst wat grondwerk doen? Elkaars energie even aanvoelen, in welke bui is je paard. En je hoeft niet lang te rijden he. Beter 20 minuten genieten en dan afstappen. Succes, je kunt het!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:49

Longeren doe ik altijd even van te voren, hij moet vaak toch even wat bokken eruit gooien :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:58

Misschien wat ademhalingsoefeningen doen van te voren Century? En inderdaad even longeren en er pas op stappen als het goed voelt voor jou..er 'moet" niks he?

Afbeelding

Havanna doet het echt super voor de wagen, alleen andere paarden zijn nog erg spannend dat moeten we eerst nog even wat meer vanaf de grond gaan oefenen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:59

Dat ziet er goed uit Elisa! Ik heb alleen niet veel verstand van mennen. Ik vraag me altijd af of dat wel een beetje 'past' in de bak? Je hebt toch wel een beetje een draaicirkel.

Even goed in- en uitademen doe ik ook altijd :j is ook voor het paard een signaal van ontspanning, en het helpt echt. Niets moet inderdaad, behalve van mezelf... ik wil zo graag met hem aan de slag. Ik wil zo graag van de spanning af.
Ik begon met veel spanning en had veel "wat als" in mijn hoofd, maar ik ben gelijk oefeningen gaan rijden in stap zodat we allebei iets hadden om op te concentreren. Er werd les gegeven in de bak naast me, en dat was ook een eerste keer. Maar dat was helemaal geen factor gelukkig, het maakte Navaro niet veel uit. In het begin moet hij soms even kijken en wat snuiven bij bepaalde plekken in de bak, maar als we bezig gaan, dan is dat ook weg.
Ik had bij rechtsom draven even een heel fijn momentje waar we echt even aan het rijden waren, bezig met ontspannen, correct tempo, mooie volte rijden, echt even paardrijden. Ik voelde weer even waarom ik het ook zo graag wil, want ik geniet daar zo van, zo samen bezig. Dat moment neem ik mee! <3
Heb het nog wat kort gehouden om niet te lang na dat mooie moment te stoppen. Navaro was ook erg aan het proesten en zuchten erna, dus dat was een mooi ontspanningsmoment en ik wilde dat vasthouden.

En blijkbaar is zo 's ochtends vóór hij naar buiten gaat / na z'n ontbijt een reden om erg rustig te zijn. Hij liep echt een beetje met de handrem erop. In de middag lijkt hij actiever. Zien jullie ook zo'n verschil?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:02

Wat leuk Elisa! Ziet er goed uit. Heb je zo’n grote bak?

Kijk aan Century, weer een goede ervaring erbij. Goed gedaan!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:34

Wat ontzettend vervelend Jenara :(:) Sterkte met de laatste week!
Als je dichterbij woonde kon je wel even voor die korte tijd bij ons terecht.
Elisa, wat doet ze het knap zeg, mag je zeker trots op zijn :D
Wat fijn Century dat je fijn met hem hebt kunnen werken vandaag, kleine stapjes zijn juist de grootste!

Hier ook weer enigszins een beetje positief, even pas terug gedaan met Rambo want ik was het helemaal kwijt en werd er gefrustreerd en verdrietig van, dus even niet gereden.
Nu weer opgepakt en probeer nu weer vanaf 0, de basis puur op ontspanning en mijn zit te rijden. Ik laat de teugels iets langer nu en ga puur wat spelen met figuren en puur rijden op mijn zit. Doordat de teugels wat langer zijn kan ik daar al niet te veel spanning op pakken en blokkeren in mijn lijf/schouders. Nu 2 dagen zo gereden en hij liep braaf zijn rondje dus wie weet gaat dit helpen.
Zodra er iets spannends gebeurd probeer ik diep in en uit te ademen om mijzelf rustig te maken. En vandaag kwam even de stalbaas langs met een ijzeren trap en daar gelukkig ook redelijk normaal langs gekomen, ja hij wilde even weg maar geen paniek en liep ook meteen weer braaf onder mij.

Zoals ik al eerder zei, het ligt ook allemaal zeker niet aan Rambo maar aan mij, dat is juist nog frustrerender, want hij is echt lief en reageert echt super op alle hulpen! Dus we gaan zien hoelang ik positief ga blijven :+ (Want stiekem is hij te leuk om weg te doen, als hij stom was, was mijn keuze makkelijk gemaakt hahah!)

Afbeelding